Trekhaak op de Citigo

rhaak1991

Forumguru
Ik denk dat het een centenkwestie is. Geen zin om geld te stoppen in het uitzoeken van e.e.a. met de aanhanger waardoor het niet mogelijk is een goedkeuring hiervoor te krijgen bij de (Nederlandse) RDW, omdat hiervan de (veiligheids) gegevens ontbreken.

Ik vind het wel jammer, want gezien de beschikbare ruimte in een Citigo was een bagagewagen makkelijk geweest.
 

Spierings

Forumguru
Dit alles overziende, verbaas ik mij er over dat zo'n Citigo (net als bv. de Prius) wel een fietsdrager mag meesjouwen maar niet een trekgewicht van pakweg 250 a 300 kilo (bagagekarretje) toegekend krijgt.
Zelfs de Twingo uit 2004 die we tot enkele maanden geleden nog hadden mocht 395kg ongeremd en 600kg geremd trekken. En dat was nog het bijna 25 jaar geleden ontwikkelde oermodel...
Het is net hoe de wagen ontworpen is en de trekhaak, de trekhaak van de citigo is waarschijnlijk alleen voor fietsen ontworpen aangezien dat de montage punten "zwakker" zijn en dat terwijl trekhaak van de twingo toch ook voor trekken ontworpen is en waarschijnlijk dan ook anders gemonteerd is..

Dit zal niks met een goedkeuring te maken hebben omdat het design
 

rhaak1991

Forumguru
Ik zat eens te googlen en kwam iets tegen wat best nog eens kan helpen voor mensen die de beperktere bagageruimte in de citigo als terugkerende uitdaging zien. Gecombineerd met het feit dat het niet toegestaan is zelfs een kleine bagagekar te trekken.
*Link*

het is een bagagebox voor op de trekhaak, zoals een fietsendrager. Dus zolang de spullen incl. de box niet meer wegen dan de max. kogeldruk is dit een mogelijkheid, en zuiniger in brandstof als dakdragers. Het is alleen wel prijzig...
  • THULE euroclick incl. kabels, hulpveren & montage: € 729,-
  • THULE RMC kogel t.b.v. fietsendrager € 159,-
  • Towbox t.b.v. bagage € 599,-
Totaal kosten: € 1487,-

Ook al neem je de stoffen box die +/- € 300,- minder kost blijf je nog boven de € 1000,- euro. Vind het persoonlijk veel geld, helaas.
 

Arnout84

Senior Member
Netto kun je maar 25 kg meenemen ivm met de kogeldruk van 50 kg. Hier heb je echt niks aan....
 

rhaak1991

Forumguru
Weinig, absoluut. Nu zijn er denk ik wel lichtere varianten op de markt. Maar was meer een mededeling. Voor dat geld koop ik er persoonlijk wel een oude caddy bij. De SDI'tjes zijn behoorlijk betrouwbaar en een lelijk eendje met een beetje TLC benodigd koop je wel voor dat geld
 

Canon-Eye

Forumguru
dan had je (...) het hele probleem niet gehad
Nee, natuurlijk niet.
Maar als je het probleem nu eenmaal wel hebt, dan ga je toch kijken of er een oplossing is die in de buurt komt van wat je achteraf wel blijkt te willen? En dan maak je zelf wel de afweging of het je dat waard is of niet.

Vraag is ook wat er mee moet dat niet in de koffer kan. Als het gaat om erg volumineuze spullen, dan is die 25kg misschien wel voldoende maar moet je alleen op zoek naar iets dat bij zo weinig mogelijk eigen gewicht zoveel mogelijk volume biedt.
 

rhaak1991

Forumguru
Er zijn ook "tent" achtige modellen. Uiteraard wel degelijk maar wegen minder (ze zijn doorgaans wel iets kleiner). Ik denk dat zoiets een optie kan zijn als je al een trekhaak hebt voor de fietsendrager
 

hemi24

Forumguru
Op kenteken staat bij trekgewicht 0 kg vermeld; dit betekend dat je niks mag (voort)trekken; trekhaak gebruiken voor bagage- of fietsendrager is iets anders... Bij Westfalia is er ook enkel een kogeldruk van 50kg opgegeven bij 0 kg trekgewicht. De versie van Bosal spreekt mij v.w.b. de montagepunten veel meer aan en mag ook 60kg kogeldruk hebben..!

In de handleiding van de Citigo staat echter ook:

Rijden met aanhangwagen

De wagen is niet toegelaten voor het rijden met een aanhangwagen. Af fabriek
wordt de wagen niet met een trekhaak uitgerust en er kan ook naderhand
geen trekhaak worden ingebouwd.

ATTENTIE Nooit een trekhaak monteren.
 

Bijlagen

  • 11.1613.pdf
    290,3 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:

Ted

Forumguru
Nog even de inbouwvoorschriften zie onderstaande kopie uit handleiding:

Anbauanweisung Anhängerkupplung Typ VW up! – VW eco up!

Skoda Citigo – Seat Mii

alle Typen ab Baujahr Dezember/2011


Klasse ,Typ : A50-X, up!-Mii-Citigo


Verwendungsbereich : Geeignet zum Anbau an einem PKW :

Der Firma Volkswagen AG Typ VW up! ( AA , AAN ) ABE/EWG-Nr. :e13*2007/46*1167*.. -- e13*2007/46*1182*..


An einem PKW der Firma Seat Typ Mii ( AA , AAN ) ABE/EWG-Nr. :e13*2007/46*1168*.. -- e13*2007/46*1183*..


An einem PKW der Firma Skoda Typ Citigo ( AA , AAN ) ABE/EWG-Nr. :e13*2007/46*1169*.. -- e13*2007/46*1184*..


nach besonderer Anbauanweisung zur Verbindung mit Zugkugelkupplungen, die zur Aufnahme von Kupplungskugeln nach DIN 74058 bzw. ISO 1103 geeignet sind. Zulassungsnummer : E1 - 012287


Technische Daten :

Zulässiger D-Wert in kn :

4,85

Zul. Statische Stützlast :

50

kg

Max Anhängelast bis 8% Steigung :

750

kg

Max Anhängelast bis 12% Steigung :

500

kg

Material : 10mm St37-2 feuerverzinkt

Kugelkopf : Edelstahl 1.4305


Stückliste


Lieferumfang :

ECE-R 55 E1 – 012287 des Kraftfahrtbundesamtes
incl. Gutachten des TÜV Süd ( München-Garching )

1 X
Diese Einbauanweisung

1 X
Kupplungsträger 10mm Stahl ST37-2 feuerverzink

1 X
Kugelkopf Edelstahl

1 X
Hutmutter M22 mit 120Nm

1 X
Sicherungsmadenschraube für Hutmutter mit 3Nm

1 X
Wellenscheibe 40x23 1 X

Steckdosenhalter Edelstahlblech 1,5mm 1 X Originalbundschrauben VW M 8 2 X Sperrkantscheiben M 8,4x20 3 X Edelstahl-Unterlegscheiben M 8,4x24 2 X Edelstahl-Stoppmutter M 8 2 X Edelstahl-Stoppmutter M 6 2 X Edelstahl-Innensechskantschraube M 6X8 2 X Edelstahl-Stoppmutter M 4 3 X Edelstahl-Schraube M 4X30 3 X Edelstahl-Unterlegscheibe M 4,2X10 3 X Fahrzeugspezifischer E-Satz MDC 1 X




Die Montage darf nur mit Originalteilen des Herstellers durchgeführt werden! Alle gelieferten Teile sind so zu befestigen, dass ein selbständiges Lösen ausgeschlossen ist.

Die Montage sollte durch eine Fachwerkstatt durchgeführt werden.

Für Schäden infolge unsachgemäßer Montage erfolgt keine Haftung durch den


clip_image002.jpg
 

Ted

Forumguru
Ben het helemaal met je eens dat jouw optie een veel stijvere constructie is en wellicht veel sterker.
 

gossy

Actief lid
Maar is het dan niet mogelijk om langs de RDW te gaan met een geinstalleerde trekhaak en een keuring te krijgen ervoor? Of zou zo een keuring destructief zijn zeg maar om het maximum te bepalen..
 

philippe bakker

Forumguru
Ik zat eens te googlen en kwam iets tegen wat best nog eens kan helpen voor mensen die de beperktere bagageruimte in de citigo als terugkerende uitdaging zien. Gecombineerd met het feit dat het niet toegestaan is zelfs een kleine bagagekar te trekken.
*Link*

het is een bagagebox voor op de trekhaak, zoals een fietsendrager. Dus zolang de spullen incl. de box niet meer wegen dan de max. kogeldruk is dit een mogelijkheid, en zuiniger in brandstof als dakdragers. Het is alleen wel prijzig...
  • THULE euroclick incl. kabels, hulpveren & montage: € 729,-
  • THULE RMC kogel t.b.v. fietsendrager € 159,-
  • Towbox t.b.v. bagage € 599,-
Totaal kosten: € 1487,-

Ook al neem je de stoffen box die +/- € 300,- minder kost blijf je nog boven de € 1000,- euro. Vind het persoonlijk veel geld, helaas.
Das al zoveel € dan heel de citigo :)
 

gossy

Actief lid
^^ na ja Niet als je t netjes op je papieren wil hebben staan in geval van ongeval of een verveelde bezige bij met een bonnenboekje
 
Bovenaan Onderaan