Verzekering

Niels83

Forumguru
Hallo,

komend weekend ga ik ws een fabia 1.2tdi greenkine aanschaffen. de bedoeking is om hier een stage 1 tuning op te laten doen in nuenen.

maar wat vindt mijn verzekeraar hier eigenlijk van. de toename is aanzienlijk, maar het wordt nog geen race auto?

Hebben jullie dit ergens gemeld en hopen jullie dan dat de verzekeraar het nooit uit zoekt bij schade?
 

EdK

Forumguru
Van 75 Pk naar 100pk en 175Nm naar 220Nm word het echt geen formule 1 wagen hoor !
Zal zeker lekkerder ( soepeler) gaan rijden
En tsja de verzekeraar zal er ook niet zo moeilijk over doen...

Zelf met de 1,0 TSI 3 pitter de software update gedaan en hiermee is de wagen ook geen racemonster geworden
Is wel stukken soepeler gaan rijden hierdoor !
En in mijn geval zit er dan wel orginele VAG software in die eigenlijk alleen van een Polo afkomt..
 

JeSko

Forumguru
Wat uw verzekeraar hiervan vind? Hoe moeten wij dat weten? Voor de ene verzekeraar maakt het niks uit, en de andere verhoogt uw premie. Het risico niet waard om niks te zeggen ( zoals heel veel doen ) ik ken gevallen in BE waarbij een auto gechipped geweest is, eigenaars hadden niks aangegeven, maken accident met letsel, verzekering trekt zich terug. Uiteindelijk hebben ze wel hun centen gehad omdat de rechter oordeelde dat de chiptuning geen direct verband hield met het ongeval an sich, maar wie zit te wachten op zoveel gedoe en jaren procederen?

Als je kan chippen aan 250-400 euro is die wellicht kleine jaarlijkse bijtelling toch niks om over na te hoeven denken, gewoon twee keer een beetje betalen en je rijd een pak aangenamer rond, en 100% verzekerd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Misschien wordt de soep in Belgie zo heet gegeten, maar mijn inschatting is dat het niet of nauwelijks een zodanig risico is, dat je het zou moeten melden
 

JeSko

Forumguru
@Rosinfield

Natuurlijk is de kans op zoiets enorm klein, maar er zijn wel degelijk gevallen bekend waarbij het niet aangeven van chiptuning nefaste gevolgen heeft gehad voor de verzekerde ( lees dit forum topic maar eens door, link onderaan mijn bericht ).

En of de kans nu groot, klein, belachelijk klein, of even minutieus als mijn flieter is, de kans is er en ik zie niet in waarom je het niet zou melden aan je verzekering, het is en blijft een dom onnodig risico. Gewoon melden dus! Geen zever, gewoon correct doen. Het is grappig dat mensen die budget banden steken hier commentaar krijgen, maar mensen die de verzekering dom willen houden worden aangemoedigd.

https://www.9lives.be/forum/mobiliteit/1122749-auto-chiptunen-voor-meer-pk-gevolgen.html
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou ja, daar denk ik dus anders over. Ik vind dat je het al dan niet verzekeren van een risico wel degelijk moet laten afhangen van de ingeschatte kans op enig probleem wanneer je het niet doet. En uiteraard zijn er mensen die worden geraakt door een stuk vallend meteoriet of is er een kans dat mijn lieve hondje een ander schade toebrengt (kan me niet voorstellen hoe, maar goed). Maar om je daar dan tegen te verzekeren...
 

Niels83

Forumguru
het verschil met NL en belgie is wel dat de verzekering hier een stuk hoger is. Als ik 10 euro per maand extra betaal ga ik het niet doen (de tuning) , is het 2 euro tsjah dan maakt het niet uit.

via de app aan centraal beheer gevraagd. die blijft vaag, ja kan hoger worden en als ik het er niet mee eens ben kan ik weg bij hen.. wilde het natuurlijk iets beter uutzoeken dan dit. Dat is misschien handiger te berekenen wanneer ik de auto al heb
 

JeSko

Forumguru
@Rosinfield

Het gaat hem niet om de kans, klein of groot, het gaat erom om dat je datgene doet wat in deze correct is en dat is aangeven. Iemand die met een standaard auto rijd met 150 pk moet een x bedrag betalen om goed verzekerd te zijn, dan vind ik dat iemand met een standaard auto die van 120 naar 150 gechipped is eenzelfde tarief moet betalen ( in de mate van het mogelijke gezien leeftijd en ervaring ook meetellen ), hij of zij rijd immers ook met een hoger aantal pk's. Nogmaals, het is dubbel om mensen te pakken op bandenkeuze, maar dan wel aanmoedigen tot de verzekering bedotten ( want dat doe je ). Of het risico nu groter is of niet, het gaat om het principe.
 

JeSko

Forumguru
@Niels83

Dus voor 10 extra de maand, 120 per jaar, bovenop je huidige verzekering, zou je de tuning niet doen? Ik vind dat zo bizar, wel je auto chippen aan een veelvoud van dat bedrag, maar dat beetje extra wat echt verwaarloosbaar is zou je dan niet willen opleggen en dus liever met meer risico rond rijden en je verzekering in het ootje nemen?

Of bedoel je dat je voor dat extra bedrag gewoon dan de hele tuning laat voor wat het is? Want dan is het imo wel het juiste om te doen.
 

leon-cupra

Forumguru
In BE , of je het nu aangeeft of niet, wanneer je je wagen tuned rij je met een niet-gehomologeerd voertuig rond, wat bij BE wet verboden is. Dus in BE het aangeven is nutteloos. En idd, zware accidenten met letsels , waarbij de wagen wordt onderzocht, ben je in BE de pineut.
Daarom dat het eigenlijk belachelijk is dat tuningbedrijven in BE legaal kunnen bestaan. Ze hebben geen meldingsplicht. Als de overheid morgen een wet maakt dat tuningbedrijven een meldingplicht hebben is het gedaan met (particuliere) tuning in BE.

In Nl is het allemaal wel wat soepeler. En aangeven .. ik zou het in dit geval ook niet doen. Kans op problemen is zeer klein.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Waarom geraken al die bakken dan door onze keuring? Dus tunen is hier zowiezo verboden?

Ik zou het altijd doen, het is het juiste, en de kans is klein maar ze is er, als je net te laat reageert kan je prijs hebben en lichamelijk letsel veroorzaken of oplopen, en dan lezen ze je ecu uit en ben je de pineut. Gewoon aangeven, mss wat meer betalen, maar je bent zeker en je stelt een voorbeeld naar anderen. Nu worden hier imo slechte signalen gegeven.
 

leon-cupra

Forumguru
@WhiteSuperB , alle tuning in BE is verboden uitgezonderd verlaging (mits de juiste attesten en na speciale tuningkeuring).
Cosmetische tuning mag in beperkte mate.

En al die gasten die hun wagens tuning, je moet hun wagen net voor de keuring eens zien en net na de keuring. Hemels breed verschil :deuk:
Mijn broer heeft ook nog met zijn vorige wagen een week bezig geweest met afbraak en opbouw van stukken (uitlaat en dergelijke)
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Maar ik doelde meer op de prestatie tuning, of valt dit bij de keuringen niet te achterhalen? Bizar inderdaad dat er dan zoveel tuningbedrijven bestaan hier. Ik snap ook niet dat in België alles standaard moet zijn qua prestaties. Als je het aangeeft is er imo geen probleem.
 

MaxN

Donateur
Ik ken geen keuring waarbij ze de software van de motor bekijken. Dus dan is tuning niet te zien. Een beetje monteur herkent natuurlijk wel andere uitlaten spruitstukken enz.
 

Niels83

Forumguru
@Niels83

Dus voor 10 extra de maand, 120 per jaar, bovenop je huidige verzekering, zou je de tuning niet doen? Ik vind dat zo bizar, wel je auto chippen aan een veelvoud van dat bedrag, maar dat beetje extra wat echt verwaarloosbaar is zou je dan niet willen opleggen en dus liever met meer risico rond rijden en je verzekering in het ootje nemen?

Of bedoel je dat je voor dat extra bedrag gewoon dan de hele tuning laat voor wat het is? Want dan is het imo wel het juiste om te doen.


dan zou ik de tuning niet doen. de tuning kost iets van 350 euro. als ik 5 jaar 120 euro betaal kost dat beetje sneller dus 1000 euro. dat vind ik het niet waard.
 

leon-cupra

Forumguru
@WhiteSuperB , prestatie-tuning zie je uiteraard niet op de keuring. Gaan ze ook niet testen net omwille dat ze er van uit gaan dat er niet aan tuning wordt gedaan omdat het verboden is. Andere zaken zoals niet gehomologeerde uitlaat, spacers, ... worden uiteraard snel opgemerkt en dan mag je met een rode kaart naar huis.

Ik vind het niet onlogisch dat alle vormen van tunen verboden zijn. Een constructeur doet jarenlang aan research, testen, ... om een wagen veilig en betrouwbaar te maken, wat hen bakken vol geld kost, en dan ga jij als eigenaar alles gaan aanpassen wat niet jarenlang getest geweest is. Logisch dat de overheid het verbiedt.
Uiteraard ziet er ook veel expertise bij bedrijven zoals KW en dergelijke maar dergelijke bedrijven staan ook niet garant voor de veiligheid en betrouwbaarheid van jouw wagen. Wat als er een dodelijk accident gebeurt omwille van een productfout, wie is er verantwoordelijk? De constructeur? De tuner?
 

leon-cupra

Forumguru
Verzekering in Nederland berekent de premie voor all risk (omnium?) op basis van de nieuwprijs, en de verplichte aansprakelijkheidsverzekering op basis van het gewicht van de auto.
Daar zie ik geen verband met tuning.
Niet volledig. Verzekeringspremie wordt ook bepaald adhv vermogen.
Waarom zou anders de klasse "sportwagen" bestaan??
Mijn mx5 en RS worden als "sportwagen" beschouwt.
Zie ook https://www.independer.nl/autoverzekering/info/prijs/premie.aspx
 

Rosinfield

† In Memoriam
Iets doen of laten omdat het "correct" is, is verre van mij. Ik doe of laat iets omdat ik het zinnig of moreel juist vind. Of omdat men het mij dwingend oplegt. Het correcte gedrag van medeburgers leidt ook vaak tot de nodige ellende helaas. Dus daar heb ik op zich schijt aan.
 
Bovenaan Onderaan