Verschil 150pk/190pk S3 Combi Style Business

Renkie

Forumguru
Laat dat nu dingen zijn waar de DSG-6 van mijn TDI 150 niet aan meedoet.

Nou ik heb in 2 verschillende S3s 150 DSG gereden maar ik vond ook die auto's een achterlijk schakelgedrag er op na houden. En ok: je kunt de software laten aanpassen bij een tuner maar nog steeds blijft het een erg kwetsbaar stukje techniek.

En in technisch opzicht is het dubbele koppeling idee geweldig hoor, maar de manier waarop het ingezet wordt is gewoon jammer en het spul blijft gewoon niet heel (genoeg). VAG kan beter een voorbeeld aan BMW nemen die de bakken inkoopt ipv zelf het spul maakt.
 

Okki

Donateur
De meeste mensen trekken op als natte dweilen. Zelf met mijn 90 pk kan ik niet eens "normaal" optrekken omdat er van die sukkelaars voor je zitten (jammer, want daardoor is schakelt de aangepaste DSG toch te snel naar 2). Lekker met 60 km p/u invoegen op de snelweg.

Ik rij niet hard maar wel snel...
 

CDK

Forumguru
Als ik alle DSG verhalen lees, ben ik blij een manuele genomen te hebben met iets meer vermogen en souplesse waardoor ik ook schakellui kan rijden indien gewenst. Ik zou mij veel te veel ergeren aan het schakelgedrag van de DSG:Neen dank u.

Ik hoor iemand toeteren die er zelf geen enkele ervaring mee heeft (niet positief en niet negatief)
Eens een DSG altijd een DSG durf ik te stellen. Dat ik preventief een klein bedrag extra kwijt ben aan een remap neem ik heeeeel graag voor lief. Het is een super systeem die je naar eigen wens kan laten programmeren en wat perfect samenwerkt met de huidige technieken als adaptive cruisecontrol & traffic jam assist. Aandrijfverlies tijdens accelereren is zeer beperkt, met de juiste software wisselt een DSG vlotter van verzet als de beste en snelste coureur ooit zou kunnen.
 

pgangelen

Nieuw lid
Niets is zeker maar volgens mij stond in het boekje ( zie ook verder op de site) modeljaar 2018 wijzigingen dat de 190pk niet meer leverbaar is als style business in NL.
 

Canon-Eye

Forumguru
Eens een DSG altijd een DSG durf ik te stellen
Dat dacht ik ook, na 4 jaar in een zakelijk gereden O2C 1.9 TDI met dsg-6.
Helaas was er op de Fabia Greenline (die privé-budgettair de voorkeur genoot) geen dsg te leveren, dus noodgedwongen ervan afgestapt.

Ik wil als volgende auto nog steeds graag weer een automaat, maar ik heb hier inmiddels heel wat verhalen voorbij zien komen over kapot gegane koppelingen etc. die toch ook wel vraagtekens oproepen. Al is het maar omdat je kennelijk meteen al extra geld moet uitgeven om de structurele fouten uit het schakelgedrag te laten halen, voor zover dat al kan. Dus of die volgende auto een dsg-achtige bak zal hebben (buiten VAG hebben meer merken iets vergelijkbaars) is nog zeer de vraag - het kan zomaar zijn dat ik op zoek ga naar een klassieke automaat met koppelomvormer. Dan maar iets meer verbruik...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Eens een DSG altijd een DSG durf ik te stellen.
Tsja je hoort het vaker..
En toch blijf ik zelf schakelen nog steeds leuk vinden.
Tijd terug een bestelbus ( was gehuurd ) van zaak een dag mee op pad geweest en zat ook een automaat in.
Wel ik was blij dat er een collega mee was en dat hij de terugweg achter het stuur kroop.
Ik kan niet aan die dingen wennen, en zoals gezegd ik schakel liever zelf..... doe je tenminste nog wat...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja een bestelbus en was dat dsg? Een "gewone" automaat is niet te vergelijken met dsg of iets soortgelijks (getrapt). Je doet wel degelijk wat. Met je rechtervoet beinvloed je het schakelgedrag
 

andrehj

Forumguru
Het kan zomaar zijn dat ik op zoek ga naar een klassieke automaat met koppelomvormer. Dan maar iets meer verbruik...
En gelukkig hebben de automaatleveranciers de laatste jaren ook niet stilgezeten, en fantastisch schakelende bakken gemaakt. Zo heeft Aisin een hele mooie 8-traps voor dwars voorin, en ZF een 9-traps voor dwars voorin, die helaas nog niet zo'n groot succes is en maar in een paar modellen wordt geleverd.
De bak van Aisin is tegenwoordig veel verkrijgbaar bij BMW, Mini, Volvo, Opel en anderen.
Helaas heeft VAG besloten om zelf DSG's te gaan maken en hiervoor fabrieken gebouwd en zal dus niet snel weer een conventionele automaat in de volumemodellen gaan leveren. :cry:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij wekelijks een paar uur in een stevig gemotoriseerde Sprinter buurtbus met automaat en ik moet zeggen dat dit uitermate soepel verloopt. Die dsg deed het ook goed, maar zeker niet beter! Ook deze bak kan indien gewenst handmatig worden geschakeld, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Hij kan het zelf beter...
Enige minpuntje vind ik dat nergens te zien is in welke versnelling hij staat. Is ook niet zo belangrijk op zich, maar ik ben er soms wel nieuwsgierig naar.
Deze ervaring maakt dat een jong-gebruikte A-klasse met automaat redelijk hoog scoort op mijn huidige shortlist. :pardon:
 

gdisselkoen

Forumguru
Ik kan niet aan die dingen wennen, en zoals gezegd ik schakel liever zelf..... doe je tenminste nog wat...
Dat vond ik vroeger ook. Totdat ik in mijn vorige auto een 2-tronic bak had. Een gerobotiseerde 6-versnellingen bak. Ideaal, met name bij het rijden in de file. Toen die auto vervangen moest worden was het voor mij duidelijk. De volgende moest een automaat zijn.
Het is uiteindelijk de Skoda Superb geworden met DSG. En dat had vooral te maken met mijn selectie criteria. Dan blijft er niet veel over.
Ik moet zeggen, de DSG in combinatie met zaken zoals ACC en Traffic Jam Assist, dan wil je eigenlijk niet anders meer. Deze week moest de auto naar de garage voor een onderhoudsbeurt. Gelukkig kreeg ik dit keer een auto mee met DSG, een Skoda Rapid, maar zonder de luxe van ACC en automatische parkeerrem. Dan merk je toch dat het een beetje "behelpen" is, en hoe je verwend bent.
 

EdK

Forumguru
Tsja vroegel heette het een ouwelullenbak en als je op een automaat had afgereden dan mocht je niet eens een handbak rijden.
En nu is het heden en wil ik nog steeds met het handje schakelen en hoef ik zo'n ouwelullenbak echt niet.
Vloegel schakelde ik een ruime 20 jaar met het voetje en vanaf dat ik in die koekblikken rijd schakel ik met het handje.
En dat zal denk ik pas veranderen als we allemaal elektrisch rijden en waarschijnlijk allen met een automaat rijden...

En @Rosinfield heeft me al jaren proberen te overtuigen van de DSG bak maar zelfs hem gaat het niet lukken dat ik bij een volgende wagen overstap naar een automaat (DSG )

wat de boer evengoed kent vreet deze nog niet !!:D
 
Bovenaan Onderaan