Verhulstr’s Skoda Fabia 1 Combi #2

verhulstr

Forumguru
Dank je wel @Hakar voor je reactie......ik heb die deur al eens open gehad om em opnieuw dicht te kitten ivm lekkage....ik zou toch zweren dat ik em goed heb dicht gekit....maar ie lekt nog steeds...ik snap niet waar het vandaan komt.

Toen ik die deur open had gelijk gekeken waarom dat slot het niet doet....en dat werd snel duidelijk.
De stekker lag(en ligt nog steeds)beneden in de deur.....met de restanten van de aansluiting die normaal op het slot zitten..in de stekker.
Ik denk dat er iemand bezig is geweest in die deur....maar zo slim is geweest om heel die connector aan het slot er maar af te breken i.p.v. het netjes af te koppelen :banghead:
Dus dat slot is kachelhout.....(op het elektrische deel gezien, mechanisch werkt ie nog)
Ik heb de stekker alle restanten uitgehaald .....de stekker ziet er goed uit...1 connectortje was wat gecorrodeerd maar deze met wat wd40 ingespoten en schoon geborsteld met een klein (zacht materiaal) bougie borsteltje....je kent ze wel met die messing kleurige haartjes aan (kan niet goed op de naam komen).

Ik weet nog niet of ik daar echt een “nieuw” slot voor ga bestellen...of dat ik een keer op de sloop er 1 uit haal en die in mijn Faab monteer. Zover ik weet gaan de sloten aan de achterste portieren niet zo snel kapot als die van de voorste portieren....ik moet even kijken wat verstandiger is......

Wbt die plastic zwarte plaat die aan je alu plaat vast zit.....dit had ik aan de bestuurders deur voor ook....ik heb toen een raammechaniek van de sloop weten te scoren met die alu plaat en daar zat dat zwarte stuk plastic niet (meer) aan......ik heb em zo zonder zwart plastic terug gemonteerd in mijn auto....ik ervaar geen problemen zonder dat zwarte plastic aan die plaat....
Ik denk dat dat bij de achterste portier ook geen probleem zal gaan geven...
 

Hakar

Donateur
Dat borsteltje noemde je al, simpel gezegd is dat een messing bougieborsteltje :dankje:

Voor de rest hoop ik dat het goed komt met je sloten, en mocht het voorkomen dat de deur na een aantal keren netjes open en dicht te zijn geweest en dan ineens niet meer wil, denk dan aan dit topic. :koffie:
 

Cordoba

Forumguru
Wat de lekkage van het achterportier betreft: ik weet of je ook al eens getest hebt of er erg veel water langs het raam in het portier loopt (kun je testen door met een gieter water tegen het raam te gieten, en te checken of er veel water het portier in gaat). In dat geval kun je de raamlikkers aan de buitenzijde vervangen, daar was ik voor mijn Fabia iets van 30-40 euro voor kwijt als ik het goed heb.
 

verhulstr

Forumguru
Zo.....das weer effe geleden.....stoffige bende hier zeg.....proest :D....
De auto weer wat liefde gegeven van de week.....zo had de Faab wat speling op de binnenste stuurkogels, hoorde ik de klepstotertjes lekker hun werk doen...En dacht ik dat ik problemen had met de thermostaat.....het zal wel zo zijn dat mijn Faab goed koelt...
Wat er gebeurt met de Faab.....als die warm is staat de meter keurig in het midden...dit met de kachel uit.
Nu het kouder wordt buiten hele de kachel vaker nodig.....dus zet je de kachel aan.....maar dan zakt de temperatuur meter iets terug....lees tussen het midden en een kwart op de meter...verder zakt ie niet trouwens. Dus ik dacht laat ik een andere thermostaat monteren...en dan kijken hoe dat gaat.
Nou niet dus......het was al een andere model thermostaat die er in zat (originele is een metalen flens thermostaat, ik had een plastic zwart tonnetje qua vorm terug gemonteerd) maar toen kwam ie niet verder dan een kwart op de meters ie warm was...zowel met de kachel aan als uit....
Dus vanmorgen maar weer de oude terug gemonteerd ...want de oude deed zijn werk zoals ie moet doen.
Dus weer alle KVS (voor de gene die dit lezen en niet weten wat KVS betekend KoelVloeiStof) weer afgetapt....thermostaat weer gewisseld en de KVS terug waar het hoort.....spulletje ontlucht en het werkt weer zoals altijd.

Gelijk ook een oliewisseltje gedaan met filter...want de kilometertjes staan er weer op...(ik wissel de olie en het filter altijd bij 10.000km)

Gisteren dus het grotere onderhoud gehad...zo had ik een olie lekkage aan de BBY......het carter ventilatie blok dichte niet meer af op het blok......was heel simpel...de o-ringen zijn na 17 jaar en een 1000 tal keren warm en koud geworden te zijn helemaal plat geworden......ik heb maar een compleet nieuwe ventilatie blok besteld en gemonteerd....die kan er weer effe tegen.
Gisteren ook 16 hydraulische klepstoters vervangen......er was weinig aan te zien.....maar ze werden wel steeds duidelijker te horen....samen met een kantelende zuiger..(helaas is die na het vervangen van de klepstoters nog steeds te horen.....het was in de hoop dat dit geluid eigenlijk de klepstoters waren...maar helaas.....mijn motortje zal oud moeten worden met 1 kantelende zuiger)
Voor de gene die denken...als je die stoters vervangt.....dan moet toch ook eigenlijk een nieuwe d-riem set gemonteerd worden? Antwoordt hierop luid JA.....heb ik dit gedaan...NEE.......waarom niet? Mijn riem heeft nog maar 7000km er op gelegen.....je ziet er niets aan...en dit durf ik nog wel aan...hij is eigenlijk nog maar net nieuw....zit ie aan het einde van zijn termijn...dat had het wat anders geweest...maar deze gok durf ik wel aan.

En zoals gezegd...de binnenste stuurkogels die speling hadden....ik had een heus gevecht met die dingen in gedachten...maar wonderbaarlijk viel alles goed te doen...het was vrij vlot gebeurd eigenlijk. Ik had complete spoorstangen besteld.....dus de binnenste kogel icm stuurkogel......als je dan toch bezig bent :arghh: :jaja:
Gelijk die zelfde middag nog uit laten lijnen.....1 kant stond gelijk goed...meen rechts na het vervangen.....de linker stond op 1 graad en 7 minuten toe spoor.....deze had ik nog iets verzet omdat ik vond dat ie naar mijn idee en kijk op het wiel te ver naar buiten stond....had ik er maar af gebleven :maakmegek:.....maar hij staat nu weer goed...stuurtje netje recht...en de auto trekt niet meer in het stuur (dat deed ie niet heel hard..maar als je het stuur los liet tijdens rijden liep ie toch zachtjes naar rechts).
Ook heeft de Faab afgelopen donderdag nieuwe schoenen gekregen......de voorbanden waren op....en eigenlijk al veel te oud (die kwamen uit 2011)...dat waren oude Conti’s...dus die zijn redelijk hard in rubber...dus slijten niet hard), nu gekozen voor Hankook.....eens kijken hoe dat bevalt op de Faab.

Kortom...de Faab kan er weer even tegen.....in Januari eens kijken of ie door de keuring komt...dan mag ie weer....maar ik denk niet dat er veel aan te vinden is...:thumbsup:
 

Stripedkrijn

Forumguru
Haha... ik ken dat verhaal van dat zwarte tonnetje. Heb hetzelfde gehad. Tonnetjesthermostaat is volgens mij van een oude Fabia 1.2L 3-cilinder. Omdat dat ding totaal niet past heb ik m in eerste instantie uit elkaar geplukt en de delen er op de meest logische manier weer gemonteerd. Slecht resultaat: meter zwalkte over het hele bereik heen en weer. Dus een nieuwe besteld en die gemonteerd. Alles weer pico!
Wat betreft aftappen van kv, ik gebruik daar een setje van die mooie rode plastic afknijptangen voor. Die knip je op de slangen en je kunt alle kv laten zitten. Een beetje raak je kwijt. Dat wat in je thermostaathuis blijft zitten. Alles in totaal ongeveer 1/4 fles rood.
Dergelijke thermostaatjes zijn brandgoedkoop en gaan ongeveer 1 ton mee. Dus ik heb er eentje op voorraad liggen.
 

Bijlagen

  • Resizer_15729652961742.jpg
    Resizer_15729652961742.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 16

verhulstr

Forumguru
@Stripedkrijn ...das bij een AQW.....ik heb een BBY.....het principe is natuurlijk het zelfde qua afsluiten van je kv slangen, maar het leuke van de fabia’s is dat er zo een mooi aftap kraantje zit aan de radiateur.....even een emmertje er onder en je laat em zo leeg lopen.
Maar ik weet niet of dit een natuurlijk verschijnsel is bij een Faab met een 16v motor, dat je de kachel aan zet en dan je temp meter iets zakt....
Mijn oude thermostaat werkt naar behoren....hij opent en sluit keurig...al weet ik niet niet op welke temperaturen.....dit zou ook nog een issue kunnen zijn.....maar zolang ie het zo doet zoals nu...vind ik het prima :jaja:
 

Stripedkrijn

Forumguru
maar het leuke van de fabia’s is dat er zo een mooi aftap kraantje zit aan de radiateur.....even een emmertje er onder en je laat em zo leeg lopen.

Klopt, maar dan moet ik die beschermplaat er vanaf schroeven om het emmertje netjes onder het kraantje te zetten en daar had ik liggend op een natte straat even geen zin in.
Anders loopt alles over de straat heen. Die tangen zijn super. Komen in een setje van 3 bij Ome Ali en kosten geen drol.
 

verhulstr

Forumguru
Klopt idd....maar dat paneel moest er toch onderuit ivm een oliefilter...anders kom ik er maar slecht bij...het was vanmorgen heel makkelijk...2 emmers onder de auto...1 voor de KVS en 1 voor de motorolie......kraantje open van de radiateur en de stop uit de carterpan en laat het spulletje maar lopen...


Tjonge dat jij dat allemaal zo zelf doet....:thumbsup: Moest toch eens in de leer bij jou :)

Och ik wil je best helpen hoor......probleem is vaak de afstand van forumleden die vaak aan de andere kant van NL wonen....:thumbsup:
Ik heb een lts diploma in autotechniek......uhm motorvoertuigentechniek zoals dat toen officieel heette, ik weet een hoop mechanische dingen...maar als dat echt heel diep in de electronica gaat is het voor mij ook abracadabra hoor...dan moet ik er toch even iemand bij roepen hihi.....maar het mechanische gebeuren aan een auto is voor mij bijna gesneden koek, maar ook soms uitdagend, spannend en leerzaam.
Ik heb ooit eens een motorblok van mijn Audi Coupe uit ‘88 bijna volledig zelf gereviseerd, als ik het echt alles had willen en moeten doen had het blok uit de auto gemoeten...maar ik had daar het gereedschap niet voor om de motor uit de auto te tillen.....dus werd dat een 80% revisie van de motor...in de auto.....was goed te doen hoor...leuk ook (wel duur), zeker wat spannende momenten van “doe ik het toch wel goed?” En zeker leerzaam......en als je em dan voor de eerste keer weer start en alles loopt zoals het moet...dan ben je toch heel trots op je zelf.....tis toch niet niks...
 

verhulstr

Forumguru
Zo lang blijf niet met mijn kop in de wolken lopen hoor @EdK ....maar die eerste momenten.......daarna raakt het gewoon....weer verder met het werkelijke leven :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

verhulstr

Forumguru
Stof afblazen hier.....faabje heeft er weer een jaar keuring bij....geen adviezen....geen steekproef...gelijk goedkeur!
Tijdens de keuring ook goed door de 4gas test gekomen ondanks de storing en het lampje op het dashboard.....die zweefde ergens tussen de 0,1 en 0.23%...dus goed. Maar toch ben ik vorige week eens naar die sonde gaan kijken waarom die storing was.
Al eerder gaf ik aan dat de kabel van de sonde onderbroken is door iemand en weer aan elkaar geknoopt is met blauwe AMP stekkertjes.
Dus begonnen aan de demontage van de sensor, bij het losdraaien kwam ik er achter dat deze eigenlijk niet vast stond...iig niet vast genoeg...dus daar kan ie al een valse meting krijgen dmv valse lucht trekken.
Eenmaal de sensor eruit, gelijk maar aan het pruts werk van iemand anders begonnen......de AMP stekkers weer iets ronder krijgen zodat je de draden niet nog een keer hoeft te knippen....das gelukt.
Maar wat ik niet snap zijn 2 dingen......waarom knip je de bekabeling van een sensor door? En waarom zo kort op de sensor? Er was haast geen werkruimte om te solderen...of je draden eerst te strippen.
Ik heb nog wel gekeken of de goede sensor gemonteerd is, want zoals mijn garage zei, de vw sensoren zijn qua nummer gekoppeld aan de ecu en motorcode.....al pak je het zelfde nummer...maar dan met een K of een T op het eind...je auto gaat een fout melding geven......plus met dat geknoei aan mijn sensor krijg je een storing in je stroom loop....dus alsnog storing.
Maar gelukkig...de sensor die bij mij gemonteerd zit is de goeie......maar dan snap ik nog steeds niet waarom die kabel is door geknipt.....en daar zal ik ook nooit achter komen vrees ik.

Netjes de 5 draden nog kunnen solderen...krimpkousjes om de solderingen....sensor terug gemonteerd met een beetje copaslip op het schroefdraad....en de fouten gereset dmv een eobd scanner.
De meldingen van mijn map/maf sensor en een te rijk mengsel zou hebben is weg.....(meen p0106 en p0170)...maar 1 melding kwam er voor terug....p0135....storing in verwarmingselement sensor 1 bank 1.

Het komt er op neer...dat de sensor het nog wel doet, maar het opwarmings procedure niet kan bij benen, met het opwarmproces van de KVS wat door de motor loopt.....het schijnt dat dit gelijktijdig moet lopen zodat de sonde sneller een preciezere meting kan doen.
Dus het komt er op neer dat ik ergens van dit jaar nog eens een lambda sensor mag gaan vernieuwen (krengen zijn duur).
Ook het advies van de keurmeester gekregen om in de loop van jaar eens wat aan de draagarm rubbers te doen.......ze voldoen nog....maar het beste is er na 17 jaar wel af....gaf gelijk het advies om de variant te nemen die massief....of volledig gevulde rubbers te pakken.
Meen dat die standaard ook bij een Audi A2 gemonteerd zitten van de jaren 2002 tot 200X .....en de Seat Ibiza Cupra ....
Iig ik ga daar eens aan beginnen als het weer een wat beter en warmer weer is....plus..ik mag het gereedschap wat daar voor nodig is...lenen van mijn garage waar ik altijd kom......de garage wil het ook wel doen....kosten voor alle 2 de kanten kwam op 160 euro zonder materialen....mocht ik er niet aan durven beginnen kan ik em altijd nog naar mijn garage brengen.....maar ik denk dat ik het zelf ga doen....al ben ik wel een beetje bang voor de bouten waar de draagarmen mee vast zitten....of je draad word volledig rot gedraaid in je alu draagvlak, of de bout breekt....
Ik weet nog niet of ik die sprong in het diepe ga of durf te nemen......

Nog even wat nieuwe wbt de vervangen klepstoters ....wat ik merk is dat mijn motortje steeds beter gaat lopen, zeker koud is het geknikker van een kantelende zuiger niet meer zo duidelijk aanwezig als eerst.....het geknikker is niet volledig weg, maar het is zeker stiller.
Wat ik ook merk is dat de motor meer kracht heeft dan eerst.....zit meer koppel achter...het is dus niet voor niets geweest...
 

verhulstr

Forumguru
@EdK ...is een optie, maar zitten haken en ogen aan...
Vaak op de sloop waar ik kom..knippen de kat vaak uit de auto weg...vaak zit die sensor daar bij...dus een auto vinden die nog niet verknipt is is vrij klein..
Het volgende is.....als ik er 1 vind...doet die sensor het nog?
En dan ook maar hopen dat je een sensor vind die precies het zelfde nummer heeft.....en bij een 1.4 16v zitten die niet op een heel makkelijke plaats. Je komt er wel bij hoor, maar om nou eerst 10 auto te moeten gaan open maken voor 1 goede sensor...gaat me wat ver. ( ik zou dan moeten zoeken in Fabia’s van 2000 tot 2004 en VW polo’s van de zelfde jaren.....zijn ze van na 2004 dan zit er een ander nummer qua sonde in......het nummer is wel hetzelfde maar eindigd dan met de letter T meen ik i.p.v. G wat dus in mijn auto zit en hoort.

Een lambda sonde is een slijt onderdeel (wat niet) dus zal na verloop van het aantal kilometers en leeftijd vervangen moeten worden.....
Maar de mijne doet het nog....ik ben mijn meldingen over een te rijk mengsel kwijt....het is alleen dat de sonde niet snel genoeg warm kan worden dan dat zou moeten.

0CD3F1EC-D95D-4C46-B607-F6F678665FC3.png
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
@verhulstr het is een afweging die je met een tweede hands neemt.
En die afweging is voor een ieder weer anders !
Maar als hij verder werkt en je je meldingen kwijt bent dan lekker laten zitten.
Hoop alleen wel dat je als gebruikte krimpkous die genomen hebt met een lijmlaag in de krimpkous zodat hij waterdicht is de soldering.

En als je volgende keer weer die AMP verlengbusjes hebt en moet verwijderen.
Wij op bedrijf knippen die busjes dan doormidden op een derde van de lengte, dan kun je hem met de kniptang en de draad vasthoudend hem er zo vanaf schuiven ( trekken )
In meeste gevallen heb je dan nog een stuk aangestripte draad over waarmee je kunt solderen.

is ff een handigheidje wat je in de vingers moet krijgen maar hierdoor kun je net ff wat meer lengte overhouden en dus makkelijker solderen.
 

verhulstr

Forumguru
@EdK , nee zijn geen waterdichte kousjes geplaatst ....maar ze doen wat ze moeten doen en dat is de blanke contacten isoleren en van alle andere draden of contacten weg houden....en als ik mijn niet vergis wat jij noemt...dus kousjes waar lijm uit komt als je ze verwarmt .....harsgevulde kousjes?
Afijn...maakt niet uit....de sonde zit in feite op een plek waar geen water zou moeten kunnen komen....plus als de motor warm is verdampt dat..
De draadkern van de bekabeling van de sonde is grijs (ik weet niet precies wat voor soort draad dit is) i.p.v. koper...dus oxideren doet dat haast niet.....ik vond ook geen oxidatie aan de draden toen ik de AMP krimpbuisjes er af haalde....het heeft al die tijd eigenlijk onbeschermd in de buitenlucht gehangen.
Hoe ik die buisjes los heb gekregen is dmv een combinatie tang te zetten op de plat gedrukte delen......dus de plat geknepen kant (zie het als een ovale oppervlak) draai ik dan 90 graden....zet de tang erop, beetje met belijd het ovaal weer terug vormen naar rond...en dan als het goed is zou je draad los moeten zijn.

Bij de krimpbuisjes die bij mij aan de bekabeling zat was het plastic zo hard geworden van de warmte.....dat dat al alle kanten op spetterde en dus het metalen busje waar je de draden mee aan/bij elkaar knijpt over hield.....dus dat was iets makkelijker.....
 

Cordoba

Forumguru
Een paar opmerkingen bij mijn Fabia met BBY-blok heb ik ergens rond de 100.000 km de achterste draagarmrubbers laten vervangen door de rubbers van een Ibiza Cupra D, zoals dat genoemd werd, en dat zijn rubbers waarbij de holtes opgevuld zijn met een zachter rubber, maar dat geeft wel extra stevigheid. Bij ruim 190k km de auto ingeruild, met deze rubbers nog steeds in redelijke staat. Overigens na vernieuwen van de draagarmrubbers de uitlijning even laten controleren.

Wat het doorknippen van de lambda-bedrading betreft: dacht er soms iemand handig te zijn (en wist ie niet dat die aan de onderkant van het blok in een stekker zat, of kreeg deze stekker niet los) en daarom andere sensor kabel afgeknipt en doorverbonden met AMP's. Andere optie is dat de sensor uit een sloopauto is geknipt (met te korte draad) en daarna overgebouwd. Ik heb destijds mijn 1e lambda vervangen bij km-stand van 150k km.
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba wbt de lambasonde.....ok...kan ik nog in komen......maar waar ik niet bij kan...waarom knip je de draden af op nog geen 5 cm van de sonde? Is gewoon niet slim...je moet ze nog kunnen verbinden lijkt mij....oftewel...geef je zelf wat ruimte om te werken...:pardon: maar das mijn gedachte...
En nu je het zo zegt.....veel ruimte is daar niet....het zou me niks verbazen dat mijn huidige sonde van de sloop komt.....dat ze eerst de kabels hebben afgeknipt....lees eerst de tang in die kleine ruimte hebben gepropt...afgeknipt ...en dan de sonde eruit.....
Wat ik er wel bij moet zeggen...op sloop liggen vaak auto’s op hun buik (zonder wielen) zo op de grond........dus dan word het wat lastiger om bij die stekker te komen.....want die stekker is alleen (goed) te bereiken als je dat paneel wat met 6 torx schroefjes vast zit onder je auto uit haalt...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Helemaal mee eens, maar mensen die nooit (korte) draden aan elkaar hebben moeten verbinden, hebben vaak de neiging om de boel veel te kort af te knippen.
 

verhulstr

Forumguru
Weer een berichtje van mijn kant.....onze Fabia is vandaag van eigenaar veranderd. Ik heb em in kunnen ruilen op een auto waar behoorlijk wat meer ruimte in de koffer heeft ivm onze zoon die rolstoel gebonden is..ondanks dat ie in de zelfde gewichtsklasse zit.
De auto die we nu hebben is iets ouder, wel minder km’s op de teller dan de Fabia ....recent vervangen distributie set en een geldige keuring tot januari volgend jaar.
Het is een Ford Focus mk1 wagon geworden....dit met een 1.6 16v motor erin....25pk meer dan de Fabia.
Goed opletten bij deze auto’s....die durven goed te roesten aan de kokerbalken...maar deze is nog keihard....nog 1 van de goeie dus.
Qua lak misschien niet moeders mooiste, maar waar ik woon bij een school en speeltuin...dan is het niet zo erg dat er eens een kind of volwassen persoon tegen aan loopt (bij de Fabia al een paar keer gebeurd...)

Zoals al gezegd...ik heb em in kunnen ruilen voor een goeie deal.....een deal zodat het ons niet te gek veel moet kosten..
Zeker goed over na gedacht om het dan wel of niet te doen...maar na goed alles op geteld te hebben van wat er eigenlijk nog aan de Fabia gedaan zou moeten worden had ik zoiets van “dit gaat te veel voor ons kosten om de Fabia te houden”
Tuurlijk met een andere auto is het ook maar afwachten wat je hebt....maar de Focus voelde bij de eerste rit al aardig goed.
Dus de sprong in het diepe genomen...en vandaag de Focus opgehaald.

Vanmiddag een paar kleine dingetjes aan de Focus gedaan......ik kwam in de schuur en zag mijn eobd scanner liggen die ik via AliExpress had gekocht om de Fabia uit te kunnen lezen..
Die deed jammer genoeg niets in de Fabia .....maar nu ik een Ford heb...dacht ik laat ik het eens proberen...en warempel...mijn scanner werkt dus wel op mijn fordje! 2 foutmeldingen gevonden....en ze kunnen wissen ook.
Mooi meegenomen dus...

Dus......weer een afscheid van een Fabia combi.....niet van mij overigens...ik blijf nog effe ronddwalen hier op het forum.
Veel te gezellig hier, en wie weet dat ik met mijn ervaring(en) in de Fabia 1 wereld nog iemand kan helpen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan