Verkeersbord herkenning in combinatie met Adaptive cruise control, auto versnelt plotseling

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat is onmogelijk, je kunt niet naar de hectometerpaaltjes en reflectoren kijken en ook het verkeer voor je in de gaten houden.
Dan is het kennelijk ook onmogelijk om de binnen en buitenspiegels te gebuiten om te weten wat er achter je gebeurt, en tegelijk het overige verkeer (niet alleen voor je) in de gaten te houden, voorts staan er aanwijzingen op borden en wegwijzers die je dan ook niet kunt zien??
Of is het wellicht toch niet zo onmogelijk als je schreef?
Misschien iets te stellig gereageerd. :) gebeurt mij ook regelmatig ;),
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
OT: ja meneer K en B toen jullie nog met de handjes in de pap sloegen knalde Kanonskogel zonder ACC of al die andere ellende al door de Maastunnel met de dienstkever op naar het kantoor.

0fe01d0024494cc55740fd6b18dd2318.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Integendeel, de naaste omgeving van de rijbaan voor je uit (= de bermen) valt normaal gesproken volledig binnen het gezichtsveld dus dat is prima waar te nemen. Je kijkt toch ook in continue afwisseling naar verschillende zaken, rijstroken, spiegels, verkeersborden, etc.?
 

CharlesTucker

Forumguru
Precies wat ik bedoelde, en toch vond je het nodig een sarcastische opmerking te maken als ik stel dat als je dat doet, de boel om je heen een beetje in de de gaten houden, bewust zijn van je omgeving, weten waar je mee bezig bent, je niet snel voor verrassingen komt te staan, waarom dan toch die eerdere opmerking?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Canon-Eye

Forumguru
waarom dan toch die eerdere opmerking?
Voornamelijk vanwege die eerdere stelligheid ("nooit in een tunnel").

Ook al ben ik me, net als jij, in het verkeer doorgaans heel goed bewust van mijn omgeving, toch kan het in of bij een tunnel voorkomen dat ik in een spiegel kijk - en op dat moment kijk ik dus heel even niet echt naar de auto('s) voor me. En al verwacht ik op basis van de verkeerssituatie vzv te overzien geen remacties vóór me, toch is het niet raar als ik - aan de rand van mijn blikveld zo'n 50m voor me uit ineens wél brandende achterlichten waarnemend - gedurende een splitsecond als primaire reactie wil remmen.
Ook daarvan ben ik me bewust, dus ik doe dat niet zo snel, maar de neiging is er wel heel even. En ik kan me zo voorstellen dat andere gewone stervelingen dat ook weleens hebben en dan misschien wél eventjes de rem aanraken...
 
Er is mijns inziens nog heel wat ruimte voor verbetering inzake die verkeersbordherkenning.
Het is wel even schrikken als je 120 aan het rijden bent op de autosnelweg in Zwitserland, als hij plots bruusk gaat afremmen, terwijl er op het dashboard "korte bocht vooruit - 40 km/h" knippert. Die bocht was er wel, maar op de afrit ernaast...
 

EdK

Forumguru
Er is mijns inziens nog heel wat ruimte voor verbetering inzake die verkeersbordherkenning.
Het zal een samenwerking moeten worden tussen de rijkswaterstaat van diverse landen en de autobouwers.
Gebeurd dit niet dan zal zo'n systeem nooit goed gaan werken als men met een camera in de wagen de snelheidsborden leest.
De borden staan overal, en bij wegwerkzaamheden worden er tijdelijke borden geplaatst met lagere snelheden, maar hoe vaak gebeurd het niet dat men na gereed werkzaamheden de borden vergeet weg te halen ??
En zoals in jouw geval dat een bord 40 dus eigenlijk voor het systeem aan de verkeerde kant staat van die bocht ..
Dus tsja het systeem wat nu in wagens zit gaat mijn inziens nooit voor 100% goed werken en wat toch wel zou moeten als men de wagens wil laten rijden zonder beïnvloeding van ons.
 

Captain Hook

Forumguru
Volledig autonoom rijden is waar het naar toe gaat. Pas als het hele verkeersdeelname proces via algoritmen/AI gestuurd wordt, zonder van die 'rare' mensen ertussen die onverwachtse dingen doen, dan pas zal het een stuk veiliger worden. Ook de uiteindelijke doorstroom en de reistijd van A naar B zal hierdoor drastisch verbeteren.

BTW: dan heb je die losse verkeersborden immers ook niet meer nodig. Want die data is embedded in het verkeersgrid.

Of we daar blij mee moeten zijn, is een ander vraagstuk. :koffie:
 
Bovenaan Onderaan