VCDS mogelijkheden

Antera

Donateur
Vandaag gaan proefrijden, echt fantastische auto met vrijwel alles erop en eraan.

@Antera jouw expertise: jouw expertise kwam van pas, Is dit de driehoek die je bedoelde t.a.v. de camera? Zie foto. Zo ja dan kan ik bij jou de lane assist laten toevoegen (en nog wat andere zaken ).

Viel me trouwens bij het starten op de needle sweep actief was, misschien is deze al eens bij je geweest! Alvast super bedankt voor je hulp en antwoorden. Ik heb in het ander topic nog een vraagje gesteld over smart light koplampen


Needle sweep is standaard op een Superb. Op de laatste nieuwe lichtingen enz komt het wel eens voor dat TJA al aanstaat alleen omdat je Lane assist nog niet hebt het niet geactiveerd is.
 

Bjurrie

Nieuw lid
Goede middag iedereen,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar het volgende:
Op de navigatie kan je zien wat de maximale snelheid is die wordt aangegeven.
Is het mogelijk om deze snelheid ook weer te geven op het Maxidot?
Ik heb het dan niet over verkeersbordherkenning maar gewoon de snelheid die de navigatie weet als maximum snelheid?

Nu staat daar de rijrichting, en ik denk wel dat het moet kunnen.
Kan het alleen in de VCDS niet vinden, ook internet levert me niet veel op.

Gaat om een octavia uit 2016 met Amundsen navi.

Tips zijn welkom!
 

Rainesh

Forumguru
Goede middag iedereen,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar het volgende:
Op de navigatie kan je zien wat de maximale snelheid is die wordt aangegeven.
Is het mogelijk om deze snelheid ook weer te geven op het Maxidot?
Ik heb het dan niet over verkeersbordherkenning maar gewoon de snelheid die de navigatie weet als maximum snelheid?

Nu staat daar de rijrichting, en ik denk wel dat het moet kunnen.
Kan het alleen in de VCDS niet vinden, ook internet levert me niet veel op.

Gaat om een octavia uit 2016 met Amundsen navi.

Tips zijn welkom!
Nee in de maxidot laat ie alleen verkeersbordenherkenning zien.

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn ervaring met de verkeersbordherkenning in de Seat (zichtbaar op zowel het navigatiescherm als in de Maxidot) is, dat dit verre van vlekkeloos werkt.
De signalering op de schermen is veelal op basis van gegevens it de navigatiedatabase, maar die loopt aanmerkelijk achter bij de werkelijkheid door infrequente en incomplete updates. Die gegevens worden overruled als de camera iets anders ziet - althans in theorie. In de praktijk gebeurt het me vaak dat ik een duidelijk aangegeven 60km-zone binnenrij waarbij er dan inderaad 60 op de displays verschijnt, maar na de eerste de beste zijweg is hij dat vergeten en dan geeft hij ofwel niets meer aan (geen gegevens in de database) of hij raakt in de war en geeft 50 (!!!) aan. Terwijl er (afgezien van de standaard bebouwde kom) helemaal niet zoiets bestaat als een 50 km-zone in het buitengebied.

Ik rij ook regelmatig op een inmiddels al meer dan 3 jaar geleden als 100km weg opengesteld nieuw aangelegd deel van een provinciale weg, waarbij het apparaat gewoon 80 blijft voorschrijven.

Kortom, een onbetrouwbaar - dus waardeloos - systeem. Ik kijk zelf wel op de borden...
 

Antera

Donateur
Het bordje laat die wel zien als die anders is maar als dubbel bordje achter het bordje wat de camera gezien heeft in je maxidot
 

sliderke

Senior Member
Vandaag vertelde de dealer me dat de veranderingen die ik eventueel zou laten doen via vcds bij het eerstvolgende onderhoud eruit gaan van zodra ze hem aan de computer hangen.
Dan zou de invoerder dieteren (Belgische Pon) dit onmiddellijk zien omdat aan mijn chassisnummer minder opties gekoppeld zijn. Is hij aan het liegen of zit er waarheid in?
 

Rainesh

Forumguru
Vandaag vertelde de dealer me dat de veranderingen die ik eventueel zou laten doen via vcds bij het eerstvolgende onderhoud eruit gaan van zodra ze hem aan de computer hangen.
Dan zou de invoerder dieteren (Belgische Pon) dit onmiddellijk zien omdat aan mijn chassisnummer minder opties gekoppeld zijn. Is hij aan het liegen of zit er waarheid in?

Onzin. Want ze zullen het alleen zien als ze een software vergelijking gaan doen.

En ook al doen ze dat....en dan?

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
 

Canon-Eye

Forumguru
Het bordje laat die wel zien als die anders is maar als dubbel bordje achter het bordje wat de camera gezien heeft in je maxidot
Ik ziealleen maar een dubbel bordje als er een fietsdrager- of caravanstekker is aangesloten en ik op een 100km provinciale weg of een snelweg met een V-max van 100 of hoger rij. In dat geval wordt het hogere snelheidsbord grotendeels afgedekt door een bord 90, als V-max met aanhanger.

Jaaa, ik weet ook wel dat ik dit weer kan uitschakelen als ik met een fietsdrager rij ipv een aanhanger, maar dat is me dan weer te bewerkelijk dus ik laat het mar zo. Tenslotte ben ik al gewend dat de aanduiding minstens de helft van de tijd niet klopt, dus ik kijk wel op de wél actuele TomTom als ik soms even twijfel over de V-max ter plaatse.
 
Vandaag vertelde de dealer me dat de veranderingen die ik eventueel zou laten doen via vcds bij het eerstvolgende onderhoud eruit gaan van zodra ze hem aan de computer hangen.
Dan zou de invoerder dieteren (Belgische Pon) dit onmiddellijk zien omdat aan mijn chassisnummer minder opties gekoppeld zijn. Is hij aan het liegen of zit er waarheid in?

Ik zou maar snel op zoek gaan naar een andere dealer.
Deze dealer weet of niet waar hij het over heeft of is bezig met bangmakerij om je meer opties via hem te laten bestellen.

Gisteren is mijn skoda superb uitgelezen ivm een mogelijk probleem en al mijn vcds aanpassingen zitten nog keurig in mijn auto.

Maw: Broodje aap verhaal
 

CBreedijk

Donateur
Ik zou maar snel op zoek gaan naar een andere dealer.
Deze dealer weet of niet waar hij het over heeft of is bezig met bangmakerij om je meer opties via hem te laten bestellen.

Gisteren is mijn skoda superb uitgelezen ivm een mogelijk probleem en al mijn vcds aanpassingen zitten nog keurig in mijn auto.

Maw: Broodje aap verhaal

Ik heb mijn Skoda ivm garantie gevalletje roetfilter sensor laten uitlezen.
Ze konden de tuning van TVS niet eens zien/herkennen.
Laat staan dat ze de tweaks vinden.

En nadat alles was opgelost qua garantie zat alles nog op zn plek. En tuning en tweaks.
 

ertromp

Forumguru
Ik zou maar snel op zoek gaan naar een andere dealer.
Deze dealer weet of niet waar hij het over heeft of is bezig met bangmakerij om je meer opties via hem te laten bestellen.

Gisteren is mijn skoda superb uitgelezen ivm een mogelijk probleem en al mijn vcds aanpassingen zitten nog keurig in mijn auto.

Maw: Broodje aap verhaal
Absoluut geen broodje aap verhaal
Een beetje opgeleide medewerker bij een Skoda dealert kan met ODIS de bestanden oproepen waarmee de auto de fabriek verlaten heeft. Dat kan hij doen door ze via de internetverbinding wanneer de auto aan ODIS gekoppeld is ze als het ware downloaden. Dat zou je kunnen vergelijken met hetgeen in de modules staat. Alles op basis van het VIN nummer.
Maar er zullen nagenoeg geen dealers zijn die dat gaan doen. Dat kost domweg tijd en daarmee geld voor de dealer.
Heb dit bovenstaande zelf mogen zien bij een VAG dealer die mij liet zien wat zij met ODIS deden en ik heb laten zien wat met VCP en VCDS kan. Het valt of staat echt met de kennis en kunde van degene die de diagnostiek doet bij de dealert en wat de financiële drijfveer zal zijn om het überhaupt te doen.
En in de eerste jaren van een autoleven zal de auto alleen aan de computer gelegd worden wanneer er verplichte updates zijn of klachten en dan zal puur alleen de update geladen worden en geen complete scan van de modules om te kijken of daar wat in verandert is. Er kunnen bepaalde updates zijn die wellicht een instelling om zeep helpen
Dus geen zorgen het valt allemaal wel mee
 
@ertromp
Goed om deze nuance aan te geven.
Echter om sliderke toch wel even de afweging op de juiste manier te kunnen laten maken is het denk ik goed om te benadrukken dat de dealer het dus wel zou KUNNEN, maar in de praktijk komt dit blijkbaar, als ik de diverse ervaringen hier lees, niet echt voor.
Dus risico is niet nul maar wel heel klein.
 

Antera

Donateur
Vandaag vertelde de dealer me dat de veranderingen die ik eventueel zou laten doen via vcds bij het eerstvolgende onderhoud eruit gaan van zodra ze hem aan de computer hangen.
Dan zou de invoerder dieteren (Belgische Pon) dit onmiddellijk zien omdat aan mijn chassisnummer minder opties gekoppeld zijn. Is hij aan het liegen of zit er waarheid in?


Je moet ze ook niet wijzer maken dan ze zijn. Je mag zelfs melden dat ze geen updates mogen doen zonder jouw uitdrukkelijke toestemming omdat iets wat goed werkt niet geupdate hoeft te worden.

Maar gebeuren kan het altijd en ik geef dan ook altijd de garantie om dan kosteloos terug te komen om alles weer terug te zetten
 

Canon-Eye

Forumguru
@sliderke 's dealer weet blijkbaar ook dat hij het KAN doen, dat is één ding.

Maar het enkele feit dat hij daarmee "dreigt" is een tweede!
Het zou voor mij ruimschoots voldoende reden zijn om daar nóóit meer een voet of een wiel binnen te zetten! :nono:
 
Bovenaan Onderaan