Verhulstr’s Skoda Fabia 1 Combi #2

verhulstr

Forumguru
@Stripedkrijn ....ik doelde niet op de draagarmen (maar bedankt voor je info).....ik doelde op mijn eigen armen :deuk: :thumbsup:

@turboturbo , de egr klep is volgens mij dezelfde als van een 1.2htp 12v 3cilinder.....enkel zit de aansluiting van het luchtfilltertje 90 gedraaid tov van een 4 cilinder.
Ik heb em dan niet ingespoten met WD40. Vanavond nog een ronde gedaan met de Faab....het vermogen lijkt weer een beetje zoals het hoort.....enkel die brandstof filter nog vervangen.....daar ben ik wel een beetje nieuwsgierig naar of dat een verbetering geeft...

Edit...nog effe gezocht....

Deze is voor een 1.2 12v....

05E2CACD-4391-4A12-930C-18730DF32D06.png

En deze is voor een 1.4 16v......

E8B765BA-4CE5-45E2-B21A-BDAE0AD111D3.png


Hier zie je goed dat dat tuutje waar je dat luchtfiltertje op schuift 90 graden anders staat tov een 4 cilinder
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Vanmiddag toch nog maar een keer de egr er af gehad na het lezen van @turboturbo zijn link in de vorige post(s).
Er af gehaald om te controleren of ie het toch nog wel deed. Gelukkig...hij doet het!
Getest met een lipo batterij van mijn rc auto....in dit geval een 2 cellen batterij op rust spanning...is ongeveer 7.6 volt.
Pin 1 was de plus zo ik ergens gelezen te hebben en 5 zou de min moeten zijn......draadjes tegen de polen en “klik” ...hij ging open....terug “klik” toen ik de draadjes van de plus pin af haalde....dus ok.
Daarna getest of ie afsloot dmv er op te blazen .....open..geen belemmeringen...dicht....volledig afgesloten...ik kon er geen lucht door heen krijgen. Ik heb em nog wel in gespoten met WD40 voor het geval dat....maar ik denk dat ie het wel blijft doen.
Alles weer terug gemonteerd....daarna de maf/map sensor er uit gehaald....deze eens bekeken..lichtelijk vies.....even met remreinger er over en schoon was ie weer....ook deze weer terug gemonteerd.
Auto gestart......nog steeds een fout melding in het dashboard.....
Ik zal em toch eens een keer moeten laten uitlezen vrees ik om er achter te komen wat het probleem is.....
 

turboturbo

Forumguru
Ja uitlezen is op z’n minst handig! Maar je hebt wel mooi preventief onderhoud kunnen doen zo! Als het goed is loopt de motor er merkbaar beter op. Het zijn al die kleine dingetjes bij elkaar die merkbare verbetering opleveren als het goed is.
Goed bezig geweest @verhulstr :thumbsup:
 

verhulstr

Forumguru
Dank je wel @turboturbo , eigenlijk is het meer “op onderzoek uit” onderhoud....zo kom je er ook achter wat er kapot is/of niet werkt.....zo weet je wat je gaan kopen of bestellen.
Enig nadeel is wel...je voert het zelfde klusje dan 2x uit i.p.v. 1x.....

Nog eens kijken naar mijn lambda sonde #1.....daar hebben ze een vervangende lambda sonde aan de originele bedrading geknoopt zag ik tijdens mijn egr werkzaamheden...op zich niet erg...als je het maar goed doet. In mijn geval hebben ze dat heel snel met AMP knijp krimbuisjes aan elkaar geknepen.....plus dat mijn bedrading van de draaiboom voor een deel is opengemaakt.....waarschijnlijk ivm dat rottingsproces waar de meeste fabia’s last van kregen....ik zag er 1 draad tussen die niet meer zo heel jofel eruit zag.....misschien morgen is een nieuw stukje tussen plaatsen...
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Vandaag was weer een klus (verwen) dag voor mijn Faab ....de distributie vervangen plus waterpomp, nieuwe koelvloeistof (de goeie er in gedaan..roze g12 ..zat blauw/groen in), nieuwe spanrol voor de multibelt en een nieuwe brandstof filter.
Vorige week nog een koelvloeistof lekkage gevonden.....de onderste aansluiting op de radiateur lekte....hier een nieuwe o-ring voor gehaald en deze vanmorgen tijdens de distributie wissel gemonteerd.
Ik ben om 8:30 begonnen, alles verliep zoals het moest....rond 10:30 bijna alles alweer dicht en terug gebouwd en was ik alles alweer aan het afvullen.
De brandstoffilter was een beetje een rot karwei om te doen.....maar het is me gelukt....het filter was niet voor niets geweest....productie datum van het filter was 7e maand 2005......

Ik heb voor de distributie gekozen voor het merk SKF....deze set heb ik gemonteerd..

6863CB34-401E-44E7-A059-1B4B372640C4.png


De spanrol komt van JP-Group....of deze goed zijn weet ik niet....is voor het eerst dat ik dit merk gebruik.
De brandstof filter is van het merk Mann..

14130A6D-34D4-4BFB-97C9-78FBC7B64F66.jpeg


Alles besteld via auto onderdelen24.nl....wat eigenlijk gewoon Autodoc blijkt te zijn in Duitsland.
24-6 alles besteld.....afgelopen donderdag alles binnen...redelijk snel binnen.
Ik heb gelijk een deurslot mee besteld omdat de bestuurders deur dan weer wel...dan weer niet open gaat met de ab op de sleutel...deze moet ik nog een keer inbouwen.
Vandaag ook gelijk de auto eens uit gelezen......nu kom ik met mijn China kloon uitlees Obd scannertje nergens in bij mijn Fabia ...dus ben ik langs mijn garage gereden waar ik altijd kom voor apk en om mijn banden te wisselen.
Ik heb mijn eigen auto uit mogen lezen met zijn apparatuur ...hij heeft wel een scanner die wel in mijn ecu komt....en de fout kwam snel naar boven...en het was er gelukkig maar 1.

P0106......iets met een map/maf sensor.
Deze had ik vorige week net schoongemaakt tijdens de schoonmaak van het EGRsysteem......blijk dat de fout is blijven staan na de schoonmaak, dus was het enkel kwestie van de fout te wissen.
Daarna is het lampje op m’n dash niet meer aan gegaan.

Weer veel gedaan vandaag....ikke weer uitgeteld, maar stukje bij beetje wordt mijn Faab weer beter en beter....op naar het wisselen van mijn deurslot (heeft geen haast..ik krijg mijn deur gelukkig nog open...is meer een luxe kwestie).
 

Cordoba

Forumguru
Zou de kabelboom van de lambda echt vernacheld zijn bij het vernieuwen? Of zou die beschadigd zijn, en is geprobeerd om de kabelboom te repareren? Een nieuwe lambda heeft gewoon een kabel met bijbehorende plug, die je (met een beetje geklooi) zo in de aansluiting bij de vooras stopt. lambda sensor nieuw.jpg
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba ...of het nou echt vernaggelt is....:arghh: in ieder geval kwamen er tijdens het uitlezen vanmiddag van de auto geen fouten van lambda sondes naar voren.
Ik heb wat rekeningen van de auto in het boekwerk van de auto zitten...maar die laten alleen maar zien dat ie de laatste paar jaren zijn apk en een olie wissel hebben gehad...niks te vinden over het vervangen van een lambdasonde.
Wat ik denk dat er gedaan is is dat een van de garage’s waar ie in onderhoud is geweest....hebben gekozen voor een compatibele lamdsonde (is wel een originele Audi/vw sonde) maar met de verkeerde stekker. Dus verkeerde stekker er af knippen en de originele bestaande bedrading van de Fabia er terug aan knijpen met AMP busjes.

Ik zal morgen eens proberen om er een foto van te maken...:thumbsup:
 

turboturbo

Forumguru
Je kunt idd ‘universele’ lambda sondes krijgen en daar zelf een compatibel stekker aan zetten. Dat zag ik toen ik destijds sensoren bestelde voor mijn auto. Ik heb toen uit gemakzucht de juiste met oem passende stekkers gekozen. Ik had geen zin in kabeltjes aan elkaar knopen.
 

verhulstr

Forumguru
@turboturbo ...het is geen “universele” sonde maar een originele Audi/VW sonde...ik probeerde net er een foto van te maken maar alles zit onder de kappen...ik had weinig zin om alles er weer af te moeten trekken...
Maar waarom deze keuze gemaakt is....:arghh:

Vanmorgen de auto weer nodig...ik was de straat nog niet uit, de auto pruttelde wat en hield even in....en ja hoor het MM(motormanagement) lampje ging weer aan....en blijft aan.....ik mag weer een keer gaan uitlezen...:cry:
Ik heb nog geprobeerd met mijn China obd uitlees geval.....hij zag de fout wel....geeft em alleen niet weer en is zeer zeker niet te wissen:banghead:....zo fijn China spul...:nono:
Ik zal er op den duur toch aan moeten geloven om een wat duurdere meter te gaan aanschaffen....hoeft voor mij geen vcds te zijn...als ik mijn fouten maar kan zien (als ze er zijn) en kan wissen :jaja:

Iemand een suggestie voor een goeie obd scanner voor een redelijke prijs? :arghh:
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb destijds voor mijn Fabia I deze aangeschaft, is niet snel maar voldoet wel.
es680-diagnosecomputer.jpg
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba ...ik denk dat ik maar eens ga sparen voor jouw geposte scanner :jaja: ziet er goed uit....heb de specs net doorgelezen....hij doet precies wat ik er van verwacht ..dus een prima dingetje voor mij.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb er bewust ook één aangeschaft die ook voor andere merken bruikbaar is (onder het motto je weet maar nooit hoe het van pas komt) en ik heb 'm ook wel voor de F3 gebruikt, maar bij de F3 komen niet alle foutcodes met omschrijving. Ik denk dat ik 'm een keer een (gratis) software update moet geven. Overigens een apparaat dat zich snel genoeg terug verdient, als je ziet wat garages/dealers vragen voor het simpel uitlezen van foutcodes.
 

verhulstr

Forumguru
Vanmiddag nog weer eens aan het klussen geweest aan de Fabia ....eerder in dit topic heb laten weten dat mijn slot aan de bestuurders kant voor.....dan soms wel maar eerder vaak niet opent bij het gebruik van de AB op de sleutel.
Ook werkte het “licht vergeten” signaal niet met het oude slot.
Vanmorgen naar de braderie geweest met de vrouw....auto geparkeerd.....sleutel uit het contact...deur op slot dmv sleutel in de deur.....en op naar de braderie......bij terugkomst ontdekte ik ...voor de zoveelste keer....dat ik het licht had aan laten staan...:banghead: tot nu toe nog nooit gehad dat ik met een lege accu kom te staan :dankje:...ik werd dat beu.....
Ik had een slot mee laten komen met het pakket van mijn distributie riem die ik via auto onderdelen24 heb bestelt.

Dus vanmiddag de des betreffende deur helemaal leeg gemaakt......paneel er af het glas er uit.....alu plaat met raam mechaniek en speaker er uit...en toen kon het geklus aan het slot beginnen!
Ik had via @turboturbo een link van een filmpje van “ the humble mechanic” gekregen...deze aandachtig bekeken.
Na het zien van het filmpje had ik zoiets van “dat kan ik ook, dit is zo moeilijk niet, dus begonnen aan het slot.
Veel dingen klopte wel met de dingen die the humble mechanic vertelde maar 1 dingetje dus niet!
En dat was het schroefje waar mee je cilinderslot mee in de deur geborgd zit......the mechanic zei 12 slagen los draaien, dan kan je de cilinder uit je deur trekken.
Dat werd bij mij 12 slagen los en het schroefje lag onder in mijn deur......fijn! :banghead: Na even te vissen in mijn deur...schroefje gevonden en weer voorzichtig terug in het bestemde gaatje in de deur weten te schroeven. ( het is maar een schroefje van m4x10 ongeveer) (uiteindelijk zijn het 5 of 6 slagen los i.p.v. 12)

Nadat de cilinder eruit was van het slot kon ik verder met het los halen van het slot zelf.....2 boutjes m8 veeltand (12kant torx) en ik had het slecht werkende slot in mijn handen.

Alle kabels ( het kabeltje van de deurklink naar buiten en de kabel van de deurontgrendelings hevel binnen) over gezet naar het nieuwe slot plus ook het stalen stangetje met plastic dop die door je deurpaneel steekt...deze laat zien op je deur open of op slot is....en het terug monteren kon beginnen.
Alles verliep goed.....ik had enkel zelf 1 dingetje verkeerd gedaan en dat was het kabeltje wat van het slot komt en in de deurklink naar buiten valt te strak afgesteld......ik kreeg de deur wel gesloten...maar niet meer geopend.
Door het kabeltje weer iets meer ruimte te geven werkte het slot weer..zowel via binnen als buiten.

Alles weer terug gemonteerd te hebben van het slot.....heb ik zonder de panelen en raam mechaniek enkel mijn slot elektrisch aangesloten...puur om te kijken of het werkt.
Een schroevendraaier gepakt en het mechaniek dicht geklikt....zonder zelf de deur daadwerkelijk in de auto dicht te gooien......mijn sleutel gepakt en met de afstandsbediening de deur op slot gedaan....en ja wel.....ik heb weer een werkend slot! :cheer:......terug van het slot met de AB op de sleutel......en jawel...hij gaat ook weer open! :cheer:
Wat me trouwens opviel....bij het aansluiten van de stekker aan het slot.....mijn brandstofpomp in de auto begon gelijk het brandstofsysteem op druk te zetten.....is dat normaal? Ik dacht dat dat pas gebeurde bij het inschakelen van het contact..

Ook gelijk geprobeerd of mijn “licht vergeten” signaal werkt......en jawel....:cheer:

Tijd om het spul verder dicht te bouwen....dus raammechaniek, het glas en deurpaneel weer terug gebouwd en mijn deur werkt weer zoals ie zou moeten doen...ikke helemaal happy!

En dit is het oude slecht werkende slot...

B9485EEC-F8DC-4889-9BAA-8793F2DE6753.jpeg

Ik had er voor kunnen kiezen om naar deurreparatie.nl te kunnen gaan in Apeldoorn ....maar dit rit er naar toe staat me een beetje tegen.
Aan de andere kant...hij werkt wel met originele VAG sloten terwijl ik nu een imitatie vervangend slot heb gemonteerd.
Maar ik moet ook aan mijn budget denken...ik was nu voor €30 euro en een uurtje werk klaar.
Als ik naar Apeldoorn had gemoeten vanuit Zeeland icm €50 voor een gereviseerd slot had dit mij het 3 voudige (dus €100) gekost....het is niet dat ik hem het geld niet gun.....maar die rit naar Apeldoorn zat me dwars.
In feite doet de beste man in Apeldoorn het zelfde klusje als dat ik heb gedaan vanmiddag......voor mijn niet zo heel moeilijk...maar voor een ander misschien abracadabra en geen andere uitweg ziet..

Nog een mededeling over mijn brandstoffilter die ik vernieuwd heb......wat een verschil! Nu ook met lange ritten...dus met een goed warme motor blijft de Fabia het keurig doen! Niet meer inhouden als ie goed warm is, maar zeker feller reageren op het gaspedaal. Dus dat probleem ook opgelost! Wat goed onderhoud wel niet kan doen met je auto.

Nu enkel nog het storingslampje op het dash oplossen....die P0106.....binnenkort eens een nieuwe MAF sensor bestellen, deze plaatsen en de storing opnieuw wissen....en dan maar hopen dat de storing hiervan weg blijft. :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Het houdt je op en van de straat, en je hebt weer een bijdrage geleverd aan dit forum.
Top toch?
Dat van de brandstofpomp doet de onze ook, wanneer de pomp druk verloren is, en je opent de deur, wordt de pomp weer op druk gebracht.
 

verhulstr

Forumguru
Aah ok, een normale reactie dus van de auto......top :thumbsup: bedankt @Hakar en @Peter-036!

Ik heb nog een slot rechts achter die ik mag doen...ooit....@hakar jij had toch iets in kennisbank gepost over de demontage van het raam en dergelijke uit die deur?
 

Hakar

Donateur
Klopt, vind je hier.
https://www.skodaforum.nl/forum/downloads/hoe-kom-je-bij-een-raam-in-achterdeur-fabia.304/

Let wel, filmpjes op het bekende kanaal laten zien dat je de kunststof plaat die tussen het slot en je de deur zit er uit zou kunnen laten.
Ik had hem er niet uit, maar niet weer vast gezet.
De drie zwarte pennetjes waar de plaat mee vast zit blijft weinig van over als je er ferm op slaat om ze er uit te drijven.
Ik had nadien problemen met het af en toe niet meer open willen van de achterdeur.
Nadat ik 2 van de 3 pennetjes had teruggeplaatst, en de derde vervangen door een zeer strak aangetrokken trekbandje heeft dit zich niet meer voorgedaan.

Edit, het zou natuurlijk kunnen dat er ooit een slimme Frans is geweest die alles er al eens uit heeft gehad, en daarbij op aanraden van YT de plaat niet heeft vastgezet, en jij nu verblijdt wordt met het af en toe niet open willen van de achterdeur.
 
Bovenaan Onderaan