Van Volvo via Volkswagen naar Skoda

Cordoba

Forumguru
Jaco, ik weet niet welke versie van de stoelen je hebt, maar dat kan behoorlijk verschil maken. De zogenaamde sportstoelen zitten voor iemand met een normaal postuur toch een stuk beter. Volvo-stoelen bieden geen geweldige zijdelingse ondersteuning, maar ook op lange ritten zitten ze wel gewoon goed. (mijn broer heeft momenteel zelfs 2 V70's voor de deur staan: kan ie de één kannibaliseren om de ander rijdend te houden :maakmegek:) Serieus: is zijn oude aan het strippen voor reservedelen en onderdelen om te verkopen via het Volvoforum.
 

Pollewop

Forumguru
... Al met al blijf ik van mening dat de prijs/kwaliteit verhouding in orde is. De auto is vrij goedkoop in de aanschaf, dus moet je zulke zaken voor lief nemen. Wel krijg ik sterk de neiging om bij een volgende auto veel meer te kijken naar de kwaliteit (zowel van de stoelen als van de totale auto)....

Ik kan het onderschrijven. Eind 2013 heb ik mijn Octavia in ontvangst genomen, en eind 2014 weer ingeruild bij aanschaf van een V70. Eigenlijk alleen omdat ik, en ook mijn vrouw, zeer ontvreden waren met de stoelen van de Octavia. Na een uur rijden last van "doorzitten". Een flinke proefrit in een V70 vond ik echt een "verademing". Veel betere stoelen... Uiteraard geldt: "alle waren naar zijn geld", maar wat betreft de stoelen vind ik dat Skoda nog een flinke slag te maken heeft...
Succes... :)
 

JvW

Senior Member
Tja, het weer inruilen van de Octavia is geen optie: daar zal mijn baas nooit mee akkoord gaan. Het doorzitten na een uur komt heel bekend voor. Er zit niets anders op dan het contract uit te zitten en daarna toch voor een andere auto te gaan. En de kans is inderdaad erg groot dat dit een 850 of V70 wordt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Na een dikke 170.000 km in een O2, nog steeds prima auto, en als er iets aan verbeterd moet worden, dan inderdaad de stoelen. Ik heb hier op het forum wel eens de tip gekregen om er gewoon andere stoelen in te laten zetten, hetzij van een Volkswagen (een Golf vind ik aanmerkelijk beter zitten), hetzij afkomstig van een in autostoelen gespecialiseerd bedrijf. Hoewel ik zelf nog niets met die tip gedaan heb vind ik het toch een goede suggestie. Verder mankeert er weinig aan die Octavia (hoewel die het ongetwijfeld niet haalt bij een V70, maar dat zit natuurlijk ook wel een heel ander prijskaartje aan). Maar voor de volgende auto, over een paar jaar, is een tweedehands V70 zeker een optie die ik zal gaan bekijken.
 

JvW

Senior Member
Nou, voor het eerst met de Octavia naar Oostenrijk geweest. Dat was dus ook gelijk de laatste keer! Hij komt in z'n 1 gewoon de berg niet op. Ik moest met m'n koppeling werken op sommige stukken omdat anders de motor uitviel... Niet echt prettig met je gezinnetje aan boord (zonder bagage). Afgelopen week naar de dealer geweest om te vragen of dit toch wel normaal is. Het schijnt dus een produkteigenschap te zijn.....
 

reeseend

Forumguru
Ook al is de kleur hetzelfde, het wordt nooit een RS :nono: geintje :D
Het probleem met de instap modellen is dat op alles wordt beknibbelt en dat ga je merken.
Laatst een proefrit gemaakt met een O3 en ja die stoelen konden mij ook niet bekoren.
Na 10 minuten merkte ik al dat mijn rug het niet lang ging uithouden.
Maar dat die 1.6 Diesel de berg niet goed op komt valt me wel tegen.
Succes met de aanstaande kilometers en snel vervangen die auto
 

Cordoba

Forumguru
@JvW Dat vindt ik toch wel een bizar verhaal. Ik weet niet welke motorisering je hebt, maar je moet toch gewoon in de 1e versnelling omhoog komen? Of had je teveel gewicht aan de trekhaak hangen?
 

B.Stuurder

Forumguru
Ja ik ben ook benieuwd, ik dacht te lezen dat je een 1.6tdi hebt, dat moet gewoon de berg op komen, tenzij je een Tabbert achter je O3 hebt hangen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Oh, en in de Greenline zitten volgens mij de Ambition stoelen, die zijn niet zo heel best heb ik al begrepen. Voor mij was al meteen duidelijk dat ik óf de elektrisch verstelbare stoelen in de Style zou nemen, of de sportstoelen. Het is het laatste geworden dus.
 

ertromp

Forumguru
Met een 1.6 TDI moet je echt lachend de berg op en niet het drama zoals je schetst
Onlangs poste je een topic dat je "een zacht jankend geluid" waarneemt vanuit de versnellingsbak waar lease maatschappij en dealer blijkbaar ook niets aan willen doen.
Volgens mij is de berg die dealer heet het grootste obstakel in deze
 

JvW

Senior Member
Niets aan de trekhaak, maar voor mij geen VAG meer. Volgend jaar met een Subaru of Volvo. Ik ga de Octavia waarschijnlijk alleen nog zakelijk rijden.

Oja, het probleem is dat het de 14%-versie is. Die is onder de 1500 toeren zo geknepen dat je dus soms gewoon tekort komt. De huidige 1.6 met 5-bak is geen probleem.
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Niets aan de trekhaak, maar voor mij geen VAG meer. Volgend jaar met een Subaru of Volvo. Ik ga de Octavia waarschijnlijk alleen nog zakelijk rijden.

Oja, het probleem is dat het de 14%-versie is. Die is onder de 1500 toeren zo geknepen dat je dus soms gewoon tekort komt. De huidige 1.6 met 5-bak is geen probleem.

Ff laten aanpassen?
 

ertromp

Forumguru
Ik zou eerst die bak/koppeling maar eens na laten kijken want een bergpas is ook voor een Greenline geen enkel probleem
 

Jewepe

Forumguru
@JvW: "Hij komt in z'n 1 gewoon de berg niet op"??? "Die is onder de 1500 toeren zo geknepen dat je dus soms gewoon tekort komt"???

Ik heb een Superb 1.6 TDI (groter/zwaarder maar met dezelfde motor) en heb totaal geen probleem gehad een 16% helling op te rijden in Zuid Frankrijk. Er speelt wel één dingetje. Deze motoren staan er om bekend dat ze hun maximum trekkracht ontwikkelen vanaf de 1500 toeren. Het is dus zaak om zo tussen de 2000 en 2500 toeren te blijven als je de berg op rijdt. Het "nieuwe rijden" is in plat Nederland misschien wel aan te raden, in de bergen zal je deze motor moeten belasten in een toerengebied waarin de motor het beste presteert. En dan heb je totaal geen last!
 

Canon-Eye

Forumguru
Oja, het probleem is dat het de 14%-versie is. Die is onder de 1500 toeren zo geknepen dat je dus soms gewoon tekort komt.
Kijk eens naar de koppelkromme van de motor en bepaal het toerental waarbij minstens 80% van het motorkoppel voorhanden is. Tien tegen een dat je dan in de eerste versnelling - en als je geen haarspeld aan het nemen bent, hoogstwaarschijnlijk ook in de tweede - prima boven komt.

Dat lukt mij zelfs met de Fabia II combi Greenline (1.2 TDI met slechts 75 pk, vanaf ca. 1750 rpm is er 80% of meer van het koppel beschikbaar), dus dat mag voor een 1.6 TDI al helemaal geen probleem zijn.
Tenzij je persé met 1300 rpm naar boven wilt - tja, dat is dan effe niet mogelijk want dan moet hij boven zijn macht werken. Dat kan hij net zo min als jij...
Weten waar zijn kracht ligt én waar niet - dat is de sleutel tot succes.
 

JvW

Senior Member
Die 1.6 TDI van de Superb is softwarematig niet te vergelijken. Verder heb ik regelmatig vanuit (bijna) stilstand dit probleem gehad. Ik snap ook wel dat het zogenaamde nieuwe rijden niet werkt daar, nu doe ik daar sowieso niet aan mee....
De enige oplossing was de toeren inderdaad te verhogen naar minimaal 1500 en dan de koppeling op laten komen. Dat kost dus koppelingsplaten en banden. Mij maakt het niets uit, maar ik ga dit uiteraard wel melden bij de leasemaatschappij.
 

JvW

Senior Member
Ter verduidelijking: het gaat dus om het wegrijden of zeer lage snelheid. Ben je eenmaal onderweg, dan kun je prima in de 2e of 3e versnelling rijden. Dan heeft de auto power genoeg.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ja, dat probleem had ik 15 jaar geleden met een Laguna diesel, dat was een 1.9 turbo diesel 120 pk, met een caravan vanuit stilstand een steile helling op gaf ook een lucht van de koppelingsplaten of wheelspin. Dan moest ik ook wat geduld hebben tot er snelheid in zat.
 
Bovenaan Onderaan