Verhulstr’s Skoda Fabia 1 Combi #2

verhulstr

Forumguru
Zoals al aangeven vorige week dat er weer een Fabia Combi terug kwam in ons huishouden.....is gisteren werkelijkheid geworden.
Vorige week al wezen kijken naar deze auto, alles uitgeplozen bij de aanbieder...dingen geregeld.....en dan gisteren opgehaald.
Uiteraard zijn er wel een paar dingetjes aan....zoals dat de AB het niet deed in de sleutel, dat was snel opgelost door het batterijtje in de sleutel te vernieuwen.
Zo werkt het slot in de bestuurders kant deur en de passagiers kant achter niet helemaal naar behoren op commando’s van de afstandsbediening.....maar als ik de sleutel in het slot steek en hem open of sluit gaan er 3 deuren open of terug op slot. Het lijkt of het slot in de passagiers kant rechts achter het helemaal niet meer doet elektrisch....ik heb het pinnetje naar beneden geduwd en ie is op slot....(ik gebruik die deur niet vaak)
Ook moet ik nog even kijken waarom mijn achter ruitenwisser dienst weigert......verder werkt alles redelijk naar behoren......ohw ja...en nog een raam bestuurders kant voor die niet wil.....vanmorgen het deur paneel er eens vanaf gehaald.
Het raam zat wat gekanteld in de deur....raam was wel gesloten maar lag eigenlijk overdwars in de sponning, maar liet een kiertje open waardoor er wind en of regen naar binnen kon.
Nu vanmorgen de desbetreffende deur eens opgemaakt......en ik heb schijnbaar veel geluk gehad. Mee dat ik het paneel waar de speaker en het raam mechanisme aan vast genageld zit eruit haalde zag ik wat er aan de hand was.
Het glas was zover ie kon ..helemaal boven, ik kijk naar mijn mechanisme zie ik die 2 klemmen waar het glas in geklemd wordt ....staat helemaal beneden :sterretjes:.....het glas had naar beneden kunnen vallen...maar gelukkig omdat ie overdwars in de sponning lag..heeft het glas zichzelf klem gezet.....verder was er aan het mechanisme de achterste glijblok gebroken...in dit glijblok zit de klem die het glas moet vast houden...en deze zat nog aan het glas vast terwijl de andere nog in het mechanisme zat......
Glijblokje kunnen lijmen om dienst te kunnen doen om het raam dicht te houden, maar een nieuw mechanisme moet gemonteerd worden in de loop van de tijd. Motor en schakelaar werken gelukkig...dus ik hoefde het niet in de electra te zoeken.

Goed...de Fabia......uit 2003....225.000km op de teller.....een 1.4 16v BBY.... de Comfort uitvoering....en precies de zelfde kleur als mijn eerste.....en ook het interieur het zelfde als de eerste.

Eerste Fabia....met de AQW (8v)....

5F9AD991-3714-4E12-B5ED-4FC50E9B5314.jpeg

De huidige Fabia.....de 16v

384BEA58-4289-461F-930C-DE5FED8D8822.jpeg


40B42B1A-3D6C-44E4-ADD3-D8C394EE044B.jpeg

36A8A71B-4DD5-40F6-998F-225FB9919F0C.jpeg

37E31D88-548B-41E5-B956-C8B0FA3C1FFC.jpeg

Vanmiddag kon ik nadat het raam volledig dicht was eens wassen...de auto was groen van het onder een boom staan.....kan ik gelijk zien hoe de auto er uiteindelijk uit ziet.
Het is geen nieuwe...en tuurlijk..er zitten krasjes in ...deukjes in..maar hè.. zoals ik al zei..het is geen nieuwe. Hij doet wat ie moet doen....hij is nog best knap voor zijn leeftijd en kilometers dacht ik zo.
Er zijn nog een paar klusjes die gedaan moeten worden ...maar die komen stapje voor stapje.
Zo staan de schokbrekers en banden voor de achterkant op het plan te vervangen....banden zijn van 2011....hebben nog wel een beetje profiel, redelijk wat droogte scheurtjes en de schokdemper achter is er zeker 1 die goed lek is...tenminste...behoorlijk zijn dempende werking is verloren.
De distributie zit er ook aan te komen.....en ook die zal ik op korte termijn gaan vervangen....

@Hakar ......ik heb het weer hoor met die bestuurders stoel......die hendel.....bij het in en uitstappen.....
 

Hakar

Donateur
Aha, hier staan de plaatjes.

Mechanisme van het raam is volgens mij zowel in onderdelen te krijgen alsook compleet.
Ben even kwijt wat een complete eventueel moet kosten.
Ben bij Ome ali ook wel losse blokjes van de geleider tegengekomen, maar het totaalverhaal van het vervangen van zo'n blokje had nog al wat voetjes in het zand.
De draad voor geleiding is gewikkeld om de katrol, en deze zit weer in een behuizing.
Wanneer je dit los haalt heb je net als bij het niet juist demonteren van een horloge een kluwen aan draad voor je liggen.

Dat van die stoel, dat je dat nog weet :D
Stoel in stand zetten, twee dopjes er af, twee schroefjes er uit en hendel wegnemen.
Pot zwarte verf of een zwarte edding halen en kleuren die blanke plaat.
Hendel is er denk ik nu een jaar uit, en wij hebben hem nog niet gemist.

Zie ik nu op de achterklep dat jij een Fabia hebt met IOS?
Uniek exemplaar, zuinig op zijn.

Edit, onderdeelnummer compleet raammechanisme is 6Y1837461 zonder plaat.
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Dat stomme appeltje moet er nog af.......:laugh:....ja ja...dat draadje wist ik nog...ik lees nog wel eens oude topics terug hier op het forum. ;)
Ik geloof niet dat mijn Fabia loopt op een IOS besturings systeem.....ik loop niet erg over van goede ervaringen met IOS :maakmegek:.
Ik laat de hendel er nog even aan zitten.....als ik em beu raak kan ik em er altijd nog af halen :jaja:.
Ik zet er wel een compleet nieuw mechaniek in...is net zo makkelijk...wel iets duurder...maar dit komt wel weer goed.
 

turboturbo

Forumguru
Ik moest 5 keer kijken voordat ik de verschillen zag! (Alleen de kentekenplaat :laugh:)

En hoe ernaar je het verschil tussen de 1.4MPI (8v) vs de 1.4 16V?
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
@turboturbo , als ik zou moeten kiezen tussen de 8v of de 16v.....zou het de 16v zijn.
Waarom? Ik heb de AQW 8v genoeg problemen gehad...deze zijn toen redelijk opgelost...maar het blijft me met deze motoren in mijn hoofd spoken over een koppakking die ieder moment kon klappen.
Verder, als ze goed zijn...zijn het fijne motoren...lekker koppel onderin, maar niet zo pittig in de hogere toerentallen.
Ik had het gevoel bij mijn 8v als ik volgas optrok, als ie voorbij zijn koppel gebied kwam wat in ging houden..(zeg maar smoren)

Nu met de 16v motor, fijn blok qua vermogen.....wel wat minder koppel onderin...dus meer roeren in die bak met tandwielen, maar eenmaal tussen de 4000 en 6000 tpm trekt ie er beduidend beter door dan dat de AQW doet.
Nu scheelt dit ongeveer een pk of 7 tussen de AQW en de BBY/BKY....maar dat verschil in topvermogen is (vind ik) zeker te merken.....
Vanmiddag als voorbeeld.....even doortrekken op de snelweg om een stel auto’s in te halen....met gemak 150 op te teller...zover ik terug kan herinneren had de AQW daar meer moeite mee om dat voor elkaar te krijgen.
Het enige jammere van deze blokken......de kans op kantelende zuiger(s).
Helaas heeft mijn motortje daar enigszins last van, als ie koud is dan hoor je em knikkeren in 1 cilinder.....eenmaal motor warm is het geknikker weg.
Het motortje draait zeer stil stationair, bij optrekken hoor je em werken ...maar das normaal.
Vanmorgen de motorolie ververst met filter, ik heb gekozen voor Valvoline 10w-40......ik geloof dat er eigenlijk 5w-30 origineel in hoort....maar aangezien mijn motortje al iets meer gelopen heeft vind ik dat een iets dikkere smeerfilm geen kwaad kan. (Ik gebruik al jaren deze olie...en nog geen 1 motorblok is er op kapot gelopen) En in de hoop dat bij koude motor icm iets dikkere olie het geknikker minder zal worden.

Maar verder vind ik de 16v een heel fijn motortje! :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Wat de portiervergrendeling betreft: bij mijn Fabia I wilde het linkerachterportier op een gegeven moment niet meer mee met de centrale vergrendeling. Als tijdelijke oplossing geprobeerd met overdadig inspuiten met WD40, en dat loste het probleem niet alleen voor het moment op, maar toen ik de auto anderhalf jaar later inruilde werkte het nog steeds zonder probleem.

Wat het raammechanisme betreft: ik heb destijds een mechanisme vervangen door een sloop exemplaar: voor 35 euro had ik een complete deurplaat met mechanisme en speaker er op, dus redelijk snel uit te wisselen.
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba , dat ga ik eens proberen! Ben benieuwd :jaja:
Wat betreft het mechaniek.....voor dat geld kan ik net zo goed een nieuw kopen i.p.v. 1op de sloop te gaan halen.....het enigste wat ik dan moet doen/vernieuwen zijn de popnagels.

Ik had bij de eerste Faab toen ook een raammechaniek kapot.....dat was aan de passagiers kant......:nailbiting: ...gaat nu de 16v Faab alles spiegelen aan problemen? :pieker: (Mag het niet hopen)
 

Hakar

Donateur
De vraag is of je met popnagels (blindklinknagels) te maken krijgt.
Volgens opgave in Elsa zou de Fabia1 tot en met 11 - 2003 voorzien zijn van bouten om de binnenplaat vast te houden.
 

verhulstr

Forumguru
@Hakar , de binnenplaat zit bij mij (ook zoals bij de eerste Faab) vast met boutjes. Maar het raam mechaniek zit vast aan de binnenplaat met 4 popnagels (op deze doelde ik eigenlijk op).....deze moet ik dan even uit boren.....nieuw mechaniek steken....en weer terug vast nagelen. :thumbsup:
 

verhulstr

Forumguru
@ertromp .....als 2 druppels water...;)

Eergisteren en gisteren druk bezig geweest aan de Faab, een olie wisseltje gedaan...nieuw olie filter gestoken....remmen eens bekeken en grondig schoon gemaakt.....vooraan maar gelijk nieuwe blokjes gezet.
Met dat ik klaar was met de olie wissel heb ik nog snel het bovenste kapje van de distributie er af gehaald om te kijken hoe deze eruit zag (qua leeftijd is ie eigenlijk aan de beurt, qua kilometers nog niet)...gelukkig zag dit er tamelijk goed uit...ik kan dit nog wel even uit zingen tot juli(het geld groeit ons helaas niet op de rug....stukje bij beetje komt het wel goed)
Gisteren op de sloop aardig kunnen scoren.....een haast nieuwe raam mechaniek gevonden...deze ga ik zo effe monteren...dan kan mijn raam ook weer lekker open (is soms knap warm achter het glas met dit weer).

@Hakar ....eindelijk is de Faab IOS vrij :D stickertje er af gepeuterd....tenminste mijn vrouw heeft em er af gepeuterd.....heeft haar wel haar nagels gekost en redelijk wat tijd....was een nasty stickertje...liet zich niet zo maar verwijderen. Maar eindelijk een mooie schone kont aan de Faab :thumbsup:
 

verhulstr

Forumguru
Inmiddels een paar weken verder met de Faab.....wat een heerlijke auto toch!
Lekker bezig geweest aan de Faab in de tussentijd, gasklephuis schoongemaakt (niet dat ie slecht liep), nog een paneel bij een achter portier dicht gekit ivm lekkage tijdens regenbuien of een ritje was straat.
Maar vorige week eens onder de auto gekeken naar een bekend euvel die fabia’s of polo’s vaak hebben.......draagarm rubbers.
Bij mij is er 1 slecht.....rechter voor kant.
Zeker met regen is de auto wat lastiger stabiel op de baan te houden, drempels af hoor ik een draagarm “kloink” doen en staat het wiel wat meer richting de deur i.p.v. nettjes tussen bumper en deur.

Nu heb ik van de week VAG Techniek te Nuenen eens een mailtje gedaan voor een prijsopgave.......die gaven een stevige prijs op.
Ik snap hun achterliggende gedachte...maar voor mij veel te duur.

Weet iemand een adres waar ik eventueel terecht zou kunnen? Ik woon in de provincie zeeland.....ik ben best bereid om te rijden....ik wil best 2 uurtjes rijden enkele reis.
Ik wil het ook best bij iemand doen die thuis sleutelt icm met mijn hulp en betaling van mijn kant ( het hoeft niet voor niets)

Heeft iemand een idee die dit kan doen voor een leuk bedrag? (Lees tot een €250)
Anders ben ik genoodzaakt het zelf te moeten gaan doen....
 

turboturbo

Forumguru
Ik had bij de dealer dacht ik €220,- betaald (mogelijk ex btw; alleen dat bedrag staat me bij) voor beide draag arm rubbers excl uitlijnen. Dat heb ik overigens elders moeten laten doen want de dealer kreeg mijn auto niet goed uitgelijnd. Wat ik destijds leerde na die ingreep is dat het de moeite kan lonen om meteen de complete draagarmen te laten vervangen voor nauwelijks meerprijs.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Het is alweer wat jaartjes geleden, maar zou het iig even vragen ja! Ben benieuwd. De factuur is meegegaan met de verkoop van de Fabia dus nakijken kan ik het niet meer.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou zonder meer de auto uit laten lijnen na het wisselen van de draagarmrubbers, ik weet niet of dit bij Vagtechniek al in de prijs zat, dat scheelt natuurlijk wel weer een stukje. (anders eventueel een prijs zonder uitlijnen vragen en zelf ergens anders het uitlijnen regelen). Ik heb het bij VAG techniek al zo'n 10 jaar terug laten doen, en in die tijd zijn ze van een hoekje in een pand uitgegroeid naar het volledige pand, en één dezer dagen naar een nog veel groter pand, dus ook het bedrijf is niet meer vergelijkbaar met 10 jaar terug.
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba, bij de prijs opgave zat het uitlijnen NIET bij.......ze vragen trouwens €295 voor het wisselen van de standaard rubbers ...das inclusief 3uur arbeid......

Dit is wat VAG techniek mij terug mailde;

Hierbij de prijsopgave voor de draagarmrubbers origineel.:


-Achterste draagarmrubbers vooras vervangen links en rechts 295,-

Het is nog even de vraag of de beide draagarmen goed los komen. We dienen deze te demonteren om de losse rubbers te kunnen vervangen. Mochten deze draagarmen niet goed loskomen of de bouten komen er niet goed uit zal er niets anders op zitten dan de complete armen te vervangen. De prijs wordt dan voor de complete draagarmen links en rechts 645,- Ik zou dus voorstellen eerst de beide rubbers proberen te vervangen en indien de beide draagarmen toch vervangen moeten worden is het wel zo dat de auto langer dan een dag mag blijven staan.

Montage zal in beide gevallen een 3 uur werk zijn.


Prijzen zijn incl btw, wij gebruiken originele VW / Audi onderdelen bij alle onderhouds- en reparatiewerkzaamheden.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet welk type rubber ze monteren (bij mij hebben ze destijds de Ibiza Cupra D-rubbers gebruikt, die wat steviger zijn en veel langer meegaan), ik moet eens kijken of ik het nog terug kan vinden, maar heb volgens mij destijds iets van 150 euro betaald, het kan zijn dat daar nog 2 tientjes boven op kwam voor het ander type rubber (iets duurder in aanschaf).

Edit: even nagezocht ik betaalde in november 2011 dus 185 euro (inclusief meerprijs voor dit type rubber), bij een km-stand van ruim 111.000 km en ik heb de auto met 192.000 km ingeruild met deze zelfde draagarm rubbers.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan