Verbruik Fabia I

BTW, de boordcomputer kan wel 5,0 of zo aangeven maar wie zegt dat het ook daadwerkelijk dat verbuik is.

Voorbeeld mijn ford focus geeft vaak aan 4,7 op 100 km maar bij de pomp kom ik dan op 1 op 19,3 of zo :S
 

turboturbo

Forumguru
En dáár is toch die cruisecontrol voor bedacht...?
Klopt! Het was ook mijn 'aanname' of onderbouwing waarom ik denk dat CC zuiniger is/kan zijn dan je eigen rechtervoet....
miscommunicatie!
Ah. ik dacht al. Leek me ook zo sterk, dat je ineens een functie minder zou hebben op een nieuwe model....

Ook weer opgelost. (Ik heb trouwens wel eens hoger gehaald dan 19 km/l)

IMG_1324.jpg

(ritje in de file van Amsterdam naar Haarlem met wind mee, dus laag gemiddelde snelheid :eek:)

ps. wat is het toch overal smerig in de auto, als je dit close-up foto's ziet.....!
:icon_smile_dead:
Doet me denken aan Top Gear's 'What's growing in my car...?' :worshippy:

BTW, de boordcomputer kan wel 5,0 of zo aangeven maar wie zegt dat het ook daadwerkelijk dat verbuik is.
Dat hoeft idd niet altijd te kloppen. Bij mij staat het overall gemiddelde van de boordcomputer (Ø #2) echter keurig op 6,01 L / 100 km | 16,7 km/L wat nagegoeg perfect klopt met wat ik aftik bij de pomp.
 

Canon-Eye

Forumguru
Klopt! Het was ook mijn 'aanname' of onderbouwing waarom ik denk dat CC zuiniger is
CC is vooral zuiniger omdat het rijden met een zo constant mogelijke snelheid minder brandstof kost. Versnellen kost relatief meer extra dan dat er bespaard wordt bij vertragen.
Gunstig bij-effect is dat de cc ook besparend werkt (herstel: kán werken) op de post Snelheidsboetes...

(inderdaad: kán werken - immers, je kunt 'm ook gewoon veel te hoog instellen).
 

Cordoba

Forumguru
Mijn opmerking over het zakkende verbruikscijfer bij inschakelen CC was vooral bedoeld, als opmerking dat ik het eigenaardig vindt. Als ik handmatig dezelfde snelheid aanhou, zie ik veel minder fluctuaties in het actuele brandstofverbruik, en is ook de snelheid constanter (niet zo beïnvloed door hellingen). Ik gebruik de CC vooral om:
- meer ontspannen te rijden op lange ritten
- voorkomen ongewilde snelheidsoverschrijdingen

Ik gebruik 'm dus ook heel frequent, ook op stukken van 500m tot 1 km en ook in de bebouwde kom. Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik soms bewust mijn CC 1 á 2 km/u lager instel, om bij een beetje gas loslaten van mijn voorligger toch gewoon de CC onaangeroerd te kunnen laten.

Voor het zuinig rijden heeft het niet zoveel invloed. Mooiste voorbeeld daarvan had ik met mijn vorige auto (geen CC, wel boordcomputer): op een ritje in de ochtendspits vanaf Universiteit Utrecht naar de Veluwe, was het verbruik van mijn antieke Seat Cordoba slechts 0,1 liter/100km hoger dan dat van een Prius die op hetzelfde moment ook diezelfde rit reed. (beide auto's met 4 personen, en verschil in reistijd kleiner dan 2 seconden over pakweg 100km afstand). Boordcomputergegevens klopten bij mij altijd exact met de hoeveelheid benzine die ik moest tanken.
 

turboturbo

Forumguru
CC is vooral zuiniger omdat het rijden met een zo constant mogelijke snelheid minder brandstof kost. Versnellen kost relatief meer extra dan dat er bespaard wordt bij vertragen.
Precies. Zo reed ik vanmorgen het traject A4 / A44, waarbij de weg over een aantal bruggetjes gaat, waar een betonnen muurtje langs de weg voert. Je ziet mensen, net als bij de A1 t.h.v. Muiden, heel vaak vertragen als de weg optisch smaller lijkt (tijdelijk geen of versmalde vluchtstroken) soms ook nog omdat de weg een helling maakt (dus zakt of stijgt). Kijk maar eens aan het eind van tunnels waar de weg iets omhoog voert, zakt bijna iedereen terug tot 80 km/u, waarschijnlijk ongemerkt. Ik zoef er dan gewoon langs met CC met continue snelheid. Bevordert de doorstroming (tijdens de spits verschijnt daar immers de eerste file vorming) en scheelt weer optrekken / versnellen, en dus brandstof.
 

Canon-Eye

Forumguru
waar de weg iets omhoog voert, zakt bijna iedereen terug tot 80 km/u, waarschijnlijk ongemerkt
Dit klopt zonder twijfel - net zoals je zult merken dat bij helling-af rijden (c.q. tunnel-in) mensen achter je plotseling op je achterbumper komen zitten omdat jouw CC inhoudt en hun voet gewoon dezelfde stand houdt, zodat zij onbewust sneller gaan.
Maar als je op je verbruiksmeter let, zul je zien dat het verbruik behoorlijk omhoog gaat als de auto moet klimmen en daarbij van de CC dezelfde snelheid moet aanhouden. Dat is ook logisch - die motor reageert net zoals jijzelf als je op de fiets zit en helling-op moet, dat kost ook meer moeite en dus meer brandstof. Ook als je evenveel gas blijft geven (en de auto dus vertraagt vanwege de hogere weerstand) kost de helling in totaal toch ook meer brandstof - want door het vertragen doe je er langer over...

Het effect dat ik beschreef, heeft betrekking op gelijkblijvende omstandigheden, oftewel vlakke weg en gelijkmatige windsterkte/richting etc.
 
Bovenaan Onderaan