Vanmiddag nog weer eens aan het klussen geweest aan de Fabia ....eerder in dit topic heb laten weten dat mijn slot aan de bestuurders kant voor.....dan soms wel maar eerder vaak niet opent bij het gebruik van de AB op de sleutel.
Ook werkte het “licht vergeten” signaal niet met het oude slot.
Vanmorgen naar de braderie geweest met de vrouw....auto geparkeerd.....sleutel uit het contact...deur op slot dmv sleutel in de deur.....en op naar de braderie......bij terugkomst ontdekte ik ...voor de zoveelste keer....dat ik het licht had aan laten staan...
tot nu toe nog nooit gehad dat ik met een lege accu kom te staan
...ik werd dat beu.....
Ik had een slot mee laten komen met het pakket van mijn distributie riem die ik via auto onderdelen24 heb bestelt.
Dus vanmiddag de des betreffende deur helemaal leeg gemaakt......paneel er af het glas er uit.....alu plaat met raam mechaniek en speaker er uit...en toen kon het geklus aan het slot beginnen!
Ik had via
@turboturbo een link van een filmpje van “ the humble mechanic” gekregen...deze aandachtig bekeken.
Na het zien van het filmpje had ik zoiets van “dat kan ik ook, dit is zo moeilijk niet, dus begonnen aan het slot.
Veel dingen klopte wel met de dingen die the humble mechanic vertelde maar 1 dingetje dus niet!
En dat was het schroefje waar mee je cilinderslot mee in de deur geborgd zit......the mechanic zei 12 slagen los draaien, dan kan je de cilinder uit je deur trekken.
Dat werd bij mij 12 slagen los en het schroefje lag onder in mijn deur......fijn!
Na even te vissen in mijn deur...schroefje gevonden en weer voorzichtig terug in het bestemde gaatje in de deur weten te schroeven. ( het is maar een schroefje van m4x10 ongeveer) (uiteindelijk zijn het 5 of 6 slagen los i.p.v. 12)
Nadat de cilinder eruit was van het slot kon ik verder met het los halen van het slot zelf.....2 boutjes m8 veeltand (12kant torx) en ik had het slecht werkende slot in mijn handen.
Alle kabels ( het kabeltje van de deurklink naar buiten en de kabel van de deurontgrendelings hevel binnen) over gezet naar het nieuwe slot plus ook het stalen stangetje met plastic dop die door je deurpaneel steekt...deze laat zien op je deur open of op slot is....en het terug monteren kon beginnen.
Alles verliep goed.....ik had enkel zelf 1 dingetje verkeerd gedaan en dat was het kabeltje wat van het slot komt en in de deurklink naar buiten valt te strak afgesteld......ik kreeg de deur wel gesloten...maar niet meer geopend.
Door het kabeltje weer iets meer ruimte te geven werkte het slot weer..zowel via binnen als buiten.
Alles weer terug gemonteerd te hebben van het slot.....heb ik zonder de panelen en raam mechaniek enkel mijn slot elektrisch aangesloten...puur om te kijken of het werkt.
Een schroevendraaier gepakt en het mechaniek dicht geklikt....zonder zelf de deur daadwerkelijk in de auto dicht te gooien......mijn sleutel gepakt en met de afstandsbediening de deur op slot gedaan....en ja wel.....ik heb weer een werkend slot!
......terug van het slot met de AB op de sleutel......en jawel...hij gaat ook weer open!
Wat me trouwens opviel....bij het aansluiten van de stekker aan het slot.....mijn brandstofpomp in de auto begon gelijk het brandstofsysteem op druk te zetten.....is dat normaal? Ik dacht dat dat pas gebeurde bij het inschakelen van het contact..
Ook gelijk geprobeerd of mijn “licht vergeten” signaal werkt......en jawel....
Tijd om het spul verder dicht te bouwen....dus raammechaniek, het glas en deurpaneel weer terug gebouwd en mijn deur werkt weer zoals ie zou moeten doen...ikke helemaal happy!
En dit is het oude slecht werkende slot...
Ik had er voor kunnen kiezen om naar deurreparatie.nl te kunnen gaan in Apeldoorn ....maar dit rit er naar toe staat me een beetje tegen.
Aan de andere kant...hij werkt wel met originele VAG sloten terwijl ik nu een imitatie vervangend slot heb gemonteerd.
Maar ik moet ook aan mijn budget denken...ik was nu voor €30 euro en een uurtje werk klaar.
Als ik naar Apeldoorn had gemoeten vanuit Zeeland icm €50 voor een gereviseerd slot had dit mij het 3 voudige (dus €100) gekost....het is niet dat ik hem het geld niet gun.....maar die rit naar Apeldoorn zat me dwars.
In feite doet de beste man in Apeldoorn het zelfde klusje als dat ik heb gedaan vanmiddag......voor mijn niet zo heel moeilijk...maar voor een ander misschien abracadabra en geen andere uitweg ziet..
Nog een mededeling over mijn brandstoffilter die ik vernieuwd heb......wat een verschil! Nu ook met lange ritten...dus met een goed warme motor blijft de Fabia het keurig doen! Niet meer inhouden als ie goed warm is, maar zeker feller reageren op het gaspedaal. Dus dat probleem ook opgelost! Wat goed onderhoud wel niet kan doen met je auto.
Nu enkel nog het storingslampje op het dash oplossen....die P0106.....binnenkort eens een nieuwe MAF sensor bestellen, deze plaatsen en de storing opnieuw wissen....en dan maar hopen dat de storing hiervan weg blijft.