Verkeersbord herkenning in combinatie met Adaptive cruise control, auto versnelt plotseling

Canon-Eye

Forumguru
Da's dus een kwestie van persoonlijke voorkeur, zoals ik al aangaf.
Ik gebruik juist het gaspedaal minder omdat ik het systeem niet hoef te overrulen, maar het kan gebruiken door met een vingertop even te versnellen of te vertragen naar het naastvolgende 10-tal km/u (óf, indien gewenst, in stapjes van 1 km/u) zonder dat de auto eigenmachtig iets anders kan gaan doen dan ik van plan was.
 

Eltjo

Forumguru
Jullie hebben beide wel goede punten. Wat ik kan toevoegen;
- ik kan aardig gaspedaal aaien, maar denk toch dat het zonder snelheidswisseling voetmatig gas bij geven lastiger is. Dat moet je ook ruim van te voren doen. Als het verkeer wat drukker is lukt dat niet, het systeem grijpt dan continue in vanwege de grote afstand dat de kleinst te selecteren afstand is. Dan ben je dus eigenlijk steeds voetmatig aan het gas geven.
- er is dus hierdoor, bij de meeste gebruikers, vaak sprake van onnodige snelheidswisselingen. Men laat het systeem zijn werk doen wat snelheidswisselingen met zich meebrengt waarvan je zoiets hebt, wtf gaat die plotseling doen?
Waarschijnlijk gaan bij die modernere acc ook nog de remlichten branden...? Paniek en chaos bij de achterliggers die door het systeem wordt veroorzaakt en onterecht versterkt wordt doorgegeven. Oh jee, die remt een halve km voor me dus ik reageer impulsief door ook maar te remmen.
- de achterremblokken slijten harder dan voor... omdat het systeem ingrijpt...? Energieverlies dus. En was cc niet ook om brandstof te besparen?
- als ik wat minder oplet heb ik nog altijd tijd om de cc er af te doen of desnoods te remmen. Maar bij acc heeft het systeem dan al lang daarvoor ingegerepen.
- De cc resume gebruik ik eigenlijk alleen als ik al bijna dezelfde snelheid met de voet heb bereikt. De cc resume doet mij dat onnodig snel. Zeker met een groter snelheidsverschil wordt ineens veel harder versneld dan ik zelf zou doen. De acc doet dat dus ook wel, onnodig snel nadat deze weer vrij baan ziet.

Met cc houd ik constant dezelfde snelheid en merk je meteen dat overige weggebruikers dat dus vaak niet doen, maar dat gaat meer geleidelijk. Overige weggebruikers kunnen dus ook niet verrast worden dus mijn snelheidswijziging. Als zich een voorligger voordoet, haal ik in met dezelfde snelheid en ga laat (soms erg laat dus) naar links om zo min mogelijk anderen in de weg te zitten die ook willen inhalen. Met acc ben je dus veel langer met je voet aan het bijregelen vanwege de in NL wegbezetting te ruime marges.

Daarentegen, als iedereen acc gebruikt (voorlopig niet, ik zie eerder gebeuren dat auto’s met elkaar communiceren), rijden we met zijn allen als een trein over de weg. Prima dus.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Wat een onzin reacties hier over het gebruik van de acc.
Bij een normale cc zet je de cc op stand-by, dat kun je bij de ACC net zo goed.
Hetzelfde met het rechts inhalen, 1x op RES drukken en hij haalt keurig rechts in.

En ja de acc rijdt netjes, dus zal niet naar de bumper van je voorligger rijden om vervolgens naar links te duiken. Wat ie wel netjes doet is versnellen op het moment dat je de richtingaanwijzer bedient om in te gaan halen.

Zoals eerder gezegd neem eens de moeite om de instellingen na te lopen en stel het naar wens in. Dus eco, normaal of sport en de juiste afstand dan komt het vast goed..
 

Eltjo

Forumguru
Ja hallo dan kan ik net zo goed de trein nemen...........
Die “trein” is wel zo efficiënt. De afstand tussen de auto’s kan met auto’s die met elkaar communiceren veel kleiner en zo wordt de wegcapaciteit groter zonder dat er meer banen komen. Nu lijkt het mij dat de capaciteit helaas niet verdubbeld wanneer het aantal banen verdubbeld - door baanwisselingen en andere door toedoen van de bestuurder ontstane snelheidswisselingen. Het lijkt mij ook dat de max. 100 km/u i.p.v. de 120 zelfs geleidt heeft tot een betere doorstroming.

Zoals ik schreef, ik heb 160 km met acc gereden en niet de handleiding gelezen. Dat doe ik, ja het is raar maar waar, bij mijn eigen spullen wel.
De volgende keer zal ik zeker de resume gebruiken, al vraag ik me af of dat ook al werkt als het “probleem” nog niet is ontstaan. Diverse keren had ik tijdens deze rit n.l. niet eens door dat de auto snelheid minderde en kwam er pas achter toen het maar niet lukte om die voorligger voorbij te rijden terwijl ik daartoe nog een flinke afstand had.

Verschillende standen in het weer naar de cruise snelheid gaan, bedoel je? Ja, dat lijkt me ook handig bij mijn huidige cc ipv voetmatig langzaam terug gaan naar de cc snelheid.
Ik reed op vakantie een auto met 1.2 l 3 cilindermotor, bij deze had ik nu juist het probleem dat met gebruik van de + toets het zolang duurde, dat ik de + te veel drukte, de snelheid nogal naijlde en hoger uitkwam dan de bedoeling was.
Dat naar een hogere snelheid gaan en hoe hard de auto er aan sleurt om daar weer te komen is nu afhankelijk van een vaste instelling, de kracht van de motor en de versnelling waar die in staat.

En ja, die acc zal wellicht meer wennen zijn, maar niet iedere gebruiker is zo geïnteresseerd als onze forumlezers. Zoals b.v. die auto schuin achter mij die behoorlijk versnelde toen deze weer vrij baan zag.

Niet alle nieuwere dingen zijn “beter”. Ik vind het nog steeds irritant dat mijn smart tv te dom is om even snel op te starten als een oude stupid tv en b.v. niet naar een andere zender wil wisselen terwijl die al wel een zender toont.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Da's dus een kwestie van persoonlijke voorkeur, zoals ik al aangaf.
Ik gebruik juist het gaspedaal minder omdat ik het systeem niet hoef te overrulen, maar het kan gebruiken door met een vingertop even te versnellen of te vertragen naar het naastvolgende 10-tal km/u (óf, indien gewenst, in stapjes van 1 km/u) zonder dat de auto eigenmachtig iets anders kan gaan doen dan ik van plan was.

Leg mij eens uit wat het verschil is tussen 100 km/uur instellen met de ACC of 100 km/uur instellen met een traditionele CC?
De ACC doet namelijk exact hetzelfde, versnellen (of vertragen) naar 100 km/uur met als enige verschil dat wanneer er iemand voor je rijdt die langzamer rijdt hij vanzelf vaart mindert en afstand houdt. Daarbij kan ik net zo goed in stappen van 1 en 10 km/uur het tempo aanpassen. Door de richtingaanwijzer aan te tikken gaat ie automagisch versnellen zodat je weer terug gaat naar 100 km/uur.
Daar komt het gaspedaal dus niet aan te pas, ik hoef mijn ACC ook niet te overrulen?
Dus begrijp oprecht niet wat je bedoeld.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb slechts 150 km met een VW met op de kortste afstand ingestelde acc gereden. Als het rustig is en je niet zo oplet zie ik de voordelen er wel van. De gewone cc gebruik ik eigenlijk al die paar km naar het werk. Zo rijdt je ontspannen en kan kan je net onder de bekeuringsgrens doorrijden.
Nadelen; je nadert een voorganger en dan vertraagd de auto al zo ver van te voren dat het niet komt tot inhalen als je dat niet in de gaten hebt en voetmatig gas bijgeeft. Normaal rijdt ik hooguit kort te dicht op de voorganger om iemand op de linker baan nog net te laten inhalen.
Als 2 banen naast elkaar aankomen en je rijdt schuin rechts achter een auto, dan is ineens de vaart eruit omdat “links inhalen” niet wordt toegelaten.
Ik denk dat het grootste probleem in jouw ervaringen niet zit in de ACC, maar in die (slechts) 150 km. Het meeste is namelijk naar wens in te stellen of met een druk op de knop op te lossen.
 

MarcoO2

Forumguru
Waarschijnlijk gaan bij die modernere acc ook nog de remlichten branden...? Paniek en chaos bij de achterliggers die door het systeem wordt veroorzaakt en onterecht versterkt wordt doorgegeven.
En ook dit valt mee: alleen bij grote vertraging gaan de remlichten branden, bij gewoon rustig afremmen niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus begrijp oprecht niet wat je bedoelt.
@Bakkertje , gelukkig hóéf je het ook niet te begrijpen...:troost:

Toch een poging: zoals sommige mensen persé zelf willen schakelen, wil ik van de cruisecontrol niks meer of minder dan dat hij de snelheid constant houdt c.q. bijregelt op basis van niets anders dan mijn instructies, zonder ingrijpen van radarsensoren, voorruitcamera's, databasegegevens en de hemel mag weten wat ze nog meer verzinnen om bestuurders te "assisteren". Voorlopig zie ik nog veel te vaak berichten over onnodige spontane acties van die nieuwere hulpsystemen om me daaraan te willen uitleveren.
Ik let daarom zelf wel op. Daar blijf ik wakker bij... :jaja:
 

hemi24

Forumguru
Geef het een paar jaar, dan ga je vanzelf om @Canon-Eye ..!

Ondertussen rij je ook al in een Leon met allerlei snufjes, die je toch wel gebruikt ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
allerlei snufjes, die je toch wel gebruikt
Zoals...?
DSG ben ik heel blij mee, KESSY en inbouwnavi voegen voor mij niks zinnigs toe maar zaten er nou eenmaal op (en ik kan dat KESSY niet NIET-gebruiken); verder kan ik zo gauw niks verzinnen dat niet ook al, af fabriek of als aangevinkte optie, aanwezig was op mijn F2c-2011 en de daarvoor gereden O2c-2007 (die laatste had wel DSG trouwens).
En iets nuttigs als een achteruitrijcamera heb ik zelf laten toevoegen op de Leon.
 

Bakkertje

Forumguru
@Bakkertje , gelukkig hóéf je het ook niet te begrijpen...:troost:

Toch een poging: zoals sommige mensen persé zelf willen schakelen, wil ik van de cruisecontrol niks meer of minder dan dat hij de snelheid constant houdt c.q. bijregelt op basis van niets anders dan mijn instructies, zonder ingrijpen van radarsensoren, voorruitcamera's, databasegegevens en de hemel mag weten wat ze nog meer verzinnen om bestuurders te "assisteren". Voorlopig zie ik nog veel te vaak berichten over onnodige spontane acties van die nieuwere hulpsystemen om me daaraan te willen uitleveren.
Ik let daarom zelf wel op. Daar blijf ik wakker bij... :jaja:

Helder, de ACC doet ook maar 1 ding meer dan een normale CC en dat is afremmen op het moment dat je te dicht op een voorligger komt. De andere ingrepen waar je het over hebt komen van de front assist, maar dan zoek je wel de limiet op en is het ook terecht dat er ingegrepen wordt, want dan heb je het zelf als bestuurder niet gedaan...

Ik ben juist blij met de ACC, met name op B wegen waar de snelheid van het verkeer schommelt tussen de 70 en 90, ik stel de ACC in op 85 km/uur en hoef verder niets meer te doen qua gasgeven / remmen enz.. Mijn eerste auto met ACC was handgeschakeld, daarna 2 met DSG. DSG maakt het rijden nog comfortabeler.
 

CharlesTucker

Forumguru
@Bakkertje, even een serieuze vraag, omdat je heel duidelijk uitlegt waarom je blij met het systeem bent, en ook hoe je het gebruikt. Het klinkt misschien als een sarcastische en kritische vraag, maar zo is echt niet bedoeld. De vraag is, ga je je niet vervelen in de auto, omdat je veel "werk" uit handen genomen wordt. Hoe lukt het je om dan alert te blijven, wat natuurlijk nog steeds nodig blijft?

Ik heb het gevoel dat ik me zou gaan vervelen, wat ofwel tot verminderde aandacht, ofwel tot verminderd rijplezier zou leiden, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik gebruik zelf de (klassieke) cc wel, maar niet om het rijden an sich makkelijker te maken, maar vooral om op lange ritten af en toe even de benen te kunnen strekken zonder dat de snelheid verandert.
 

Bakkertje

Forumguru
@CharlesTucker dat is geen kritische vraag hoor. Ja en nee is het antwoord. Soms betrap ik mezelf erop dat ik al een tijdje achter iemand rijd die gewoon 10 km/uur onder mijn ingestelde snelheid rijd. Dus ja je bent niet echt meer bezig met de snelheid die je rijd.

We hebben ook een New Beetle, zonder CC. Daar ben ik laatst mee op pad geweest en ik merkte dat ik constant aan het corrigeren was, nu heb je dat natuurlijk niet met een CC, maar toch, het vraagt wel het nodige van je.

Maar nee ik heb niet het gevoel dat ik me aan het vervelen ben in de auto.
 

hemi24

Forumguru
@RoelF : als je quote, doe het dan goed, want wat @Eltjo in de zin daarna zegt is helaas wel heel vaak werkelijkheid: mensen die in blinde paniek op de rem gaan lopen trappen omdat ze ergens voor hun remlichten zien oplichten..!

Als we dat er eens uit zouden kunnen krijgen, zouden we in Nederland al een stuk minder files hebben!
 

RoelF

Forumguru
Ik heb prima gequote, want ik vond het heerlijk overdreven. Blinde paniek, jaja.
Als de ACC flink vertraagt zonder remlicht, is inderdaad veel beter...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Eltjo

Forumguru
Het punt is dat naar mijn ervaring de acc van auto's veel eerder ingrijpen dan een mens. Ik zie van auto's de remlichten aangaan en dan denk ik wtf, je hebt nog een km tot je voorligger. Ik rijd dan door op mijn CC en haal de betreffende auto's in.
Helaas doen die lui die allemaal op de linker baan te dicht achter elkaar rijden dat ook manueel. En zie een rups effect van nerveuze remlichten.
Dat is wat ik ook zie als men achter zo'n acc remmende auto rijdt als men er achter niet verder kijkt dan de voorligger.

En ja, dat noem ik paniekremmers. Er wordt geremd omdat de voorganger zijn remlichten laat aangaan, niet omdat dat werkelijk nodig is. En dat zie ik ook gebeuren achter auto's die vermoedelijk de acc hebben ingeschakeld en kennelijk nog minder ver kijken.
Gas loslaten heeft ook voldoende effect. Mijn voorremblokken waren na 165dkm nog lang niet versleten... anticiperen leidt tot minder verbruik maar ook tot roestvorming.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan