Verkeersbord herkenning in combinatie met Adaptive cruise control, auto versnelt plotseling

Bakkertje

Forumguru
NEE dus! De vertraging van de regeneratie in stand 2 is al dermate groot dat de remlichten aan gaan, en onder die omstandigheden zal de auto stand 3 van de regeneratie gebruiken.
Ter info, die stand 3 kan ik ook (middels een 'flipper') gebruiken om de auto geheel tot stilstand te brengen.

Gaat de auto piepen met onderstaande symbool?
1657609207101.png
 

Bakkertje

Forumguru
@ bakkertje: dat jo-jo gedrag wat jij veroorzaakt door de afstand te vergroten is dus juist héél irritant en mede oorzaak van file-vorming!
Door de ACC tijdelijk te overrulen door het gaspedaal aan te raken (zonder te versnellen) hou je de doorstroming dus veel constanter…

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Files ontstaan doordat mensen ergens tussen willen en het verkeer daarachter gaat remmen, in mijn geval gaat er juist geen remlicht branden en zorg ik ervoor dat er juist betere doorstroming is. https://rijschoolvanvoorst.nl/files-hoe-ontstaan-die/

Wat jij doet is gas bijgeven waardoor de persoon die van baan wil wisselen moet remmen (met alles wat er achter rijdt). En doordat men geen ACC heeft of gebruikt is de afstand te klein tussen de voertuigen en krijg je een ketting reactie aan remmende auto's. Want als ik met ACC meer afstand neem, moet jij met je normale CC of goed opletten en de CC uitschakelen of remmen -> wordt een file.

Een wereld waarbij iedereen ACC zou hebben en gebruiken zou ideaal zijn, veel minder files.
 

hemi24

Forumguru
Wat jij doet is gas bijgeven waardoor de persoon die van baan wil wisselen moet remmen (met alles wat er achter rijdt).
Wat jij doet is niet goed lezen, of je hebt nog niet alle functies van je ACC geleerd..!

Ik geef geen gas bij, ik overrule alleen de afstandsfunctie van de ACC door mijn voet licht op het gaspedaal te laten rusten, waarbij de auto juist niet versneld.
Zo blijf ik dus dezelfde afstand houden to mijn voorligger en voorkom ik dat ik onnodig vertraag terwijl er iemand (te kort) voor mij invoegd.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Bakkertje Nee, dat symbool (of iets wat er op zou lijken) heb ik nog nooit gezien.
Nogmaals en wellicht ten overvloede: ik heb een Kia E-Soul, een Battery Electric Vehicle, en de regeneratie van Kia's en Hyundai's is in z'n zwaarste stand veel sterker dan die van VAG merken. One pedal drive kan dus echt in mijn auto.
Verder heb ik diverse merken en types trucks gereden die al (veel) eerder met ACC uitgerust waren, dus ik ken de meeste pro's en contra's van ACC goed genoeg om er desgewenst 'omheen te werken'.
 

Eltjo

Forumguru
Files ontstaan doordat te veel auto's op een kluitje rijden. Als er dan maar één een mistlamp zou inschakelen, dan kan de achterligger reageren door te remmen, wat weer versterkt kan worden doorgegeven. En viola, botsingen op, meestal, de linker baan.
In minder dramatische vorm is dat het rups effect in een file.
 

Bakkertje

Forumguru
@Peter-036 no offense maar als je jouw ervaringen met een Kia ACC gaat vermengen met een vraag over een Skoda ACC voegt dat niet zo gek veel toe in dit topic. Bij Kia zal de implementatie gegarandeerd anders zijn dan bij Skoda (en andere VAG producten).
Dat symbool is van de front assist, bij VAG is het zo dat wanneer er een noodstop gemaakt moet worden, de front assist ingrijpt en dan verschijnt dat logo inclusief een pieptoon.

En een vergelijking tussen een truck en een auto gaat wat mij betreft ook behoorlijk mank, of je nu met 30000 kg onderweg bent of met 2000 is echt wel een wezenlijk verschil.

Ik daarentegen rijd al sinds 2015 in VAG producten (inmiddels mijn 3e) met ACC en de jaren daarvoor in VAG producten met een traditionele CC. Even snel tellen, 160 + 90 + 25 = 275 dkm heb ik er inmiddels opzitten met ACC, waarvan ook de nodige kilometers met caravan. Ik denk dat ik daarmee wel weet hoe het systeem werkt en reageert.

Er zijn mensen, al dan niet met persoonlijke ervaring, die een mening hebben over ACC. Alle punten die men daarbij aandraagt kan ik weerleggen en heb ik ook al meerdere keren weerlegt in dit draadje. Dus @hemi24 vandaar mijn wat bottere reactie dan wat ik op het forum normaal schrijf, mijn welgemeende excuses als je daar aanstoot aan hebt genomen.

Ow er is nog wel 1 verschil tussen Skoda en de door mij gereden VW's met ACC en dat is dat ik de bediening op het stuurwiel heb en niet in een losse hendel zoals bij Skoda. De functies zijn exact hetzelfde, maar de bediening is net ietsjes anders.
 

EdK

Forumguru
En wat dacht je van zelf inschakelende verlichting in combinatie een tunnel inrijden !!??
Inrijden gaat verlichting aan en er zijn altijd mensen die erachter zitten en hierdoor vol in de rem gaan en niet verder kijken dan hun neus lang is.
Tsja en dan is de CC uit en dan gaan ze weer richting de uitgang van de tunnel en vergeten ze gas bij te geven en komen zo met een gangetje van 60 de tunnel uit en worden dan ook nog kwaad als je er rechts voorbij schiet en dan weten ze de claxon of grootlicht schakelaar wel te vinden ( en snel) maar het gaspendaal nog steeds niet....:banghead:
:banghead:
 

CharlesTucker

Forumguru
@EdK , herkenbaar, en ach ja, sommige mensen horen nu eenmaal niet in de auto op de plek linksvoor, daar gaat geen CC of ACC aan helpen.

Als ik dit hele draadje zo een beetje lees vallen me twee dingen op:
1) De meningen zijn nogal verdeeld.
2) Net als met de rest van de auto, je dient allereerst te weten hoe het werkt, en dat wetende moet je je verstand blijven gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Tsja Charles het blijven ter aller tijden hulpmiddelen, maw de grijze massa tussen je oren moet blijven bepalen !
Alleen zijn er vele mensen die de hulpmiddelen niet meer als een hulpmiddel zien en er vaak ook nog blind op vertrouwen.
En maak per jaar aardig wat kilometers voor werk en privé door gehele land en zie heel wat situaties dat ik me verbaas dat zulke personen ooit dat papiertje hebben kunnen behalen.
En ik ga zeker niet zeggen dat ikzelf een nette rijder ben, want een ieder maakt fouten ( menselijk ) maar er zitten er soms tussen dat ik maar besluit om even een parkeerplaats te pakken zodat ik die persoon niet meer dicht voor of achter me heb rijden. !
 

CharlesTucker

Forumguru
Alleen zijn er vele mensen die de hulpmiddelen niet meer als een hulpmiddel zien en er vaak ook nog blind op vertrouwen.
Klopt helemaal, en daarom ben ik zelf vooralsnog een tegenstander van dit soort hulpmiddelen. Zelf wens ik er niet voor te betalen omdat ik er persoonlijk het nut niet van inzie zolang ik zelf nog verantwoordelijk ben. Bij veel anderen zie je dat de aandacht verslapt, wat tot gevaarlijke situaties leidt.

ACC, lanepeeking, het zijn mijns inziens een beetje "oefeningen" van de fabrikanten richting echt autonoom rijden. Ik ben echter geen proefkonijn, tegen de tijd dat echt autonoom rijden veilig kan, en de verantwoordelijkheid voor de veiligheid dan ook bij de fabrikant ligt en niet bij mij kijk ik wel eens verder, ik ben zeker niet tegen vooruitgang :)

Ik heb hier ook wat reacties gelezen van mensen die zich wel verdiept hebben in de werking van die systemen. Daar heb ik uiteraard geen problemen mee, die mensen kennen ook de beperkingen en houden daar ook rekening mee, zij maken gebruik en geen misbruik van die systemen, prima.
 

Canon-Eye

Forumguru
herkenbaar, en ach ja, sommige mensen horen nu eenmaal niet in de auto op de plek linksvoor
Hoe mensen reageren op die aanflitsende achterlichten heeft hoegenaamd niets te maken met (on)bekwaamheid om achter het stuur te zitten, maar veel meer met een normaal-menselijke instinctieve (schrik)reactie daarop - het is helemaal niet raar als het een fractie van een seconde duurt voordat het besef doordringt dat er maar twéé rode lichten aangaan en het derde remlicht niet meedoet.

Te dicht op elkaar rijden is daarbij wel een negatieve factor - ik hou daarom graag de twee secondenregel aan, dat geeft tijd om de situatie beter te interpreteren. Bij 80 km/u komt dat neer op bijna 45 meter, bij 100 wordt dat ruim 55 meter. Oftewel zo rond de afstand tussen een hectometerpaaltje en een wit reflectorpaaltje - dat maakt het onderweg wel makkelijker in te schatten.
 

CharlesTucker

Forumguru
Hoe mensen reageren op die aanflitsende achterlichten heeft hoegenaamd niets te maken met (on)bekwaamheid om achter het stuur te zitten, maar veel meer met een normaal-menselijke instinctieve (schrik)reactie daarop - het is helemaal niet raar als het een fractie van een seconde duurt voordat het besef doordringt dat er maar twéé rode lichten aangaan en het derde remlicht niet meedoet.
Dat ben ik niet met je eens, maar dat mag hoop ik. Als je daadwerkelijk bewust bezig bent met autorijden dan heb je een goed beeld van de gehele verkeerssituatie, je weet ook wat er voor die auto direct voor je gebeurt, je weet wat er achter je en schuin achter je gebeurt, je ziet de tunnel aankomen en je hebt ervaring. Dan heb je helemaal geen fractie van een seconde nodig om een en ander goed te interpreteren, je ziet het mijlenver aankomen. Dat vind ik wel degelijk een vorm van bekwaamheid (onder meer, maar niet alleen, een gevolg van ervaring).

Ik ben niet perfect, en zelf maak ik ook wel eens een enkele keer de fout om instinctief ook te remmen als ik remlichten voor me zie, maar dan realiseer ik me ook altijd dat ik fout zat, het overkomt me alleen als ik daadwerkelijk te dicht op m'n voorganger zit (en nooit in of vlak bij een tunnel).
 

Canon-Eye

Forumguru
(en nooit in of vlak bij een tunnel).
Oh, dus bij elk wat breed uitgevallen viaduct - die ook vaak de achterlichten laten aanflitsen - let jij extra op? Goed gedaan hoor.

Overigens is het met de DRL mee laten branden van de achterlichten alleen al daarom een groot voordeel, want dat elimineert het hele verschijnsel bij voorbaat. Vandaar dat ik dit al bij de F2c op enigszins illegale wijze heb laten realiseren: dat kon alleen door ook de kentekenverlichting en de standlichten vóór via het contact te schakelen en juist dat laatste is in strijd met de regel dat DRL niet mag branden in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde. Maar dat heeft nooit problemen gegeven.
 

Bakkertje

Forumguru
Oftewel zo rond de afstand tussen een hectometerpaaltje en een wit reflectorpaaltje - dat maakt het onderweg wel makkelijker in te schatten.
Ik heb daar de ACC voor, de kortste afstand is 2 seconden, ik hoef dus niet op hectometer paaltjes en reflectors te letten maar houd het verkeer in de gaten. Daardoor kan ik op de weg letten en snap ik dat wanneer we onder een viaduct doorrijden en er gaan lampen branden op de auto voor me dat dit geen remlichten zijn maar dat het gewoon een auto met automatisch inschakelende verlichting is. En mocht het onverhoopt toch een remmende auto zijn zal de ACC ook automa(g/t)isch remmen, simply clever toch?

Ik heb zelfs tijd om een aantal auto's vooruit te kijken en als ik zie dat daar ineens geremd of er verderop een file staat schakel ik de ACC alvast uit, mijn auto is dan zo slim dat hij of uit gaat rollen of de accu op gaat laden door te regenereren, maar dat ligt eraan in welke stand ik de DSG automaat zet. Ik zou zelfs nog, maar dan moet ik in een wilde bui zijn, de ACC afstand dan op maximaal kunnen zetten en doordat ik de ACC standaard op eco heb staan gaat ie al heel vroeg vertragen.
 

EdK

Forumguru
Charles punt is dat meneer oog het baseert op rijden in een uithoek van nederland en daar hebben ze geen echte tunnels.
Maar als hij dagelijks rond de randsteden zou rijden , dan zou zijn kijk hierop geheel anders worden.
En weet nu al dat er weer een ontwijkend verhaal op terug gaat komen.......:cool:
 

Canon-Eye

Forumguru
punt is dat meneer oog het baseert op rijden in een uithoek van nederland
Meneer k baseert dat kennelijk op mijn huidige woonomgeving, maar dat is speculatieve kletskoek.
Niet alleen heb ik het grootste deel van mijn hele werkzame leven in het gebied Europoort-Rotterdam-Dordrecht gewoond en gewerkt, theoretisch met een kantoorbaan maar daarbij toch gemiddeld ruim 40k km per jaar onderweg, maar ik kom er nog steeds vrij regelmatig.
 
Bovenaan Onderaan