Verbruik Fabia I

zakaap

Nieuw lid
Hallo mede leden.
Mijn fabia I uit 2001 slurpt nogal aardig.
Ik haal maar net 380 a 400 km op een tank ( 40 ltr ). Ik heb er wel brede banden onder ( 205 )maar dat moet niet zoveel uitmaken lijkt mij.
Zijn er meer leden die dat hebben of is dit gewoon niet normaal of juist wel ?
grrag jullie reactie .
 

joergarms

Senior Member
Je geeft niet specifiek aan wat voor motortype je hebt.
OF je nu een 1.4 of een 2.0 hebt maakt wel uit.
Als voorbeeld, ik heb nu 2 weken de 1.4 16v met 75 pk, met normaal rijgedrag, bijna alles op B-wegen, rij ik volgens de boordcomputer toch een kleine 700 km op een tank, ook van 40 liter.

Maar je rechtervoet is ook behoorlijk bepalend, ik rij veel met de cruisecontrol, ben van mening dat dat behoorlijk scheelt.
Maar laat ff weten welke motor je hebt, dat vergelijkt makkelijker.
Je bandenmaat is niet extreem, ik heb er zelf 195 onder liggen, scheelt weinig dus.
Bandenspanning is wel erg belangrijk!!
 

Hetzer

Forumguru
ik heb een SDi ,maar ik merk nauwelijks verschil in het verbruik tussen mijn winterbanden (195) en mijn zomerbanden (205)
 
Je geeft niet specifiek aan wat voor motortype je hebt.
OF je nu een 1.4 of een 2.0 hebt maakt wel uit.
Als voorbeeld, ik heb nu 2 weken de 1.4 16v met 75 pk, met normaal rijgedrag, bijna alles op B-wegen, rij ik volgens de boordcomputer toch een kleine 700 km op een tank, ook van 40 liter.

Maar je rechtervoet is ook behoorlijk bepalend, ik rij veel met de cruisecontrol, ben van mening dat dat behoorlijk scheelt.
Maar laat ff weten welke motor je hebt, dat vergelijkt makkelijker.
Je bandenmaat is niet extreem, ik heb er zelf 195 onder liggen, scheelt weinig dus.
Bandenspanning is wel erg belangrijk!!

ik heb dezelfde ervaring met de 1.4 16v 75 pk. kleine 700 km op één tank is mogelijk bij een rustige rijstijl. ook ik heb 195-banden.
 
ik rij ongeveer 1200km op een tank (gaat makkelijk meer dan 50 liter in de tank van de Fab, mijn record is 53 liter)
(74kW TDI)
 

Fabia

† In Memoriam
Ik rij ongeveer 500-550 op een tank met mijn 1.4 16v 101PK. Maar het kan behoorlijk verschillen hoor, als ik veel met airco aan rij dan haal ik absoluut de 500 niet. En natuurlijk snel optrekken en stevig doorrijden is ook niet bevordelijk voor het verbruik.
 

Abo

Lid
Welke motor heb je eigenlijk?
Een Fabia van modeljaar 2001 was nog verkrijgbaar met de 1.4 68 pk motor. Deze motor is nog van Tsjechische oorsprong en minder modern en minder zuinig als de 1.4 16V 75 pk motor van Volkswagen. Zelf heb ik een Fabia combi met 1.4 16V 75 pk motor en met deze auto haal ik met gemak 700 km op een tank. Ik gebruik wel altijd de cruise control. De bandenmaat betreft 195/50.
 

LeJo

Lid
Hmmm ik zit met mijn vRS (+-160 PK) aan een 700l per tankbeurt... Op de boordcomputer staat der een gemiddelde verbruik van 5.2 op... Dus das toch zeker niet slecht denk ik zo. Als ik em eens een tankbeurt op zijne staart duw dan zit ik maar met een 400 gereden km... Dus zuinig rijden is de opgave voor u denk ik.
 

neoproject

Actief lid
Een Fabia heeft toch maar een tank van 45l?? Krijg jij daar werkelijk 53 in?

Ja want de tankinhoud is mss 45 liter, althans wat er zeker veilig in kan. Hierbij wordt geen rekening gehouden met wat er in de leidingen kan (geen idee hoeveel dat is). Heb me toch laten wijsmaken dat het niet goed is om je tank bomvol te proppen ivm weeromstandigheden. Onder bepaalde weeromstandigheden neemt het volume toe van diesel of bezine. Dus in werkelijkheid kan er meer in de tank en zit er nog wat brandstof in de leidingen
 

zakaap

Nieuw lid
Ik heb een 1.4 motor. Geen 16V 70 PK. En ik krijg echt niet meer dan 40 ltr in mijn tank. Ik rijd ook altijd met de cruise control. Heb de dealer al gebeld en die gaf als advies om V -Power te gaan tanken.... Bandensp houd ik altijd goed in de gaten. Zit op 2.4 voor en 2.6 achter . 205 / 45 R16
 

joergarms

Senior Member
Ik heb een 1.4 motor. Geen 16V 70 PK. En ik krijg echt niet meer dan 40 ltr in mijn tank. Ik rijd ook altijd met de cruise control. Heb de dealer al gebeld en die gaf als advies om V -Power te gaan tanken.... Bandensp houd ik altijd goed in de gaten. Zit op 2.4 voor en 2.6 achter . 205 / 45 R16

Waarschijnlijk heb je één van de "oudere" motoren.
Vergeet niet dat alle moderne systemen enorm geknepen worden om zo de uitstoot te verminderen.
De tip om Vpower te tanken, doe dat maar niet, onzin.
Ik had hiervoor een VW polo 1.4 8v, ook een tank of 6 a7 Vpower getankt, nou geen enkel verschil, sterker nog, ik kreeg het idee dat ik op gewone euro95 van de Shell nog verder kwam.

Over de tankinhouden, ik heb het ook al vaker gehoord dat er meer in kan dan volgens opgave.
Enkele keer de dop erop draaien enzo, dan hoor je m ontluchten en kan er weer wat bij.
Maar tankinhoud zegt niets over je gemiddelde verbruik natuurlijk.
Een aantal tips;
-bandenspanning (rolweerstand verminderen)
-airco-gebruik (de aircopomp wordt door de motor meegedraaid, geeft weerstand)
-cruisecontrol (constantere snelheid, lager verbruik)
-open ramen (verslechterd de luchtweerstand door)

Ja en zo kun je nog een hele waslijst opnoemen, maar dat zijn wel de hoofdoorzaken.
Hoe loopt je motor verder, want als bijv je luchtmassa-meter kapot is, dan wordt het mengsel ook verstoord wat in een hoger verbruik kan resulteren.
 
en je weet zeker dat je nergens een lek hebt?

Dan zou ik geen 1:22 tot 1:23 rijden denk ik :)
De tankontluchting doet wonderen, dan gaat er nog 12 liter extra in na de eerste afslag van de pomp. Dat is dat zwarte knopje in de vulopening dat ingedrukt wordt als je de dop er op draait.

WAARSCHUWING: alleen de tank echt tot de rand vullen als je nog een eindje moet rijden daarna. Als de auto in de zon staat met een tot de rand gevulde tank kan je een probleem krijgen omdat de expansieruimte al vol zit...
 

zakaap

Nieuw lid
Waarschijnlijk heb je één van de "oudere" motoren.
Vergeet niet dat alle moderne systemen enorm geknepen worden om zo de uitstoot te verminderen.
De tip om Vpower te tanken, doe dat maar niet, onzin.
Ik had hiervoor een VW polo 1.4 8v, ook een tank of 6 a7 Vpower getankt, nou geen enkel verschil, sterker nog, ik kreeg het idee dat ik op gewone euro95 van de Shell nog verder kwam.

Over de tankinhouden, ik heb het ook al vaker gehoord dat er meer in kan dan volgens opgave.
Enkele keer de dop erop draaien enzo, dan hoor je m ontluchten en kan er weer wat bij.
Maar tankinhoud zegt niets over je gemiddelde verbruik natuurlijk.
Een aantal tips;
-bandenspanning (rolweerstand verminderen)
-airco-gebruik (de aircopomp wordt door de motor meegedraaid, geeft weerstand)
-cruisecontrol (constantere snelheid, lager verbruik)
-open ramen (verslechterd de luchtweerstand door)

Ja en zo kun je nog een hele waslijst opnoemen, maar dat zijn wel de hoofdoorzaken.
Hoe loopt je motor verder, want als bijv je luchtmassa-meter kapot is, dan wordt het mengsel ook verstoord wat in een hoger verbruik kan resulteren.
Motor loopt goed voor de rest. Hoe kan ik dan weten of die luchtmassa meter kapot is ? Ik weet het ook niet wat et kan zijn. dan moet ik em maar een keer aan de computer leggen bij de garage...... Misschien verkeerde afstelling ofzo....
 

joergarms

Senior Member
Ik denk dat dat sowieso een goed idee is, gewoon even kijken of er geen storingsmeldingen zijn, want als de motor op de "noodloop" draait, wordt er door het motormanagement geen rekening gehouden met je verbruik.

Anderzijds, als je een storing hebt, zou het lampje van EPC moeten gaan branden geloof ik.
 

zakaap

Nieuw lid
Ja dat klopt dan zou dat lampje moeten branden, daarom adviseerde hij ook V-Power. Nou ja afwachten dan maar.
 

skoda frans

Nieuw lid
verbruik fabia 1

Hallo zal me even voorstellen ik ben frans en ben sinds kort
gebruiker van skodaforum.Ik heb een skoda fabia 1.4 mpi,
combi.Ik vond het al zo gek dat ik elke keer meer dan 45L
staat te tanken, had er al een discussie over met mijn vrouw.
Ben blij dat het nu opgelost is. Nu iets anders ik rijd ook,
duidelijk meer dan 500km op een tank maar ik rijd wel veel met cruis control.
 

zakaap

Nieuw lid
Ik krijg er echt niet meer in hoor dan 39 a 40 ltr . Of jullie of mijn meter is gemanipuleerd.
Heb nu V-Power getankt. Kijken of dat scheelt anders gaat ie naar de garage
 

LeJo

Lid
...De tankontluchting doet wonderen, dan gaat er nog 12 liter extra in na de eerste afslag van de pomp. Dat is dat zwarte knopje in de vulopening dat ingedrukt wordt als je de dop er op draait...
QUOTE]

Moet je vooral doen. En dan achteraf gaan er lampjes branden. Dan komen ze binnen, en maar klagen en maar klagen.
Als je dan vraagt of ze dat knopje induwen antwoorden ze doodleuk: WEL KNOPJE...
Tja dan moeten ze ook maar zo eerlijk zijn om dat te zeggen, dat knopje heeft niet de functie om uw tank voller te doen. ZEKER niet zelfs!!! Doe je dit teveel dan gaan er lampjes branden en op de duur moet de tankontluchting vervangen worden. En dan zijn ze kwaad dat hun auto zoveel brokken heeft en dat kan toch allemaal niet en si en la...
 
Bovenaan Onderaan