Verzekering

Fabia 123

Forumguru
Ik heb navraag gedaan bij mijn verzekeraar. De premie opbouw is afhankelijk van leeftijd, aantal schadevrije jaren en de nieuwwaarde van de auto. All Risk of WA is de keuze van de klant. Gewicht, en vermogen. spelen GEEN rol in de premie opbouw.

O ja ik woon in Nederland, maar kom regelmatig graag in België


Informeren bij de verzekeraar geeft een beter inzicht dat algemene info op internet. Kan handig zijn voor leden met een pktje meer.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@Fabia 123 , en de consumentenbond is waarschijnlijk een pruts-site waar verkeerde info op staat zeker?:pieker:
en Cordoba beweert dat het dan vnl op gewicht is.
Zoveel tegenstrijdige antwoorden :deuk:

Wat wel kan zijn is dat jouw verzekeraar er geen rekening mee houdt, maar dat een andere dat wel doet. ik ken ook verzekeraar die niet op de factuurwaarde verzekeren en anderen wel. Dus tja ...
 

MarcoO2

Forumguru
@Fabia 123 , en de consumentenbond is waarschijnlijk een pruts-site waar verkeerde info op staat zeker?:pieker:
Eh ja, inderdaad. Met alle respect, maar de tijd dat je de CB serieus kon nemen ligt al heel lang achter ons. Kijk maar eens naar een willekeurig item maar je zelf ook verstand van hebt en negen van de tien keer zie je de onzin al staan. of zoveel algemeenheden dat het nog net niks zegt.
 

Niels83

Forumguru
het gaat dan idd niet echt om het aantal jaren. maar je gaat tredes omlaag per schade. als je er meer omlaag gaat dan omhoog dan kun jevwel een negatieve schaal krijgen.
 

Cordoba

Forumguru
Minder dan nul schadevrije jaren? Dus een toekomstige schade veroorzaakt?
Lijkt me een uitdaging... :pieker:

Tja, dat is de rekenmachine van de verzekering. Zo had ik destijds vóór mijn 21e verjaardag al 3 schadevrije jaren, dat kwam door een verandering van het systeem, waarbij je bij het nieuwe systeem niet slechter af mocht zijn, en kreeg ik een schadevrij jaar kado (destijds kon je pas vanaf 18 jaar een rijbewijs hebben en dus ook schadevrije jaren opbouwen). In het geval iemand jonger dan 24? jaar is, krijgt ie direct al een hogere premie en sommige maatschappijen doen dat door een malus trede te geven, maar als je in het 1e jaar van je autoverzekering direct een schade rijdt, heb je het jaar daarna ook een negatief aantal schadevrije jaren. Het is dus vooral een rekenhulpje voor de verzekering, en heeft niets met daadwerkelijk schadevrij rijden te maken.
 

Jewepe

Forumguru
Mij lijkt dat als een auto niet meer conform de Nederlandse typegoedkeuring is, een verzekeringsmaatschappij zeker moeilijk kan gaan doen en misschien zelfs de dekking zal/kan opschorten. De vraag is alleen of ze er achter komen bij normaal gebruik. Ik denk van niet .......................................:nono:
 

Canon-Eye

Forumguru
Wil je zekerheid inplaats van speculatie, dan zie ik maar één oplossing: de polisvoorwaarden helemaal uitspellen.

Heb ik geen reden voor trouwens. Er is en wordt niets veranderd aan de motor of enig ander technisch onderdeel dat invloed zou kunnen hebben op het rijgedrag c.q. de prestaties van de auto of de verkeersveiligheid in het algemeen.
 

BramVRS

Forumguru
Minder dan nul schadevrije jaren? Dus een toekomstige schade veroorzaakt?
Lijkt me een uitdaging... :pieker:
Bij een schuldschade zal een verzekeraar 5 schadevrije jaren in mindering brengen. Heb je er 16 of meer dan val je automatisch terug naar 10. Welke trede of korting daarbij hoort verschilt per verzekeraar. Ze kunnen ook extra commerciële trede geven waardoor de verhouding soms scheef lijkt.

Daarnaast zijn er al veel variabelen genoemd hierboven om de premie te betalen, maar het artikel van de consumentenbond slaat nergens op :)
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb dit verhaal bij de CB:
https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/berekenen
nog eens doorgenomen. Maar ik zie daar geen onwaarheden staan.
Ze geven slechts aan waar de verzekeraars onder andere naar kijken om de premie te bepalen. :lezen:

En ongetwijfeld zullen de financiële, op winst beluste, instellingen (want dat zijn verzekeraars) nog veel meer achtergrond data gebruiken om een premieberekening te doen.
Statistiek (al dan niet valide c.q. terecht), demografische data, ontwikkelingen in de samenleving, enzovoorts, enzovoorts.
Één ding is zeker, net als bij een casino; de verzekeraar verliest nooit. :D
 

BramVRS

Forumguru
Ik heb dit verhaal bij de CB:
https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/berekenen
nog eens doorgenomen. Maar ik zie daar geen onwaarheden staan.
Ze geven slechts aan waar de verzekeraars onder andere naar kijken ...........Één ding is zeker, net als bij een casino; de verzekeraar verliest nooit. :D
Wie runt er een bedrijf om verlies te gaan maken? Denk dat iedere commerciële instelling streeft naar winst toch? Denk daarnaast dat je schrikt van het rendement op autoverzekering in zijn algemeen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Captain Hook

Forumguru
@BramVRS Lees het antwoord van @MarcoO2... Dat ze op winst maken gebaseerd zijn zou 'te makkelijk zijn en generiek onjuist'. :pardon:

@MarcoO2 heeft gelijk dat mijn antwoord 'makkelijk en generiek' is!
Want het is beetje net zoals de bewering dat alle kaas van melk gemaakt wordt. Wat voor het grootste deel ook waar is. Maar er zijn altijd uitzonderingen...:jaja:

Terwijl als ik dit zo lees:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzekeringsmaatschappij
De meeste grote en bekende verzekeraars zijn een naamloze vennootschap. Deze verzekeringsmaatschappijen hebben het behalen van winst als doel.

Maar @MarcoO2 ik hoor graag bij welke verzekeringsmaatschappij ik goedkoper mijn auto kan verzekeren en die niet op winst uit is... Ik laat me graag verrassen. ;)
Ben momenteel verzekerd via de ANWB (nee, geen verzekering met die dongle). Na enig zoekwerk en bedelen naar korting, waren zij het afgelopen jaar het goedkoopst/minst duur.
Maar ook de ANWB wil aan je verdienen. Is dat erg? Op zich niet, maar ten faveure van mijn portemonnee het liefst zo weinig mogelijk pecunia richting de verzekeraar...

Want ja, de CB kun je niet serieus nemen en 90% van de tijd schijnen die onzin te vertellen.
Maar wie vertelt er dan geen onzin?
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
@BramVRS Lees het antwoord van @MarcoO2... Dat ze op winst maken gebaseerd zijn zou 'te makkelijk zijn en generiek onjuist'. :pardon:

@MarcoO2 heeft gelijk dat mijn antwoord 'makkelijk en generiek' is!
Want het is beetje net zoals de bewering dat alle kaas van melk gemaakt wordt. Wat voor het grootste deel ook waar is. Maar er zijn altijd uitzonderingen...:jaja:
‘t Is allemaal niet zo moeilijk om te snappen waarom je weer te kort door de bocht was hoor @Captain Hook. Er zijn steeds meer verzekeraars in coöperatieve vorm. Laten die nou én niet commercieel zijn, én geen winstoogmerk hebben... en dus ook niet “op geld belust” zijn.
 

EdK

Forumguru
Tsja dat had ik een 35 jaar terug dat ik nog motor reed
Die premies waren eigenlijk niet te betalen zo hoog
Toen is de KNMV uiteindelijk gekomen met een collectieve verzekering voor motorrijders.
Zei shopte gewoon elk jaar langs alle verzekerings maatschappijen en wisten of de premie te verlagen of andere dingen af te dwingen.
En dit scheelde enorm in premie op jaarbasis.
En op deze collectieve wijze hebben ze de prijzen en voorwaarden naar normale waardens kunnen halen !

En wat jaren erna zijn ze ook gekomen met het 6 wielen plan, maw je kon dan de motor en auto in één verzekering verzekeren voor minder dan dat je dit bij een ander beide zou verzekeren.
En ondanks dat de motorfiets al een jaar of 13 de deur uit is , zit ik er nog steeds met de auto.
Met de voordelen van het collectieve van wat toen is opgebouwd...

En me verzekeringsagent waar ik inboedel en wat andere dingen heb lopen vroeg toendertijd al of hij de motorverzekring mocht leveren en later de autoverzekering !
Ach tuurlijk mag jij dat, dus hij wou al beginnen met formulieren in te vullen totdat ik hem de polis van de KNMV liet zien !
Ehhhh nee hou maar op dat kan ik U niet bieden was zijn antwoord..
 
Bovenaan Onderaan