Ohw mensen wat is het warm......gelukkig vanmiddag rond 13:30 klaar met alles wat ik wilde doen aan de Faab vandaag.
Inmiddels de aandrijfas gewisseld, zo een fijn werkje als je dat op straat mag doen....niet dus..
8:30 begonnen, rond 10:30 zat de as weer op zijn plek....moest enkel nog even naar de bouwmarkt om nieuwe boutjes voor mijn fusee kogel.....1 had geen zin om mee te werken...prima..deze heb ik afgedraaid en vervangen voor nieuw. (Alle 3 trouwens vernieuwt)
Hier is de boosdoener die mijn auto deed schudden (binnenste homokineet stuk, weinig aan te zien aan de buitenkant)
Ik had voor het monteren van de as de wielkuip rechtsvoor er maar uit gehaald om meer ruimte te creëren....mijn armen zijn redelijk van formaat (ik zelf ook
) dus een beetje extra ruimte is wel fijn. Maar mee dat ik meer ruimte had had ik ook meer zicht op de multiriem.
Deze eens bekeken...toen toch maar besloten deze er eens even af te halen.....hmmm ziet er niet zo fris meer uit....
Van dit beeld wordt ik niet zo heel snel bang van.....tuurlijk het is niet goed meer.....maar als je even niet anders hebt ...zou ik deze toch terug durven zetten.
Totdat ik dit zag...(had al een nieuwe in huis liggen voor het geval dat)
Ehm......oeps....dat wordt de nieuwe maar gelijk monteren! Ook de spanrol gelijk gecontroleerd ....die is nog wel redelijk, maar een nieuwe is beter.....die heb ik nog niet thuis...is onderweg...dus de oude spanrol weer terug gezet.
Ook gelijk de olie nog een keer gewisseld....ik had em en paar weken geleden al gewisseld en toen gekozen voor 10w40 half synth van valvoline.....op zich goede olie hoor, maar aangezien mijn tikkende klepstoters heb ik toch gekozen voor nu een iets dunnere olie....weer het zelfde merk; Valvoline maar nu 5w40 en vol synth.
De oude olie heeft er nu ongeveer een 1200km in gezeten maar ik vond em bij aftappen hiervan knap vervuild.....donkerbruin van kleur...bijna niet meer transparant....
Het filter heb ik laten zitten...deze kan nog wel effe mee.....ik weet het...een nieuwe er op is altijd beter maar voor 1200km vindt ik dat i nog wel effe mee kan.
Daarna begonnen aan de egr......man wat een pokke werk is dat! Ik heb het allemaal los kunnen krijgen, maar het pijpje tussen egr en inlaatspruitstuk heb ik op zijn locatie laten liggen.
Ik kon het pijpje wel bewegen maar niet helemaal de auto uit halen voor schoonmaak, goed gekeken voor koolaanslag maar deze was heel erg dun.....kan hier door niet verstopt zitten dus zo gelaten als dat ie is.
Ook de egr klep zelf bekeken......die was mooi schoon! Heel licht laagje kool wel maar niet zodanig dat ie daar van kan verstoppen.
Gasklephuis ook bekeken, deze was nog keurig schoon...begint wel weer iets viezer te worden maar das logisch als je de auto gebruikt.
Maar onder de gasklep.....daar zit een aluminium onderleg plaat onder.....daar zit het uiteinde van de egr op vast gebout en daar wordt de slang van de tank ventilatie op aangesloten....hier geen foto’s van ....maar deze was wel knap vies en voor 75% de gaten dicht geslibt.
Dit grondig schoon gemaakt.....de aansluitingen weer goed vrij gemaakt en het hele spul weer terug gemonteerd.
Ook weer zo een fijn klusje....ik begon toch wel erg last te krijgen van de warmte...liep al goed tegen 12:00 aan...dus het zonnetje bijna op zijn maximale sterkte.
Alles afgemonteerd, motortje gestart......het getik van de klepstoters bij koude motor blijft.....maar als de motor is warm gereden hoor je ze niet meer......ik zit er op de duur toch aan te denken om er eens een keer een “ flush” in te gooien zodat de verontreiniging er uit komt.....maar er zitten ook weer nadelen aan een flush......dus ik weet het nog niet....
Auto klaar....ik dood op....lekker de douche opgezocht....daarna proefrit gemaakt
.....wat rijdt de Faab nu lekker! Geen geschud meer bij op/doortrekken!
Het heeft allemaal niet voor niets geweest.....paar uurtjes in de natuurlijke sauna....wat elbow grease (ze waren letterlijk zwart na de klus) en ik heb er weer een heerlijk rijdende Faab er voor terug!
Maar we zijn er nog niet helemaal....het vermogen blijft/lijkt nog een beetje achter te blijven...maar er komt nog een klus dag aan...distributie en brandstoffilter....en dan eens kijken of er verbetering is.....maar voor vandaag...it’s done...and me is done
op naar de volgende!