Verbruik Fabia I

Red Devil

Actief lid
ik tankte eerst altijd hier in veenendaal bij de Esso.. haalde dan nog geen 500 km met een volle tank (fabia comfort 1.4 MPI 8 klepper, dus volgens mij de tjechische uitvoering nog*-))
nu de laatste tijd tank ik bij de Shell, en daarmee red ik de 500 cker wel.. wel met allemaal snelweg maar dat was met de Esso ook.. dus het ligt er ook maar net aan waar je tankt, zit dus nog verschil tussen de benzine's
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb dit hele topic over het hoofd gezien, en daarom gepost in het topic aangaande de Octo!

Mijn Fabia verbruik op gas, de eerste tank die ik heb gereden, 1:13 ofwel 7,7 liter per 100 geloof ik uit mijn hoofd.

Dat vind ik heel netjes!!

Deze tank ik rij ik wat meer met de voet naar beneden, wat meer toeren draaien.

Het moet zich dan maar aanwijzen wat het verbruik nu wordt!

Maar goed, ik rij momenteel op benzine omdat ik er een fles injectiereiniger in heb geknikkerd.
 

Gieliovd

Forumguru
ik tankte eerst altijd hier in veenendaal bij de Esso.. haalde dan nog geen 500 km met een volle tank (fabia comfort 1.4 MPI 8 klepper, dus volgens mij de tjechische uitvoering nog*-))
nu de laatste tijd tank ik bij de Shell, en daarmee red ik de 500 cker wel.. wel met allemaal snelweg maar dat was met de Esso ook.. dus het ligt er ook maar net aan waar je tankt, zit dus nog verschil tussen de benzine's

Wat ik reed was 522 km op 40,3 liter gas.
 

Jpoers

Lid
ik heb de 1.4 8v 50kw versie en rijd 710km op 1 tank (43liter gemiddeld tank ik), heb ook geen airco en rijd normaal 120km/h op de teller. zijn echter wel heel veel snelwegkm.

heb mijn boordcomp ooit op 850km gehad maar had daarna nogal wat haast en veel stadsbezoek dus heb ik nooit gehaald
 

joergarms

Senior Member
Ik rij tussen de 600 en 700 km op een tank.
Voor mijn werk rij ik alleen maar op B-wegen, rotondes, tractoren enz.
Je rechtervoet en een goede constante snelheid zijn denk ik wel de hoofdzaken die je verbruik beinvloeden.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik rij ongeveer 500km op 1 tank. Fabia 1.4 16 V 101 pk. En daar zitten helaas heel veel files tussen. Je kent het wel: Algerabrug, Terbregseplein, Kleinpolderpein, SpaansePolder. Weinig kilometers heel veel reistijd. Ik moet wel zeggen dat ik met mijn vorige Fabia, ook 101pk, toch wel iets zuiniger reed. Zal wel met de veranderde emissie eisen te maken.
 

Gieliovd

Forumguru
Het ligt zo sterk aan waar je rijdt allemaal.

Waar ik vandaag was om mijn vrienden naar Lowlands te brengen, daar in Flevoland enzo. Daar heb je zo veel ruimte overal!

Daar kun je je CC gewoon aanzetten en 15 km niks doen. (Ik was niet met de Fabia, maar met een Toyota Previa van 10 meter lang, zonder CC)

Waar ik hier woon en als ik te werk/school moet dan is het optrekken, dorp uit, stoplicht, optrekken, stoplicht, optrekken.... en dat dan voor minimaal 6 stoplichten. Daarnaast laaiend druk op de ring.

Wat mijn grote probleem is, is dat iedereen bijna rijdt met een grote lease diesel, turbo's, niet geven om het verbruik. Als ik dan rustig aan doe, dan hou ik iedereen op, en dat vind ik verschrikkelijk.

Dus wat doe ik dan, doortrekken naar 3500 toeren, en weer, zo snel mogelijk de 85 halen en dan rustig rollen.

Dan gaat je verbruik zo omhoog!!

Zoals gezegd: continu rijden, niet te hard willen optrekken, dat zijn de key factors.
 
Hallo mede leden.
Mijn fabia I uit 2001 slurpt nogal aardig.
Ik haal maar net 380 a 400 km op een tank ( 40 ltr ). Ik heb er wel brede banden onder ( 205 )maar dat moet niet zoveel uitmaken lijkt mij.
Zijn er meer leden die dat hebben of is dit gewoon niet normaal of juist wel ?
grrag jullie reactie .
Ik rij gemideld 500 km met een tank en dat is ongeveer 1-15 ik heb een 1.4 fabia van 75 pk en 25000 km gereden wel gebruikt hij 1 ltr olie op 4000 km de toyota garage doet er niets aan wel erg tevreden ik heb hem pas een half jaar hij is uit 2004 groetjes:baby012:
 

Gieliovd

Forumguru
Ik rij gemideld 500 km met een tank en dat is ongeveer 1-15 ik heb een 1.4 fabia van 75 pk en 25000 km gereden wel gebruikt hij 1 ltr olie op 4000 km de toyota garage doet er niets aan wel erg tevreden ik heb hem pas een half jaar hij is uit 2004 groetjes:baby012:

Dat olieverbruik dat vind ik in principe toch wel buitensporig worden hoor... ik moet het eerdaags ook weer even peilen, maar ik schat ook 1:5000. Eigenlijk is dat te gek voor een auto met die km standen.

1:15 is echt wel respectabel! 1:10 zoals Zakaap zegt is toch wel erg veel, dan ben je wel erg aan het trappen, of je injectoren zitten verstopt.

Of iets anders :)

Het schijnt trouwens dat mijn gas computer "learning" is, dus hij leert zich aan te passen aan iemand's rijstijl.... hoe zal dit in praktijk uitpakken?
 

skoda frans

Nieuw lid
Olie en brandstof verbruik.

Ben afgelopen maand met de fabia naar italie geweest.
Heb plus minus 3500km gereden waar onderbergen in Oostenrijk (niet door de tunnels) het gemiddelde brandstof
verbruik was schik niet 1:19.5
Mijn snelheid op de snelweg was110 met CC. In de bergen
natuurlijk aan gepast.Olie verbruik niets,stond nog steeds op
Max op de peilstok.fabia 1.4 mpi uit 2001 met 94000 op
de teller ik ben trots op mijn skoda.:baby012::worshippy::worshippy::worshippy:
 

skoda frans

Nieuw lid
Olie en brandstof verbruik.

Toelichting op mijn reactie betreft km stand in bekijk de
skoda van skoda frans die plus minus 90000 moet zijn 80000km.
 

Marsjel

Nieuw lid
Nou, ik schup dit topic maar even naar boven.. ik heb namelijk ook een vraagje over het verbruik. vorige week heb ik BP Ultimate (eu 98) getankt, dit was totaal voor 70 euro en dus tot de rand afgetankt, nu gaat met contact uit/aan wel telkens mijn benzine meter omhoog/omlaag en geeft nu nog steeds aan dat de tank vol zit, nu is mijn vraag dus wanneer de hem helemaal vol tankt, de benzine nog ver boven het max van de teller zit? en deze dus pas over een x aantal km'ters gaan dalen? Want normaal daalde hij wel sneller.
 

cvegreen

Forumguru
Ik tank maximum voor 50€ en tekent dan ook al vol. Wel 95 ron. Ik rij dan ongeveer 90 km voor hij begint te zakken.
 

nemo

Senior Member
Bij mij staat ie deze keer al op een kwart bij 110 km!!! Ik ga me toch eens afvragen wat ik verkeerd doe (normaal zakt ie na 75 km ongeveer)
 

cvegreen

Forumguru
Bij mij staat ie deze keer al op een kwart bij 110 km!!! Ik ga me toch eens afvragen wat ik verkeerd doe (normaal zakt ie na 75 km ongeveer)

Ik heb al ondervonden dat die motoren echt serieus beinvloedbaar zijn . Als mijn vrouw rijdt , dan verbruikt hij merkelijk meer dan als ik rij. Ze trekt steviger door tijdens het optrekken . Dat is namelijk DE grootste boosdoener voor je gemiddeld verbruik. Ik schakel op aan max 3000 RPM en mijn vrouw durft er zonder blozen wel nog eens 1000 bij te doen. Ze duwt het pedaal ook sneller in dan dat ik doe , wat nog eens het verbruik doet stijgen . Dus ik haal een verbruik tussen de 5,3 en 6,8 liter /100 km of 1:18,86 tot 1:14,70 . haar gemiddelde verbruiken weet ik niet , maar ik zie wel dat de benzine meter sneller zakt als zij ermee gereden heeft. dus nemo ik denk dat je rijstijl iets veranderd is .
 

nemo

Senior Member
Ik heb al ondervonden dat die motoren echt serieus beinvloedbaar zijn . Als mijn vrouw rijdt , dan verbruikt hij merkelijk meer dan als ik rij. Ze trekt steviger door tijdens het optrekken . Dat is namelijk DE grootste boosdoener voor je gemiddeld verbruik. Ik schakel op aan max 3000 RPM en mijn vrouw durft er zonder blozen wel nog eens 1000 bij te doen. Ze duwt het pedaal ook sneller in dan dat ik doe , wat nog eens het verbruik doet stijgen . Dus ik haal een verbruik tussen de 5,3 en 6,8 liter /100 km of 1:18,86 tot 1:14,70 . haar gemiddelde verbruiken weet ik niet , maar ik zie wel dat de benzine meter sneller zakt als zij ermee gereden heeft. dus nemo ik denk dat je rijstijl iets veranderd is .

Ik kom nooit boven de 3000 RPM! Maar ik moet echt mijn best doen om hem onder de 7.0/100 km te krijgen. Er zit veel stadverkeer tussen, en ik heb dakdragers dus dat scheelt ook iets. Maar het valt me wel tegen!
 

Gieliovd

Forumguru
Wil je met een 1.4 een beetje vlot zijn, zeker de 16 klepper 74 kW, zul je toeren moeten maken.

Wil je hem echt op de sporen geven moet je de auto toch zeker richting de 4000 toeren brengen om hem met overschakelen weer boven de 3000 toeren uit te laten komen, waar het levendige gebied begint.

Daarmee gaat uiteraard een verbruik gepaard!

Mijn auto op gas is niet echt een voorspelling op los te laten. Nu ik langere afstanden rij merk ik het motorkarakter tot in detail op. Bij de eerste warme kilometers merk ik al wat voor een dag de motor/injectiecomputer heeft.

De ene keer is het vermogen uitgespreid over het toerengebied, de volgende keer begint hij flink te trekken bij 2800 toeren, de andere keer trekt hij al vanaf 2200 toeren lekker door, de volgende keer heeft hij geen zin en haakt het een beetje onder het schakelen (gasvertraging)....

Met die onvoorspelbare gedrag gaat ook een ander verbruik gepaard.

De motor had vorige week een leuke week waardoor ik op een gemiddeld verbruik van tussen de 6,9 en 7,6 liter uit kwam. Dat zijn voor een auto op gas getallen waar je van kunt dromen!

Maar nu de motor weer niet zo heel veel trek had vandaag (tja, het is maandag) was het verbruik weer terug naar "normaal" met 8,3 liter. Op de terugreis had hij al meer zin en verbruikte slechts 7,6 liter met vlot rijden en veel klieren met het gas omdat er een stel idioten voor me zat en een vrouwtje in een groen koekblik welke me 400 keer heeft gesneden omdat ze vond dat ze nog wel even tussen mijn 2 seconden afstand paste.

Dus ja.... ik kan er weinig over vertellen.
 

joergarms

Senior Member
Heb toevallig net getankt, voor 58 euro bij de ANWB, dus zal een liter of 40 zijn, dat op 580 km.
Mijn overall gemiddelde staat op 6,8 a 6,9 liter per 100 km, tussen die twee waardes springt ie heen en weer.
Zeg maar rond de 1 op 15, dan kan ik nog prima meekomen in het verkeer, af en toe inhalen, veelal binnendoor wegen met rotondes, tractoren en noem maar op.
Ging afgelopen zondagochtend naar Nieuwegein om daar te klimmen, ik had alle tijd, zette de cc op 110, toen gaf de boordcomputer zelfs waarden van 5,8 liter per 100 km aan, zo'n 1 op 17.
Al met al kun je dus zelf heel veel invloed hebben op het verbruik, denk dan ook nog eens aan je bandenspanning, bandenmaat en airco, die beinvloeden ook veel.
 
Bovenaan Onderaan