Trekvermogen Karoq 1.5 TSI 1200 kg?

nakharry

Forumguru
Weet niet of er nog mensen zijn die dit topic lezen, maar heeft iemand een idee waarom een Karoq 1.5 TSI eigenlijk 300 kilo minder mag trekken dan een Ateca 1.5 TSI ? Motorvermogen, gewicht en carrosserie zijn hetzelfde.. :pieker:



Bedankt alvast voor de reacties.
 

hemi24

Forumguru
Was de Karoq een jaartje eerder geweest, was die gekkigheid niet geweest; heeft te maken met nieuwere normen / wet en regelgeving die golden op het moment dat de Karoq een Europese typegoedkeuring kreeg.
 

nakharry

Forumguru
Okay dus eigenlijk identiek @hemi24 , en als de Ateca dus ook in 2017 was geintroduceerd had hij ook een maximale treklast gehad van 1500 kilo?

Dus ik zou technisch gezien met gemak nog 300 kilo extra kunnen trekken alleen ben je dan strafbaar..
 

064harry

Forumguru
Inderdaad… ik mag met mijn Clever Edition 0 kg trekken. Het is precies dezelfde auto en hij wordt niet uit elkaar getrokken. Maar het mag simpelweg gewoon niet. Heeft te maken met de CO2 emissiewaarden. De Karoq moest toen aan allerlei voorwaarden voldoen om de CO2 uitstoot te beperken. (O.a Start/stop systeem)
Bij de aanschaf had ik een voordeel met de BPM. Als je dan achteraf een trekhaak eronder zet kan dat eigenlijk niet. Het is ook niet zo dat de auto opnieuw gekeurd kan worden bij het RDW om het op kenteken te krijgen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je dan achteraf een trekhaak eronder zet kan dat eigenlijk niet
Die trekhaak is natuurlijk op zichzelf het probleem niet, hetgaat om wat je ermee doet. Gebruik van een fietsdrager of trekhaakkoffer is gewoon toegestaan. En nee, dat hoeft dan niet persé een afwijkende trekhaak met uitsteeksel of zo te zijn, want dáár past dan weer niet elke fietsdrager op.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, als je er iets mee gaat trekken ipv dragen dan benje in overtreding - en vermoedelijk heb je een probleem met de verzekering mocht er iets fout gaan. Dat lijkt me een groter bezwaar of gevaar dan die overtreding...
 

064harry

Forumguru
Dus ik denk eerlijk gezegd dat die 300 kg die TS minder mag trekken ook iets met de klasse te maken waar de auto inzit?
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou... ?
Het is me wel eens opgevallen dat qua formaat vergelijkbare Franse auto's soms een veel hoger trekgewicht hebben dan hun VAG-evenknie. Ik zou dan ook niet weten (of en) hoe dat begrip "klasse" in relatie tot het trekgewicht dan in de regelgeving gedefinieerd of omschreven is.
 

hemi24

Forumguru
Dat hoge trekgewicht bij Franse auto’s (doorgaans Renault) heeft ook zo z’n beperkingen:
Meestal mag je dan de auto niet volledig beladen, aangezien de som van auto met max belading en max trekgewicht hoger is dan het totaal toegestaan max gewicht van de samengestelde combinatie…
 
Laatst bewerkt:

Beauri

Forumguru
Er zijn antwoorden die ik wel eens in twijfel "trek" als bepaalde begrippen uit hun verband worden "getrokken".

Rijbewijs zaken waarbij de term samengestelde combinatie voorkomt:

U heeft rijbewijs B, BE of B+ (code 96) nodig om met een aanhanger te mogen rijden. Welk
rijbewijs de juiste keuze is, hangt af van het toegestaan gewicht van de aanhanger.
Toegestane maximale massa
Behalve wanneer anders vermeld, gaat het bij gewicht om de toegestane maximale massa, ook
wel leeggewicht + laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale
massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (leeggewicht), dan mag er nog
600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.
Gewicht auto achterhalen
Als u uw kenteken invoert op de website van de RDW, dan ziet u:
● welk gewicht uw auto mag trekken (daadwerkelijk gewicht);
● wat het leeggewicht + laadvermogen van uw auto is.
Is het leeggewicht + laadvermogen van een auto meer dan 3.500 kilo? Dan is een groot rijbewijs
(C of C1) verplicht.
Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:
● een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
● een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto
en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.Rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijscategorie B+ (code 96) mag u met een auto:
● iedere aanhanger gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 4.250 kg
(leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
Rijbewijs BE voor 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van voor 19 januari 2013 mag u met een auto:
● iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het leeggewicht +
laadvermogen.
Let wel op de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje
van de auto.
Rijbewijs BE na 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van na 19 januari 2013 mag u met een auto
● een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
● onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken die zwaarder is dan
3.500 kg.
Voorbeelden van combinaties
Enkele voorbeelden van combinaties met het benodigde rijbewijs. In alle gevallen gaat het
gewicht om leeggewicht + laadvermogen.

Bron:

https://www.rvcrijschool.nl/upload/docs/Metwelkrijbewijsmagikeenautometaanhangwagenbesturen.pdf
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ericw

Forumguru
@Beauri klopt helemaal wat schrijft, maar dit is niet wat @hemi24 bedoelde (volgens mij :) ).
De Franse merken hebben er nog wel eens een handje van om met relatief hoge trekgewichten te werken op het kentekenbewijs. Maar daar zit een addertje onder het gras: het maximale treingewicht!
Voorbeeld: auto weegt leeg 1500Kg, mag maximaal 2000Kg wegen en mag 1500Kg trekken. Dus zou je zeggen dat je hier 1500Kg mee mag trekken, maar het max treingewicht van die auto is bv maar 3000Kg. Dus mag je maar 1000Kg trekken als je die auto (ook) al lekker vol hebt.

Veel andere merken werken niet met een verminderd treingewicht.
Neem mij Superb:
Massa rijklaar 1470Kg
Massa maximaal 2043Kg
Max trekgewicht 1600Kg
Max treingewicht 3643Kg

Dus ook al heb ik m'n auto nokkie vol (tot die max 2034Kg) dan nog mag ik 1600Kg trekken.

Staat dus los van je rijbewijs, want dit is dan een technische beperking van je (Franse) auto!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan