Verzekering

Cordoba

Forumguru
Niet volledig. Verzekeringspremie wordt ook bepaald adhv vermogen.
Waarom zou anders de klasse "sportwagen" bestaan??
Mijn mx5 en RS worden als "sportwagen" beschouwt.
Zie ook https://www.independer.nl/autoverzekering/info/prijs/premie.aspx

In Nederland betaal je de verplichte WA-verzekeringspremie aan de hand van het officiele gewicht van de auto, niet op basis van vermogen. Als je een WA+ verzekering (met bijv. verzekering tegen diefstal, ruitbreuk enz.) hebt, betaal je voor het extra deel premie op basis van de waarde van de auto, en ook bij een allrisk verzekering is het allrisk deel afhankelijk van de waarde van de auto, nergens zit er een koppeling met het vermogen. Wél is het zo dat bepaalde auto's die een verzekeraar als risicovol beschouwt, niet te verzekeren zijn door jongeren of alleen tegen extreme premies. Buiten dit alles krijg je dan nog een korting die bij de meeste maatschappijen op kan lopen tot 75% (je betaalt dan dus maar 25% van de standaard premie) afhankelijk van leeftijd en schadevrije jaren.

Wat een heel ander punt is: als een auto in NL meer dan 20% extra vermogen heeft ten opzichte van de fabrieksgegevens, dan moet de auto officieel opnieuw gekeurd worden door de RDW. Krijg je met een auto met meer dan 20% extra vermogen een ongeluk en wordt het extra vermogen bewezen, dan ben je dus onverzekerd. De verzekeringsmaatschappij zal dan de schade aan anderen betalen, en vervolgens deze schade verhalen op degene met de auto met teveel vermogen.
 

EdK

Forumguru
Leuke is dat in nederland er op auto's eigenlijk niet word gecontroleerd op tunen ( opvoeren ) of er moet echt een gegronde reden voor zijn.
Daartegen als ik een bromfiets / snorfiets rijd , dan is de kans dat ik regelmatig een controle fuik in rij van de politie en waar het dan ook vrij normaal is dat dit voertuifg de rollenbank opgaat om te controleren of deze niet opgevoerd ( getuned ) is.
Nu zal dit laatste ook veel gebeuren omdat de grootste risicogroep hier op dit soort voertuigen rijd.
En ik weet ook niet als men ( politie ) men na een ongeluk met letsel hierop zou gaan controleren wat de verzekerings maatschappijen dan gaan doen met het uitkeren...
Want ja als een verzekerings maatschappij de mogelijkheid heeft om eronderuit te komen tot betaling dan doen ze dit graag...
 

EdK

Forumguru
citeer: Ze houden natuurlijk ook rekening met de leeftijd en waarde van je auto, het type, vermogen en de uitvoering.

Als je dit ene zinnetje bedoeld in je link, tsja het is maar hoe je dit leest en hiermee word meer bedoeld of je een panda of een ferrari wil verzekeren...:lezen::pieker::pardon:
 

leon-cupra

Forumguru
"Het is maar hoe je het leest" :pieker::pieker:
Als je het van rechts naar links leest, staat er idd iets helemaal anders maar als je leest zoals iedereen is het heel duidelijk.
Is toch duidelijk dat ze aangeven dat vermogen de premie beïnvloedt. Dat 80pk of 100pk niet veel verschil gaat opleveren is nogal wiedes. Dat het verschil tussen een panda en een Ferrari groot is is ook wiedes.
 

Tman0961

Forumguru
Leuke is dat in nederland er op auto's eigenlijk niet word gecontroleerd op tunen ( opvoeren ) of er moet echt een gegronde reden voor zijn.
Daartegen als ik een bromfiets / snorfiets rijd , dan is de kans dat ik regelmatig een controle fuik in rij van de politie en waar het dan ook vrij normaal is dat dit voertuifg de rollenbank opgaat om te controleren of deze niet opgevoerd ( getuned ) is.
Nu zal dit laatste ook veel gebeuren omdat de grootste risicogroep hier op dit soort voertuigen rijd.
En ik weet ook niet als men ( politie ) men na een ongeluk met letsel hierop zou gaan controleren wat de verzekerings maatschappijen dan gaan doen met het uitkeren...
Want ja als een verzekerings maatschappij de mogelijkheid heeft om eronderuit te komen tot betaling dan doen ze dit graag...

De reden hiervoor is dat voor brom en snorfietsen door de wetgever een constructiesnelheid is bepaald en vastgelegd. Dit geldt niet voor de meeste overige motorvoertuigen zoals bijvoorbeeld een auto.

In Nederland zal de overheid, in eerdere genoemde context, onderzoeken of er een causaal verband bestaat tussen de wettelijk voorgeschreven staat van het voertuig en het ongeval. Aanpassingen van het voertuig kan daar deel vanuit maken.
De verzekeraar is een ander verhaal en zal vanuit zijn voorwaarden aangeven wat wel en niet binnen de dekking valt. En aangezien het voor een verzekeraar loont om niet te hoeven uitkeren kan dit ver gaan. Echter in deze gevallen is overal algemeen sprake van hoge vastgestelde schade, al dan niet aan derden. Alleen dan zal het qua onderzoekskosten voor de verzekeraar interessant zijn hier onderzoek naar te doen.

Dus voor de meeste “huis, tuin en keuken” ongevallen (in NL) is dit niet aan de orde. Wil je absolute zekerheid dan zit er niets anders op dan de voorwaarden doorakkeren.

Mijn insteek is dat het over het algemeen zo’n vaart in NL niet zal lopen en heb het gelaten voor wat het is.
 

Niels83

Forumguru
In Nederland betaal je de verplichte WA-verzekeringspremie aan de hand van het officiele gewicht van de auto, niet op basis van vermogen. Als je een WA+ verzekering (met bijv. verzekering tegen diefstal, ruitbreuk enz.) hebt, betaal je voor het extra deel premie op basis van de waarde van de auto, en ook bij een allrisk verzekering is het allrisk deel afhankelijk van de waarde van de auto, nergens zit er een koppeling met het vermogen. Wél is het zo dat bepaalde auto's die een verzekeraar als risicovol beschouwt, niet te verzekeren zijn door jongeren of alleen tegen extreme premies. Buiten dit alles krijg je dan nog een korting die bij de meeste maatschappijen op kan lopen tot 75% (je betaalt dan dus maar 25% van de standaard premie) afhankelijk van leeftijd en schadevrije jaren.

Wat een heel ander punt is: als een auto in NL meer dan 20% extra vermogen heeft ten opzichte van de fabrieksgegevens, dan moet de auto officieel opnieuw gekeurd worden door de RDW. Krijg je met een auto met meer dan 20% extra vermogen een ongeluk en wordt het extra vermogen bewezen, dan ben je dus onverzekerd. De verzekeringsmaatschappij zal dan de schade aan anderen betalen, en vervolgens deze schade verhalen op degene met de auto met teveel vermogen.

gek dat ik voor mijn fabia 1.9tdi HB meer wa betaalde dan voor de 1.4tdi Combi. scheelde 25pk op papier wat in werkelijkheid was de motor van de 1.9tdi nogal rot.
 

Cordoba

Forumguru
@Niels was de 1.9 hb niet zwaarder dan de 1.4 combi? (het grotere blok en bijbehorende zwaardere accu en startmotor wegen ook mee), daarnaast kan ook een hogere no-claimkorting ook het verschil verklaren.
 

Niels83

Forumguru
van independer:

Welke factoren hebben invloed op de premie?
Factoren die het risico op schade verhogen, zorgen er ook voor dat je premie stijgt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Zware auto’s
  • Snelle auto’s
  • Privégebruik, maar ook zakelijk
  • Als je meer dan 7.500 kilometer per jaar rijdt
  • Als je jonger dan 24 of ouder dan 60 bent
  • Als je een rijontzegging, strafrechtelijk verleden of veel schades in een korte periode hebt gehad
  • Als je in het verleden een wanbetaler bent geweest
  • Als je auto een hoge dagwaarde of cataloguswaarde heeft
  • Als je een negatief aantal schadevrije jaren hebt.
de 1.9tdi was een sport, dus misschien dat nog iets met risico doet? geen idee.

het scheelde niet veel, paar tientjes per jaar.
centraal beheer geeft ook aan dat het duurder is maar niet hoeveel..
 

leon-cupra

Forumguru
@Niels83 , sport-uitvoering is eerder cosmetische opsmuk. Gaat niet onmiddellijk een “sportwagen” van je fabia maken. Dus verzekering houdt daar geen rekening mee.
 
Bovenaan Onderaan