Verbruik Fabia I

Gieliovd

Forumguru
Wat leuk, ik scoor 86 procent. Maar ik had met gemak 100 procent kunnen halen. Sommige vragen zijn niet echt eenduidig te beantwoorden.

Zo schakel ik alleen terug met uitrollen wanneer ik nog een heel eind er vanaf ben en liever even blijf rollen in plaats van stilstaan. Dit mag dus niet, je moet uitrollen in de versnelling waarin je al reed.

Dan moet je de auto binnen 1 minuut al uit doen als je de weg vraagt. Maar ja, ik vraag nooit de weg en dan doe ik de motor ook niet uit. Maar als ik het wel zou doen deed ik het met een minuut of 2, nou dat was niet goed. Maarja, je weet toch nooit hoelang het gaat duren? Jij wat vragen, motor uit, voorbijganger zegt: ik ben hier niet bekend :)

Nouja, ik ben er wel happy mee hoor. Ik bespaar blijkbaar 5 tot 10 procent volgens hen.

Ps. ook ik trek de auto geregeld lekker door in zijn toeren, vooral wanneer de motor een keer zijn dag heeft. Dan trekt hij vanaf lage toeren al lekker en door tot in hogere toeren, heerlijk. Andere dagen heeft de motor geen zin en heeft doortrekken ook geen zin omdat er dan geen fut in zit bij welk toerental dan ook :)

@ Chris (Cvegreen) betere verbranding zorgt voornamelijk voor efficiëntie. Al kan prestatie je niet erg interesseren kan efficiëntie je wel interesseren. Als het mengsel beter verbrand hoeft er dus minder ingespoten te worden voor een gelijke prestatie en dus minder verbruik.

Duidelijk genoeg?
 
Ik ben afgelopen week naar eurodisney geweest en op zowel de heen als de terugreis had ik een gemiddeld verbruik van 5.9 l/100km.
Nu is dit uiteraard veel snelweg rijden en bijna alles op de cruise control maar toch voor een volgeladen auto met 4 volwassen mensen erin vond ik het een zeer respectabel verbruik.
Tijdens het normale gebruik, dus ook in de stad rijden, kom ik rond de 7 l/100km.
Mij hoor je in ieder geval niet klagen.
 
[Modus van de valse bescheidenheid]Elk forum moet z'n heilige hebben! :2133:. Nou, met 92 punten wil ik dat dan wel zijn...:winkie: Toch is het echt zo. Het is dat ik geen zesde versnelling heb, en niet regelmatig iets met de bandenspanning doe, anders zaten er vast wel 100 puntjes in.[/modus van de valse bescheidenheid]
Maar nu weer ff serieus, ik snap niet dat een Fabia 1.9tdi energie-label C krijgt, terwijl er een hele hoop BMW's en ook Mercedessen zijn met een hoger verbruik die een B-label krijgen....
 

Fabia

† In Memoriam
Maar nu weer ff serieus, ik snap niet dat een Fabia 1.9tdi energie-label C krijgt, terwijl er een hele hoop BMW's en ook Mercedessen zijn met een hoger verbruik die een B-label krijgen....

Daarvoor moet je in Den Haag zijn. Die hebben dat bedacht. Je moet ook kijken naar de totale oppervlakte van de auto.
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb hier blijkbaar de laagste score gehaald en toch ben ik ervan overtuigd dat ik zuinig bezig ben. ik weet dat ik mijn motor niet afzet als ik de weg vraag en ik vertraag ook soms zonder van versnelling af te komen al naar gelang de verkeerssituatie natuurlijk he. Ik kan ook meer halen , maar heb hier en daar toch getwijfeld, zo van wat zou ik nu nemen omdat er wel 2 antwoorden konden en heb dus iedere keer de minst zuinige genomen blijkbaar. Oh ja , ik lig er niet wakker van , met mijn gemiddeld verbruik van 6,2 L/100 km denk ik dat ik vrij zuinig rij.
 

joergarms

Senior Member
YES!! de mijne is sinds eergister weer een stapje zuiniger gaan lopen, nu staat ie op 6,7 per km. Komt waarschijnlijk ook omdat het weer warmer is geworden, maar goed, altijd leuk.
 

Gieliovd

Forumguru
Mijn boordcomputer staat niet langer op 8,3 maar alweer een week op 8,2 dat gaat de goede kant op :)

Berekend verbruik nog altijd 1:12,3 ofwel 8,2 liter/100 km.

En dat terwijl hij al 2 weken elke rit aangeeft dat het verbruik rond de 7,8 of lager zit.
 

neoproject

Actief lid
Ik zit nu aan 5.1Liter maar heb al een gemiddelde gehad van 4.9 in de zomer. Vanaf vorige week doe ik de korte afstanden per fiets. Fiets staat nu bij mijn vriendin. Ik rijd dus van thuis naar haar, 30km. De rest 7km doe ik met de fiets. Ook verplaatsingen in opdracht doe ik met de fiets, dit zijn er toch wel wat. Gemiddelde ligt nu rond de 20km per dag met de fiets. Ik denk dat ik het verbruik van mijn fabia zodoende ook gevoelig kan verlagen, aangezien ik dan hoofdzakelijk nog snelweg-kilometers zal doen.
 

Gieliovd

Forumguru
Als je op de snelweg puur en alleen op de cruise control op de rechterbaan kunt rijden met 100 per uur dan is de auto heel zuinig ja. Maar dat doe ik dus nooit.

Zou wel lekker zijn.
 

joergarms

Senior Member
ik probeer tegenwoordig wel behoorlijk defensief te rijden, dit omdat jagen toch weinig tijdswinst oplevert!
Het is niet zo dat ik traag rij, maar ik probeer wat meer te anticiperen op alles, iets eerder gas loslaten e.d.
 
ik probeer tegenwoordig wel behoorlijk defensief te rijden, dit omdat jagen toch weinig tijdswinst oplevert!
Het is niet zo dat ik traag rij, maar ik probeer wat meer te anticiperen op alles, iets eerder gas loslaten e.d.

Ja, mee eens! Jagen levert zelfs tijdverlies op. Want stress en ergernis omdat je altijd wel iemand voor je hebt op de autobaan die 98km/u wel genoeg vindt, dus slecht voor je hart, dus eerder dood, :1439:, dus tijdverlies. Of de jager maakt brokken, en verliest zo ook tijd. :D

Conclusie: Hoe kalmer hoe sneller! (Maar ja, even genieten van het koppel van m'n diesel zal wel nooit uit m'n systeem gewist kunnen worden....)
 

Gieliovd

Forumguru
Ik mag morgen weer RIJDEN!!! De APK verliep zonder problemen en morgen om 8 uur pik ik hem weer op. Joepieeee.

Kijken hoe zuinig we weer kunnen rijden.
 
1.9 SDI 47kw/68 PK uit 2000 met 240.000 km op de teller.

Van de 33.000 km per jaar doet 'ie er minstens 28.000 op aan woon-werkverkeer waarbij het beestje dagelijks twee keer 1h15 minuten aan een gemiddelde snelheid van 60 km/h aflegt.

Mijn gemiddeld verbruik ligt na 7 jaar tussen de 4.6 en 5.0 liter / 100 km.
Wanneer ik met 45 liter in de tank over de Duitse autobahn scheur (relatief, gezien het vermogen van de motor) haal ik er nog minstens 800 km, maximum 900 km uit.
 
haha zo lang ik hem heb staat mijn gemiddelde verbruik tog op 7.0 / 100 km :grin:.
volgends mij ben ik het minst zuinigst bezig van iedereen hier maar ik jaag eigenlijk, bijna nooit maar als ik gas kan geven zal ik ook niet half twijvelen om het te doen.
 

joergarms

Senior Member
haha zo lang ik hem heb staat mijn gemiddelde verbruik tog op 7.0 / 100 km :grin:.
volgends mij ben ik het minst zuinigst bezig van iedereen hier maar ik jaag eigenlijk, bijna nooit maar als ik gas kan geven zal ik ook niet half twijvelen om het te doen.
:worshippy::worshippy::worshippy:
 

Esje

Lid
Ik heb een 1.9 sdi en ben niet een bepaald rustige rijder. Rij op de snelweg vaak tussen de 130 en 140 km per uur. Mijn gemiddeld verbruik staat op 5,5 liter op de 100 km. Als ik met mijn auto op 80 km wegen rij dan haal ik makkelijk 3,5 liter op de 100 km. Helaas moet ik voor mn werk meer snelweg rijden dan 80 km wegen. Maar ben reuze blij met mijn fabia en als ik bewuster zou rijden (maar ik heb meestal haast) dan zou ik echt wel een lager gemiddelde kunnen halen!
 

Hetzer

Forumguru
inderdaad heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk zuinig dat SDI blokje, ik heb met mijn vorige Fabia bijna 90.000 zuinige km's afgelegd , inderdaaad standaard op de 4,7 per 100 km, jammer dat diesel zo geboycot word door de staat.
Mijn huidige Roomster 1.2 12V haalt "slechts" 6 liters op de 100, dat is wel effe wennen!!!!!!!
 
Bovenaan Onderaan