Nederland ook hoor. Zie mijn eerder bericht en de link.@Peter-036
Ahzo dat wist ik niet, in België betaal je ook naargelang de pk's van de auto/leeftijd/ervaring van de chauffeur.
Niet volledig. Verzekeringspremie wordt ook bepaald adhv vermogen.
Waarom zou anders de klasse "sportwagen" bestaan??
Mijn mx5 en RS worden als "sportwagen" beschouwt.
Zie ook https://www.independer.nl/autoverzekering/info/prijs/premie.aspx
Dus geen gesnurk en dus een zeer goede nacht voor je vrouw dan !!Daar gaat mijn nachtrust
Leuke is dat in nederland er op auto's eigenlijk niet word gecontroleerd op tunen ( opvoeren ) of er moet echt een gegronde reden voor zijn.
Daartegen als ik een bromfiets / snorfiets rijd , dan is de kans dat ik regelmatig een controle fuik in rij van de politie en waar het dan ook vrij normaal is dat dit voertuifg de rollenbank opgaat om te controleren of deze niet opgevoerd ( getuned ) is.
Nu zal dit laatste ook veel gebeuren omdat de grootste risicogroep hier op dit soort voertuigen rijd.
En ik weet ook niet als men ( politie ) men na een ongeluk met letsel hierop zou gaan controleren wat de verzekerings maatschappijen dan gaan doen met het uitkeren...
Want ja als een verzekerings maatschappij de mogelijkheid heeft om eronderuit te komen tot betaling dan doen ze dit graag...
In Nederland betaal je de verplichte WA-verzekeringspremie aan de hand van het officiele gewicht van de auto, niet op basis van vermogen. Als je een WA+ verzekering (met bijv. verzekering tegen diefstal, ruitbreuk enz.) hebt, betaal je voor het extra deel premie op basis van de waarde van de auto, en ook bij een allrisk verzekering is het allrisk deel afhankelijk van de waarde van de auto, nergens zit er een koppeling met het vermogen. Wél is het zo dat bepaalde auto's die een verzekeraar als risicovol beschouwt, niet te verzekeren zijn door jongeren of alleen tegen extreme premies. Buiten dit alles krijg je dan nog een korting die bij de meeste maatschappijen op kan lopen tot 75% (je betaalt dan dus maar 25% van de standaard premie) afhankelijk van leeftijd en schadevrije jaren.
Wat een heel ander punt is: als een auto in NL meer dan 20% extra vermogen heeft ten opzichte van de fabrieksgegevens, dan moet de auto officieel opnieuw gekeurd worden door de RDW. Krijg je met een auto met meer dan 20% extra vermogen een ongeluk en wordt het extra vermogen bewezen, dan ben je dus onverzekerd. De verzekeringsmaatschappij zal dan de schade aan anderen betalen, en vervolgens deze schade verhalen op degene met de auto met teveel vermogen.
In België wel.Zou vermogen dan toch een invloed hebben
@Rosinfield Tijd voor een sportief ritje naar het RDW?Daar gaat mijn nachtrust
Lees het bericht van Niels. Volgens mij is hij NederlanderIn België wel.