Trekhaak op de Citigo

rhaak1991

Forumguru
Dat is inderdaad het probleem. Denk namelijk dat als je een klein boedelbakje binnen de woonplaats moet vervoeren met daarin een bed o.i.d zal dat wel gaat. Zou persoonlijk wel een geremde nemen
 

rhaak1991

Forumguru
En een trekhaak bij de dealer laten monteren kost totaal all-in incl. Montage hulpveren iets van € 750,- maar dat staat wel op de site. Wat ie los kost durf ik niet te zeggen
 

FHO

Lid
Ik had in 2005 een nieuwe VW Fox gekocht, deze had toen ook geen goedkeuring op het kentekenbewijs staan.
Na een jaar of twee heb ik er gewoon eentje onder laten zetten, extra hulpveren o.i.d. was niet nodig. Ik betwijfel of dat bij een Citigo wel noodzakelijk is.

Kentekenbewijs stond dus gewoon op 0 kg. (of een streepje of n.v.t.)
Hoe dan ook, nooit problemen gehad met APK of wat dan ook.

Ik wil nu onder mijn Citigo ook wel een trekhaak, een aanhanger zo af en toe er achter is wel handig.
En een paar honderd kilo moet de Citigo makkelijk aankunnen.

Op de site van Skoda zie ik niets over trekhaken, misschien kijk ik er overheen?
Maar er zijn meerdere aanbieders natuurlijk!
 

rhaak1991

Forumguru
De optie die je kan bestellen is incl. Hulpveren. Let er wel op dat je dus niks mag trekken en de trekhaak alleen voor een fietsendrager o.i.d. Mag gebruiken. Mocht je controle tegenkomen kan je de aanhanger laten staan! Daarnaast kan dit moeilijkheden hebben als je bijv. Een ongeluk krijgt. Let hier op
 

Spierings

Forumguru
Denk dat je met een type goedkeuring bij RDW zo klaar bent... Met andere woorden dat gaat je niet lukken zolang de fabrikant er niet aan mee werkt... Fabrikant geeft zelf al aan dat de trekhaak voor een fietsendrager is en niet voor aanhangers. Met andere woorden: de constructie ie er niet geschikt voor.

Voor de kabelset is aan te raden om een set te pakken met regelkast. Ipv zo'n cheap ass setje welke alles van de achterlichten pakt.
Dat gaat in vele gevallen niet goed bij een wagen met check systeem op de verlichting....
 
Laatst bewerkt:

Arnout84

Senior Member
Ik had in 2005 een nieuwe VW Fox gekocht, deze had toen ook geen goedkeuring op het kentekenbewijs staan.
Na een jaar of twee heb ik er gewoon eentje onder laten zetten, extra hulpveren o.i.d. was niet nodig. Ik betwijfel of dat bij een Citigo wel noodzakelijk is.

Kentekenbewijs stond dus gewoon op 0 kg. (of een streepje of n.v.t.)
Hoe dan ook, nooit problemen gehad met APK of wat dan ook.

Ik wil nu onder mijn Citigo ook wel een trekhaak, een aanhanger zo af en toe er achter is wel handig.
En een paar honderd kilo moet de Citigo makkelijk aankunnen.

Op de site van Skoda zie ik niets over trekhaken, misschien kijk ik er overheen?
Maar er zijn meerdere aanbieders natuurlijk!

Ga je nou serieus een aanhanger achter je Citigo hangen? Dat streepje/0 staat er niet voor niks natuurlijk
 

rhaak1991

Forumguru
@Spierings sleuteltje 13 en je haalt em er zo af ;)

Nee de constructie is niet ontworpen/gebouwd voor het trekken van aanhangers, al zal ik zeker niet de enige zijn die toegeeft dat het soms best makkelijk is!

Mijn tip: doe het NIET! als er wat gebeurd kan dit verstrekkende gevolgen hebben m.b.t. verzekering & aansprakelijkheid. Dat betekend dat iemand anders het kan veroorzaken & je zelf hoofdelijk voor de schade op kan draaien, dus ook letselschade. Daarnaast is 4 M8 bouten te weinig om (structureel) met dergelijke krachten om te gaan. +/- 350 kg in de stad zal vast een keer gaan maar daar houdt het echt snel op. En het is nog "illegaal" ook
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat de trekhaak op zichzelf sterk genoeg is, wil ik graag aannemen. Die 4x M8 bouten vertrouw ik ook wel.
Maar waar het om draait is de vraag waar die 4 bouten aan vast zitten...

Een beetje fietsdrager met 2 fietsen erop weegt al gauw een kilo of 60. Wat m.i. zwaarder telt, is het feit dat die 60 kilo niet (alleen) loodrecht van bovenaf op die haak inwerken, maar ook nog eens in de vorm van een behoorlijk kiepmoment doordat het overgrote deel van de last zich vanzelfsprekend achter de kogel bevindt.

In dat licht gezien zou ik me over een aanhangertje van een paar honderd kilo minder zorgen maken - dat gewicht ligt grotendeels op de aanhangerwielen en je hebt buiten de kogeldruk op de haak alleen te maken met de krachten van het remmen en optrekken. Laatstgenoemde zullen bij de Citigo trouwens wel meevallen, denk ik...

Had je toevallig ook nog een foto of tekening van de ongemonteerde haak? Daar valt wel iets uit af te leiden over hoe die kiepkracht aan de auto wordt opgevangen.
 

rhaak1991

Forumguru
@Canon-Eye ik snap dat je denkt dat loodrechte krachten meer wegen dan zijdelingse krachten, en ik ben het hier mee eens. Die 60 kilo ben ik het ook mee eens, maar als je een aanhanger hebt, type boedelbak, heb je al snel een totaal gewicht van 400 kg. Dat is meestal nog eens ongeremd dus dan heb je behoorlijk veel (rem)kracht op de kogel. Want hard remmen kan, snel optrekken zal inderdaad wel mee vallen. Maar ik zou me echt eerder zorgen maken over een aanhanger als een fietsendrager. Meningen kunnen verschillen & dat is niet erg. Feit blijft dat een fietsendrager mag & een aanhanger niet (volgens kentekenbewijs) ;)
 

Arnout84

Senior Member
Dat is niet helemaal waar want je mag wel degelijk een trekhaak monteren. Je mag alleen niks trekken! De kogeldruk is 50 kg bij de Citigo dus een fietsendrager mag dan wel
 

Bakkertje

Forumguru
Als je van plan bent om met aanhangers te gaan rijden kun je gewoon beter geen Citigo aanschaffen, simpel zat. Voor een fietsendrager zou ik de moeite ook niet eens doen maar eerder kijken voor zo'n drager aan de achterklep.
Het is natuurlijk wel handig als extra buffertje om parkeerschades te voorkomen ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is natuurlijk wel handig als extra buffertje om parkeerschades te voorkomen
Als het tot parkeerschades (dus parkeersnelheden) beperkt blijft, dan heb je helemaal gelijk. Het werkt prima.

Bij alles wat harder aankomt is er echter een reële kans op veel grotere schade en ook (meer) letsel, aangezien de trekhaak naar zijn aard erg sterk is uitgevoerd en meestal zodanig bevestigd is dat de kreukelzone feitelijk niet meer kan kreukelen - dus geen botsingsenergie meer kan absorberen.
Die energie moet echter toch ergens blijven... met soms desastreuze gevolgen voor de rest van de koets en evt. de inzittenden.

Ik heb meerdere voorbeelden gezien van auto's die bij een relatief lichte aanrijding van achteren op het eerste gezicht nauwelijks beschadigd leken dankzij hun trekhaak. Bij nader onderzoek bleken ze echter in het gedeelte vóór de trekhaakbevestigingen te zijn "opgerimpeld" en daarmee alsnog feitelijk total loss.

Dat neemt overigens niet weg dat ik inmiddels ook al 45 jaar lang alleen maar auto's heb gehad met trekhaak. Maar ik hou om genoemde risico's wel altijd scherp in de gaten wat er achter me gebeurt, heb een enorme aversie tegen lieden die te dicht achter me blijven rijden (probeer ze ook wel eens op meer afstand te krijgen door de remlichten te laten oplichten) en bewaar zelf altijd een behoorlijke remafstand... Dit alles met het doel om de kans op c.q. de impact van een klap van achteren te verkleinen.
 

rhaak1991

Forumguru
@Canon-Eye buiten dat bumperklevers echt vervelend & gevaarlijk zijn, is een afneembare trekhaak dan niet wat voor je? Hiermee blijven je kreukelzones gewaarborgd als je de trekhaak niet gemonteerd hebt
 

Spierings

Forumguru
Dat de trekhaak op zichzelf sterk genoeg is, wil ik graag aannemen. Die 4x M8 bouten vertrouw ik ook wel.
Maar waar het om draait is de vraag waar die 4 bouten aan vast zitten...
Als ik zo de foto's zie zit hij gewoon achterop geschroefd, met een aanhanger wordt er dus aan de bouten getrokken..

Bij een goede trekhaak zit deze in de chassis balk en dan haaks vast zodat er minder kracht op de bouten komt. Deze bouten zijn dan meestal m10 of m12....

Aanhanger weegt ook al snel meer als een paar 100
 

Canon-Eye

Forumguru
een afneembare trekhaak dan niet wat voor je? Hiermee blijven je kreukelzones gewaarborgd als je de trekhaak niet gemonteerd hebt
Sorry, maar dat is een denkfout.
Die trekhaak maakt een flink stuk bodemplaat - óók deel van de kreukelzone - onvervormbaar. nAl zal de achterligger er overheen schieten en het bovendeel van de kofferruimte oprollen, die versteviging doet de berekeningen van de fabrikant evengoed grotendeels teniet.

Afgezien daarvan zou ik sowieso niet voor een afneembare trekhaak kiezen. Vind het zó veel makkelijker - en dat geduw op parkeerplaatsen komt ook vaker voor...
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat dat wel meevalt @Canon-Eye de trefhaak lijkt me op het plaatwerk te zijn geschroefd. Hij hangt er zeg maar achter, waarbij de vulling van de binnenbumper ook weer teruggeplaatst wordt.
Ooit 1x een trekhaak zelf gemonteerd op een Passat uit '98 en daarbij ging de trekhaak in de kokers waar normaal de binnenbumper inzat. Ik denk dat er bij de constructie wel degelijk rekening gehouden wordt met het monteren van een trekhaak.
 

Joske

Forumguru
Idd... Waarom zou een auto minder veilig worden door montage trekhaak? Als een fabrikant daar al geen rekening meer mee houdt? Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.. En anders maar eens een mailtje richting NCAP?
 

andrehj

Forumguru
Als je een trekhaak monteert, dan komt deze IN PLAATS VAN de binnenbumper. En die binnenbumper is het eerste stuk van je kreukelzone. Hier een foto van mijn (zeer slecht gelakte!) binnenbumper (die ik probeerde op Marktplaats te slijten).:
Bumper2.jpg
Duidelijk is te zien dat de korte balken waarmee de binnenbumper aan de achterkant van de auto wordt geschroefd zijn voorzien van inkepingen, die bij een aanrijding van achteren kunnen verkreukelen en daarmee botsenergie kunnen absorberen.
Een trekhaak (vast of afneembaar maakt niet uit) schroef je veel verder naar voren vast in de chassisbalken. Een aanrijding van achteren zal daardoor veel meer schade aan de auto veroorzaken. En omdat er door het ontbreken van de binnenbumper minder energie in de achterste kreukelzone kan worden opgenomen, is de auto daar dus minder veilig geworden.
Fabrikanten weten dat echt wel, maar worden hier niet op beoordeeld. De crashtests testen immers geen botsingen van achteren, en bovendien testen die geen auto's met trekhaak.

@Canon-Eye heeft wel degelijk gelijk!
 

Canon-Eye

Forumguru
de trefhaak lijkt me op het plaatwerk te zijn geschroefd
Alleen maar aan het plaatwerk? 't Is maar wat je verstaat onder "plaatwerk".

Een aanhangerkoppeling kan uiteraard om de kogel bewegen - soms wat afgeremd door een stabilisator, maar toch - en een fietsdrager wordt onbeweeglijk op de kogel gefixeerd.
De wringende krachten - het "kiepmoment" - die op de kogel worden uitgeoefend zijn bij een aanhanger zo goed als nul (een stabilisator even buiten beschouwing gelaten, want die zul je op een klein bagagekarretje niet vinden) vanwege de aloude formule Moment = Kracht x Arm: de arm is immers gelijk aan nul. Je hebt dus alleen te maken met de kogeldruk in verticale richting; die kan eventueel een beetje wisselen door het knikken van de aanhanger maar dat speelt pas een rol als het zwaartepunt daarvan hoog ligt.

Met een beladen fietsdrager deugdelijk gefixeerd op de kogel ziet het plaatje er heel anders uit.
Er is continu sprake van een wringende kracht: immers, de afstand van hart kogel tot het zwaartepunt vormt een heel behoorlijke arm die in combinatie met die pakweg 60 kilo bij een rijdende auto aldoor een flinke en sterk in grootte én richting wisselende wringende kracht op de trekhaak zet (slecht wegdek, bochten), in sterkere mate dan een aanhanger zal doen ondanks het grotere gewicht daarvan want dat speelt vooral een rol van betekenis als er geremd moet worden.

Dit stelt onvermijdelijk eisen aan de constructie van het koetswerkgedeelte waaraan een trekhaak wordt bevestigd. Voorbeeld:
Ik weet niet hoe mijn Fabia eruit zag voordat de trekhaak gemonteerd werd; vermoedelijk heeft daar ook een stuk binnenbumper in de weg gezeten en is dat dus verwijderd. Wat ik wel gezien heb toen-ie op de brug stond, is dat op de plek waar links en rechts op @andrehj 's foto de bevestiging zit, er een soort "poot" naar voren steekt die netjes in een of andere halve koker terzijde tegen de reservewielkuip valt; elk van die poten is met 2 grote bouten dwars op de rijrichting vastgezet. Op die bouten komen dus vooral schuifkrachten te staan en nagenoeg geen trekkende krachten. Die poten vormen twee behoorlijke "armen" aangezien de afstand tussen het hart van de kogel en de voorste bouten toch al snel een cm of 70 is, voorzichtig geschat.
En reken er maar op dat de dwarse verbinding tussen die twee poten, waar de eigenlijke trekhaak aan bevestigd zit, VELE malen sterker is dan dat verwijderde stuk binnenbumper (een kokertje van niet al te dikke plaat). En dat daarmee de kreukelzone van m'n Fabia behoorlijk aan effectiviteit heeft ingeboet.

Dit alles overziende, verbaas ik mij er over dat zo'n Citigo (net als bv. de Prius) wel een fietsdrager mag meesjouwen maar niet een trekgewicht van pakweg 250 a 300 kilo (bagagekarretje) toegekend krijgt.
Zelfs de Twingo uit 2004 die we tot enkele maanden geleden nog hadden mocht 395kg ongeremd en 600kg geremd trekken. En dat was nog het bijna 25 jaar geleden ontwikkelde oermodel...
 
Bovenaan Onderaan