Trekhaak op de Citigo

gossy

Actief lid
Reactie ontvangen..

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U geeft aan dat u overweegt om een Skoda Citigo aan te schaffen, maar dat er bij dit merk voertuig geen trekgewichten worden vermeld. Ik begrijp dat u wilt weten of er trekgewichten voor dit merk voertuig bekend zijn en hoe deze vervolgens op het kentekenbewijs kunnen worden vermeld.

Het trekvermogen van een voertuig wordt vastgesteld bij de typegoedkeuring. Elk model of type voertuig van hetzelfde merk kan een ander trekvermogen hebben. Deze gegevens krijgt de RDW van de importeur of fabrikant.

De trekgegevens kunt u op het kentekenbewijs vinden of u kunt uw voertuiggegevens ophalen door het kenteken in te vullen. Dit kunt u invullen in de afbeelding van de kentekenplaat. Het trekvermogen staat omschreven als ‘Max. massa AHW geremd’ en ‘Max.massa AHW ongeremd’. Wilt u meer informatie over de trekgewichten en eventuele grote verschillen in trekvermogen, dan adviseer ik u contact op te nemen met de betreffende importeur of fabrikant.


Voor een personenauto staan de trekgewichten op het papieren kentekenbewijs en de kentekencard. Staat op uw kentekenbewijs niets, een nul, of een streepje, dan kunt u op de volgende manier de trekgewichten laten registreren:

  1. U stuurt een ondertekende brief of e-mail met daarin het ondertekende verzoek. U vraagt hierin om het trekgewicht op het kentekenbewijs te plaatsen. Het adres is:
    RDW unit VRD
    Postbus 30.000
    9640 RA Veendam
  2. Het toevoegen van het trekgewicht op het kentekenbewijs is gratis. Als er een keuring nodig is, ontvangt u bericht van de RDW over de keuring en de kosten hiervan.
  3. Als alles akkoord is, stuurt de RDW u binnen 5 werkdagen een kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd) toe. Is er voor het voertuig niet eerder een kentekencard afgegeven, dan ontvangt u ook een tenaamstellingscode. De RDW stuurt de tenaamstellingscode een werkdag later dan het kentekenbewijs. De tenaamstellingscode is een code die u nodig heeft bij bijvoorbeeld verkoop van het voertuig. De code bestaat uit 9 cijfers. Het is belangrijk om de tenaamstellingscode goed en apart van het kentekenbewijs te bewaren.
    Is er voor het voertuig al een kentekencard afgegeven, dan ontvangt u een nieuwe met de juiste gegevens. De bestaande tenaamstellingscode blijft geldig.
  4. Het papieren kentekenbewijs of de kentekencard die al in uw bezit was, wordt ongeldig. Deze kunt u vernietigen, na ontvangst van de nieuwe kentekencard.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een prettige dag.


Naja, echt veel uitsluitsel gaf dit niet. Een open einde lijkt me dit verhaal - maar met jouw Superb in t achterhoofd en de extra lasten op de motor/koeling/remmen waar niet echt een uitbreiding op de plank voor ligt...
 

brepus13

Forumguru
Ik kreeg in eerste instantie nagenoeg hetzelfde verhaal. In het kort staan hier de verschillende trajecten. Samenvatting: ze verwijzen naar typegoedkeuring, is die er dan kan eea aangepast worden. Voor info omtrent de typegoedkeuring verwijzen ze naar importeur.
 

brepus13

Forumguru
Het is overigens niet zo dat als je de citigo aanpast je er wel een typegoedkeuring op krijgt. Er is bij mijn weten voor geen enkele uitvoering van de citigo een typegoedkeuring afgegeven voor trekgewichten....
 

gossy

Actief lid
Nee dat donkerbruine vermoeden heb ik ook wel..

Maar je kán als je wil een keuring aanvragen en er tóch wat geld tegenaan gooien is wat ze zeggen dus!
 

brepus13

Forumguru
Dat zou theoretisch kunnen maar zolang een fabrikant geen typegoedkeuring regelt voor zo’n auto gaat het rdw je die ook zeker niet geven. Kansloos traject dus. De fabrikant heeft blijkbaar in deze auto geen vertrouwen in de constructie icm trekken en stoppen. Als de fabrikant zelf al vind dat dat niet kan, waarom zou het rdw dat dan wel goed vinden?!?

Ik zou adviseren om of te accepteren dat je geen trekgewicht op kenteken gaat krijgen of naar een andere auto gaan kijken waarbij dit wel mogelijk is.
 

gossy

Actief lid
Precies. Qua Skoda is het voor ons dus vooralsnog maar wel een Combi of een Rapid..
Het moet met wat zorg wel weer mogelijk zijn om de 20 te halen als met onze huidige ^^



..of op pad met 2 Citigos op vakantie :D
 

gossy

Actief lid
Ik kan áls het moet wel een gaspedaal verder induwen als ik m'n vrouw moet bijhouden hoor Ed lol
Ik kan in principe alles af zonder auto alhier - m'n vrouw heeft hem echt nodig om niet om 6 uur in de ochtend al van huis te moeten en om 8 uur pas weer thuis te komen doch ze trekt wel eens aan m'n jasje dat een tweede erbij best handig is.
Maar 2 go tjes riekt wel een beetje naar met matching ANWB jasjes aan over straat
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar 2 go tjes riekt wel een beetje naar met matching
ppv
ANWB jasjes aan over straa
Hoeft niet hoor. Ze hebben ze ook in verschillende kleuren...
En je kan ook nog kiezen voor iets anders niet-te-groots, zoals een Fabia hatchback. Mag wél wat trekken - als dat nog nodig is, want er past van nature al veel meer zooi in.
 

gossy

Actief lid
onze huidige combi deze vakantie..
WP_20180731_14_13_57_Rich_LI.jpg nee wat ruimte achter of ín de auto krijgen we wel vol
Of zo compact mogelijk en een trekhaak of rúimte!

nb - alle lading binnen behalve de hoofdkussens zat vastgesjord, alsmede de kleine ^^
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Een opblaasbare koter zou wel makkelijker geweest zijn, had je nog meer mee kunnen nemen.....:deuk::deuk::deuk:
 

gossy

Actief lid
Fab I met aqw motor. Jaar of 7 geleden koppakking vervangen, sindsdien waterpomp en de timing ketting - loopt nog zonnig en behalve de oliewissels tussentijds nooit bijvullen..
Das wel een zorg die ik heb als ik wat posts alhier lees over nieuwere...
Rijden ze 30K en moet er al voor halverwege een fles bij - toch raar met een viertakt..
 

Rallye

Forumguru
onze huidige combi deze vakantie..
Bekijk bijlage 68812 nee wat ruimte achter of ín de auto krijgen we wel vol
Of zo compact mogelijk en een trekhaak of rúimte!

nb - alle lading binnen behalve de hoofdkussens zat vastgesjord, alsmede de kleine ^^

Zo, hé! Gezien de laatste opmerking: netjes! Mijn stelling is dat we alles wat niet onder de rollo past niet meenemen. Lukt tot nu toe goed; we zijn dan ook geen kampeerders. De laatste twee jaar ging zelfs het Nespresso-apparaat mee......

On topic: ik hoop nooit een trekhaak nodig te hebben......
 

gossy

Actief lid
=] Rallye ónder de rollo blijven lukt echt niet met een de waard tent XD Die rol is 95cm lang en 45-50cm dik, plus de zakken met de stokken, de luifel voor.. Wel de moeite waard - katoenen doek blijf je mooi droog onder en lucht prettig door. Ook lekker veel ruimte erin - 2x2p slaapcabine en een woongedeelte van 3.4 breed en 2 diep achter de voordeur =] Behalve alle andere meuk is dit pakket ook nog eens 60kg bij elkaar - vandaar dat een trekhaak en bagagekarretje erbij eigenlijk zelfs met een Combi geen luxe zou zijn - of hulpveren nemen maar dat komt bij de Skodas neer op vervangende veren..


Geen Nespresso, wél onze glazen Bodum cafetiere onder de arm naar de waterkraan een paar keer per dag ^_^
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
of hulpveren nemen maar dat komt bij de Skodas neer op vervangende veren..
Ik heb na de aanschaf van een caravan hulpveren laten plaatsen onder mijn F2c, kan prima zonder vervangende veren. De achterkant kwam natuurlijk een paar cm omhoog, maar dat stond de F2 eigenlijk wel goed (had-ie niet meer zo'n afgezakte broek aanblik).
 

gossy

Actief lid
Vroeg t bij de Skoda dealer hier in de stad - hulpveren bij de nieuwe combi komt neer op vervangend - 'net' even wat duurder dus helaas maar goed t kan. Zelfde situ trouwens met een Skoda Fabia I Combi trouwens voor diegenen die zoeken en dit vinden
 
Bovenaan Onderaan