Verbruik Fabia I

Gieliovd

Forumguru
Als je de snelweg niet te vaak opmoet dan is zo'n klein motortje die al snel vlot gaat echt prima. Ik kan me er in vinden.

Ik had zelf een 1.0 motor hiervoor welke voor je gevoel echt héél snel was. Supersnelle gasreactie.

Dat ik tijdelijk beide auto's nog had voelde die Micra als een kart als ik erin reed, vergeleken met de Fabia. Hop, hop, hop, gas erop, hop, broem!

Maarja, qua top..... ik heb 160 gereden en toen wilde hij nog meer, maar daar was het chassis/onderstel niet op gebouwd :)
 

cvegreen

Forumguru
Je bent als je niet op de snelweg moet snel rap genoeg hoor met een 1.2 . Hier in belgie is dat de meest verkochte motorversie in zo'n kleine modelletjes . de 1.0, 1.1, 1.2 en de 1.3 al naar gelang wat merk en type wagen . Als je dan in zo'n klein wagentje de 1.4 of de 1.6 motor neemt , dan heb je een heel rappe wagen gekocht .Wat in Nederland tot voor kort normaal was dat je een 1.4 kocht , lijkt precies er in Nederland ook een ommezwaai naar die lichtere motorisatie's te gaan.Je ziet hier vaak van die kleinere wagentjes rijden met de lichtste motorisatie hoor. Gewoonweg omdat het anders onbetaalbaar wordt.
Heb op vakantie eens iemand horen zeggen , je moet roeien met de spanen die je hebt , Ik heb nu een 1.8 en daarvoor had ik een 1.0 en we kwamen ook overal waar we nu komen met onze 1.8. Zal wel een kleinere wagen dan zijn Xantia geweest zijn . Misschien een AX ( is al een hele tijd geleden hoor).
 

Cordoba

Forumguru
Sonny: je ook via deze site: Spritmonitor.de de verbruikscijfers vergelijken met die van anderen. Je kunt selecteren op bouwjaar, en motorinhoud, waardoor je een goede vergelijking kunt maken. Ook kun je de verdeling van het verbruik over verschillende deelnemers vergelijken (dus zien hoe vaak het voorkomt dat mensen veel meer of veel minder dan gemiddeld verbruiken bij een bepaald type).

Als je het opzoekt, blijkt dat zo'n driekwart met een verbruik van 5,1 tot 5,5 l/100km zit, wel zitten de verschillende carrosserie vormen daarbij door elkaar (combi, sedan en hatchback, maar wel allemaal met het 101 pk 1.9TDI blok).
 
Aaah thanks voor de tip. en ik maar 13 pagina's doorlezen, Ik ga hem vooral gebruiken op snelweg met 110per uur en dat voor zo 1000km per week dus ben erg benieuwd.
 
Aaah thanks voor de tip. en ik maar 13 pagina's doorlezen, Ik ga hem vooral gebruiken op snelweg met 110per uur en dat voor zo 1000km per week dus ben erg benieuwd.

Ik heb ook een 1.9 tdi en gebruik 'm 95% op de snelweg, zo'n 150km per dag. Momenteel rij ik gemiddeld tussen 4.8 en 5.0 liter per 100km volgens de boordcomputer op een volle tank. De cruisecontrol zet ik ook op 110 km/u vast.
 

darkprojectx

Forumguru
Mijn 2.0 benzine is eigenlijk ook nog best zuinig, vooral als je op de snelweg zoals voorgaande leden beschrijven 100 gaat rijden in zn 5 dan haal je hele nette getallen. (zal morgenvroeg even het betreffende getal aflezen).
Het is puur je voet die hem zuinig of zuiperig maakt. Als ik echt wil krijg ik er binnen een half uurtje in de bebouwde kom wel een kwart tank uit. Wil ik dat niet dan zie ik de naald niet eens bewegen. 99,9% van de tijd wil ik dat niet.
 

turboturbo

Forumguru
... als ik dat zou doen zit het rond de 4 l :)
Wow, met een vRS?!

Ik krijg steeds meer de indruk dat alleen cc grootte niet sluitend is voor je verbruik. Het lijkt wel alsof je altijd een bepaalde marge of restkracht over moet hebben om optimaal of zuinig te rijden. M.a.w. als je een 1.0 of 1.2 flink op z'n staart trapt zuipt die flink. En als dat vloeren 'moet' omdat de motor ondermaats is voor de auto waar die in zit, heb je dus last van die rechtervoet. Dus als je die topprestatie steeds moet aanspreken omdat de auto anders niet goed vooruit komt, ben je bokkie, lijkt het wel. Zo had ik eens een verbruik van 1:12 :shocked:gemiddeld op een zeer hete zomerdag, airco vol aan en tegenwind, over een snelweg traject van 150 kilometer.
Zou eenzelfde fabia met een 2.0 motor diezelfde rit moeten maken, dan zou die juist wel weer eens zuiniger kunnen zijn (1:15 vermoed ik??) omdat die niet op z'n topvermogen aangesproken wordt...

De niet-HDi 1.9 diesel peugeot van mijn vader is veel dorstiger dan zijn 2.0 HDi broer. Terwijl die meer CC en PK heeft. Omdat die niet-HDi veel en veel harder moet werken om die MPV vooruit te krijgen....

Omgekeerd, kan ik ook in bebouwde kom (Amsterdam) gemiddelden van 1:16/17 halen zonder m'n best te doen. Dat lijkt me lastiger haalbaar voor een (v)RS...?
 

darkprojectx

Forumguru
Mijn 2.0 benzine is eigenlijk ook nog best zuinig, vooral als je op de snelweg zoals voorgaande leden beschrijven 100 gaat rijden in zn 5 dan haal je hele nette getallen. (zal morgenvroeg even het betreffende getal aflezen).

de cruisecontrol vast gezet, niet berg af, gewoon rechtuit,
het verschuldigde getal van de dag is:

1 op 18, niet gek voor een 2 liter lijkt me zo

(display staat op km/l niet op l/100km)

 

turboturbo

Forumguru
@Darkprojectx, je moet hem wel op gem. verbruik zetten, he (1 standje verder op de boordcomputer, met het Ø tekentje). Wat je nu gefotografeerd hebt is huidig verbruik. Dat schommelt per seconde enorm; kun je weinig van zeggen.

Edit: dus deze:
IMG_1498.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Ik verbaas me er ook een beetje over turboturbo.

Andere optie als je het verbruik wil weten bij 100 km/u constant op de snelweg:
- stel de cruise control in op 100 km/u
- reset de waarde van geheugen 1
- dan kun je na bijv. 1 minuut het gemiddelde verbruik voor geheugen 1 uitlezen, en heb je een gemiddelde van de verspringende waardes. In mijn ervaring zijn deze(actuele verbruikswaardes) soms redelijk constant, soms varieren ze inderdaad bijna per seconde.

Overigens heb ik ook het idee als je gewoon handmatig een constante snelheid aanhoudt, dat het verbruik hoger is dan wanneer je de CC inschakeld. Als je een poosje een constante snelheid rijdt, en vervolgens de CC inschakelt en je voet van het gaspedaal houdt zie ik de actuele verbruikswaarde zakken.

Andere eigenaardigheid van de CC: daar kan zomaar 5 km variatie in zitten: als je een helling oprijdt zoals bijvoorbeeld van de van Brienenoordbrug zie je de snelheid terugzakken (typisch 3-5 km/u minder) en als je dan weer vlak rijdt, zie je dat ie doorschiet (typisch 3-5 km/u harder als de ingestelde snelheid).
 

turboturbo

Forumguru
Overigens heb ik ook het idee als je gewoon handmatig een constante snelheid aanhoudt, dat het verbruik hoger is dan wanneer je de CC inschakeld. Als je een poosje een constante snelheid rijdt, en vervolgens de CC inschakelt en je voet van het gaspedaal houdt zie ik de actuele verbruikswaarde zakken.
Interessant; ga ik zelf eens testen. Ik rijd veelvuldig met de CC, ook op de korte stukjes weg, waar het kan (vanaf 500m vaak al)

Ik denk, afhankelijk van je rechtervoet, dat het inderdaad uitmaakt. Op cruisecontrol rijdend, merk ik vaak dat de auto afremt (ietsje; dus alleen wat gas terug) omdat de weg bijv. een kleine helling heeft en de auto anders ietsje zou versnellen. Als ik op dat moment niet op cruisecontrol zou rijden, zou ik dat niet door hebben gehad en ongemerkt een paar km zijn gaan versnellen...

Enne.. weet niet hoe het bij de anderen zit, maar mijn voet is altijd nog aan zwaartekracht onderhevig... ;) Meestal zakt 'ie na verloop van tijd toch door de weerstand van het gaspedaal heen, ongemerkt, en rijd ik weer te hard (of harder dan ik wil op dat moment)

Wat je zegt over geheugen 1, dat is toch al een gemiddelde waarde (symbooltje Ø is dan te zien)? Geheugen 2 houdt de totale gemiddelde in de gaten, ik dacht 1 alleen over de afgelopen 1500 km.
Als je geheugen 1 reset kun je idd na een minuut al de gem. waardes aflezen. Maar die wisselen bij mij niet per seconde. Dat doet alleen het actuele verbruik (geen Ø symbooltje) Die stijgt alleen maar langzaam (of zakt :smirk:, al gelang de weersomstandigheden)
 

darkprojectx

Forumguru
Wat vreemd? Heeft de facelift Fabia I een andere boordcomputer (mini dot)?!
Met minder functies?

miscommunicatie! Het plaatje wat jij poste dat laat die van mij niet zien ;) gemiddeld 19,8 km/l haalt die van mij niet. (misschien in een vrije val ofzo wel haha).

Uiteraard kan mijn display wel een gemiddeld verbruik tonen, echter is het niet zo gustig als bij jou

Enne.. weet niet hoe het bij de anderen zit, maar mijn voet is altijd nog aan zwaartekracht onderhevig... ;) Meestal zakt 'ie na verloop van tijd toch door de weerstand van het gaspedaal heen, ongemerkt, en rijd ik weer te hard (of harder dan ik wil op dat moment)

Had ik vanavond ook last van.. terwijl ik netjes 120 rijdt (rechts) gaat er zo'n F1 greenliner 3 meter achter mn kont hangen. En dat lekker 500 meter lang.. toen was ik het zat, voetje omlaag en met 180 weg geblazen. Nooit meer gezien. :grin:
 

Canon-Eye

Forumguru
Meestal zakt 'ie na verloop van tijd toch door de weerstand van het gaspedaal heen, ongemerkt, en rijd ik weer te hard (of harder dan ik wil op dat moment)
En dáár is toch die cruisecontrol voor bedacht...?
 
Bovenaan Onderaan