Van Volvo via Volkswagen naar Skoda

JvW

Senior Member
Ik heb nog een ASS stoel staan in het leer met lende verstelling(Zak in de rug die je op kan pompen) en lange zitting

ennnn Stoelverwarming.....

Dank voor het aanbod!
Aangezien de rest van de bekleding geen leer is, wil ik het liefst gewoon stof. Op dit moment heb ik ook geen stoelverwarming, dus de benodigde stekkers daarvoor (en knoppen) ontbreken in mijn O3. Ik ga het liefst eerst eens passen en meten om te zien welke stoel voor mij het meest geschikt is.
 

JvW

Senior Member
Nou, inmiddels rijd ik alweer een tijdje rond met een Scheel-stoel. En dat is een verschil van dag en nacht ben ik wel achter. Het is een 'simpel' model geworden zonder toeters en bellen, simpelweg omdat dat voldoende zou moeten zijn en dat is het ook.
Wat mij betreft rijd ik nu zo lang mogelijk door (voor zover dit kan binnen de lease), want de prijs/kwaliteit is prima in orde! Volgende week is de auto toe aan de 120K km beurt. Voor zover ik nu kan beoordelen is er niets bijzonders aan de hand, behalve dat ik de koelvloeistof verdacht laag vond staan.
 

B.Stuurder

Forumguru
Fijn dat je geholpen bent, niks zo vervelend als een ongeschikte stoel in de auto waar je elke dag in rijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: JvW

Cordoba

Forumguru
Stoel is te vaak bij Skoda een ondergeschoven kindje (vaker dan bij de andere Vagmerken). Koelvloeistof zou aan kunnen geven dat de waterpomp aan het einde van zijn levensduur is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JvW

JvW

Senior Member
Twee weken geleden besloten om de O3 vanaf 1 januari alleen nog maar zakelijk te gaan rijden. De reden is dat de 2e auto die we tot op heden gebruikten (Toyota Yaris) deze week (hoop ik) vervangen gaat worden door een Volvo 850. Ik wilde voor haar een stevigere auto hebben met meer deuren. De Yaris is een driedeurs en daar krijg ik steeds meer een afkeer van gezien de risico's bij een ongeval. De kilometers zullen dus iets minder hard gaan, alhoewel deze mbt privegebruik toch al erg beperkt waren. Ik denk dat ik rond de 6500 km prive rij per jaar in de O3. Als je dan kijkt naar de bijtelling, dan zijn die kilometers duur betaald.
 

Jewepe

Forumguru
Heb je toch, na bijna drie jaar, je zin en krijg je (weer) een Volvo 850 :-). Plezier ermee (en je vrouw natuurlijk ook).

PS. Was je vrouw het eens met de keuze voor een Volvo 850?
 
  • Leuk
Waarderingen: JvW

JvW

Senior Member
Heb je toch, na bijna drie jaar, je zin en krijg je (weer) een Volvo 850 :-). Plezier ermee (en je vrouw natuurlijk ook).

PS. Was je vrouw het eens met de keuze voor een Volvo 850?

Ja hoor, mijn vrouw is het ermee eens. Zeker omdat het onze prive-auto wordt, waar de kids dus ook fatsoenlijk in moeten kunnen zitten. Tot het einde van het jaar kunnen we ook prive nog van de Octavia gebruik maken en ik denk dat zij dan meestal de Octavia zal nemen in plaats van de 850.

Tja, inderdaad na bijna 3 jaar weer in een Volvo. We zullen wel zien hoe dat gaat lopen.
 

JvW

Senior Member
Weer eens een update. De 850 is de deur uit, het bleek een auto met een eigen willetje te zijn waarmee ik mijn vrouw niet op pad kon sturen. Inmiddels een Toyota Verso-S voor haar gekocht.
De Octavia gaf vanmorgen aan dat de koelvloeistof onder het minimum stond, dus deze even bij de garage bij laten vullen. Ze vonden het wel erg vreemd dat het niveau zo laag stond. Even in de gaten houden dus. Verder heb ik deze keer tussen de twee onderhoudsbeurten al tweemaal olie bij moeten vullen. Dat verminderd dus ook niet echt. En er is tegenwoordig een irritant geluid te horen in de auto. Ik heb het nog niet kunnen localiseren, maar het lijkt samen te hangen met de verwarming of airco. Nu was het al nooit stil met een fluitende versnellingsbak, maar nu wordt het wel een beetje irritant. Ik wilde eigenlijk nog een dik jaar doorrijden met de auto, maar ik zit nu erg te twijfelen of dat wel verstandig is. Tot nu toe heb ik nooit gestaan met de Octavia (en dat waardeer ik heel erg!), maar ik betwijfel of dat jaar extra geen roet in het eten gaat gooien wat dat betreft.
Kortom: ik zit te denken aan een andere lease-auto. Een mooie vervanger zou de Superb zijn, want ik vind wel dat de prijs/kwaliteit dik in orde is bij Skoda. Mijn Scheel-stoel gaat dan uiteraard mee naar de nieuwe auto, dus geen ellende met de zitkwaliteit. Een andere kanshebber is de Touran, het voordeel daarvan vind ik de hogere zit en de stoelen achterin (met mogelijkheid voor nog 2 stoelen). Dat voorkomt 'gezeur' tussen de 3 kids op de achterbank. Het heeft allemaal geen haast, want de lease loopt nog tot augustus 2018.
 

JvW

Senior Member
Nou, het koelvloeistofprobleem is nog niet opgelost. Twee weken geleden heeft de auto de 150K beurt gehad en toen is er extra gekeken naar de koelvloeistof. Er is door de garage niets gevonden, maar vanmorgen kreeg ik weer de melding dat de vloeistof laag stond. Dus ik kijken: weer het hele tankje leeg. Volgende week vrijdag gaat de Octavia dus weer naar de garage. Ik hoop dat ze wat vinden, want elke 5000 kilometer een liter olie en een liter koelvloeistof wordt me toch wel wat gortig....
 

JvW

Senior Member
De waterpomp is een zwak punt bij VAG......

Dat heb ik bij de garage ook al aangegeven, maar zij zeggen dat het erg moeilijk is om vast te stellen of de waterpomp lekt. Mij lijkt dat een dergelijke lekkage met het onder druk zetten van het koelsysteem gevonden moet kunnen worden. Het kan inderdaad lastig zijn, want het kan natuurlijk ook een scheurtje in het blok zijn (volgens de garage)....
 

Antera

Donateur
Niet altijd is met onderdrukt zetten het probleem boven. Soms is het zo dat als iets uitzet door de warmte het pas gaat lekken en dan kan het zijn dat met onder druk zetten en dus geen warme vloeistof het niet te vinden is. Lekkages zijn soms verdomd lastig te vinden. Ook kan het zijn dat het ergens weg lekt in het blok
 

turboturbo

Forumguru
Inderdaad ik lees hier niet de eerste keer dat een VAG 1.6tdi waterpomp lekt, maar niet op te sporen was (oa met een druk test)

Pas bij warme motor, en in bedrijf (dus draaiend) was er sprake van lekkage.

En stel dat dat ook nog eens bijv onder specifieke omstandigheden is, bijv bij hoge snelheden (hogere motor belasting) dan is dat misschien moeilijk te traceren in de werkplaats (ik denk maar even hardop)
 

JvW

Senior Member
Inderdaad ik lees hier niet de eerste keer dat een VAG 1.6tdi waterpomp lekt, maar niet op te sporen was (oa met een druk test)

Pas bij warme motor, en in bedrijf (dus draaiend) was er sprake van lekkage.

En stel dat dat ook nog eens bijv onder specifieke omstandigheden is, bijv bij hoge snelheden (hogere motor belasting) dan is dat misschien moeilijk te traceren in de werkplaats (ik denk maar even hardop)

Dat zou best kunnen. Ik rijd praktisch alleen op de snelweg met 130 km/u. Maar voor mij is het heel simpel: ze lossen het maar gewoon op. Het is een lease-auto en daar moet ik gewoon geen gezeur mee hebben. Als ik ‘s morgens om 6:15 vertrek moet de auto het gewoon doen. Als dat niet meer te garanderen is, dan is het tijd voor een andere auto. Idem wat betreft zelf bijvullen van de vloeistoffen. Dat moet gewoon niet nodig zijn. Ik weet dat niet iedereen het hiermee eens is, maar zo denk ik er simpelweg over. Anders kan ik net zo goed een oud barrel kopen....
 

JvW

Senior Member
Nou, het lek schijnt boven te zijn. Dinsdagmorgen was de vloeistof weer te laag, dus weer een liter bijgevuld. Gelukkig moest ik toch gelijk door naar de dealer. Inmiddels ben ik gebeld door de leasemaatschappij met de mededeling dat de waterpomp kapot is. Wordt dus vervolgt.
 

JvW

Senior Member
Hahaha... het gezegde is inderdaad niet compleet, maar ik ben toch blij dat ze iets gevonden hebben. Nu wachten totdat het gerepareerd is en maar weer door.
Intussen heeft de lease-maatschappij ook aangegeven dat ik een andere auto uit mag gaan zoeken. Vanwege de wens van een 7-persoons zal dit geen Skoda meer gaan worden. De Kodiaq staat niet in de lijst bij ons, dus ik ben nu bezig met een Touran.
 

JvW

Senior Member
Nou, nieuwe waterpomp zit erin inclusief een nieuwe distributieriem. Komende week even afwachten en in de gaten houden of er nu echt geen koelvloeistof meer verdwijnt, maar ik verwacht het niet.
 

JvW

Senior Member
Nog geen koelwater bij hoeven vullen, maar wel een andere auto besteld.
Als het goed is krijg ik eind augustus een zwarte Volkswagen Touran 1.6TDI DSG Comfortline Edition 7-zitter.
 
Bovenaan Onderaan