Verschil 150pk/190pk S3 Combi Style Business

gdisselkoen

Forumguru
Ik ging destijds van een 2.0 TDI met 140PK in mijn Seat Altea XL naar een 1.6 met 112PK en 2-tronic in een Peugeot 508SW en was bang dat het vermogen erg tegen zou vallen t.o.v. wat ik gewend was. Had al informatie ingewonnen over chiptuning. Maar in de praktijk bleek het eigenlijk wel mee te vallen.
Nu heb ik een 1.6TDI met DSG. Ik moet zeggen, ik ben er zeer tevreden mee, en de auto is rap genoeg.

Vroeger keek ik veel meer naar welke auto ik mooi vond, en hoeveel PK's en binnen het budget passen. Nu kijk ik veel meer naar de bijtelling en selecteer ik een auto op een totaal andere manier. Ja mooi moet ik hem nog steeds vinden, en comfort en rijplezier zijn ook doorslaggevend.

Al die PK's is leuk, maar goed beschouwd heb je er eigenlijk vrij weinig aan. Het is leuk dat je als eerste weg bent bij een verkeerslicht, maar bij het volgende sta je toch weer naast elkaar.

Het aantal PK's moet voor mij wel "in overeenstemming" zijn met de auto. Je moet wel vlot mee kunnen komen in het verkeer. Als ik moest kiezen, dan zou ik gaan voor de 150PK met DSG. Dat is ruim voldoende voor een auto van dit kaliber.
 

philippe bakker

Forumguru
' das ruim genoeg pk om mee te kunnen met het verkeer. Of je mag toch niet sneller dan 120 of je staat toch overal stil. ' lijken mij typische gedachten Vd meeste Skoda rijders. Waarschijnlijk kiezen de rationeel ( eerder zuinig) denkende mensen graag voor Skoda.
 

gdisselkoen

Forumguru
' das ruim genoeg pk om mee te kunnen met het verkeer. Of je mag toch niet sneller dan 120 of je staat toch overal stil. ' lijken mij typische gedachten Vd meeste Skoda rijders. Waarschijnlijk kiezen de rationeel ( eerder zuinig) denkende mensen graag voor Skoda.

Ik denk dat de keuze voor Skoda hem vooral zit in wat je krijgt voor je geld. Onderhuids is de techniek Volkswagen. Alleen je betaald niet voor een Volkswagen. En je krijgt nog eens meer auto voor je geld.
Mijn Seat Altea destijds, was gebaseerd op de Volkswagen Golf, maar wel een stuk groter en praktischer. Dat geldt ook voor de Octavia en de Superb. Ze zijn een stuk(je) groter dan het donor model.

Ik heb gekeken naar de Passat Variant. Maar heb uiteindelijk toch gekozen voor de Superb Combi. Net iets groter, net wat meer opties voor mijn geld.
 

philippe bakker

Forumguru
Ik denk dat de keuze voor Skoda hem vooral zit in wat je krijgt voor je geld. Onderhuids is de techniek Volkswagen. Alleen je betaald niet voor een Volkswagen. En je krijgt nog eens meer auto voor je geld.
Mijn Seat Altea destijds, was gebaseerd op de Volkswagen Golf, maar wel een stuk groter en praktischer. Dat geldt ook voor de Octavia en de Superb. Ze zijn een stuk(je) groter dan het donor model.

Ik heb gekeken naar de Passat Variant. Maar heb uiteindelijk toch gekozen voor de Superb Combi. Net iets groter, net wat meer opties voor mijn geld.
Dus toch rationeel ( en wat zuinig)
 

gdisselkoen

Forumguru
@philippe bakker Ik niet in ieder geval. Heb niet veel met automerken.
Ik heb mijn selectiecreteria en die voer ik in op de website van de leasemaatschappij. Daar komt een (short)list uit met auto's die aan mijn wensen en eisen voldoen.
Dan volgt de proefrit en het vergelijk, en uiteindelijk de keuze.

De Peugeot 508SW die ik had was te duur geworden en paste niet meer in het budget, en veel andere merken hadden geen automaat waarmee ik binnen de 21% bijtelling bleef. Er bleef een heel kort lijstje over dit keer.
 

sitechris

Donateur
Nog even mijn ervaringen over de 150 en 190 pk TDI. Ik vind het verschil vrij klein. Ik vind de 190 pk versie voor mijn gevoel wat tegenvallen. Blok voelt niet heel erg snel aan. De 150 pk TDI vind ik in dat opzicht eerder andersom. Er zal ongetwijfeld een verschil zijn, maar ik vind het verschil te klein om de 190 pk te adviseren. Lekker geld op zak houden en investeren in zinvolle opties als DCC (bij Superb een must), schuifdak etc.
 

philippe bakker

Forumguru
Nog even mijn ervaringen over de 150 en 190 pk TDI. Ik vind het verschil vrij klein. Ik vind de 190 pk versie voor mijn gevoel wat tegenvallen. Blok voelt niet heel erg snel aan. De 150 pk TDI vind ik in dat opzicht eerder andersom. Er zal ongetwijfeld een verschil zijn, maar ik vind het verschil te klein om de 190 pk te adviseren. Lekker geld op zak houden en investeren in zinvolle opties als DCC (bij Superb een must), schuifdak etc.
Chris is die 190 TDI eigenlijk excact dezelfde motor dan de 184 TDI in de RS ?
 
Heb een 190 pk. Hiervoor gekozen, omdat mijn vorige Passat de voorganger van deze motor had. Helaas biedt vw deze motoren in de Passat niet meer aan. Idg was ik zeker weer voor de Passat gegaan. Ik ben niet onverdeeld positief over de Superb. De 190 pk: Enorm sterk. Eigenlijk vind ik dat naast rijcomfort het belangrijkste. Allerlei extra opties zijn leuk, maar wegen m.i. niet op tegen rijcomfort. Echter, mijn 190 pk trilt als een dolle. Advies: beide motoren in een testrit proberen en er bv een dag mee rondrijden. Volsta niet met een rondje rond de kerk!!!! Zie ook de tril-opties op dit forum.
 
Laatst bewerkt:
.....dcc was voor mij een net te dure optie. Auto kwam op 50k. Ondertussen wel nieuwe schokdempers er onder laten zetten, ondanks mijn verlaagde onderstel. De auto golft en deint anders vreselijk.... DCC-eigenaren hebben 'm meestal in de sport-stand staan krijg ik de indruk.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Op de Superb is de DCC idd prettig vanwege de sportstand omdat de auto anders teveel deint. In de Passat heb je DCC niet direct nodig omdat de auto in normale stand al prima is geveerd.
 

oco1979

Forumguru
dat extra koppel Nm van de 190pk is wel leuk en handig.
Jammer dat je niet mag chippen,anders zeker de 150pk met stage 1,koppel toename is enorm met zo ne motor.
 

BBO

Senior Member
gaat niet altijd over stoplicht sprintjes hé. Even kunnen versnellen wanneer het nodig is, tussensprintje doen, een premium-rijder op zijn doos geven met je skodaatje :D, ... Waarom heb je zelf niet de 1.6 120pk gekocht ipv de 150pk? 120pk is toch ook ruim voldoende in Belgie?

En ook, denk dat je telkens wanneer je een nieuwe wagen koopt, je er iets op vooruit wil gaan. Denk in TS zijn geval dat de 150pk beetje gaat tegenvallen als je uit een O3 150pk komt.

Ik doe 32 000 km/ jaar dus wou diesel. In België is de Superb L&K op dieselvlak enkel te krijgen met 2 liter. De meerprijs voor de 190 pk had ik er niet voor over. En komt bij de 190 ad blue bij waar sommige over klagen.

Doe mij ook maar een 2 liter met 130 pk als een 1500 ipv 170 pk...
 

philippe bakker

Forumguru
Ik doe 32 000 km/ jaar dus wou diesel. In België is de Superb L&K op dieselvlak enkel te krijgen met 2 liter. De meerprijs voor de 190 pk had ik er niet voor over. En komt bij de 190 ad blue bij waar sommige over klagen.

Doe mij ook maar een 2 liter met 130 pk als een 1500 ipv 170 pk...
Enkel maar verkrijgbaar in 2 liter. Moest hij de 3 lit diesel van in Audi hebben zou je hem dan gekocht hebben ?
 

BBO

Senior Member
Enkel maar verkrijgbaar in 2 liter. Moest hij de 3 lit diesel van in Audi hebben zou je hem dan gekocht hebben ?
Nee. Alleen al omwille van het fiscale. Zou mij iets teveel centjes zijn voor vadertje staat.

Ik wou eigenlijk een Style. Maar omwille van het bruine interieur. En ook enkele opties die op de L&k zaten die ik op de Style wou hebben was eigenlijk het prijsverschil niet zo groot.

Tussen mijn SII en mijn SIII had ik een Volvo V70 D3 automaat. Ook 2 liter 136 pk 5 cilinder. Globaal genomen vind ik de SIII de betere auto. Maar al ik toch 1 'ding' beter vond aan mijn Volvo dan was het zonder twijfel het motorblok. Het geluid van de 5 cilinder was ook leuker. Ondanks zijn 14 pk minder en minder koppel had ik bij de Volvo nog meer het gevoel dat hij nooit in ademnood kwam.
 

MarsMars

Senior Member
.....dcc was voor mij een net te dure optie. Auto kwam op 50k. Ondertussen wel nieuwe schokdempers er onder laten zetten, ondanks mijn verlaagde onderstel. De auto golft en deint anders vreselijk.... DCC-eigenaren hebben 'm meestal in de sport-stand staan krijg ik de indruk.
Er zijn ook DCC eigenaren die hem bijna constant in de Comfort stand hebben staan hoor...

Ik heb inderdaad het budget dat ik over had door niet voor de 190PK maar de 150PK te gaan ingezet voor het glazen dak, DCC en ACC. Na 70.000km nog geen spijt van gehad!
 

CDO

Forumguru
Mijn VAG product heeft 150 pk en wordt nog wel eens uitgeleend aan collega's die naar Zuid en Midden Dld moeten om een klant te bezoeken.

Als het dan rustig is op de weg krijg ik dit soort bemoedigende foto's met als commentaar dat hij nog wel harder wil.....:itwasntme:

IMG-20170324-WA0000.jpg

Ik denk dan maar: 150 pk is eigenlijk wel genoeg als ik eerlijk ben.
 
Bovenaan Onderaan