Trekvermogen Karoq 1.5 TSI 1200 kg?

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye ik zou me in jouw geval ook tweemaal bedenken of ik met die combinatie de weg op zou gaan, je caravan mag immers niet meer wegen dan de 1100 kg die de auto mag trekken.
Nu is het de vraag in hoeverre iemand moeilijk gaat doen over die 60 kg, maar je bent zover ik weet in overtreding..

Maar goed, je zou in jouw geval 60 kg uit de caravan kunnen halen en in de auto kunnen doen (is sowieso verstandig om een betere gewichtsverdeling te hebben)
 

rogierl

Senior Member
Heb je dan wel de benodigde trekhaak voorbereiding? Ik vraag dit even indachtig dat gedoe met verschillende koeling capaciteiten tussen wel en geen trekhaak af-fabriek geleverde Skoda’s? Of is dat inmiddels al niet meer zo...

Goeie vraag! Geen idee eigenlijk. ik zal nog eens contact opnemen met de leasemaatschappij.

Ik heb vanwege alle bovenstaande onlangs ook mijn bestelling aangepast. De wegklapbare trekhaak word nu bij de dealer gemonteerd (men heeft mij verzekerd dat ik er geen enkel verschil in uitvoering/afwerking van zal merken). Daardoor is het nu mogelijk om een 1.5 TSI DSG Sportline Business (modeljaar 2020) te bestellen met de volgende opties;

*Panoramadak
*DCC
*Functie pakket
*Comfortpakket
*Hill hold control

Hierdoor word het trekgewicht vastgesteld op 1500 kg. Iets wat volgens de dealer aan het eind van de productielijn in het "paspoort" komt te staan van de auto, voordat deze op transport naar NLD komt.

Ergens na week 40 weten we het zeker..... :tegek:

Hey, zie ook hierboven. Hij jij de optie "trekhaakvoorbereiding" nu wel gelijk besteld?
 

Qarok

Lid
Ik kan mijn Karoq (1.5 TSI 6-handgeschakeld) donderdag ophalen, met af-fabriek trekhaak. Gegevens van het RDW:

Gewichten
G Massa rijklaar 1378 kg
Massa ledig voertuig 1278 kg
F.1 Technische max. massa voertuig 1916 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1916 kg
F.3 Maximum massa samenstel 3416 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1500 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 680 kg

Thanks! 't Verschil zal dan de automaat zijn. Wel erg gek hoor, dat zelfs de Skoda dealer hier het fijne niet van weet.

Zojuist maar even mijn gegevens gecheckt, aangezien ik de 1.5 TSI heb met DSG 7, met af-fabriek trekhaak:

Gewichten
G Massa rijklaar 1393 kg
Massa ledig voertuig 1293 kg
F.1 Technische max. massa voertuig 1932 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1932 kg
F.3 Maximum massa samenstel 3432 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1500 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 690 kg

Alle (toegestane) gewichten liggen hier iets hoger (doordat een DSG bak nu eenmaal zwaarder is), met uitzondering van het geremde trekgewicht.
Ook deze ligt bij een af-fabriek, wegklapbare trekhaak op 1.500kg

V.w.b. de opties die dusdanig het gewicht beinvloeden dat deze nadelig zouden zijn voor het trekghewicht (zoals aangegeven door @hemi24 ) heb ik de varioflex.
Ik heb dus slechts 1 van de 3 opties die het trekgewicht zouden verlagen, geen idee wat 2 opties hiermee zouden doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye ik zou me in jouw geval ook tweemaal bedenken of ik met die combinatie de weg op zou gaan, je caravan mag immers niet meer wegen dan de 1100 kg (1) die de auto mag trekken.
Nu is het de vraag in hoeverre iemand moeilijk gaat doen over die 60 kg, maar je bent zover ik weet in overtreding.. (2)
Twee opmerkingen, @Bakkertje :
  1. Het gaat bij de hypothese dat ik een Karoq zou rijden (quod non) niet om specifiek mijn huidige caravan, het gaat erom wat ik wel of niet achter die Karoq zou willen hangen. Dat kan ook andere caravan zijn, of een tandemasser met stoeptegels...
  2. Nee, er is in dit geval geen sprake van een overtreding. De caravan is binnen zijn maximale gewicht, van de 1160 kilo wordt meer dan 60 kg niet getrokken maar gedragen door de auto. Het gewicht onder de as(sen) is bepalend voor wat er daadwerkelijk wordt getrokken. Althans volgens caravantrekker.nl, daar durf ik me wel aan vast te houden.
 
Laatst bewerkt:

XanderVR

Actief lid
Toch nog eens even brainstormen hierover.

Je hebt een viertal opties die het trekgewicht beinvloeden:
- Af fabriek trekhaak (wegklapbaar)
- Reservewiel
- Varioflex achterbank
- Panoramadak

Elke combinatie van 3 (of meer) van deze opties verlaagt het trekgewicht van 1500 naar 1200 kg.
Wat ik denk, is dat al deze opties een bepaald extra gewicht op de achteras leggen, waardoor de balans in de auto dusdanig wordt verstoord dat het trekgewicht omlaag moet worden gebracht, en het dus niet zo zeer aan de trekkracht van de auto zal liggen.

Nu weet ik niet het gewicht van de af fabriek trekhaak, maar die zal flink aan de maat zijn (2 sterke magneten werkt het volgens mij mee), en wat voor trekhaak er gemonteerd wordt als het achteraf wordt gedaan (een wegklapbare zal erg prijzig zijn), en wat voor gewicht daar mee is gemoeid (een vaste/afneembare trekhaak weegt niet zo gigantisch veel).
Dat zou dus kunnen verklaren als er achteraf een trekhaak geplaatst zou worden dat het trekgewicht op 1500kg blijft staan.

Maar dit is puur mijn eigen visie hierop.
 

De Stip

Forumguru
De meerprijs voor zo'n bij de dealer achteraf gemonteerde wegklapbare trekhaak, ten opzichte van het af fabriek exemplaar, is rond de 500,-
Het heeft puur met gewicht te maken in relatie tot de te verwachten vervuiling en dus een typisch WLTP dingetje.
 

hendrik38

Forumguru
wel apart dat dit bij een kodiaq weer niet geldt....of althans, dit is mij niet verteld bij de koop dat trekgewicht omlaag wordt bijgesteld bij nemen van deze opties.
 

rogierl

Senior Member
Vraag: moet ik een optie “voorbereiden voor trekhaak” (of iets vergelijkbaars) hebben om ACHTERAF een trekhaak te kunnen laten monteren?
 

Qarok

Lid
E.e.a. is al eens gepasseerd in het volgende topic, wellicht kun je daar iets terugvinden?
Mij staat er iets van bij dat er dan wat in de motorkoeling wordt aangepast.
 

hemi24

Forumguru
Vraag: moet ik een optie “voorbereiden voor trekhaak” (of iets vergelijkbaars) hebben om ACHTERAF een trekhaak te kunnen laten monteren?

Moet niet persé.
Sterker nog : voor het uiteindelijke trekgewicht-issue zou ik adviseren om het juist niet te doen!
 
Laatst bewerkt:

rogierl

Senior Member
Inderdaad; vanmiddag wederom gebeld met Skoda: “bij ons kunt u ten alle tijden een trekhaak monteren. De voorbereiding is puur het elektrische kastje dat noodzakelijk is. Deze kan later alsnog worden geplaatst”.
 

turboturbo

Forumguru
@rogierl heb je ook specifiek naar de voorvallen met verschillende koel capaciteit in het verleden, gevraagd?
Want Skoda NL (PON) heeft het geloof ik nooit een probleem gevonden om je auto weer half af te breken en de koeling aan te passen.... :nailbiting:
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Inderdaad; vanmiddag wederom gebeld met Skoda: “bij ons kunt u ten alle tijden een trekhaak monteren. De voorbereiding is puur het elektrische kastje dat noodzakelijk is. Deze kan later alsnog worden geplaatst”.

Er is hier op het forum ooit een verhaal voorbij gekomen waarbij iemand het achteraf heeft laten doen, daarbij ging de hele neus er volgens mij af en werden diverse onderdelen vervangen en aangepast voor betere koeling.
Maar goed, dat we hier op het forum meer weten over Skoda dan de gemiddelde dealer is inmiddels ook wel bekend :deuk:
 

Japanese Power

Donateur
Klopt @Bakkertje Dat was inderdaad met de eerste generatie Kodiaq's, het eerste halfjaar dat ze werden geleverd werd er verschil gemaakt in koeling als je wel of niet een trekhaak of trekhaakvoorbereiding meebestelde. Dat is na augustus 2017 naar standaard een zwaardere koeling op elke Kodiaq aangepast. Geen idee hoe deze soap zich bij de Karoq manifesteerd...
 

rogierl

Senior Member
Ik heb de business editie besteld; deze schijn vanaf de fabriek al standaard de optie "voorbereiding trekhaak" te hebben. Dit houdt volgens mij in dat de "grotere koeling" en de elektronica al geplaatst zijn. Kan iemand met verstand van zaken dit bevestigen?
 

064harry

Donateur
Vraag: moet ik een optie “voorbereiden voor trekhaak” (of iets vergelijkbaars) hebben om ACHTERAF een trekhaak te kunnen laten monteren?

Volgens mij wel.
Bij mijn exemplaar (Clever Edition) zit geen trekhaak voorbereiding op.
Bij het achteraf monteren van een trekhaak wist ik dat het 0kg mocht trekken.
 

064harry

Donateur
Inderdaad; vanmiddag wederom gebeld met Skoda: “bij ons kunt u ten alle tijden een trekhaak monteren. De voorbereiding is puur het elektrische kastje dat noodzakelijk is. Deze kan later alsnog worden geplaatst”.

Mij werd verteld dat het met het veerpakket en plaatwerk onder de auto te maken heeft. Anders had ik ook wel een kastje laten plaatsen.
 
Bovenaan Onderaan