Trekhaak op de Citigo

gossy

Actief lid
Mwa.. We hebben nu een Fabia I Combi - bevalt erg goed. Maar inmiddels is de kinderwagen de deur uit, en 95% van het gebruik is woon werk voor mijn vrouw - het ene jaar 7000, het andere 35000 of meer. Die keren dat we meer ruimte nodig hebben is voor op stap met de kano op t dak, of een de waard tent achterin en volgepropt met spulletjes. Kano op dak zal wel gaan hebben we al bemeten, en met een aanhangertje achter een Go zouden we ook goed wegkomen voor vakantie bagage.

Dan zou een Go met stuk lagere aanschaf, belasting, verzekering en verbruik heel wat in de portemonnee laten voor leukere dingen - de verschillen tussen een Fabia/Combi of Rapid zijn slok op borrel kleiner.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kano op dak zal wel gaan
Mits het geen zeekajak is van 5meter nog wat of zo. Je mag formeel niet aan de voorkant uitsteken terwijl de overstek achter beperkt is tot 1 meter, als ik me goed herinner.
Destijds op mijn 1995 Polo ging het net (soort van), maar ik moest wel de dissel van mijn bagagekarretje verlengen om te voorkomen dat ik met de punt van de kajak de fietsen van het karretje zou meppen...
 

gossy

Actief lid
Nee hoor - sinds hm ik meen 2013 of 14 laatste revisie van de regelgeving een ondeelbare lading mag je als particulier zowel vóór als achter 1m uitsteken.
Onze kano is 4.95m Heb een zelfde lengte op een Twingo uit 2015 gezien - dat viel prima binnen de regelgeving maar niet binnen de auto XD

Ik heb wat (ex) politie als buren - die dachten ook allemaal dat het anders zat hoor tot ze het ook opzochten en lazen ^^

  • 1°. de lading aan de achterzijde van personenauto’s, bedrijfsauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg en driewielige motorrijtuigen niet meer dan 1,00 m achter het voertuig mag uitsteken;
  • 2°. de uitsteek van de lading achter het hart van de achterste as van bedrijfsauto’s met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg en aanhangwagens niet meer dan 0,5 maal de lengte van het voertuig mag bedragen, zoals vermeld in het kentekenregister of na meting is vastgesteld, met een maximum van 5,00 m, waarbij voor een oplegger geldt dat de uitsteek van de lading achter het hart van de achterste as van het voertuig niet meer mag zijn dan 0,5 maal de afstand van hart koppeling tot achterzijde met eveneens een maximum van 5,00 m;
  • 3°. de lading aan de voorzijde van personenauto’s, bedrijfsauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg en driewielige motorrijtuigen niet meer dan 1,00 m voor het voertuig mag uitsteken;


From <http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-01>
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Je hebt er dus aan de voorkant een meter uitsteekruimte bijgekregen, daar komt het op neer. Wist ik niet eerlijk gezegd; nuttige informatie.
 

gossy

Actief lid
En dan vergat ik nog een belangrijk addendum:


6°. de lading die voor of achter het voertuig meer dan 1,00 m uitsteekt, aan de voorzijde respectievelijk aan de achterzijde moet zijn voorzien van een markering die voldoet aan het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 130 tot en met 133;


Je mag dus zelfs nog méér uitsteken mits gemarkeerd als de bijlage gespecificeerd, én het zicht en het zicht op nummerbord, verlichting etc niet belemmerd word door nog deze markering. In t geval van een kano die op zn kop word vervoerd zou ik persoonlijk liever meer áchter uitsteken dan voor wanneer er een plakaat van zo'n 20 bij 30cm nog eens bevestigt moet worden - we hebben nu onderweg in de zomer met de Fabia Combi I al veel baat van de zonwering op het dak en de pijl naar voren zeg maar ^^
 
Laatst bewerkt:

Nielzzz

Actief lid
Ik had op mijn VW UP! allesdragers met een dakkoffer. Kon er 350 liter extra mee. Reed helemaal prima en Qua kilo’s ruim voldoende als je een beetje oplet. Lang weekend weg met kinderwagen, baby, en twee volwassenen. Een beetje wikken en wegen en niet teveel spullen mee willen nemen.

Op de allesdragers kunnen ook fietsen mee, of in ieder geval 1 fiets.
 

gossy

Actief lid
Beter t gewicht op t dak dan in de kofferbak.. Gedeelde last over de assen ^^

Wij hebben deze zomer voor t eerst sinds vele jaren gekampeerd en wat ervaren kampeerders gevraagd wat moet er mee?! Dus dat alles stond in de gang klaar om mee te gaan..

Op de dag van vertrek stond ik voor de auto en bekroop mij een beetje wanhoop.
Het was net een potje tetris op level 50 om het allemaal mee te krijgen zelfs in een Combi =S
Uiteindelijk moesten we kiezen tussen de portapotti en de bbq. De keus was snel gemaakt..
 

EdK

Forumguru
Het was net een potje tetris op level 50 om het allemaal mee te krijgen zelfs in een Combi =S
Tsja dan heb je het toch echt niet aan echte kampeerders gevraagd....

Beste is om het aan een motorrijder te vragen die op vakantie gaat met zijn motorfiets.
Weet zeker dat dan je gehele achterbank nog leeg is, je geen dakkoffer mee hebt en een trekhaak is dan ook uit den boze.

Weet nog dat ik jaren terug toen ik nog een jonge god was ik met mijn verkering op vakantie ging met de motor.
Paar weken ervoor gaf ik haar één van de zijkoffers en zij tegen haar, alles wat je hierin krijgt kan mee op vakantie !
Als je op dat moment dat gezicht van haar had gezien............ ik moet er nog steeds om lachen, het was een knappe meid maar op dat moment trok ze een bek.... nou ze was zeker de knapste niet meer op dat moment.

Toen ze weer kon praten probeerde ze nog iets met een roltas achterop , maar toen ik zei dat dat goed was maar dat dan haar slaapzak niet mee kon begon het te dagen dat ze creatief moest gaan pakken.

En na dat eerste jaar van kamperen met tent met de motor was het beperkt meenemen van spullen geen enkel probleem meer, en toen we voor eerst met een auto gingen had ze evengoed zeer beperkt spullen mee.
En het is een leerproces, als je de eerste keer afgeladen weggaat moet je aan eind van vakantie kijken van wat heb ik nu werkelijk gebruikt en wat niet !
En dat wat niet hoef je een volgende maal niet mee te nemen !
En als je tijdens de vakantie er achter komt wat je vergeten bent, moet je je afvragen hoe heb ik het opgelost uiteindelijk en ging dit ook ? Zo ja dan hoeft het een volgende keer dus ook niet mee !
 

Canon-Eye

Forumguru
Je mag dus zelfs nog méér uitsteken mits gemarkeerd als de bijlage gespecificeerd
Dat slaat niet op personenauto's want die zijn uitdrukkelijk begrensd op 1 meter aan de voor- en achterkant (en ook niet op bedrijfsvoertuigen tot 3500 kg MTM, v.w.b. de voorzijde).

Er zijn andere categorieën voertuigen (zie punt 2 van de geciteerde regelgeving in je post #64) waar meer dan 1 meter uitsteken is toegestaan en in die gevallen treedt dan het markeringsvoorschrift in werking.
 

gossy

Actief lid
Ja het leest niet al te makkelijk heh.. De lading mag meer uitsteken dan, bedrijfs en personen autos gelijk - mits gemarkeerd etc.. In geval van bedrijfswagens is er die extra regel mbt de max uitsteek ivm de as etc..

punt 6 de lading die voor of achter het voertuig meer dan 1,00 m uitsteekt, aan de voorzijde respectievelijk aan de achterzijde moet zijn voorzien van een markering die voldoet aan het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 130 tot en met 133

Twee inactieve en drie actieve agenten én het lokale buro geraadpleegd…
 

gossy

Actief lid
Er is in ieder geval meer dan genoeg verwarring ( ook bij de uitvoerende arm van de wet ) om mocht je ooit een 7 mtr kano aanschaffen en in de problemen komen met een bezwaar in te dienen =S
 

Canon-Eye

Forumguru
Beter t gewicht op t dak dan in de kofferbak.. Gedeelde last over de assen
Maar wel een hoger zwaartepunt van de auto, dus verminderde stabiliteit in de bocht.

Nou speelt dat bij mijn huidige koolstofvezelversterkte kajak van 19 kilo niet zo'n rol. Die ligt op zijn kant en dan is het is het meer een kwestie van zorgen dat de voorpunt net een paar cm dichter bij de straat ligt dan de achterpunt. Zo krijg ik een klein beetje extra downforce, inplaats van dat de besturing vanaf een bepaalde snelheid wat zweverig wordt...

Op de allesdragers kunnen ook fietsen mee, of in ieder geval 1 fiets.
Als je het een beetje handig inricht kunnen er makkelijk 4 mountainbikes op het dak van een O3c mee (voor 2 volwassenen en 2 kinderen), heeft een van mijn zonen overtuigend aangetoond. Op zijn vouwwagen kan namelijk geen fietsenrek (tenzij tegen onevenredig hoge kosten en een boel gedoe), dus hij had niet veel keus. Maar ja, hij is bijna 30 jaar jonger dan ik en dan til je de boel nog wat makkelijker op het dak.
De zwaartepuntverhoging wordt dan wel duidelijk merkbaar trouwens.
 

gossy

Actief lid
Kijk eens naar Tuff Stuff spul Canon Eye Heel leuk.. Veel minder kwetsbaar dan carbon en kevlar en gewicht is ook niet gek. Onze 5 mtr Pal op basis van t eeuw oude Chestnut Canoe Company Pal weegt 27kg. Al wat beton en stoeptegels geraakt en de kleine die dacht dat op t droge de kano een trampoline zou kunnen zijn - helemaal niks…

Innegra Mix van vinylesters, basaltvezels en polypropyleen..
Is niet makkelijk om te verwerken - t materiaal is heel erg hygrophobe dus niet simpel als die andere materialen met een rollertje te verwerken maar vacuumzak nodig.. Maar beresterk.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ach... ben erg tevreden met mijn 8 jaar oude Lettmann Atlantik met geïntegreerd intrekbaar roer en afgesloten bagageruim om m'n spullen droog te houden. En dan heb ik nog mijn ruim 33 jaar ouwe trouwe Aquastar Zeester zeekajak met aanhangroer, die ligt te wachten tot de kleinkinderen groot genoeg zijn om hem aan te kunnen. Die is 32 kilo trouwens, belangrijke reden om een lichtere aan te schaffen voordat ik met de vut ging.
Ga nu niet meer switchen; ik doe er wel gewoon een beetje voorzichtig mee... :jaja:
 

gossy

Actief lid
^^
Onze eerste eigen kano dees - erg tevreden mee.. Ook zo tevreden dat ik tenzij een motorboot eroverheen gaat en ze door t midden gaat of van de auto afwaait en tussen een 18 wieler terechtkomt niet aan iets anders denk ^^
In mn up goed koersvast en wendbaar tegelijk - met zn drie gezellig =]

Na ja gezellig - een Canadees is iets waar je aan moet werken samen of hij werkt jou eruit zeg maar.. Zoals deze meneer omschrijft in t begin van dees video XD
 

brepus13

Forumguru
Maar is het dan niet mogelijk om langs de RDW te gaan met een geinstalleerde trekhaak en een keuring te krijgen ervoor? Of zou zo een keuring destructief zijn zeg maar om het maximum te bepalen..

@gossy

Zolang er geen Nederlandse typegoedkeuring is voor deze auto met trekhaak ( of eigenlijk met trekgewicht.. ) kan het simpelweg niet. Je kan een onderzoek aanvragen ( koste voor mijn s2 fl rond de 600€ ) maar dat is een kansloos verhaal. Rdw zal je dit ook gaan mailen waarschijnlijk.

Ik heb het voor mijn S2 wel voor elkaar gekregen ( moet je maar even zoeken voor het complete verhaal ) maar dit kon alleen omdat mijn auto na ombouw voldeed aan NL typegoedkeuring waarop wel trekgewicht genoteerd mocht worden. Mijn kentekenbewijs is dus aangepast.

Samengevat: geen nl typegoedkeuring aanwezig? Geen trekgewicht op kentekenbewijs.
 

gossy

Actief lid

gossy

Actief lid
Ja brepus wij houden ook erg van onze huidige Fabia I Combi ^_^ Rijd heerlijk, is veels te Ikea vriendelijk ook XD en zelfs toen al 4 punt nog wat van de 5 ncap sterren.. maar het gebruik is wel wat veranderd voor ons.
Woon-werk karretje is nou eenmaal economischer en gezien ik een A naar B rijder ben die meestal een meter of 15 achter de eerste de beste vrachtwagen blijf hangen en roestig aan geniet van een ritje hier en daar..
M'n vrrrouw daarentegen houd van doorrijden en veel commentaar geven op rijders als ikzelf onderweg =S
Toen de kleine er nog niet was hadden we een 924 en die mis ik wel een wat maar zelfs daar in was ik niet voor uit te branden lol - genoot er wel van.

Net thuis van een bezoekje aan mijn man met de garage en de gereedschappen - de faab in zijn mening nog wel goed voor een poos dus we gaan rustig aan onze neus in wat modellen steken en kijken wel wat dat ons brengt.

Op dit moment is t dus wel de neiging naar ofwel een combi ofwel een rapid spaceback als we alle stemmen tellen.
Persoonlijk zou ik wel een weekend uittrekken om wat extra geluids isolatie in de spaceback te plakken.. En onze huis mechanic snoof wel een wat naar de TSI motor …

Zal een draadje starten in de Fabia III thread ^^ Reactie RDW wb de trekhaak zal hier nog landen sowieso
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan