Trekvermogen Karoq 1.5 TSI 1200 kg?

Jokiehints

Nieuw lid
Nadat ik alle prijzen en specificaties in de brochure bekeken had, viel ik van verbazing van mijn stoel over de maximale trekkracht van de 1.5 TSI motor (handgeschakeld). Deze staat op slechts 1200 kg?!
Dit terwijl de Seat Ateca 1.4 TSI handgeschakeld (praktisch dezelfde auto) tot 1800 kg mag trekken! De DSG van Seat mag tot 1600 kg trekken. Je zou zeggen dat dit een fout is. Ga dit morgen checken bij de importeur. Als dit bevestigd wordt, dan haak ik af. Voor mij dan geen Karoq.
 

Horkje

Forumguru
Kan mij niet voorstellen dat het een typfout is.


Voor 3000 piek extra heb je de 1.5 Kodiaq. Kan niet in je portemonnee kijken maar Karoq / Kodiaq? Ik zou het wel weten.....
 

CDK

Forumguru
De Karoq zal een stuk lichter zijn als de Kodiaq, wellicht dat dit meespeelt?
 

Roedie76

Senior Member
Het maximale trekgewicht van een auto word mede bepaald door de constructie van de auto.

Simpel voorbeeld een 306 1.6 benzine mag als hatchback en sedan 1200 kilo trekken en als station en cabrio maar 1000 kilo.
Bij de cabrio komt dit door het ontbreken van het dak en bij de station door de constructie van de achterkant.

Ook de motor en remmen zijn bepalend voor wat de auto mag trekken.
 

LT83

Forumguru
Dat is echt te dom voor woorden, hoe prijs je een auto behoorlijk uit de markt les 1!!!!
 

Waalko Kramer

Forumguru
Nadat ik alle prijzen en specificaties in de brochure bekeken had, viel ik van verbazing van mijn stoel over de maximale trekkracht van de 1.5 TSI motor (handgeschakeld). Deze staat op slechts 1200 kg?!
Dit terwijl de Seat Ateca 1.4 TSI handgeschakeld (praktisch dezelfde auto) tot 1800 kg mag trekken! De DSG van Seat mag tot 1600 kg trekken. Je zou zeggen dat dit een fout is. Ga dit morgen checken bij de importeur. Als dit bevestigd wordt, dan haak ik af. Voor mij dan geen Karoq.


https://www.autoweek.nl/auto/93288/skoda-karoq-15-tsi-act-greentech-ambition-business

1500 kg ipv 1200..
 

deusjevo

Forumguru
Autofabrikanten zijn in slechte mate geboeid door caravanners, ze vinden ze eigenlijk maar lastig.

Hou ook in de gaten dat het enige bindende aanhangergewicht het op het kentekenbewijs vermelde gewicht is en niets anders, dus geen gewichten uit brochures of van de Autoweek site.
 
Laatst bewerkt:

Horkje

Forumguru
Autoweek info en Nederlandse Skoda website hebben in ieder geval twee verschillende gewichten.... benieuwd waar het aantoonbaar fout gaat en hoe lang het duurt voordat het is aangepast.

De Tjechische website vermeld wijselijk (nog) geen trekgewichten.....
 

MaxN

Donateur
Is er niet al iemand met een karoq op NL kenteken?
Of kenteken van een Demo auto.
Die zou je op de RDW site na kunnen kijken, neem aan dat die gegevens wel correct zijn.
 

Arjann

Forumguru
Het hangt er onder andere vanaf welke opties dat er mee besteld worden op de auto, maar er zijn wel degelijk mogelijkheden om met een 1.5 tsi 1500kg te mogen trekken. Informeer eens bij je/een dealer
 

ertromp

Forumguru
In de prijslijst op de Skoda.nl website staat voor een handgeschakelde Karoq 1.5 TSI gewoon 1500 kg hoor.
Dus de pipowagen kan er gewoon achter ........... Sleuren maar met die handel
 

deusjevo

Forumguru
Ik kan mij 1200 kilo niet echt serieus voorstellen.
Daarmee prijs je je in NL snel uit de caravanners markt, 1500 kilo lijkt mij logischer.

Mijn huidige Qashqai mag trouwens ook maar 1200 kilo trekken en de mensen verwachten ook meer, maar ja, het blijft een "plastic fantastic" auto
 

Jokiehints

Nieuw lid
Bij navraag blijkt dat het wat genuanceerder ligt. Het is ook nogal ingewikkeld (gemaakt). In sommige situaties krijgt de 1.5 TSI Karoq als max trekgewicht 1200 kg toegekend. Terwijl in andere gevallen een max trekgewicht mogelijk is tot 1500 kg. Dit alles blijkt afhankelijk van de accessoires je vanaf fabriek bestelt. De dealer kan je daar alles over vertellen. Wat ik tot nu toe begrepen heb is, dat de variatie in trekkracht (1200 of 1500 kg) alles te maken heeft met de nieuwe WLTP verbruikstest die per september 2018 wordt ingevoerd voor alle nieuwe autos. Skoda wil daar met de Karoq op vooruit lopen.
Aanstaande maandag heb ik een gesprek daarover en kan ik proefrijden in een Karoq! Daarna hoop ik alle details te kennen van deze wat vreemd aandoende situatie, die overigens vanaf volgend jaar voor elke nieuwe auto gaat gelden.
Wat ik vooral wil weten is of ik tot een samenstelling kan komen die mij aanspreekt zonder in te moeten boeten op trekkracht.
 

Horkje

Forumguru
Zou dat aan de trekhaakvoorbereiding te relateren zijn?

Lopen volgens mij al wat topics over.

Zou wel wat meer helderheid geven; 1200 kg zonder extra grote koeling (lees zonder trekhaakvoorbereiding ad 190 euro) of 1500 met trekhaakvoorbereiding
 
Bovenaan Onderaan