Trekvermogen Karoq 1.5 TSI 1200 kg?

Topic in 'Karoq' gestart door Jokiehints, 14-12-2017.

1. Jokiehints

Jokiehints Nieuw lid

Nadat ik alle prijzen en specificaties in de brochure bekeken had, viel ik van verbazing van mijn stoel over de maximale trekkracht van de 1.5 TSI motor (handgeschakeld). Deze staat op slechts 1200 kg?!
    Dit terwijl de Seat Ateca 1.4 TSI handgeschakeld (praktisch dezelfde auto) tot 1800 kg mag trekken! De DSG van Seat mag tot 1600 kg trekken. Je zou zeggen dat dit een fout is. Ga dit morgen checken bij de importeur. Als dit bevestigd wordt, dan haak ik af. Voor mij dan geen Karoq.

2. Horkje

Horkje Forumguru

Kan mij niet voorstellen dat het een typfout is.

Voor 3000 piek extra heb je de 1.5 Kodiaq. Kan niet in je portemonnee kijken maar Karoq / Kodiaq? Ik zou het wel weten.....

ertromp en Corné de Kluijver vinden dit leuk.
  3. EdK

EdK Forumguru

Ik ook, geen van beide......
    Leuk voor de leaserijders, maar beetje particulier kan het of wil het niet betalen....

Rofffel, Okki, Skoda-MAN en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Corné de Kluijver

Corné de Kluijver Forumguru

De Karoq zal een stuk lichter zijn als de Kodiaq, wellicht dat dit meespeelt?

5. Octavia0112

Octavia0112 Forumguru

Skoda octavia 1.0 tsi handbak mag al 1300kg trekken

6. hemi24

hemi24 Forumguru

Helaas, ook bij de oosterburen 1200 kg trekgewicht voor een 1.5 TSI manueel...

Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  7. G.P.

G.P. Forumguru Donateur

Een Octavia met dezelfde motor en handbak mag 1500 kg trekken.

Bijzonder.

8. Roedie76

Roedie76 Senior Member

Het maximale trekgewicht van een auto word mede bepaald door de constructie van de auto.

Simpel voorbeeld een 306 1.6 benzine mag als hatchback en sedan 1200 kilo trekken en als station en cabrio maar 1000 kilo.
    Bij de cabrio komt dit door het ontbreken van het dak en bij de station door de constructie van de achterkant.

Ook de motor en remmen zijn bepalend voor wat de auto mag trekken.

9. Luuk Thijssen

Luuk Thijssen Forumguru

Dat is echt te dom voor woorden, hoe prijs je een auto behoorlijk uit de markt les 1!!!!

10. Waalko Kramer

Waalko Kramer Forumguru

https://www.autoweek.nl/auto/93288/skoda-karoq-15-tsi-act-greentech-ambition-business

1500 kg ipv 1200..

11. Waalko Kramer

Waalko Kramer Forumguru

12. deusjevo

deusjevo Forumguru

Autofabrikanten zijn in slechte mate geboeid door caravanners, ze vinden ze eigenlijk maar lastig.

Hou ook in de gaten dat het enige bindende aanhangergewicht het op het kentekenbewijs vermelde gewicht is en niets anders, dus geen gewichten uit brochures of van de Autoweek site.

Laatst aangepast: 15-12-2017
  13. Horkje

Horkje Forumguru

Autoweek info en Nederlandse Skoda website hebben in ieder geval twee verschillende gewichten.... benieuwd waar het aantoonbaar fout gaat en hoe lang het duurt voordat het is aangepast.

De Tjechische website vermeld wijselijk (nog) geen trekgewichten.....

14. MaxN

MaxN Forumguru Donateur

Is er niet al iemand met een karoq op NL kenteken?
    Of kenteken van een Demo auto.
    Die zou je op de RDW site na kunnen kijken, neem aan dat die gegevens wel correct zijn.

15. tatraman

tatraman Nieuw lid

vond het ook al vreemd. De T-roc met dezelfde motor mag 1500 kg trekken, nam dus ook aan dat het een fout was

16. Arjann

Arjann Forumguru

Het hangt er onder andere vanaf welke opties dat er mee besteld worden op de auto, maar er zijn wel degelijk mogelijkheden om met een 1.5 tsi 1500kg te mogen trekken. Informeer eens bij je/een dealer

17. ertromp

ertromp Forumguru Donateur

In de prijslijst op de Skoda.nl website staat voor een handgeschakelde Karoq 1.5 TSI gewoon 1500 kg hoor.
    Dus de pipowagen kan er gewoon achter ........... Sleuren maar met die handel

Corné de Kluijver en Arjann vinden dit leuk.
  18. deusjevo

deusjevo Forumguru

Ik kan mij 1200 kilo niet echt serieus voorstellen.
    Daarmee prijs je je in NL snel uit de caravanners markt, 1500 kilo lijkt mij logischer.

Mijn huidige Qashqai mag trouwens ook maar 1200 kilo trekken en de mensen verwachten ook meer, maar ja, het blijft een "plastic fantastic" auto

19. Jokiehints

Jokiehints Nieuw lid

Bij navraag blijkt dat het wat genuanceerder ligt. Het is ook nogal ingewikkeld (gemaakt). In sommige situaties krijgt de 1.5 TSI Karoq als max trekgewicht 1200 kg toegekend. Terwijl in andere gevallen een max trekgewicht mogelijk is tot 1500 kg. Dit alles blijkt afhankelijk van de accessoires je vanaf fabriek bestelt. De dealer kan je daar alles over vertellen. Wat ik tot nu toe begrepen heb is, dat de variatie in trekkracht (1200 of 1500 kg) alles te maken heeft met de nieuwe WLTP verbruikstest die per september 2018 wordt ingevoerd voor alle nieuwe autos. Skoda wil daar met de Karoq op vooruit lopen.
    Aanstaande maandag heb ik een gesprek daarover en kan ik proefrijden in een Karoq! Daarna hoop ik alle details te kennen van deze wat vreemd aandoende situatie, die overigens vanaf volgend jaar voor elke nieuwe auto gaat gelden.
    Wat ik vooral wil weten is of ik tot een samenstelling kan komen die mij aanspreekt zonder in te moeten boeten op trekkracht.

turboturbo vindt dit leuk.
  20. turboturbo

turboturbo Forumguru

Ik gok alvast iets met de grootte van de koeling (koelcapaciteit) :pieker:

21. Japanese Power

Japanese Power Forumguru Donateur

Als je kijkt naar het Kodiaq drama destijds met koeling en achteraf dealer trekhaak montage zou het een realistische gok zijn...

turboturbo vindt dit leuk.

Deel deze pagina