Verhulstr’s Skoda Fabia 1 Combi #2

Stripedkrijn

Forumguru
Ik heb altijd genoten van je kijk op technische vraagstukken. Dank daarvoor. Het is altijd plezierig om virtueel te stoeien over autoproblemen.
Veel lol en weinig ellende met de Focus!
 

verhulstr

Forumguru
@Stripedkrijn , dank je wel voor het compliment :thumbsup:...idd is zeker wel leuk om op afstand en zonder dat het je eigen auto is ..problemen opgelost te krijgen.....is een leuk raad spelletje zo.
Veel van mijn beide Fabia’s geleerd .....mocht er ooit nog een Fabia of een groter model nog in mijn bezit komen kan ik die kennis daar weer in gebruiken.
We gaan het zien en beleven hoeveel plezier de ford ons gaat brengen.....maar het voornaamste is de ruimere kofferbak waar de jongste zijn rolstoel in moet :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Bedankt, tot ziens, en veel plezier met de Focus.
Scheelt het echt zo veel?
Ken het probleem van wijlen de duwstoel van moeders.
Een rollator past redelijk ruim maar een inklapbare rolstoel was krap bemeten.
Nu met elektrisch gaat die apart op een karretje mee.

Toch wel een Focus met trekhaak, zodat je de focus ook eventueel op andere vormen van transport kunt leggen?
 

verhulstr

Forumguru
@Hakar, nu ik de Focus een paar dagen heb ga ik de verschillen tussen de Fabia en de Focus goed merken.
De Focus schijnt op papier een 20cm langer te zijn....en dat merk je ook. Zeker met het achteruit inparkeren is de kont van de focus al eerder op zijn bestemming dan met de Fabia terwijl de neus van de Focus naar mijn gevoel nog niet helemaal in het parkeer vak staat :D....
Nog een voorbeeld....als ik de bestuurdersstoel op mijn positie zet, dan vervolgens achterin ga zitten aan de bestuurders kant heb ik beduidend meer ruimte bij mijn knieën tov de Fabia ...

Dan de ruimte in de kofferbak.....de diepte en de breedte van de kofferbak van de focus zijn groter dan bij de Fabia.....al is de laadvloer van de Fabia weer iets lager maar smaller en minder diep in lengte dan bij de Focus....en dit verschil heb ik al gemerkt bij het in en uitladen van mijn fiets. (Dit uiteraard bij zowel de focus als de Fabia met de achterbank en leuningen plat)
Ik liep in de Faab altijd te stoeien dat mijn zadel van mijn fiets altijd bleef hangen achter de pilaren van de achterschokdempers....hier heb ik met de Focus totaal geen last van......plus dat ik in de focus nu ook niet mijn stuur van mijn fiets 90 graden moet draaien om de kofferdeksel van de Fabia dicht te kunnen krijgen (dit wel met 2 gemonteerde wielen in de fiets....mijn fiets is een fitness hybride trouwens, dus wielen kunnen er uit in het ergste geval)

De stoel van de kleine man zal er zeker wel in passen, paste in de Fabia ook...maar dan ook net (moet dan wel het afdekzeil uit de auto halen anders past de stoel zoiezo niet)...ook met de wielen er nog aan...maar dan moet je em wel precies op de juiste manier...op zijn kant...met de wielen naar de kofferdeksel toe...er in leggen. Deed je dat bijvoorbeeld met de wielen naar de achterbank gericht kon je het vergeten....haal de stoel er maar weer uit...en leg em er maar in zoals ik net omschreef.
Nu met de Focus zal dit zeker makkelijker gaan en me geen zorgen meer hoef te maken van hoe ik zijn stoel in de auto moet leggen.....

De Focus is zeer zeker voorzien van een trekhaak....ook zeker makkelijk ons nog eens een twinnyload er op te zetten.....nog een dochter in huis die vaak genoeg met haar fiets er vandoor gaat .....mijn fiets er geprobeerd op te zetten maar die paste net niet ...offset van het crankstel van mijn fitnesse hybride komt niet uit op de twinnyload. (vandaar dat ik mijn fiets achterin de kofferbak moet leggen)

Ook al de nadelen van de Focus mogen ondervinden......er ligt een 100pk sterke 1.6 16v motor in die net effe iets meer dorst heeft dan de 1.4 16v van de Fabia .....maar verder is de Focus voor ons een hele fijne auto qua ruimte...maar ook in het rijden er van.
De Fabia was ook zeker een fijne auto...met al zijn luxe voor eigenlijk een kleine auto, maar vanwege het ruimte gebrek moest ie helaas het veld ruimen....
 

turboturbo

Forumguru
@verhulstr een ford focus is een C segmenter dus is eigenlijk geen eerlijk vergelijk met de Fabia op gebied van ruimte of verbruik. Dat de focus iets dorstiger is zal te verklaren zijn doordat die een klasse groter is dan de Fabia. Ik moest ook even slikken toen ik van ruim 1:16 gemiddeld naar krap 1:13 gemiddeld ging van de Fabia naar de Octavia. Maar kreeg er meer comfort en ruimte voor terug en een iets duurdere blauwe envelop :D
 

verhulstr

Forumguru
@turboturbo ...
Wbt de blauwe enveloppe .....die blijft gelukkig gelijk qua prijs.....de Focus wagon en de Fabia combi zitten in de zelfde gewichtsklasse ....1070kg voor de Fabia tegen 1093kg voor de Focus...
Dat de Focus een zwaardere motor heeft betekend ook idd iets meer gebruik van brandstof.....
Zoals je al zegt...de ruimte die je er voor terug krijgt....heerlijk!
 

Canon-Eye

Forumguru
offset van het crankstel van mijn fitnesse hybride komt niet uit op de twinnyload.
Om die reden heb ik altijd gekozen voor fietsdragers met gootjes. Ik heb nogal eens verschillende fietsen mee: 1 of beide e-bikes (die onderling nogal van elkaar verschillen), of fietsen van logerende kleinkinderen in diverse afmetingen.
Nu al een aantal jaren een opklapbareThule-drager. Is ideaal, pastmakkeliik in de kofferbak als hij een deel van de rit niet nodig is.
 

verhulstr

Forumguru
@Canon-Eye ...ook wij hebben een e-bike....een stadsfiets uitvoering zeg maar...maar zelfs die past daar niet op qua crankstel....wij hebben nog zo’n first generation twinnyload zeg maar....daar kan je enkel die ouderwetste fietsen met een recht crankstel en een sturmey archer 3 versnellingsnaaf in kwijt....heb je iets anders dan kan je het vergeten hihi.

Zo 1 dus...

EF1EB6A6-403D-4BB5-95A1-D65AE7A09E0D.jpeg
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik snap het; weggooien is ook zo wat...
Maar ja - ik heb mijn hele werkzame leven in de logistiek doorgebracht en ben van daaruit simpelweg niet gewend om te gaan zitten tobben met spullen die niet goed passen. Dat is voor één keertje bij uitzondering dan nog wel te doen, maar als het structureel wordt dan kan ben ik het geklooi al heel snel zat en dan komt er gewoon een goeie oplossing.
In dit geval dus de Thule Easyfold XT2:
Thule1.jpg Thule2.jpg Thule3.jpg
Is ook onderweg heel handig, je kan nog in de kofferbak als het nodig is.
Toegegeven, niet uitgesproken goedkoop - maar Zweeds degelijk en met uitstekende verlichting: achteruitrijlampen en mistachterlicht doen het ook gewoon met een goed aangesloten 13-polig stopcontact.
 

verhulstr

Forumguru
@Canon-Eye ....wij hebben het niet zo breed om duur spul te kunnen aanschaffen....zo hebben wij jaren geleden deze twinnyload aangeschaft omdat dochterlief vaak met haar fiets ervandoor is ..naar school en dat soort dingen en lekke banden...affijn je kent het wel....dus (in ons geval) zeelandnet afgestruind....voor een paar tientjes deze twinnyload kunnen kopen....gewoon compleet met de beugel die op de trekhaak moet.
Nu ze vaker met de bus gaat ligt de twinnyload op een plek in ons schuurtje zodat ik mijn nek er niet over breek ....maar wel voor de pak als het nodig is.
De e-bike die wij hebben staan is eigenlijk voor mijn vrouw, als ze fietst heeft ze de ondersteuning wel nodig ivm haar fybromyalgie (een reuma soort op de spieren) maar de fiets komt niet veel verder dan een 25-40km qua actieradius ..dus echt veel zin heeft het niet om die op de fietsendrager te zetten.
Ik gaf zelf ook aan dat ik ook fiets op mijn fitness hybride.....maar als ik met mijn vrouw ga fietsen moet ik me behoorlijk inhouden....meestal als ik alleen weg ga kan ik soms met gemiddelde snelheden thuiskomen van 25km/h...dat zijn snelheden die mijn vrouw niet kan bijhouden :D......en vaak ben ik ook veel langer weg...ritten van 50km of meer zijn geen uitzondering.

Maar als mijn fiets mee moet....dan gaat ie vaak in de kofferbak ..ik kan ook niet anders want ik heb er geen passende fietsendrager voor...nog niet...maar dit heeft ook geen prioriteit.
 

H. van Haren

Nieuw lid
.....Maar wat ik niet snap zijn 2 dingen......waarom knip je de bekabeling van een sensor door? En waarom zo kort op de sensor? Er was haast geen werkruimte om te solderen...of je draden eerst te strippen.
Ik heb nog wel gekeken of de goede sensor gemonteerd is, want zoals mijn garage zei, de vw sensoren zijn qua nummer gekoppeld aan de ecu en motorcode.....al pak je het zelfde nummer...maar dan met een K of een T op het eind...je auto gaat een fout melding geven......plus met dat geknoei aan mijn sensor krijg je een storing in je stroom loop....dus alsnog storing.
Maar gelukkig...de sensor die bij mij gemonteerd zit is de goeie......maar dan snap ik nog steeds niet waarom die kabel is door geknipt.....en daar zal ik ook nooit achter komen vrees ik.
....
Het komt er op neer...dat de sensor het nog wel doet, maar het opwarmings procedure niet kan bij benen, met het opwarmproces van de KVS wat door de motor loopt.....het schijnt dat dit gelijktijdig moet lopen zodat de sonde sneller een preciezere meting kan doen.
Dus het komt er op neer dat ik ergens van dit jaar nog eens een lambda sensor mag gaan vernieuwen (krengen zijn duur)......
Het antwoord op je vraag waarom de kabeltjes van de lambda sonde zijn doorgeknipt:
Er is een goedkopere universele sonde geplaatst die in meer auto's past maar dan moet wel de originele stekker van de oude sonde gebruikt worden. De nieuwe universele sonde wordt geleverd zonder stekker maar met kabeldoorverbinders en isolatie materiaal. DAt scheelt zeker de helft in aanschaf. Natuurlijk is het zaak om die verbindingen heel zorgvuldig te in elkaar te zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan