Van Volvo via Volkswagen naar Skoda

JvW

Senior Member
Intussen staat de teller op een kleine 8.000 kilometer in ruim 2 maanden. De Octavia bevalt prima en toch blijft de Volvo trekken. Als ik nu kon kiezen tussen een V70 van 15 jaar oud of de Octavia, dan ging ik toch voor de V70....
 

Pollewop

Forumguru
Intussen staat de teller op een kleine 8.000 kilometer in ruim 2 maanden. De Octavia bevalt prima en toch blijft de Volvo trekken. Als ik nu kon kiezen tussen een V70 van 15 jaar oud of de Octavia, dan ging ik toch voor de V70....

Hoi Jaco,

ik weet denk ik precies wat je bedoelt... Binnenkort stap ik over van een Octavia naar een nieuwe V70...
De stoelen in mijn Octavia..Tja... Laat ik het erop houden dat ik er niet aan kon wennen...

Jij in iedergeval veel rijplezier in je Octavia... :thumbsup:

Groeten, Rob
 

NewO3

Forumguru
Hoi Jaco, zie het wel als een luxe probleem hoor.
Misschien volgende keer je leasebedrag uitkeren en er zelf een auto voor kopen. Je bent wel vrijwel altijd duurder uit, zeker met een oude V70 maar goed je rijdt wel waar je hart naar uitgaat. Toevallig een collega die dit met een V70 heeft gedaan. (niet alle werkgevers zullen er blij mee zijn of het toelaten kan me zo voorstellen..)
 

JvW

Senior Member
Dat is het probleem. Ze deden het liever niet, dus ja dan heb je weinig keus.
Daarbij komt dat ik niet teveel bijtelling wilde hebben. Dan blijft er tenminste nog wat over om andere leuke dingen te doen zoals een ander huis kopen.
 
Welkom. Volvo for life heh. Ken het probleem. Het is gewoon de über auto. Maar de octavia is een mooie opvolger. Om een v70 te leasen moet je behoorlijk budget hebben.
 

Falcon

Donateur
@JvW: Wat ik niet helemaal begrijp, waarom niet gekozen voor een kleinere leaseauto/geen bijtelling en de Volvo voor de privé kilometers?
 

JvW

Senior Member
Niet prive rijden is erg lastig. Daarbij rijd ik zakelijk redelijk veel, dus ik wil wel comfortabel rijden (dus klein valt af).
De Volvo had dan naar mijn vrouw gemoeten en die wil er absoluut niet in rijden.
Wie weet in de toekomst weer een Volvo erbij.
 

JvW

Senior Member
Nou inmiddels heb ik ongeveer 30.000 km in de Skoda gestuurd en is de eerste beurt uitgevoerd. Ik moet nog terug voor een nieuwe koplampsproeier, want die gaat na het gebruiken niet meer terug in z'n hok. Ik brgreep van de dealer overigens dat men gaat overstappen op andere olie ivm het vele olieverbruik van de 1.6TDI's. We zullen het in de toekomst gaan zien, want bij 20K km moest er toch ruim 1,25 liter olie bij.
 

CDK

Forumguru
de 1.6 TDI ook al een hoog verbruik? dat was mij even ontgaan eerlijk gezegd. Al vind ik in jouw geval een liter op de 1e 20k wel normaal, wellicht dat het eenmalig was zelfs. Bij een nieuwe auto is het brandstof en olieverbruik altijd iets hoger tijdens de inrij / inslijt periode.
 

CDK

Forumguru
@micky, ik ben benieuwd of dit met inlopen te maken heeft of dat dit steeds een slokje meer gaat worden, ik hoop en verwacht het 1e
 

micky

Forumguru
@Corné de Kluijver ik vind het juist heel weinig, bij de volvo moest er bij 10 al 1 liter bij en mijn vorige VAG altijd bij ongeveer 15, 1 liter olie op 15000-20000km is echt te verwaarlozen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

JvW

Senior Member
Bij de Passat die ik hiervoor had (met dezelfde motor) moest ik er ook een liter bijgooien bij 80K km. Daar heb ik maar 10K zelf in gereden, dus geen idee of dat al meer het geval geweest was.
Mijn V70 verbruikte ongeveer 1 liter op 5K, maar die had dan ook 250K km achter de kiezen. Het vervangen van de klepseals stond net op de planning toen de Octavia om de hoek kwam kijken.

Ik begreep van de dealer dat het olieverbruik dus niet zakt....
 
Laatst bewerkt:

JvW

Senior Member
Even een kleine update. Inmiddels staat er 41.000 km op de teller. Vanwege gewijzigde werkomstandigheden ga ik naar schatting 60.000 per jaar maken. Ik ben nog steeds blij met mijn keuze, zeker als je kijkt naar prijs/kwaliteit.
Het zitten went ook wel, verder is er weinig nieuws te melden over de Octavia. De auto doet wattie moet doen zeg maar. Inmiddels heb ik wel privacy-shades gemonteerd om het zonlicht wat buiten de deur te houden. En de afneembare trekhaak zit er tegenwoordig standaard onder. Een volgende keer wordt het dus een vaste haak, want dat afneembare is maar beperkt houdbaar zeg maar. Ik rijd regelmatig met een aanhanger en dat gaat prima!
Aanstaande zaterdag gaat de Scenic eruit en komt er een Yaris voor terug.
 

JvW

Senior Member
Maar weer eens iets posten over de Skoda. Het gaat redelijk snel met de kilometers, er staat nu al ruim 66.000 op de teller. In tegenstelling tot wat hierboven staat, went het zitten in de Octavia dus niet (zelfs m'n vrouw begint er nu over te klagen). Ook heb ik problemen met de versnellingsbak. Bij ongeveer 2.250 toeren (ongeacht welke versnelling) maakt de bak een hoog piepend geluid. De dealer onderkent het wel, maar schroeft er liever een nieuwe bak onder dan dat de huidige bak uit elkaar gehaald moet worden. Het irritante is dat je rond dat toerental zit op de snelweg in z'n zes....
Bij elke hobbel in de straat, kraakt het flink in het vooronder (vooral in de winter). Ik krijg bijna het idee dat de rubbers van de ophanging hun beste tijd al gehad hebben. Bij de volgende beurt maar weer aankaarten, wie weet kunnen ze daar wel iets aan doen. Ik las al iets over speciaal vet en nieuwe rubbers.
De navigatie gebruik ik niet veel meer, omdat deze mij vaak probeert rond te sturen (ligt volgens mij aan een speciale Greenline-instelling). Het afspelen van muziek en het gebruiken van de telefoon gaat wel heel goed. Wel heb ik soms het probleem dat het volume laag blijft staan na een file-melding. Wie weet wordt dat opgelost met de nieuwe update die op skoda.nl gereedstaat.
Al met al blijf ik van mening dat de prijs/kwaliteit verhouding in orde is. De auto is vrij goedkoop in de aanschaf, dus moet je zulke zaken voor lief nemen. Wel krijg ik sterk de neiging om bij een volgende auto veel meer te kijken naar de kwaliteit (zowel van de stoelen als van de totale auto). Dat ik dan meer moet betalen is logisch, maar ik zit er dan ook ongeveer drie uur per dag in en dat is gewoon fors meer dan vooraf ingeschat.
 

Jewepe

Forumguru
Intussen staat de teller op een kleine 8.000 kilometer in ruim 2 maanden. De Octavia bevalt prima en toch blijft de Volvo trekken. Als ik nu kon kiezen tussen een V70 van 15 jaar oud of de Octavia, dan ging ik toch voor de V70....

Dit schreef je ruim een jaar geleden. Het is dat het een leasebak is, maar anders kreeg je van mij het advies om de Octavia in te ruilen en weer een V70 te kopen. Volgens mij is het nooit wat geworden tussen jou en Skoda. Het is min of meer een verstandshuwelijk. En vooral als je veel in je voiture bivakkeert gun ik dat niemand. Plezier blijft essentieel voor mij.
 
Bovenaan Onderaan