Trekvermogen Karoq 1.5 TSI 1200 kg?

Ook ik ben bezig voor een Karoq en wil een caravan kunnen trekken.
Mij wordt nu verteld dat een Karoq met panoramadak maar 1200 mag trekken?
 
Vlgs dealer zit het zo: als je de Karoq helemaal opleukt tot een catagorie 3 auto gaat de trekkracht omlaag.
Een lagere categorie, met panoramadak, mag geschakeld 1200 en met dsg 1500 kg trekken.
 

Bakboord1

Forumguru
Bijzonder verhaal dit. Een panoramadak lijkt me zwaarder dan alle andere opties bij elkaar die je kunt verzinnen op een karoq. De hogere CO2 zal leiden tot iets meer bpm maar ineens honderden kilo’s minder trekgewicht blijft een raar verhaal.
 

oco1979

Forumguru
Meer gewicht zou eerder meer trekkracht zijn.
Ne fabia toz van een superb,meer gewicht mag meer trekken.
Moet toch een zeker contragewicht hebben tegenover de caravan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Meer gewicht zou eerder meer trekkracht zijn.
Zijn de maximum toegelaten gewichten van de verschillende uitvoeringen bij dezelfde motorisering wel hetzelfde? Ik zou me nl. goed kunnen voorstellen dat een zwaardere uitrusting door bv. een panodak voor de MTM niets uitmaakt, maar alleen het laadvermogen navenant kleiner maakt. In dat geval maakt het voor de verhouding auto-caravan niet uit.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Categorie 3 is bv een Karoq Style met daarbovenop nog een aantal opties. Auto wordt zwaarder en heeft een ongustigere uitstootwaarde.
Vreemd verhaal, als ik bij fabia keek toen ik ging kopen zag ik wel dat uitstootwaarde van de hand en dsg bak wel verschillend waren.
Maar het verhaal in catagoriën is een geheel nieuwe term voor mij die bij mij nu overkomt als een uit de duim verhaal van je dealer...
Let op hiermee zeg ik niet dat hij ongelijk heeft , maar het is voor eerst dat ik meemaak dat het op zo'n manier word ingedeeld..
 

Witte Yeti

Actief lid
Vandaag de Karoq bekeken bij dealer in Amsterdam en naar het aanhangergewicht gevraagd van de 1.5 TSI. Standaard is dit 1500 kg en kogeldruk 75 kg (categorie 1). Ik kreeg hier ook de uitleg dat er 3 categorieën komen. Afhankeliijk van welke optie(s) je kiest kom je in hogere categorie terecht, met als concequentie een lager aanhangergewicht en kogeldruk 1200/48. Opties die concequenties kunnen hebben zijn o.a. panoramadak, reservewiel en wegklapbare trekhaak.
 

hemi24

Forumguru
Raar maar waar: monteer je een trekhaak, gaat het trekgewicht naar beneden...

Schijnt alleen de handgeschakelde versie van de 1.5 TSI te zijn waarvoor dit aan de orde is.
 

Witte Yeti

Actief lid
Raar maar waar: monteer je een trekhaak, gaat het trekgewicht naar beneden...

Schijnt alleen de handgeschakelde versie van de 1.5 TSI te zijn waarvoor dit aan de orde is.

Achteraf monteren van trekhaak heeft geen concequentie :-)
Voor de dealers is het nog duidelijk hoe deze regels precies in elkaar zitten.
 

hemi24

Forumguru
Het is onze Roverheid wederom gelukt om uitermate kromme regelgevingen te verzinnen...

Vraag me af hoe ze over een aantal jaren de rest-bpm gaan bepalen van importauto's met deze nieuwe regels!
 
B

Barney

Heb net geinformeerd met skoda nederland.
De 1.5 met en zonder DSG 7 150pk mag alleen trekken wat op informatie wordt weergegeven en dat is 1200kg.
Dus valt voor mij af.
 
B

Barney

Ik dacht dat dit een forum was met de bedoeling elkaar te helpen misschien wordt het een Kodiac maar heb vanmiddag een gesprek met de dealer. Gezien de commentaren van andere forum leden geef ik via dit forum geen reacties meer.
 

EdK

Forumguru
Ik dacht dat dit een forum was met de bedoeling elkaar te helpen misschien wordt het een Kodiac maar heb vanmiddag een gesprek met de dealer. Gezien de commentaren van andere forum leden geef ik via dit forum geen reacties meer.
Tsja beetje jammer deze reactie....
Als je met eerste bericht komt zonder maar voor te stellen verder in Meet en Greet.
En dat bericht meer vragen dan antwoorden oplevert dan kun je hier op forum wel eens wat reacties krijgen die je niet helpen.
Maar als je bij de dealer bent geweest en je stort je verhaal hier neer ( ander topic voor Kodiaq) met vragen en je stelt je daarvoor nog even voor in meet en greet , wel dan ben ik er van overtuigd dat je geholpen zal worden zoals je had verwacht bij je eerste posting....
 
B

Barney

Vanmiddag bij de dealer geweest en een offerte laten maken voor de 1,5 150pk dsg7 style.
Ik heb al heel veel nieuwe auto,s gekocht maar dit is heel bijzonder.
Auto kost met wat accessoires 43.311,25.
Dan mag hij 1500kg trekken maar zo gauw als je een accessoire toevoegd gaat dit niet meer op.
Het kan zelfs zo zijn als je een reserve wiel toevoegd dat de 1500kg niet meer mag
Ook bij een bepaalde configuratie was het zo als er een wegklapbare trekhaak bij werd besteld geen 1500kg meer.
Mijn bovengenoemde offerte wil ik een adaptieve cruisecontrol op hebben en moet aangevraagd worden of de 1500kg trekgewicht wel kan.
Op zijn zachts gezegd een heel moeilijke aankoop ook de dealer zit er mee en bij andere type,s zoals b.v Kodiac zijn deze voorwaarden er niet.
 
Bovenaan Onderaan