Trekvermogen Karoq 1.5 TSI 1200 kg?

Madijn

Nieuw lid
Nee, dat heb ik nergens echt uit kunnen halen. Zelfs de dealer ging er van uit dat het 1200 kg zou zijn.
 

Frens

Lid
Ik heb de 1.5 TSI handbak met wegklapbare trekhaak, reservewiel en panorama dak en deze mag 1500kg trekken (680kg ongeremd). Let op; geen varioflex.

Dit is een van de laatste 2018 modellen voor de WLTP.
 
wat is de status van 2019

Karoq Style Business edition + Panoramo dak, max 1200kg?
of achteraf trekhaak en dan toch 1500kg?
 

petertje1970

Actief lid
Ja ik heb bovenstaande configuratie in bestelling met trekhaak achteraf en mag dan 1500 kg trekken. Handbak wordt het
 
Laatst bewerkt:

Frens

Lid
Het is onduidelijk of jullie het over de DSG of handbak hebben.

Maar voor 2019 (post WLTP):
De 1.5 TSI DSG met wegklapbare trekhaak, reservewiel en panorama dak mag volgens het kentekenbewijs 1200kg trekken (690kg ongeremd). Let op; ook hier geen varioflex.
 

Bakkertje

Forumguru
Het is erg vaag allemaal op de vw site staat bij de tiguan 1.5 dsg al direct dat die 1300 kg mag trekken (ongeacht welke extra opties je kiest).

Mijn Touran in bestelling met 1.5tsi en dsg houdt gewoon 1500 kg (gelukkig).

Maar wellicht zit daar een andere dsg 7 in? De touran kun je immers niet met 4x4 krijgen (nou ja kopen)..
 

XanderVR

Actief lid
Ik werd naar aanleiding van diverse berichten toch wat zenuwachtig voor mijn in bestelling zijnde Karoq 1.5 TSI Style Business handgeschakeld.
Onze sleurhut weegt 1300kg en heb toch maar even een bericht naar Skoda gewaagd hierover.

Gisteren werd ik gebeld door de dealer (Ames) en deze wist mij te melden dat de Karoq met wegklapbare trekhaak en enkel het (verplichte) reservewiel gewoon 1500kg mag trekken.
Hij wist mij te melden dat de wegklapbare trekhaak, reservewiel, panoramadak en varioflex stoelen allen verzwarende opties zijn, en bij een combinatie van 3 van deze opties het trekgewicht wordt verlaagd naar 1200kg, maar een combinatie van 2 van deze opties het trekgewicht 1500kg blijft.

En dat zou wellicht kunnen verklaren dat een Karoq met 2 van deze opties (bijvoorbeeld panoramadak en varioflex) en achteraf trekhaak montage gewoon 1500kg mag trekken.
 

rogierl

Senior Member
Oke, duidelijk verhaal. Echter kunnen we nu ergens opzoeken of het kentekenbewijs straks ook echt 1500 KG aan gaat geven?

Ik werd naar aanleiding van diverse berichten toch wat zenuwachtig voor mijn in bestelling zijnde Karoq 1.5 TSI Style Business handgeschakeld.
Onze sleurhut weegt 1300kg en heb toch maar even een bericht naar Skoda gewaagd hierover.

Gisteren werd ik gebeld door de dealer (Ames) en deze wist mij te melden dat de Karoq met wegklapbare trekhaak en enkel het (verplichte) reservewiel gewoon 1500kg mag trekken.
Hij wist mij te melden dat de wegklapbare trekhaak, reservewiel, panoramadak en varioflex stoelen allen verzwarende opties zijn, en bij een combinatie van 3 van deze opties het trekgewicht wordt verlaagd naar 1200kg, maar een combinatie van 2 van deze opties het trekgewicht 1500kg blijft.

En dat zou wellicht kunnen verklaren dat een Karoq met 2 van deze opties (bijvoorbeeld panoramadak en varioflex) en achteraf trekhaak montage gewoon 1500kg mag trekken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat gaat zo'n Karoq eigenlijk wegen met 2 personen en vakantiebagage aan boord?
Als dat flink onder de 2000 kg blijft, moet je er dan eigenlijk wel 1500 kilo aan willen hangen - indachtig het 75%-advies? :pieker:
 

rogierl

Senior Member
Ik werd naar aanleiding van diverse berichten toch wat zenuwachtig voor mijn in bestelling zijnde Karoq 1.5 TSI Style Business handgeschakeld.
Onze sleurhut weegt 1300kg en heb toch maar even een bericht naar Skoda gewaagd hierover.

Gisteren werd ik gebeld door de dealer (Ames) en deze wist mij te melden dat de Karoq met wegklapbare trekhaak en enkel het (verplichte) reservewiel gewoon 1500kg mag trekken.
Hij wist mij te melden dat de wegklapbare trekhaak, reservewiel, panoramadak en varioflex stoelen allen verzwarende opties zijn, en bij een combinatie van 3 van deze opties het trekgewicht wordt verlaagd naar 1200kg, maar een combinatie van 2 van deze opties het trekgewicht 1500kg blijft.

En dat zou wellicht kunnen verklaren dat een Karoq met 2 van deze opties (bijvoorbeeld panoramadak en varioflex) en achteraf trekhaak montage gewoon 1500kg mag trekken.
Dank voor je bericht. Er is blijkbaar nogal wat onduidelijkheid over de trekkracht van de 1.5 TSI automaat. Ikzelf heb vanmorgen een Karoq business edition besteld, met function pakket (dus reservewiel). Ik wil eigenlijk ook een trekhaak, maar de dealer wist me te overtuigen om de trekhaak achteraf erop te zetten. Alleen dan wist hij zeker dat er 1500 kg als trekkracht op het kenteken zou staan.
 

Frenkie

Forumguru
Ik kan mijn Karoq (1.5 TSI 6-handgeschakeld) donderdag ophalen, met af-fabriek trekhaak. Gegevens van het RDW:

Gewichten
G Massa rijklaar 1378 kg
Massa ledig voertuig 1278 kg
F.1 Technische max. massa voertuig 1916 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1916 kg
F.3 Maximum massa samenstel 3416 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1500 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 680 kg
 

rogierl

Senior Member
Thanks! 't Verschil zal dan de automaat zijn. Wel erg gek hoor, dat zelfs de Skoda dealer hier het fijne niet van weet.

Ik kan mijn Karoq (1.5 TSI 6-handgeschakeld) donderdag ophalen, met af-fabriek trekhaak. Gegevens van het RDW:

Gewichten
G Massa rijklaar 1378 kg
Massa ledig voertuig 1278 kg
F.1 Technische max. massa voertuig 1916 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1916 kg
F.3 Maximum massa samenstel 3416 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1500 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 680 kg
 

turboturbo

Forumguru
Ik wil eigenlijk ook een trekhaak, maar de dealer wist me te overtuigen om de trekhaak achteraf erop te zetten
Heb je dan wel de benodigde trekhaak voorbereiding? Ik vraag dit even indachtig dat gedoe met verschillende koeling capaciteiten tussen wel en geen trekhaak af-fabriek geleverde Skoda’s? Of is dat inmiddels al niet meer zo...
 

Frenkie

Forumguru
@Frenkie : waarschijnlijkheb je dan géén van de volgende opties:

  • Reservewiel;
  • Panoramadak;
  • Varioflex achterbank;
Ik heb alleen de verplichte thuiskomer bij de Style Businessline. Ik heb ook even lopen puzzelen, en ik durfde ook niet de varioflex stoelen of het panoramadak te nemen. Ondankt dat je 2 van deze drie opties schijnbaar mag hebben voordat het trekgezicht verlaagd wordt. (Had achteraf graag nog het panoramadak toegevoegd, maar het blijft een gokken wanneer/hoeveel het trekgewicht zou verminderen).
 

Canon-Eye

Forumguru
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1916 kg
F.3 Maximum massa samenstel 3416 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1500 kg
Komt er dus op neer dat de auto eigenlijk tot zijn toegestane maximumgewicht beladen zou moeten worden (inclusief de kogeldruk, dat dan weer wel) om te voldoen aan de veilige verhouding van 100%/75% bij een aanhanger van 1500 kilo onder de as(sen).
Is best een gedoe om telkens voor het wegrijden allerlei gewichtig spul over te hevelen naar de auto, weet ik nog van mijn Fabia-tijd... :jaja:
 

De Stip

Forumguru
Ik heb vanwege alle bovenstaande onlangs ook mijn bestelling aangepast. De wegklapbare trekhaak word nu bij de dealer gemonteerd (men heeft mij verzekerd dat ik er geen enkel verschil in uitvoering/afwerking van zal merken). Daardoor is het nu mogelijk om een 1.5 TSI DSG Sportline Business (modeljaar 2020) te bestellen met de volgende opties;

*Panoramadak
*DCC
*Functie pakket
*Comfortpakket
*Hill hold control

Hierdoor word het trekgewicht vastgesteld op 1500 kg. Iets wat volgens de dealer aan het eind van de productielijn in het "paspoort" komt te staan van de auto, voordat deze op transport naar NLD komt.

Ergens na week 40 weten we het zeker..... :tegek:
 

Canon-Eye

Forumguru
@hemi24 Als ik mijn Leon ST tot de middenklassers mag rekenen dan ligt het daarbij toch een beetje anders. Die mag 1100 kg trekken, dus vanaf 1466,666 kilo beladen gewicht voldoet de gewichtsverhouding aan de adviesnorm. Onze caravan mag maximaal 1200 kg wegen, maar inclusief de fietsen en normale uitrusting staat er afgekoppeld 1160 kilo op de weegbrug. Daarvan leunt ca. 70-75 kg op de kogel, dus dat komt perfect uit.

De Leon weegt leeg 1159 kilo volgens RDW, de MTM is 1800 kilo dus ik hoef 'm bij lange na niet tot het uiterste te beladen om een gunstige gewichtsverhouding te bereiken.
Zou ik een Karoq rijden, dan zou ik me toch wel tweemaal bedenken voordat ik er meer dan 1200 kilo achter zou hangen zonder tijdens het rijden allerlei uitrusting onderweg in de auto te vervoeren ipv in de caravan.
 
Bovenaan Onderaan