Verhulstr’s Skoda Fabia 1 Combi #2

Erik_NL

Forumguru
2014
km.stand 178.058
draagarmrubbers vervangen (nieuw type)
kosten: 157,35 € incl. BTW (Skoda-dealer Korterink, Rouveen)
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba ....bij mijn Fabia zitten rubbers gemonteerd met 4 punten, ik neem dan aan dat ze die zelfde rubbers dan terug monteren.
Ik had ook nog een prijs gevraagd icm die Cupra/Audi A2 rubbers...maar daar geen antwoord meer op gekregen.
Maar om eerlijk te zijn was ik na het horen van deze bedragen er een beetje klaar mee.

Als ik op autodoc of autoonderdelen24.nl ga kijken kan ik kiezen uit beide rubbers (de 4 punts en de volledige gevulde) deze kosten echt de wereld niet..het enige is dan dat ik zo’n set moet aanschaffen om de rubbers uit de console kan trekken maar ook weer terug in kan persen.
Het enige wat mij een beetje tegenhoud om dat zelf te doen is dat het schroefdraad van de console waar de bout waar de draagarm in vast gedraaid wordt naar zijn falie draai......zelf nog geen ervaring mee.....maar op YT heb ik er al een paar voorbij zien komen waar het schroefdraad kapot ging.......ik ben een beetje huiverig voor....vandaar de prijsopgave bij VAG techniek.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Met 4 punten is volgens mij al de verbeterde versie. Ik gok dat de prijsopgaaf rekening houdt met tegenslag zoals een kapotgedraaide schroefdraad. Ik denk dat Vagtechniek zeker wil zijn dat ze er geen verlies op maken, en jij wil niet meer betalen dan nodig. Overigens zie je her en der ook nog wel eens dat het nieuwe rubbers in de verkeerde stand of net niet helemaal goed in de draagarm worden geperst en dat men daar pas achterkomt na een paar scheef weggesleten banden. Probleem met zo'n klus is door de leeftijd van de 1e generatie Fabia's de boel nog wel eens knap roestig kan zijn, je een geschikte pers moet hebben, en dan ook nauwkeurig werken met voldoen glijmiddel om het nieuwe rubber er zonder schade goed in te persen. (De oude rubbers kun je desnoods in stukken uit de draagarm halen, maar de nieuwe moeten er echt netjes in)
 

verhulstr

Forumguru
In de tussentijd eens een bezoek gemaakt aan de Skoda dealer te Goes om te vragen wat het moet gaan kosten om een stel draag arm rubbers aan de voorkant te vernieuwen.
Dit bedrag beviel mij al veel beter, die gaven een bedrag op van €124,51 ..zal wel bruto zijn...en inclusief rubbers (de Cupra D/Audi A2 volle rubbers)
Volgens de beste planner had hij het over een uurtje montage werk.....mits alles goed los komt.....zo niet..gaat het meer kosten.

Ik denk dat ik over een paar maandjes mijn auto maar eens bij de dealer neer ga zetten :jaja: (wordt weer sparen)
Eerst straks de onderdelen er op zetten die ik afgelopen week bij autoonderdelen24.nl heb besteld.....distributie set, lager voor de spanner van de multiriem, nieuwe multiriem en een nieuw slot voor de bestuurders deur.......

Ook in de afgelopen 1500 kilometer het geknikker van mijn motor gelet......als ie koud is dan tikt ie redelijk...de ene keer bij koudstart harder, dan andere keer minder.
Als de motor warm is hoor je het niet meer.....ik denk dat dit een olie kwestie is...en een kwestie van de hydraulische klepstoters.
Ik heb nu 10w40 er in zitten, maar ik denk dat deze olie net te dik is en er te lang over doet om bij de klepstoters te komen. Als de olie wat warmer begint te worden neemt het getik in mijn motor af.....(opwarmende olie wordt dunner)
Ik heb het idee dat 10w40 wat aan de dikke kant is voor dit motortje.....nu heb ik afgelopen week 5w40 gehaald in de hoop dat het bij een koudstart minder tikt en dat de olie rapper boven in de cilinderkop komt.

Morgen ook een leuke klus aan de Faab.....aandrijfas rechts voor wisselen ivm een slecht homokineet aan de versnellingsbak zijde.
Ik hoor jullie denken.....waarom een hele as wisselen als je alleen de homokineet kan wisselen?
Nou...dat komt omdat ik niet genoeg ruimte in mijn schuurtje heb om een werkbank te hebben die voorzien is van een bankschroef.
Als ik deze had had ik er zeker voor gekozen om alleen een homokineet te wisselen i.p.v. de hele as.
Ik betaal nu wel iets meer...maar ik moet wat.
Het is geen nieuwe as die gemonteerd gaat worden, maar een goed gebruikte as met 134.000km er op......geen gescheurde hoezen of slechte homokineten. De as heb ik gevonden op onderdelenlijn.nl.
De auto schud behoorlijk als je gas geeft vanaf 70km/h tot een 130......plus dat ik vorige week eens de speling op de slechte homokineet heb gevoeld en gezien.....was duidelijk dat de binnenste homokineet (bijna) kapot is.

We gaan het beleven morgen! (Dan is het hopelijk nog niet zo warm als dat ze voor aankomende woensdag opgeven...34 graden)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@verhulstr Je bent weer flink aan het sleutelen, de homokineten is inderdaad ook zo'n probleem dat vaak zo vanaf de 150k km langs komt.

Wat de dealer (ik neem aan Melse) voor de draagarmrubbers betreft: een kennis van me (Seat rijder) is daar absoluut niet tevreden over, en laat onderhoud van zijn auto bij een kleine dealer in West-Brabant doen. Nu gaat het in zijn geval steeds om heel jonge of nieuw gekochte auto's, en heeft hij dus ook recht op garantie in veel gevallen.
 

verhulstr

Forumguru
@Hakar haha...nou...ik blijf liever in Zeeland....al zou ik het noorden van het land graag eens een keer willen bezoeken....ik ben er nog nooit geweest.
Vandaag is het er niet meer van gekomen.....er was een “rommel” route door ons dorp en dus veel mensen......dan ga ik niet onder een auto zitten. Ik vrees dat ik met subtropische temperaturen aan het werk mag...of het uitstel naar eind van de week of begin volgende week.

@Cordoba ....idd bij Melse geweest in Goes......als je idd een vrij nieuwe auto hebt en recht op garantie kan ik...als Melse moeilijk doet zeker wel snappen dat ie daar niet meer komt.
Maar ik heb er nog geen ervaring(en) mee...dat ga ik zien als de draagarm rubbers aan de beurt zijn....en dat duurt nog even....moet nog effe sparen.

Ik kom net thuis.....had bijna einde Fabia geweest.....een jong tutje vond het nodig om maar gewoon zonder te kijken de rotonde op te sturen terwijl ik er reed.....:banghead: de remmetjes deden keurig hun werk.....gelukkig geen schade....wel effe goed geschrokken...
 

Canon-Eye

Forumguru
nou...ik blijf liever in Zeeland....al zou ik het noorden van het land graag eens een keer willen bezoeken....ik ben er nog nooit geweest
Aan zo'n bezoek zitten risico's. Afkomstig uit de zuidelijke randstad ben ik een decennium of 5 geleden een aantal keren op bezoek geweest in de directe omgeving van het 3-provinciënpunt (Groningen, Friesland en Drenthe).
Daarna vaak terug geweest in vakanties - en nu wonen we alweer dik 10 jaar met veel plezier in de regio... :jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
Er is hier voorlopig nog ruimte genoeg, hoor... wees welkom! :jaja:





(En de huizenprijzen zijn hier nog steeds een heel stuk vriendelijker dan in 't westen...)
 

verhulstr

Forumguru
Ik hoor het al.....het noorden van het land heeft een verslavende werking...in dat geval...blijf ik thuis :jaja: :tongue: :D

Gisteren is er me nog iets opgevallen aan mijn Faab, sinds dat ik em heb brand het storingslampje op m’n dash, maar op lange afstanden en een goed warme motor lijkt ie wat in te houden. Het inhalen van auto’s gaat wat langzamer...het versnellen duurt wat langer....de fut lijkt er wel uit.
Nu heb ik vorige week mijn gasklephuis eens gereinigd....dat was wel nodig.....de egr nog niet aan toe gekomen, maar die staat op voor morgen (als het niet te gek is morgen met de temperatuur buiten).
Kan het zo zijn dat door alleen het schoonmaken van de gasklep mijn Faab wat slomer wordt omdat de instelling in de ecu niet meer klopt? Ik heb wel het 1 en ander gelezen over opnieuw in leren van de gasklep en de egr.....maar is dit zo gevoelig?

Morgen alles eens goed schoonmaken en dan eens kijken of mijn garage...waar ik altijd mijn apk laat doen..mijn auto kan uitlezen en de gasklep en egr kan inleren....
 

Cordoba

Forumguru
Ligt er aan hoe dik de vervuiling in de gasklep zat, als je niet inleert gaat ie iedere steeds een beetje naar de juiste standen toe, maar het duurt dan even voordat het klopt. Wat ook kan is dat de airco wat extra vermogen wegsnoept, en in combinatie met hete lucht (dus minder vermogen) zou je dat kunnen merken. Mogelijk dat je de motor net iets meer op toeren moet houden dan je van de vorige Fabia gewend was. Andere mogelijkheid is dat er een storing in zit (denk aan het lampje) waardoor het vermogen beperkt wordt.
 

verhulstr

Forumguru
Gisteren wel een paar keer met de airco aan gereden...maar niet continu.....als de airco aan staat merk ik dat vrij goed aan het gedrag van de motor....dan moet je het echt niet onderin..(lees 1500 tot 2000tpm) zoeken....dan moet ik echt wel een beetje gas bij geven. Airco uit loopt het allemaal een stuk soepeler.

Hoe dik de vervuiling was van de gasklep.....niet erg overdreven dik zeg maar......wel vies maar geen laag van millimeters dik. Zeker aan de afsluit randen van de gasklep zat er een kool aanslag op...zowel op de klep als op de behuizing.....voor ik em schoon had gemaakt zag ik er weinig licht door...na de schoonmaak beduidend meer licht zichtbaar.

Ik hoop dat mijn bestelde spulletjes aankomende week binnen komen.....ik heb een brandstoffilter mee besteld.....in mijn boekje kon ik niet terug vinden wanneer deze voor het laatst vervangen is.
Ik denk dat de eerste er nog onder hangt.....na 227.000km zou het niet voor zijn tijd zijn...
Wie weet speelt dit ook mee...

Ja het lampje op mijn dash zal niet voor niets branden.....ik heb wel een goedkoop scannertje om foutcodes uit te (kunnen) lezen.....maar ik kom er bij mijn Faab niet in. Ik kan niet zien wat de storing(en) zijn....wat wel gebeurd is dat het lampje soms een poosje uit is....maar na verloop van tijd weer terug aan gaat....

Maar goed morgen eerst eens met de bezem door de egr.:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Is de stekker van het gasklephuis los geweest? Zo ja dan moer ie ingeleerd worden. Sowieso is het na schoonmaak ervan wel te adviseren (ook als de stekker niet los is geweest)
Eea is idd nogal gevoelig; ik kon er zelf niet fatsoenlijk mee rijden met een niet-ingeleerde gasklephuis nadat de stekker ervan los was geweest. Bij stationair draaien was het onvoorspelbaar loeien (de motor ging zelf gas geven) en soms viel de motor ook bijna uit zo laag kon het toerental terug vallen....
Na inleren was er niks meer aan de hand.

De egr kan en hoeft dacht ik niet ingeleerd te worden.
 

verhulstr

Forumguru
@turboturbo......het gasklep huis is los geweest...ook de stekker. Dan denk ik dat ik heel veel geluk heb gehad....want mijn motor liep/loopt direct na aansluiten gewoon weer keurig stationair...wel in het begin(koudstart) rond de 1200tpm, maar na een ritje gedaan te hebben weer keurig rond de 800tpm stationair.
Het enige is nu dat ie wat sloom is met doortrekken, verder rijdt de Faab keurig....

Wbt de EGR....ik ga morgen..nadat ik eerst mijn aandrijfas rechts heb gewisseld eens aan de egr beginnen. Ook dan komt het gasklep huis weer los, maar zal de stekker er op laten :thumbsup:
 

verhulstr

Forumguru
Ohw mensen wat is het warm......gelukkig vanmiddag rond 13:30 klaar met alles wat ik wilde doen aan de Faab vandaag.
Inmiddels de aandrijfas gewisseld, zo een fijn werkje als je dat op straat mag doen....niet dus..
8:30 begonnen, rond 10:30 zat de as weer op zijn plek....moest enkel nog even naar de bouwmarkt om nieuwe boutjes voor mijn fusee kogel.....1 had geen zin om mee te werken...prima..deze heb ik afgedraaid en vervangen voor nieuw. (Alle 3 trouwens vernieuwt)

Hier is de boosdoener die mijn auto deed schudden (binnenste homokineet stuk, weinig aan te zien aan de buitenkant)

8153F0CF-04C8-4741-BA71-252003E40BC6.jpeg

Ik had voor het monteren van de as de wielkuip rechtsvoor er maar uit gehaald om meer ruimte te creëren....mijn armen zijn redelijk van formaat (ik zelf ook :D) dus een beetje extra ruimte is wel fijn. Maar mee dat ik meer ruimte had had ik ook meer zicht op de multiriem.
Deze eens bekeken...toen toch maar besloten deze er eens even af te halen.....hmmm ziet er niet zo fris meer uit....

18FCBCC7-44A4-4D6B-BCA3-D81B8DEEC01C.jpeg

Van dit beeld wordt ik niet zo heel snel bang van.....tuurlijk het is niet goed meer.....maar als je even niet anders hebt ...zou ik deze toch terug durven zetten.
Totdat ik dit zag...(had al een nieuwe in huis liggen voor het geval dat)

BD44AC94-0A22-4B38-BB91-A69012B28A1A.jpeg

Ehm......oeps....dat wordt de nieuwe maar gelijk monteren! Ook de spanrol gelijk gecontroleerd ....die is nog wel redelijk, maar een nieuwe is beter.....die heb ik nog niet thuis...is onderweg...dus de oude spanrol weer terug gezet.

Ook gelijk de olie nog een keer gewisseld....ik had em en paar weken geleden al gewisseld en toen gekozen voor 10w40 half synth van valvoline.....op zich goede olie hoor, maar aangezien mijn tikkende klepstoters heb ik toch gekozen voor nu een iets dunnere olie....weer het zelfde merk; Valvoline maar nu 5w40 en vol synth.
De oude olie heeft er nu ongeveer een 1200km in gezeten maar ik vond em bij aftappen hiervan knap vervuild.....donkerbruin van kleur...bijna niet meer transparant....
Het filter heb ik laten zitten...deze kan nog wel effe mee.....ik weet het...een nieuwe er op is altijd beter maar voor 1200km vindt ik dat i nog wel effe mee kan.

Daarna begonnen aan de egr......man wat een pokke werk is dat! Ik heb het allemaal los kunnen krijgen, maar het pijpje tussen egr en inlaatspruitstuk heb ik op zijn locatie laten liggen.
Ik kon het pijpje wel bewegen maar niet helemaal de auto uit halen voor schoonmaak, goed gekeken voor koolaanslag maar deze was heel erg dun.....kan hier door niet verstopt zitten dus zo gelaten als dat ie is.
Ook de egr klep zelf bekeken......die was mooi schoon! Heel licht laagje kool wel maar niet zodanig dat ie daar van kan verstoppen.
Gasklephuis ook bekeken, deze was nog keurig schoon...begint wel weer iets viezer te worden maar das logisch als je de auto gebruikt.
Maar onder de gasklep.....daar zit een aluminium onderleg plaat onder.....daar zit het uiteinde van de egr op vast gebout en daar wordt de slang van de tank ventilatie op aangesloten....hier geen foto’s van ....maar deze was wel knap vies en voor 75% de gaten dicht geslibt.
Dit grondig schoon gemaakt.....de aansluitingen weer goed vrij gemaakt en het hele spul weer terug gemonteerd.
Ook weer zo een fijn klusje....ik begon toch wel erg last te krijgen van de warmte...liep al goed tegen 12:00 aan...dus het zonnetje bijna op zijn maximale sterkte.
Alles afgemonteerd, motortje gestart......het getik van de klepstoters bij koude motor blijft.....maar als de motor is warm gereden hoor je ze niet meer......ik zit er op de duur toch aan te denken om er eens een keer een “ flush” in te gooien zodat de verontreiniging er uit komt.....maar er zitten ook weer nadelen aan een flush......dus ik weet het nog niet....

Auto klaar....ik dood op....lekker de douche opgezocht....daarna proefrit gemaakt :shocked: .....wat rijdt de Faab nu lekker! Geen geschud meer bij op/doortrekken! :cheer: Het heeft allemaal niet voor niets geweest.....paar uurtjes in de natuurlijke sauna....wat elbow grease (ze waren letterlijk zwart na de klus) en ik heb er weer een heerlijk rijdende Faab er voor terug!
Maar we zijn er nog niet helemaal....het vermogen blijft/lijkt nog een beetje achter te blijven...maar er komt nog een klus dag aan...distributie en brandstoffilter....en dan eens kijken of er verbetering is.....maar voor vandaag...it’s done...and me is done :laugh: op naar de volgende! :thumbsup:
 

turboturbo

Forumguru
Hoe ziet de egr er uit? Bij mijn 1.2HTP motor was die ook niet vervuild maar wel een storing (mil) egr gerelateerd. Bleek dat de klep mogelijk niet meer goed gangbaar liep (is maar een heel klein klepje en klein gaatje) dus met tandenborsteltje schoongemaakt en een nachtje volgespoten met WD40 laten liggen en de volgende dag weer gemonteerd. Mil bleef uit en storing kwam nooit meer terug.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Betreft armen: (de rest heb ik nog niet doorgelezen) Ik heb vorig jaar compleet nieuwe draagarmen bij een van de Duitse sites besteld. Die waren netjes verpakt, kompleet met rubbers etc. Dan zit de onderste fuseekogel er ook nog bij gemonteerd.
Kosten voor twee armen bedroegen niet zo veel. Ik kan dat nu niet helemaal nakijken maar ik zie nu bv dat er een set (!) nieuwe draagarmen te koop is voor iets van 75 Euronen. Er komt dan nog wel uitlijnen bij. Is gewoon "verplicht" want de geometrie is gegarandeerd niet meer goed! En kost ook rond 75 Euronen. De spoorstang stelmoffen OOK goed inspuiten ivm het afstellen. Die hulzen rotten ook nog wel eens vast!
Het onderzetten van nieuwe armen is relatief eenvoudig werk. Alleen uitkijken dat de voorste bouten een aantal dagen van te voren bij de schroefdraad GOED met kruipolie worden ingespoten en dat het een weekje de tijd heeft om in te trekken. Dan met beleid die bouten losdraaien want als die afbreken door grof geweld te gebruiken dan kun je aan een nieuw onderframe gaan beginnen met armen en de hele rattaplan er nog aan vast! Oh ja... En dan ook nog weer de nieuwe armen monteren. :koffie:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan