Verbruik Fabia I

cvegreen

Forumguru
Maar voordat je naar de dealer gaat toch maar ff tanken :winkie:

Ja dat lichtje zie ik niet graag branden met de huidige brandstofprijzen van tegenwoordig. Is raar he , dat die lichtjes branden als de sleutel omgedraaid is , maar de motor zelf draait niet . Hoe zou dat nu eigenlijk komen dat ze branden als de motor uitstaat . (lol) :crazy::1761:
 

tlpeter

Actief lid
Hetzelfde met de koelkast
Doe je hem open gaat het licht aan ?
Je zou toch zeggen dat het juist moet zijn als de koelkast dicht is, dan is het donker :D
 

Michel

Forumguru
Deze week heb ik op één tank de langste afstand afgelegd, alvorens te tanken.

In totaal heb ik tussen de twee tankbeurten door 759,8 km gereden. Volgens de boardcomputer kon ik nog 40 km rijden....
 

Red Devil

Actief lid
sinds in bij mijn nieuwe baas aan het werk ben, rijd ik nu regelmatig grotere afstanden.. dit allemaal met mijn prive auto (skoda fabia 1.4 MPI) hiermee had ik voorheen al moeite om 1:14 te rijden.. nu rijd ik met gemak 1:15 en heb het al voor mekaar gekregen om 1:17 te rijden.. zodat ik echt boven de 120 kom gaat het verbruik omhoog.. maar netjes 120 op te teller dan is het 1:16.. best netjes zou ik zegge:D

PS: en dan nog te bedenken dat er een sport uitlaat onder ligt en een openlucht filter:)
 

Mark

Banned
Na de laatste keer tanken een verbuik van 3.6 liter! :worshippy:
En wel ff eerlijk blijven: Er zaten dit keer nauwelijks stadsritten en autobaanritten bij. Maar ook: vaak 5 à 8 km meer op de teller dan de plaatselijk toegestane snelheid. (Alleen als de verkeerssituatie dat toeliet natuurlijk.)Wat in de praktijk aardig overeenkomt met de werkelijke snelheid. En ook zonder aircogebruik, en met de ramen dicht.
Ik vraag me verder wel af of het gezond is voor de motor: 50 in 5 doet hij zonder protest, maar vervuilt de motor van binnen niet met al zulke laagtoerige ritten?
Is totaal niet schadelijk voor de moter.
 

Gieliovd

Forumguru
Daar kan men over discussieren. Laagtoerige ritten hebben de neiging om de motor te smoren, onvolledige verbranding, onnodige belasting, de motor wordt lui, kans op extra verhitting etc.

In de 4 is het verbruik nauwelijks meer en de motor draai net even plezieriger.
 

Gieliovd

Forumguru
Een 3 cilinder is het toch, die 1.2?

Relatief weinig toeren zal die wellicht draaien, maar een laagtoerige motor kan haast niet. Dan moeten er héél lange verhoudingen in liggen, en dat trekt dat kleine motortje nooit vlot.

Ik denk dat het juist een relatief hoogtoerige motor is in gebruik, welke laagtoerig al lekker wat koppel geeft.

Ik heb het even opgezocht. De motor produceert zijn volle 44 kW bij 5200 toeren en 108 Nm koppel bij 3000 toeren. Dat koppel is dan wel laagtoerig (800 toeren sneller dan de 1.4) beschikbaar. Maar laagtoerig wil ik de motor zeker niet noemen.

Ik heb het dan over de 6 klepper met SOHC. De 12 klepper heeft nog meer toeren nodig voor topvermogen.

Shit nou moet ik te werk!
 

Fabia

† In Memoriam
Het is inderdaad een driecilinder en ik denk dat je gelijk hebt met je laatste zin. Maar goed over 8 weken weet ik meer. Maarja dan zit jij waarschijnlijk al in australie.
 

cvegreen

Forumguru
Ik ben uiterst tevreden over mijn 1.2 6V motortje , is vrij zuinig (vind ik) en daarbij nog eens erg stil voor een 3 cilinder motor. Je hoort enkel bij het optrekken een leuke roffel , maar zeker nooit storend (ook niet als ik een migraine aanval heb). Dan is veel lawaai meteen extreem hinderend voor mij , maar dat motortje laat dat nauwelijks horen in een F1 , denk dat de F2 nog beter geisoleerd zal zijn en zal die roffel nog beter meevallen . Dus Fabia , zou mij er niet meteen zorgen over maken , enkel misschien dat je wat power zal moeten missen omdat je van een 1.4 naar een 1.2 motor gaat en ik denk dat dit toch snel een 40pk scheelt en dat voel je zeker en vast. maar tergend traag is mijn F1 niet te noemen.
 

Hetzer

Forumguru
De 1.2 driecilinder paart een hoog koppel aan een laag verbruik. Bovendien draait de krachtbron mooi rond dankzij gebruik van een balansas.
De 1.2 HTP-motor van is de eerste van een gloednieuwe generatie die door SkodaAuto is ontwikkeld voor gebruik in de Fabia, Polo, Ibiza, Fox, Cordoba en Roomster, later volgen ook nog 1.2 T-motoren. Deze geavanceerde motoren worden allen door SkodaAuto gebouwd. De afkorting HTP staat voor High Torque Performance, zodat een van de belangrijkste eigenschappen meteen duidelijk is. De 1.2 produceert bij een relatief LAAG toerental reeds een hoog koppel, wat het rijcomfort ten goede komt en een soepele rijstijl vergemakkelijkt. De 1.2 HTP is leverbaar met 40, 44, 47 en 51 KW

De 1.2 HTP is een vloeistofgekoelde driecilinder in-lijn, met een vier maal gelagerde krukas en een balansas. De zeer moderne motor is stil, soepel, verfijnd en trillingsarm. Zowel blok als kop zijn van lichtmetaal en verder zijn veel onderdelen van kunststof, waardoor het gewicht laag is. Dubbele nokkenassen bedienen de twee of 4 kleppen (afhankelijk van versie) per cilinder.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik had de specs al een tijdje geleden gelezen en was daar van onder de indruk. Begin steeds meer nieuwsgieriger te worden.
 

van_der_P

Senior Member
Dus Fabia , zou mij er niet meteen zorgen over maken , enkel misschien dat je wat power zal moeten missen omdat je van een 1.4 naar een 1.2 motor gaat en ik denk dat dit toch snel een 40pk scheelt en dat voel je zeker en vast. maar tergend traag is mijn F1 niet te noemen.

Het verschil in trekkracht zal minimaal zijn, zeker niet zoveel als het op papier wellicht lijkt.
Ter vergelijking 1.4 100pk heeft 126nm bij 4400 tpm. De 1.2 heeft 112nm bij 3000 tpm.
Het verschil is 14nm en 1400 tmp.
Hoeveel nm heeft die 1.4 100pk ter beschikking bij 3000 tpm ? Misschien minder dan die 1.2.
Ik ben van mening als het eenmaal rolt dat die 1.2 12v soepeller rijdt dan de 1.4.
 

Gieliovd

Forumguru
Fabia heeft een Corrida Red auto gekocht ja, de enige échte rood.

Ik denk ook dat die 1.2 onderin nog wel eens heel soepel kan rijden en een ultieme stads- en plattelandswagen is... zo snel dat koppel beschikbaar is heerlijk. Dat de 1.4 126 Nm levert is inderdaad pas bij 4400 toeren en dat is best laat. Daar heb je pas profijt van bij 140 op de teller, dan begint hij lekker te grommen en te trekken.

Nee, begrijp me niet verkeerd, je zult vast een fijne motor hebben aan die 1.2 zolang je niet op de snelweg wilt scheuren.
 

Fabia

† In Memoriam
Dat vind het juist weer het nadeel van 101pk, dat íe pas gaat als de brandweer boven de 4.000 toeren daaronder geeft íe niet echt thuis. Is erg leuk bij een stoplicht sprintje maar daar blijft het dan bij. Vandaar dat ik denk dat ik erg tevreden ga worden met de 1.2. Juist ook omdat ik veel in de stad rij. En Cvegreen ik heb inderdaad een rode gekocht. Vind dat een kleur die echt past bij de FII.
 

cvegreen

Forumguru
Ik ben in ieder geval heel tevreden over mijn 1.2 motor en is naar mijn bescheiden mening vlot genoeg voor een 1.2 3 pitter , al zou ik soms graag de 12V versie willen , gewoon omdat ik denk dat die dat tikkeltje meer heeft om nog iets vlotter te zijn. Maar ach ik kom ook snel genoeg aan mijn 90 km/u hoor . Harder doe ik meestal niet .
Fabia, proficiat met de aankoop van je nieuwe bolide , rood staat inderdaad mooi op een F2 , ik vind hem eerlijk gezegd qua lijn mooier dan de F1 . Dan het dashboard ziet er ook veel beter uit dan van de F1 , maar ik stoor me er zeker niet aan , het is een beetje kaal. Nog een geluk dat dat van mij in twee kleuren is , dan breekt het geheel wat . Fabia , ik moet het u niet zeggen ,maar eens hij er is , foto's graag . Welke uitvoering heb je gekozen, of bestaat er een topic van , die ik dan toevallig over het hoofd heb gezien ?
 
Bovenaan Onderaan