Van Volvo via Volkswagen naar Skoda

JvW

Senior Member
@JvW, gefeliciteerd met de aanschaf van je nieuwe VW.

Thanks! Prijs/kwaliteit is bij VAG wat mij betreft voor een lease auto dik in orde. Maar privé zou ik hem nooit aanschaffen, gezien onder andere het olieverbruik en de versnellingsbak. Die twee zaken zijn ook (mede) de reden dat ik niet nog een jaar doorrij in de O3. Ik ben bang dat dat extra jaar (en kilometers) juist het ellendejaar gaat worden.
 

JvW

Senior Member
Haha ik durf juist geen ander merk aan te schaffen ;)

Ach, het is overal wat. Ik heb erg goede ervaringen met oudere Volvo's, maar de nieuwe zijn ook niet echt storingsvrij. Bij Toyota is het wel heel goed voor elkaar, maar daar zit je weer met de vormgeving. Je moet erin willen rijden zeg maar.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

JvW

Senior Member
Nou, ook ik heb alsnog last van de WLTP-perikelen.
De levering van de Touran is al twee keer uitgesteld en inmiddels is de verwachte leverdatum 19 oktober geworden.
De Octavia functioneert nog prima. Wat zeg ik: beter dan eerst. Op de een of andere manier is het olieverbruik ineens verdwenen. Ik heb na de laatste beurt geen olie meer bij hoeven vullen. De laatste beurt was bij 152K en de teller staat nu bijna op 175K.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Duijzer

Donateur
Nou, ook ik heb alsnog last van de WLTP-perikelen.
De levering van de Touran is al twee keer uitgesteld en inmiddels is de verwachte leverdatum 19 oktober geworden.
De Octavia functioneert nog prima. Wat zeg ik: beter dan eerst. Op de een of andere manier is het olieverbruik ineens verdwenen. Ik heb na de laatste beurt geen olie meer bij hoeven vullen. De laatste beurt was bij 152K en de teller staat nu bijna op 175K.
Dan is 'ie nu pas ingereden....Wel balen dat je zo lang moet wachten op je nieuwe Touran. Hopen dat hij niet nog eens opschuift, want als je naar eind november gaat is de kans groot dat de leasemaatschappij het kenteken op Januari 2019 wil hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: JvW

JvW

Senior Member
Ghehe, ik denk niet dattie het nog lang maakt zonder grote kosten. Dus in dat opzicht istie niet net ingereden, het is geen Volvo wat dat betreft.....
Qua levertijd zullen we het wel zien. Athlon laat ook nog gewoon afleveren in december hoor, daar ben ik niet zo bang voor.
 

JvW

Senior Member
Gisteren is de Octavia ingeleverd bij de Volkswagen dealer en heb ik de Touran in ontvangst kunnen nemen.
De kilometerstand was uiteindelijk 180.850, waarbij de laatste 30K geen olieverbruik is geweest.

Hiermee komt dus ook een einde aan mijn tijd op het skodaforum. Wat me wel opvalt en verbaasd is dat er geen vergelijkbaar forum is voor Volkswagens...
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit forum (na het volvo850forum) echt geweldig vind! Er wordt met elkaar meegedacht en (meestal) met een positieve insteek gereageerd! Dat kan echt niet van elk forum gezegd worden.
 

Duijzer

Donateur
Veel plezier met je VW! Ach, technisch zul je hier best wat tegenkomen wat ook in de Touran zit, en anders blijf je toch gewoon voor de gezelligheid
 
Laatst bewerkt:

Jewepe

Forumguru
@JvW
Ik rij inmiddels een Passat (na o.a. een Superb en een Octavia) en ben ook nog steeds regelmatig actief hier. Dus een Touran is geen excuus om hier niet meer bij te dragen aan het forum. Zoals eerder ook al gezegd, het is hier veel te gezellig.
 

CDK

Forumguru
Veel plezier met de Touran toegewenst en je kan hier gewoon blijven hangen en een Touran topic openen hoor :jaja:
 

JvW

Senior Member
Nou, gezien de aanmoedigingen om hier te blijven hierbij dan een eerste update.
De Touran bevalt mij uitstekend! Echt een genot, zeker in combinatie met de DSG en ACC. Het rijdt gewoon een stuk relaxter. De 2 extra stoelen worden ook regelmatig goed gebruikt, dus ook daar geen spijt van. Inmiddels ook ervaring met het rijden met de aanhanger. De motor komt niets tekort en de DSG kan dit ook goed aan, dus ook dat punt is dik in orde.
Inmiddels staat er ruim 10K op de teller en heb ik de eerste 0,5 liter olie bij moeten vullen. Dit is (ongeveer) in lijn met mijn ervaring bij de Octavia.
Kortom: geen spijt van de overstap van de Octavia naar de Touran. De Octavia is trouwens inmiddels geëxporteerd, dus die zal nu wel in Polen of iets dergelijks rondrijden.
 

JvW

Senior Member
Toch een kritiekpuntje, maar dat puntje is wel VAG-eigen heb ik inmiddels het idee. En dan heb ik het over het olieverbruik. Bij de Octavia was dit ongeveer 1 liter per 15.000 kilometer (later 1 op 10.000, weer later helemaal niets meer). Bij de Touran is het op dit moment 1 liter per 6.000 kilometer en dat vind ik behoorlijk veel. Bij de 30.000 kilometerbeurt wordt dit wat mij betreft wel een aandachtspunt. De dealer gaf aan dat het verbruik tot 0,5 per 1.000 kilometer door VAG als acceptabel wordt gezien....
 

CharlesTucker

Forumguru
Die 0.5 liter per 1000 km staat ook in de handleiding (van m'n Octavia), tijdens de eerste 5000km kan het ook meer zijn. Het lijkt mij schrikbarend veel, dan zou je ongeveer bij iedere tankbeurt ook olie moeten bijvullen, dat gaat op mengsmering lijken. Bij mij valt het gelukkig mee, bij m'n vorige (1.6TDI) heb ik zelf nooit olie bijgevuld tussen de beurten door, bij m'n huidige (1.5TSI) heb ik na de eerste 25.000km 0.3 liter bijgevuld.
 

JvW

Senior Member
Nou, de 30K beurt is geweest. Volgens de dealer is zelfs een olieverbruik tot 1 liter per 1.000 kilometer acceptabel.....
We gaan zien hoe het verbruik nu is na de eerste volledige oliewissel.
Een ander kritiekpuntje: de middelste stoel op de tweede zitrij resoneert behoorlijk (inclusief irritante piep van metaal op metaal). Dit schijnt een typisch Touran-kwaaltje te zijn. Oftewel: niets aan te doen, de radio maar wat harder aanzetten.
Voor de rest bevalt de Touran uitstekend!
 

Canon-Eye

Forumguru
De dealer gaf aan dat het verbruik tot 0,5 per 1.000 kilometer door VAG als acceptabel wordt gezien..
Door VAG misschien wel, maar dat betekent nog niet dat het ook acceptabel is...

Ik heb heel lang geleden (1982) 3 jaar met een Opel Ascona 1.6S (de eerste voorwielaandrijver) gereden, die wilde tot mijn grote ergernis ook elke 1000 km bijna een liter olie erbij. Bij de 60k beurt was ik het helemaal zat en heb ik de dealer uitgelegd dat hij de leenauto niet terugkreeg voordat dit probleem was opgelost. Toen kon er opeens wel iets aan gedaan worden: er werden - zo wil het verhaal - klepsteelrubbertjes of zoiets geplaatst en daarmee was het over. Daarna nooit meer een tussentijdse druppel hoeven bijvullen.

Moet er wel bij zeggen dat de betreffende dealer heel wat auto's aan ons bedrijf leverde, dat zal allicht geholpen hebben...
 

JvW

Senior Member
Dat zou goed kunnen ja van die klepsteelrrubbers. Bij mijn oude V70 waren die na bijna 300K ook zo'n beetje versleten (na 10 minuten stationair een blauwe walm bij gasgeven). Maar dat zal bij de Touran het probleem niet zijn....
Het is een lease-auto, dus uiteindelijk kan ik er niet zoveel mee. Ik houd het even in de gaten en mocht het hetzelfde blijven of erger worden, dan ga ik wel kijken of ik via de leasemaatschappij iets voor elkaar kan krijgen.
 
Bovenaan Onderaan