Trekhaak op de Citigo

Jardinero

Nieuw lid
Afgelopen zaterdag heb ik het trekhaak project maar eens ten uitvoer gebracht. Een losse trekhaak van Westfalia en een kabelset van de halfords lagen al een tijdje in huis, maar het opbouwen was er nog niet van gekomen. De trekhaak is niet geschikt voor een aanhangwagen en dat kan ik wel begrijpen omdat hij maar met 4 kleine bouten aan de auto vastzit. Voor mij is een fietsendrager genoeg zodat ik geen smerige MTB of racefiets meer uit elkaar hoef te halen om achterin te gooien.

Stap1: Achterbumper verwijderd. Het stuk piepschuim moet wat bijgezaagd worden.
P3020002.jpg
Stap 2: Trekhaakbeugel erop gezet.
P3020003.jpg
Stap 3: Kabelset aangesloten. Dit was nog het meeste werk want de bedrading van de Skoda achterlichten is erg kort en de kleurcodering is helemaal anders dan een standaard 7-polige stekkerdoos.
P3020004.jpg
Stap 4: Alles weer in elkaar gezet. Er moest wel een stukje uit de bumper gezaagd worden. Trekhaak zit relatief laag bij de grond denk ik, en de stekkerdoos zelfs nog iets lager.
P3030006.jpg

De velgen ga ik nog een keer zwart spuiten van dit ziet er niet uit natuurlijk.
 

andrehj

Forumguru
Goed bezig, maar er komen een paar vragen bij me op:
- Bestaat er geen normale trekhaak voor een Citigo?
- Heeft een Citigo geen bussysteem en geavanceerde aansturing van de lichten, oftewel, kun je (zoals vroeger bij alle auto's gebruikelijk was, maar nu bijna nergens meer kan) gewoon de verlichting van de achterlichten aftakken?
 
Netjes gedaan, Beetje offtopic, maar de winterset zit nu onder onze citigo, weet jij toevallig hoe je het beste nieuwe velgen kan spuiten? Ik dacht licht opschuren -> primer -> zwarte verf -> blanke lak?
 

rikusples

Senior Member
Ziet er goed uit, en ik zie dat je uit Haarlem komt, zou je andere helpen dit bij hun Citigo te monteren?
 

Jardinero

Nieuw lid
Goed bezig, maar er komen een paar vragen bij me op:
- Bestaat er geen normale trekhaak voor een Citigo?
- Heeft een Citigo geen bussysteem en geavanceerde aansturing van de lichten, oftewel, kun je (zoals vroeger bij alle auto's gebruikelijk was, maar nu bijna nergens meer kan) gewoon de verlichting van de achterlichten aftakken?

Volgens mij is dit een normale trekhaak.
Ik heb nu met kroonsteentjes van de achterlichten afgetakt. De knipperlichten doen dan wel een beetje vreemd, nl 3 keer knipperen, 1 keer overslaan,3 keer knipperen.
 

Jardinero

Nieuw lid
Ziet er goed uit, en ik zie dat je uit Haarlem komt, zou je andere helpen dit bij hun Citigo te monteren?

Bij de trekhaak zitten een paar a4'tjes met instructietekeningen, die spreken in principe voor zich. Een eventuele vraag kan ik natuurlijk wel proberen te beantwoorden. Het lastigste is het aansluiten van de kabels, zoals: hoe krijg je de connectors los van de achterlichtunits, welke kleur kabels knoop je aan elkaar.
Nu ben ik er in totaal 4 uur mee bezig geweest, maar nu ik weet hoe het moet kan het veel sneller uiteraard.
 

marcoskoda

Nieuw lid
Ben ook bezig om zo'n zelfde trekhaak te monteren.
Bumper is los ( alle schroeven losgehaald zoals in montage handleiding staat ) maar klemt nog.
Enig idee?
 

Jardinero

Nieuw lid
Als je zeker weet dat alle schroeven los zijn, is het een kwestie van voorzichtig duw en trekwerk om de plastic klik-bevestigingen los te trekken. Misschien hier en daar met een schoevendraaier wat klemmetje helpen om los te komen.
 

Andor

Nieuw lid
Lijkt me dat het nieuwe gedrag van de knipperlichten niet okay is.
Waarschijnlijk moet er een "unit" tussen.
 

Gieliovd

Forumguru
Beste klusser, belangrijke tip voor jou om de kroonsteentjes te verwijderen. Kroonsteentjes zijn voor laag vermogen lampen binnenshuis. Nergens anders voor.

In de auto dien je te solderen of tenminste correcte klemmen voor soepele aders.

Verder, als je knipperlichten nu raar doen klopt het dus niet en krijg je met grote kans straks grotere problemen. Toch wel belangrijk even uit te zoeken of dit zomaar kan met deze auto.
 

cvegreen

Forumguru
Tegenwoordig lijkt het mij niet zo verstandig om gewoon af te takken. Alles is tegenwoordig aangestuurd en heb je een bijkomende kabelboom nodig als je een trekhaak installeerd.
 

rhaak1991

Forumguru
Weet iemand, of heeft iemand ervaring met het eventueel omkeuren van een citigo met trekhaak? Een kleine aanhanger welke binnen de auto valt zou ideaal zijn, niet te zwaar, hooguit een paar honderd kilo. Dit kan die wel trekken, want dat mag je aan gewicht ook in de auto laden, maar omdat er 0kg op kenteken staat mag het volgens de regels niet & waarschijnlijk ook niet van de verzekering. Wat ik begreep heeft dit te maken met de typegoedkeuring. Als je met trekhaak naar de RDW gaat om de auto opnieuw te laten keuren voor het trekken van een aanhanger van bijv. 350 kg, zou dit mogelijk zijn? Of moet je dan zo veel aanpassen dat het een behoorlijke opgave wordt?
 

hemi24

Forumguru
Ik zou ook liever voor een "originelere" kabelset met connectoren hebben gekozen.

Echter maakt de Westfalia kabelset ook gebruik van ordinaire kabelverbinders...
 

Bijlagen

  • VW121DH_24770.pdf
    992,4 KB · Weergaven: 28

Antera

Donateur
Ze leveren over kabelverbinders erbij. Het is lastig een soldeerbout met tin te leveren en krimpkous. Maar in de auto altijd solderen. Je wilt niet weten wat 12volt doet als je een onjuist verbinding hebt gemaakt. dat kan flink branden.
 

rhaak1991

Forumguru
Kabels e.d. aansluiten gaat t probleem niet worden, mocht ik besluiten. Maar vraag eigenlijk puur af of het via RDW keuring legaal te krijgen is om een kleine aanhanger te mogen trekken. Nu mag dat namelijk niet en een fietsendrager heb ik niet nodig. Mijn fiets doet het alleenmaar tussen de kroeg & huis, daarbuiten wordt ie zenuwachtig.
 

Ted

Forumguru
Het probleem is niet of de trekhaak sterk genoeg is maar dat de Citigo geen type keuring heeft van RDW. Is door VAG nooit aangevraagd en ontworpen, vandaar!
 
Bovenaan Onderaan