Verkeersbord herkenning in combinatie met Adaptive cruise control, auto versnelt plotseling

Peterklim

Nieuw lid
Ben de bezitter van een Octavia 4 combi Business edition plus 1.5 TSI m-Hev levering februari 2022, Auto beschikt over verkeersbord herkenning, travel assist, snelheid regelsysteem.
Ik ervaar het volgende als ik met caravan door Frankrijk rijd, waarbij ik de auto heb ingesteld op 90 km want ik rijd met een caravan.
--- bij het naderen van een dorp gaat de auto keurig 50 km of 30 km rijden en bij het verlaten van het dorp weer 90 km rijden. PRIMA!! dat wil ik ook.
---Maar als ik op de route peage kom, waar de maximale snelheid 130 is, gaat de auto met caravan die is ingesteld op 90km ( groen driehoekje boven kilometerklok)
plotseling sterk versnellen naar 130 km want dat mag je op de route peage rijden. Levens gevaarlijk met een caravan!!!! Je schrikt steeds als je met de caravan onderweg bent.

(Op sommige wegen mag je in de avond 130 km rijden dus wordt verplicht met die nummerbord herkenning 130 km te rijden. Ik vind dit belachelijk.)
Mijn vraag is: ervaren jullie dit ook ondanks dat je de maximale snelheid hebt vast op bijvoorbeeld 90 km dat de auto gaat versnellen omdat het geoorloofd is harder te mogen rijden????
Graag een reactie waarvoor hartelijk dank.
groet Peter Klim.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Is de trekhaak wel correct en volledig ingeleerd? Want dan "weet" de auto, na het inpluggen van de stekker van de aanhanger (of de fietsdrager!), dat de maximumsnelheid op snelwegen tot 90 beperkt moet worden. Althans, zo werkt de verkeersbordherkenning in mijn Leon wel (laat hij ook zien op het scherm). Overigens moest dit dan ook nog ergens in het menu zo worden ingesteld, herinner ik me nu.
Kortom, puntjes om even na te lopen...
 

hemi24

Forumguru
Ik ben het met @Canon-Eye eens:
1. wagen laten checken op correcte codering trekhaak
2. check in setup autoinstellingen welke max snelheid is ingegeven bij gebruik met aanhangwagen (als deze optie beschikbaar is in het menu wageninstellingen…)
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Als je een fietsendrager op de trekhaak hebt, geldt toch nog steeds dezelfde toegestane maximumsnelheid als zonder fietsendrager? Ik weet niet of je ergens in moet stellen of je een aanhanger of een fietsendrager hebt ingeplugd?
 

Canon-Eye

Forumguru
Natuurlijk @Cordoba - maar de auto proeft het verschil niet tussen een aanhanger en een fietsdrager... :pardon:

En dat is waarschijnlijk ook de ratio achter de menu-optie om dit te kunnen uitschakelen. Dat geeft je de keuze...
Alleen ben ik te lui om dat menu in te duiken om het aan te passen als ik de fietsdrager erop heb. Ik trek me gewoon nooit iets aan van de max.snelheidsaanduiding op de Amundsen, want 80% van de tijd zit die er sowieso naast. Ik vertrouw op m'n TT...

Ben trouwens allang blij dat het in mijn generatie Leon bij aanduidingen op het scherm blijft zonder daadwerkelijke eigen ingrepen door de auto.
 

MaxN

Donateur
Als de ACC is ingesteld op 90 mag deze toch niet harder gaan rijden dan de ingestelde snelheid? Als ik deze op 95 zet zoals gisteren met de caravan erachter gaat hij echt niet harder, nou kan dit met een O4 anders zijn dan een O3, maar je stelt toch zelf de snelheid in?
 

Peterklim

Nieuw lid
Had de optie caravan achter auto al eens in geschakeld maar dat hielp niets. De auto ging met de caravan aan de haal naar 130 km Grrrrrrrr.
 

hemi24

Forumguru
Gelukkig heb je wel even de tijd, voordat je de 130 aantikt mét een caravan erachter…

:pardon:


volgende instellingen al eens gecontroleerd:

1654632260624.png
 
Laatst bewerkt:

spikehome

Forumguru
Je kan in het menu aanpassen dat de auto niet sneller gaat als er een bord 130 komt.
Ik had hetzelfde probleem al die zaken uitgezet, hij ging ook bij een rotonde zelf afremmen en versnellen daarna, leuk op een lege rotonde.

Bij mij komt de snelheid van 90 of 80 wat officieel nog gel dacht ik met iets erachter ook niet op het display.

Mijn vorige golf gti van 2016 deed dat wel, paté met navigeren ook de aankomst tijd an omdat je max snelheid lager ligt.
Origineel gemonteerde uitklapbare trekhaak heb ik, wel naderhand gemonteerd.
Dealer zou het nakijken helaas hoor je niks als je er niet achteraan blijft gaan
 

Okkie73

Senior Member
Dit is iets dat ook voorkomt zonder caravan oid op de trekhaak. Mijn O4 doet dit ook op de meest vreemde momenten. Ziet de verkeerde borden (bijvoorbeeld van een ventweg) of herkent de situatie niet (autowegen hebben geen 100 aanduiding meer, dus auto neemt dit niet over) of neemt uit de navisoftware verkeerde instellingen over (onjuiste snelheden of verkeerssituaties zoals wegversmalling die er niet is). Mijn dealer heeft deze functies uitgeschakeld (kan gewoon in het menu) en nu reageert de auto niet meer spontaan op niet aanwezige verkeerssituaties. Helaas want je betaald wél voor deze opties, maar het werkt verre van perfect (zeg maar gerust helemaal niet). Enige wat ie nu nog af en toe doet is een emergency stop terwijl er niets aan de hand is op de weg
 

CharlesTucker

Forumguru
In de vliegelarij heb ik vroeger altijd al geleerd dat het ten alle tijde duidelijk moet zijn wie of wat het ding bestuurt. Als dat niet zo is gaan er dingen mis, zoals bij de Airbus crash in Mulhouse lang geleden. Piloot wilde iets (laag over de baan vliegen, tijdens een demonstratie), autopilot dacht dat ie anders wilde en ging zich ermee bemoeien, wat tot een tragische crash leidde.

Ik ben daarom dan ook sterk van mening dat dergelijke systemen op dit moment absoluut niet in klantenauto's thuishoren, ze zijn er simpelweg niet klaar voor. En al helemaal niet omdat in tegenstelling tot de piloot uit Mulhouse veel autobestuurders (niet die op dit forum natuurlijk) erop gaan vertrouwen, en gaan denken dat de auto het wel even alleen af kan, en dus wat minder oplettend worden dan nodig is. Ik denk dat autonoom rijden onder bepaalde omstandigheden tegenwoordig best goed en veilig kan, maar er moet altijd duidelijkheid zijn, de bestuurder rijdt en beslist of de auto rijdt en beslist, maar niet een beetje een tussenweg.
 

Peterklim

Nieuw lid
Dit is iets dat ook voorkomt zonder caravan oid op de trekhaak....... Mijn dealer heeft deze functies uitgeschakeld (kan gewoon in het menu) en nu reageert de auto niet meer spontaan op niet aanwezige verkeerssituaties.........
Dank je, mijn dealer Muntstad in de Meern gaat dit ook uitzetten volgende week zodat ik normaal met adaptive cruis control kan rijden zonder dat de auto via de verkeersborden plotseling gaat versnellen dan wel gaat in houden.
Zal een hele opluchting zijn, zeker met een caravan aan de auto.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
@CharlesTucker Buiten de voorbeelden die je noemt, waar het fout gaat met de verkeersbordherkenning heb je ook nog de onderborden waar het systeem niet naar kijkt. Bijvoorbeeld een maximum snelheid van 7 tot 19 uur, maar met verkeerbordherkenning die ingrijpt wordt dat dan een maximumsnelheid voor 24/7, ook bijvoorbeeld een onderbord als 'bij nat wegdek' is zo'n voorbeeld, en dit zijn alleen nog de Nederlandse voorbeelden. Als je dan in andere landen rondrijdt met een NL-talige auto, zijn die onderborden helemaal een ramp voor het systeem, en dan heb ik het nog niet eens over bijvoorbeeld een reclameposter op een bushokje waar een verkeersbord op te zien is.

Als ik kijk naar de 'prestaties' van mijn front assist, heeft het systeem nooit een aanrijding voorkomen, wel een paar keer bijna een aanrijding veroorzaakt (door achteropkomend verkeer dat verrast werd door een onterechte remingreep), heel wat keren stress door plotseling piepen (voorwaarschuwing voor ingreep), waardoor ook de aandacht even naar het dash gaat in plaats van naar het omringende verkeer. De huidige 'ondersteunende systemen' geven naar mijn idee vooral een onterecht veiligheidsgevoel, maar vrijwel geen extra veiligheid.

Daarnaast zie je dat ondersteunende systemen nog wel eens verkeerd gebruikt worden, een mooi voorbeeld is de 'dode-hoek-verklikker' die veel auto's tegenwoordig hebben. Die systemen zijn bedoeld om te voorkomen dat mensen die bijvoorbeeld op de snelweg van rijstrook willen wisselen zijdelings tegen de neus rijden van de auto naast hun. Ik zie in de praktijk dat het vaak gebruikt wordt om bijvoorbeeld weer terug naar rechts te gaan, waardoor er 2-3 meter voor een andere auto op de snelweg wordt ingevoegd. :banghead:
 

hemi24

Forumguru
@Cordoba : dat verhaal van NL-talige auto is natuurlijk onzin! Sterker nog het is juist andersom, het functioneerd in het buitenland juist prima! Enkel omdat we in NL weer afwijken met een wildgroei aan allerlei rare regeltjes kan het systeem er in NL niet mee omgaan…
 

CharlesTucker

Forumguru
Mwaah, ik durf te betwijfelen of er in het buitenland ook niet dit soort rare regeltjes en borden zijn. Zo heb ik op de A25 in Oostenrijk in de buurt van Wels een snelheidsbeperking gezien, met daaronder een onderbord "Am Werktags" met een tijdsinterval. Daaronder weer een onderbord "Samstag is auch ein Werktag". Ik ben oprecht heel benieuwd of zo'n systeem dan nog steeds prima functioneert.

Neemt niet weg dat je wel een punt hebt, het is in Nederland vrij chaotisch, het is echter in veel buitenlanden niet beter. In het veelgeprezen Duitsland is inmiddels de chaos ook kompleet.

Maar buiten dat, je koopt een auto in een bepaald land, de kans is groot dat je als koper met dat ding ook in het buitenland gaat rijden, dus het moet gewoon overal werken in minstens 99% van de gevallen (ik ben mild vandaag), ook met onderborden in iedere taal waar die auto legaal de weg op mag. En zo niet, dan hoort het niet in een auto, tenzij met een zeer opvallende waarschuwing dat het een HULP systeem is waar niet op vertrouwd mag worden. En de auto behoort al helemaal niet zelfstandig beslissingen te nemen op grond van onvoldoende betrouwbare informatie.
 

Cordoba

Forumguru
@hemi Ik wilde vooral aangeven dat er voor auto's met verkeersbordherkenning een taalbarrière is, en ik heb bewust niet een bepaald buitenland genoemd. Je denkt misschien aan landen als Duitsland, Frankrijk, UK, maar je hebt bijvoorbeeld ook nog Denemarken, en veel andere landen met 'kleine' talen, die niet voorgeprogrammeerd zitten in iedere auto. Gezien het chiptekort, zal dat probleem ook niet binnen heel korte tijd opgelost zijn voor nieuwe auto's.
 

Herre

Senior Member
volgens mij worden de nederlandsche onderborden wel goed herkend. Als ik na 19:00 langs een bord rijdt staat bijvoorbeeld 120 boven en 100 onder. Het viel mij ook pas een keer op toen ik om 19;00 ocer de A44 reed en ee borden van volgorde wisselden. Dit los van het feit dat automatisch ingrijpen voor mij niet hoeft en ik dat gelukkig ook nog niet heb op mijn auto.
 
Bovenaan Onderaan