Verschil 150pk/190pk S3 Combi Style Business

elsinga

Forumguru
Waarmee ik maar wil aangeven dat veel ervan zal afhangen op wat voor wegen jij je kilometers maakt. In mijn geval zijn die 190pk een zinloze investering en steek je je centen dus beter in uitrusting.

Ik doe gelukkig mijn meeste kilometers op redelijk rustige snelwegen in het noorden van Nederland en/of op rustige tijden. ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Bij ons in het Antwerpse heb je in ieder geval geen zak aan die extra 40pk. Mijn 150pk staan tegenwoordig iedere dag gewoon te rusten op mijn oprit. Ik neem mijn e-bike wel om naar Sint-Niklaas te rijden. Ben ik tegenwoordig sneller terug mee thuis!
Verder komt de S3 zelfs bijna nooit in Sport-modus omdat ik dan meteen tegen de bumper van een voorligger kleef.
Waarmee ik maar wil aangeven dat veel ervan zal afhangen op wat voor wegen jij je kilometers maakt. In mijn geval zijn die 190pk een zinloze investering en steek je je centen dus beter in uitrusting.
bij jou was het blijkbaar uberhaupt zinloos om een wagen te kopen. Nu staat daar 35000euro in waarde te dalen zonder dat je er genot van hebt. Maar ken de regio st-niklaas ook zeer goed, oorspronkelijk van temse, en het is daar idd zeer triestig gekomen. Blij dat ik nu in west-vlaanderen woon waar mijn 220pk regelmatig gebruikt kunnen worden :yeah:
 

Gege

Lid
Ik stapte over van een SII 170pk en had dezelfde twijfels: kies ik nu voor de 150pk of de 190pk ?
Ik regelde proefritten met beiden en heb uiteindelijk voor de 190pk gekozen en heb hiervan nog géén minuut spijt van.
Ondertussen 20k afgelegd en dit beestje bevalt mij echt ....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ook menigeen die in zo'n zelfde situatie kiest voor de 150 pk, zal daar geen minuut spijt van hebben. Dat is simpelweg een bekend mechanisme uit de sociale psychologie om een belangrijke en dure beslissing achteraf te rechtvaardigen (cognitieve dissonantie reductie). Op zich zegt dat dus niets ;)
 

Jan A

Actief lid
bij jou was het blijkbaar uberhaupt zinloos om een wagen te kopen. Nu staat daar 35000euro in waarde te dalen zonder dat je er genot van hebt. Maar ken de regio st-niklaas ook zeer goed, oorspronkelijk van temse, en het is daar idd zeer triestig gekomen. Blij dat ik nu in west-vlaanderen woon waar mijn 220pk regelmatig gebruikt kunnen worden :yeah:
Ik deed er de laatste maanden steeds tussen 1u15 en 1u30 over om terug in Schoten te geraken. Toen zei ik tegen mijn echtgenote: "Jij wou een eigen auto? Wel, die grote witte op de oprit is voor jou. Ik koop een e-bike!"
 

leon-cupra

Forumguru
Ik deed er de laatste maanden steeds tussen 1u15 en 1u30 over om terug in Schoten te geraken. Toen zei ik tegen mijn echtgenote: "Jij wou een eigen auto? Wel, die grote witte op de oprit is voor jou. Ik koop een e-bike!"
tja, kennedytunel en konijnenpijp zijn om te bleiten de laatste jaren en nu zeker.
Snap wel tegenwoordig niet waarom iedereen het zover moet zoeken om werk te vinden. St-Niklaas-schoten :fool: Dit doe je toch jezelf aan. Ik werk op 4km van thuis. Ritje duurt nooit langer dan 6min. Oké, zou mss een klein beetje meer verdienen moest ik een multinational zoeken, maar dat willen zeggen dat ik zeker minimaal 45min met de wagen mag rijden(zonder file). Nu zie ik tenminste mijn kids ook nog over de middag en hoef ik ook geen diesel te kopen. Rij nu met een wagen die ik anders niet zou durven kopen omwille van de woon-werkkilometers.
 

leon-cupra

Forumguru
Ook menigeen die in zo'n zelfde situatie kiest voor de 150 pk, zal daar geen minuut spijt van hebben. Dat is simpelweg een bekend mechanisme uit de sociale psychologie om een belangrijke en dure beslissing achteraf te rechtvaardigen (cognitieve dissonantie reductie). Op zich zegt dat dus niets ;)
dus als ik de volgende keer een wagen wil kopen en madam moet haar zegen nog geven, neem ik het model dat ik graag wil en leg er een offerte naast van het duurder model en dus mijn madam gaat tevreden zijn dat ik toch voor de goedkopere versie ga. Beiden winnen dus :maakmegek:
 

philippe bakker

Forumguru
tja, kennedytunel en konijnenpijp zijn om te bleiten de laatste jaren en nu zeker.
Snap wel tegenwoordig niet waarom iedereen het zover moet zoeken om werk te vinden. St-Niklaas-schoten :fool: Dit doe je toch jezelf aan. Ik werk op 4km van thuis. Ritje duurt nooit langer dan 6min. Oké, zou mss een klein beetje meer verdienen moest ik een multinational zoeken, maar dat willen zeggen dat ik zeker minimaal 45min met de wagen mag rijden(zonder file). Nu zie ik tenminste mijn kids ook nog over de middag en hoef ik ook geen diesel te kopen. Rij nu met een wagen die ik anders niet zou durven kopen omwille van de woon-werkkilometers.
voor mijn werk moet ik de trap af. :)
 

Jan A

Actief lid
tja, kennedytunel en konijnenpijp zijn om te bleiten de laatste jaren en nu zeker.
Snap wel tegenwoordig niet waarom iedereen het zover moet zoeken om werk te vinden. St-Niklaas-schoten :fool: Dit doe je toch jezelf aan. Ik werk op 4km van thuis. Ritje duurt nooit langer dan 6min. Oké, zou mss een klein beetje meer verdienen moest ik een multinational zoeken, maar dat willen zeggen dat ik zeker minimaal 45min met de wagen mag rijden(zonder file). Nu zie ik tenminste mijn kids ook nog over de middag en hoef ik ook geen diesel te kopen. Rij nu met een wagen die ik anders niet zou durven kopen omwille van de woon-werkkilometers.
Tja, ik werk er al 21 jaar en heb het mee doen groeien van 15 naar 115 werknemers. Het is dus ook een beetje mijn kindje.
 

philippe bakker

Forumguru
Tja, ik werk er al 21 jaar en heb het mee doen groeien van 15 naar 115 werknemers. Het is dus ook een beetje mijn kindje.
en nu een curieuze vraag : optrekken aan de lichten hoe doe jij tov een nieuwe btw 320 D ? (das zo een beetje een referentie punt voor mij)
 

Jan A

Actief lid
en nu een curieuze vraag : optrekken aan de lichten hoe doe jij tov een nieuwe btw 320 D ? (das zo een beetje een referentie punt voor mij)
Dat is een vraag waarop ik niet meteen een goed antwoord op kan geven.
Tien jaar geleden reed ik met een Sharan 1.9 TDI 115 6man en liet toen ook iedereen ter plekke. Maar dat komt natuurlijk door 1. reactiesnelheid en 2. hoeveel gas geven de anderen?
Een nieuwe 320d gaat volgens het boekje naar 100 in 8,1s en de S3 in 9,0s (allebei automaat). Dus er is verschil, maar maakt dat met die acceleratietijden nog uit? Ik ben de periode van stoplichtsprintjes wel al ontgroeid
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
dus als ik de volgende keer een wagen wil kopen en madam moet haar zegen nog geven, neem ik het model dat ik graag wil en leg er een offerte naast van het duurder model en dus mijn madam gaat tevreden zijn dat ik toch voor de goedkopere versie ga. Beiden winnen dus :maakmegek:

Behalve als ze hier meeleest natuurlijk dan ben je bij deze zwaar de pineut :deuk:
 

BBO

Senior Member
Mijn SII was de 1.9 TDI pompverstuiver 105 pk. Verschillende malen met op ski verlof geweest. Nooit het gevoel gehad dat ik vermogen te kort had. Met mijn vrouw haar SII 1.4 tsi 122pk ook 2 x op ski verlof geweest. Daar had ik soms wel het gevoel vermogen tekort ondanks de 17 pk meer. Oorzaak koppel en longinhoud tov de 1.9? Met mijn SIII 2.0 tdi 150 pk ook al 1 maal richting sneeuw met dakkoffer. Nooit het gevoel gehad van vermogen tekort. Dus als je het mij vraagt is 150 pk ruim voldoende om in de benelux rond te rijden tenzij je weekelijks paardentrailer of grote woonwagen wil trekken. 130 km/ is toch de maximale snelheid. Want voor in België rond te rijden vind ik mijn vrouw haar 1.4 tsi wel ruim voldoende. In België is toch de trend om de maximale toegestaane snelheid naar beneden te halen. Ik doe het zelden, maar als ik eens plankgas geef aan de lichten heb ik meestal wielspin. Wat moet dit dan zijn bij 190 pk?
 

Renkie

Forumguru
Onze 190pk bevalt erg goed. voor 190 gegaan omdat er vaak mee gecruised wordt op de Duitse Autobahn.
Tevens de Adaptive cruisecontrol werkt sublime.

Hoe cruise jij dan op de autobahn? Onder de 160km/u dus? Want met ACC heb je geen cruise control boven de 160 volgend mij? Of heb jij de Duitse ACC versie welke tot 210km/u gaat?

En nu wil ik niet beweren dat je in de spits met 180 op de cruise control kunt rijden maar in de late uurtjes door Duitsland of een lege A6/A7 wil prima is mijn ervaring. Zou het zonde vinden als ik dan de cruise control max op 160 zou kunnen zetten (wat 153 GPS is)
 

leon-cupra

Forumguru
Behalve als ze hier meeleest natuurlijk dan ben je bij deze zwaar de pineut :deuk:
indien er geen topic is zoals "hoe zorg ik ervoor dat mijn man geen wagen wilt kopen", zal ze er geen letter lezen op dit forum. T gaat hier over auto's hé. Is daar allergisch aan ... tenzij een Superb 3 combi in lava blue. Heb haar nog nooit zo in extase gezien (op autogebied hé :D) dan toen ze haar collega zijn S3 zag. Heeft niet lang geduurd eer haar S3 besteld was. Overleg was plots niet meer nodig :pardon:
 

leon-cupra

Forumguru
Want voor in België rond te rijden vind ik mijn vrouw haar 1.4 tsi wel ruim voldoende. In België is toch de trend om de maximale toegestaane snelheid naar beneden te halen. Ik doe het zelden, maar als ik eens plankgas geef aan de lichten heb ik meestal wielspin. Wat moet dit dan zijn bij 190 pk?
gaat niet altijd over stoplicht sprintjes hé. Even kunnen versnellen wanneer het nodig is, tussensprintje doen, een premium-rijder op zijn doos geven met je skodaatje :D, ... Waarom heb je zelf niet de 1.6 120pk gekocht ipv de 150pk? 120pk is toch ook ruim voldoende in Belgie?

En ook, denk dat je telkens wanneer je een nieuwe wagen koopt, je er iets op vooruit wil gaan. Denk in TS zijn geval dat de 150pk beetje gaat tegenvallen als je uit een O3 150pk komt.
 

philippe bakker

Forumguru
Mijn SII was de 1.9 TDI pompverstuiver 105 pk. Verschillende malen met op ski verlof geweest. Nooit het gevoel gehad dat ik vermogen te kort had. Met mijn vrouw haar SII 1.4 tsi 122pk ook 2 x op ski verlof geweest. Daar had ik soms wel het gevoel vermogen tekort ondanks de 17 pk meer. Oorzaak koppel en longinhoud tov de 1.9? Met mijn SIII 2.0 tdi 150 pk ook al 1 maal richting sneeuw met dakkoffer. Nooit het gevoel gehad van vermogen tekort. Dus als je het mij vraagt is 150 pk ruim voldoende om in de benelux rond te rijden tenzij je weekelijks paardentrailer of grote woonwagen wil trekken. 130 km/ is toch de maximale snelheid. Want voor in België rond te rijden vind ik mijn vrouw haar 1.4 tsi wel ruim voldoende. In België is toch de trend om de maximale toegestaane snelheid naar beneden te halen. Ik doe het zelden, maar als ik eens plankgas geef aan de lichten heb ik meestal wielspin. Wat moet dit dan zijn bij 190 pk?
Ruim genoeg vermogen voor belgie ....er is ook zoiets als freude am Fahren
 

leon-cupra

Forumguru
Ruim genoeg vermogen voor belgie ....er is ook zoiets als freude am Fahren
of om anderen te pesten :D
Vandaag nog zo een kerel in een B-klasse. Bebouwde kom waar je maar 50 mag, op het gemak aan het rijden, hangt die kerel op mijn bumper en maar duwen. Zie dat hij mij wil inhalen ... achterblijven jonguuhh ... streepje gas en hij kon mooi achterblijven.
 

philippe bakker

Forumguru
of om anderen te pesten :D
Vandaag nog zo een kerel in een B-klasse. Bebouwde kom waar je maar 50 mag, op het gemak aan het rijden, hangt die kerel op mijn bumper en maar duwen. Zie dat hij mij wil inhalen ... achterblijven jonguuhh ... streepje gas en hij kon mooi achterblijven.
In een B klasse ... das ook niet echt ne challenge he.
 
Bovenaan Onderaan