Topsnelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

van_der_P

Senior Member
dit gaat dan wel over 136 pk RS tdi.
maar hij gaat zoon 10% zuiniger rijden dus reken maar uit ;)

gr jeroen

Die besparing vindt ik niet veel, maar 10 % . Dus gaat het verbruik van 5.5 l op 100 km naar 5 l op 100 km zijn 60 eurocent per 100 km.
450 euro : 0.6 euro = 750 X 100 km = 75000 km is het omslagpunt, dan ga je pas geld verdienen. Als de diesel goedkoper wordt moet je dus nog meer rijden om het omslagpunt te bereiken.
 
haha wat denk je nu dat een Aandrijfas zo breekt of zo het is allemaal veel zwaarder berekend het kan het allemaal makkelijk hebben.
hoeveel auto's zijn er wel niet die meer dan 200.000 km hebben gerden met een chip er in en er zijn geen ongewoone koste geweest
dus vind dat antwoord een beetje triest.
 
Die besparing vindt ik niet veel, maar 10 % . Dus gaat het verbruik van 5.5 l op 100 km naar 5 l op 100 km zijn 60 eurocent per 100 km.
450 euro : 0.6 euro = 750 X 100 km = 75000 km is het omslagpunt, dan ga je pas geld verdienen. Als de diesel goedkoper wordt moet je dus nog meer rijden om het omslagpunt te bereiken.


en weet niet hoe jij met een fabia rs zou rijden maar ik weet 100% zkr dat die zuiniger loopt want een touran van 1500 kg loopt zoon 4.7L op 100
dus wat doet een fabia dan van 1050 kg ?
rond de 4.5 L per 100km als je rustig rijd en constand !!

ik zal het nooit van me leven halen maar ja
 
Goeiemogguhl! Jaja, ik word knetterbek van al die sproedjes! Dit is niet de abdeling sproedjes, dit is de abdeling transploft! Geef maar heor, ik roggel het wiel.

Naast een kleine opmerking over het ‘fantastische’ taalgebruik in dit draadje en de ‘weinige’ grammaticale fouten nog even een inhoudelijke bijdrage.

De topsnelheid van een auto wordt puur en alleen bepaald door enerzijds het vermogen aan de wielen (combinatie van trekkracht en toerental) en anderzijds de zogenaamde road-load lijn (luchtweerstand, rolweerstand, etc.). Daar waar beide grafiekjes elkaar kruisen wordt de topsnelheid bepaald. Het is dus zaak voor de fabrikant/ontwerper van de auto om een en ander goed op elkaar af te stemmen.
Je ziet dat vergelijkbare auto’s daarom vrijwel altijd ongeveer dezelfde topsnelheid hebben. Een niet al te zware en redelijk aërodynamische auto met 85 pk (eigenlijk moeten we 63 kW schrijven) zal ongeveer 175 km/h als topsnelheid hebben.
Onze Fabia 2.0 combi liep op het biljartlaken strakke asfalt in Oost Duitsland richting Polen op de snelheidsmeter iets over de 200 km/h hetgeen 193 km/h op de Tomtom Go 700 was. Aangetekend dat de airco aan stond, de auto volgeladen was en een koelbox en Tomtom aan de 12V hingen. Bovendien had de wagen toen nog geen 10.000 km gereden en zal nog niet helemaal ingelopen zijn geweest.

Daarnaast lees ik veel onzin over het octaanGETAL (en dus niet gehalte) uitgedrukt in RON. Als een auto (zoals veel Skoda’s) standaard geschikt is (zonder dat de klopsensor het ontstekingstijdstip laat aanpassen) voor benzine met een laag octaangetal (wat dus mooi is, want dergelijke benzine is goedkoper en tevens kan je auto ook in Oostblok landen benzine tanken) heeft het absoluut geen zin om benzine met een hoger octaangetal te tanken. Weggegooid geld. Er zijn sommige brandstoffen (zoals Shell V-power) die (claimen) de vuilafzettingen in je motor op(te)lossen waardoor je motor weer optimaal gaat lopen. Dat kun je waarschijnlijk wel merken. De rest zit tussen je oren.

Zodra een motor wordt opgevoerd (ofwel door andere motoronderdelen ofwel door chiptuning) waardoor het koppel en/of het toerental en dus het vermogen toeneemt, komen er grotere krachten op de diverse onderdelen. Versnellingsbak, aandrijfassen etc. worden zwaarder belast. Nu bouwt een autofabrikant altijd een marge in dus afbreken zal het allemaal niet snel. Een ombouwprojectje van een vriend (BMW 323i E21 van standaard 143 pk naar een 325i motor met standaard 170 pk waarvan de motor ook nog eens gechipt was) resulteerde echter na een ritje Autobahn in een totaal tot gruis gereduceerd achterdifferentieel. In m’n tijd bij DAF trucks in Eindhoven resulteerde een opwaardering van de aandrijflijn door een sterkere motor te monteren in totaal opgewikkelde aandrijfassen indien de chauffeur z’n koppeling te snel liet opkomen (erg indrukwekkend om een rechte verfstreep over de lengte van de as, na een testje als een schroefdraad om de as gewikkeld te zien). Maar zo’n vaart zal het bij een Fabia niet lopen hoor.
Denk er trouwens om dat elke vorm van opvoeren meestal concessies aan de bewust door de fabrikant ingebouwde marges zal doen. Die marges zijn er om aan emissie eisen te voldoen, op slechte kwaliteit brandstof te kunnen rijden, om in extreme weersomstandigheden en lage/hoge luchtdrukken (bergen) te kunnen rijden, een lange levensduur van de motor te garanderen, onderhoudsintervallen voldoende lang te kunnen maken, etc. etc. Denk ook om de zogenaamde diveability. De broer van een vriend had destijds een opgevoerde BMW 325i E30. Er zat van alles op aan inlaat- en uitlaatspruitstukken, andere chips, complete uitlaat, luchtfilter, noem het maar op. Auto zal vast een heel hoog topvermogen hebben gehad maar had totaal geen trekkracht (en dus vermogen) bij laag toerental. Gevolg was een onrijdbare auto. Ik had destijds een standaard BMW 325i E30 welke in de praktijk veel sneller was dan die getunede wagen.
 

purk

Senior Member
haha wat denk je nu dat een Aandrijfas zo breekt of zo het is allemaal veel zwaarder berekend het kan het allemaal makkelijk hebben.
hoeveel auto's zijn er wel niet die meer dan 200.000 km hebben gerden met een chip er in en er zijn geen ongewoone koste geweest
dus vind dat antwoord een beetje triest.


ik zeg niet dat hij breekt, maar krom trekken doen ze wel........... ervaring volkswagen collega. turbo's zeker bij een 2.0 liter diesel, hebben al geen lange levens duur en die twaamassa vliegwielen kunnen al het orginele koppel niet echt goed aan.

Dat moet jij weten als iemand die bij een leasebedrijf werkt!!!!


TRIEST antwoord?????? ik dacht het niet.
 
jwl man ga er dan goed mee om.
het ligt zo erg aan jezelf als je constand vermogen blijft vragen dan
gaat het kapot ja altijd vol weg trekken enzovoort.
maar als je er met mate gebruik van maakt dan verkort het je levensduur niet.

2e massa vliegwiel is altijd al een probleem geweest gechipt of niet dus.
 

Gieliovd

Forumguru
Flink betoog SkodaRJ, beetje frustraties zo te merken. Weer een hoop geleerd van je, dat wel.

Nemo, het verschil is dat een Audi A8 remmen heeft berekend op een snelheid van 280 km/h en een Fabia 100 minder. Dat vind ik het verschil, dus het gevaar is minder aanwezig om plat te worden.

Natuurlijk, massa van een auto tegen een stilstaand object... brr.

Jeroen, beetje bot. Er zijn genoeg marges ingebouwd in de producten, inderdaad. Maar een marge van 40 procent dat is een beetje van de zotten, en dat zal dus wel snellere slijtage als gevolg hebben.

Logisch toch?
 
die van mij die gaat binnen kort naar een 120 pk ongeveer en dan is er met zoon 1.4 nog helemaal niks Aan de hand met een 1.9 tdi nog minder als je daar meer vermogen uit wil schroeven tuurlijk slijtje 2de massa vliegwiel harder maar of je hem nu bij 120.000 km vervangd of bij de 150.000 maakt ook niets uit turbo heeft niet ergs te lijden want die heeft een mage tot 1.5 bar (standaard 0.8 a 0.9) niks Aan de hand dus riem kan het makkelijk Aan.
en als je op tijd je beurten doet gaat die even lang mee maar je krijgt wijnig bijzonder problemen.

gr jeroen
 

Desperado

Forumguru
Nou mag ik misschien een zeikerd zijn, maar heb je wel eens van leestekens enz. gehoord?
Dit is een grote letterbrij.
 

van_der_P

Senior Member
Een goed verhaal SkodaRJ die komen we veel te weinig tegen op het forum.
Daar leer je nog wat van.
Het is belangrijk vind ik, dat je je auto orgineel houd. Al was het alleen maar om een nette inruilprijs te krijgen.
Als er op de kaart in de showroom staat dat de auto gechipt is, loop ik er met een grote boog omheen.
 
Een goed verhaal SkodaRJ die komen we veel te weinig tegen op het forum.
Daar leer je nog wat van.
Het is belangrijk vind ik, dat je je auto orgineel houd. Al was het alleen maar om een nette inruilprijs te krijgen.
Als er op de kaart in de showroom staat dat de auto gechipt is, loop ik er met een grote boog omheen.

wat heeft iedereen op dit forum tegen een beetje vermogen ?
en iedereen is bang dat alles kapot gaat maar ja zal wel Aan mij ligen.
 

van_der_P

Senior Member
wat heeft iedereen op dit forum tegen een beetje vermogen ?
en iedereen is bang dat alles kapot gaat maar ja zal wel Aan mij ligen.

Het is zo dat als je dat extra vermogen hebt, je dat ook wilt gebruiken. Je wilt je onderscheiden van de rest, niet waar ? Waarom geef je anders zoveel geld uit ?
Volgens mij kopen de meeste mensen zo'n chip niet om zuinig te rijden.(verkooppraat)
Men gaat er niet rustiger van rijden. Door dat extra vermogen belast je de techniek meer. En door de 'sportieve' rijstijl doe je er nog een schepje boven op. Dan is het toch niet vreemd dat men zo denkt ?
 
neej maar lang niet iedereen doet dat maar als iedereen wilt denken dat het alleen maar slecht is laat ik het lekker daar bij.
hoezo van de rest om dat ik meer vermogen wil en als ik dat heb hem 2 maanden rij en weer verkoop ja wil elke keer wel weer wat anders want weet wel dat mijn volgende auto een golf 150 pk tdi word.
 
hou er gewoon van via wat tuning wat meer vermogen te krijgen dus ja heb niet voor niks autotechnicus gedaan he mijn neef werkt bij ABT dus wat wil je.
 

Fabia

† In Memoriam
Om e.e.a leesbaar te houden zou je gebruik willen maken van leestekens, het is bijna niet te lezen. En maak gebruik van de Edit functie als je een opmerking bij je bericht plaatst.
 
Een goed verhaal SkodaRJ die komen we veel te weinig tegen op het forum.
Daar leer je nog wat van.
Het is belangrijk vind ik, dat je je auto orgineel houd. Al was het alleen maar om een nette inruilprijs te krijgen.
Als er op de kaart in de showroom staat dat de auto gechipt is, loop ik er met een grote boog omheen.

Bedankt voor het compliment.
Was een beetje knorrig omdat ik enerzijds nauwelijks kan lezen wat er bedoeld wordt door sommige forummers. Typfouten, spelfouten, grammaticale fouten, ontbreken van leestekens. Laten we het niveau een beetje bewaken met elkaar. Buitenstaanders zouden nog een verkeerde indruk krijgen van Skoda-rijders. Toch? Dan krijgen we 'Don't follow the Skoda-driver'.
Anderzijds constateer ik dat er veel wordt geschreven op basis van aannames. Ik ben daar niet zo'n voorstander van. Ik schrijf zelf pas iets als ik het zeker denk te weten (let op de formulatie). En anders is er nog het leesteken '?'.
Positief afsluitend; wel leuk om te lezen dat mensen zoveel plezier aan hun Skoda beleven. Daar gaat het toch eigenlijk om, niet?
 

joergarms

Senior Member
Ff paar dagen niet gekeken, en wat een massa's tekst gelijk zeg, goed bezig allemaal.
Maar om op het chippen terug te komen; wij hebben een camper, fiat ducato 2.3 mulitijet, standaard 110 pk, dat is voor camper van 3400 kg niet bepaald veel, wij hebben die dus laten chippen.
Niet om er continu sneller mee te rijden en hard op te trekken, maar wel om op de taaie helling op de autobaan 135 km/h te blijven rijden en om in de alpen niet steeds terug naar z'n 2 te hoeven.
Maar bij normaal gebruik, loopt die wagen dus veel zuiniger, gemiddeld tussen de 1 op 14 a 15.
Omdat het extra vermogen maar kortstondig wordt aangesproken, zal dat geen noemenswaardige extra slijtage geven.
Anders is het als je die pk's ga gebruiken om in 3 uur minder de zuidfranse kust te bereiken, dan zit je zo'n motor echt over de grens te belasten en zal er eerder slijtage zijn.

Wat ik hiermee wil zeggen, chippen is niet verkeerd en HOEFT niets af te doen aan de kwaliteit van de motor, mits goed gebruikt.
De marges die door de fabrikant zijn ingebouwd, zijn ruim genoeg om op bovenstaande manier gebruik te maken van dat extra vermogen.
Maar mensen die d.m.v. chippen extra lang in bed willen blijven liggen......Die draaien hun spul vanzelf in de soep.
Maar ik weet één ding zeker, mijn volgende auto, ik hoop weer een Skoda en dan een diesel, wordt wel gechipped, want in de praktijk kun je er dus echt zuiniger mee rijden, maar dat moet je dan wel willen.
 

cvegreen

Forumguru
Ik lees hier over chippen en zo . Ik moet eerlijk toegeven dat het bij mij ook lang gekriebelt heeft om zo'n chip te laten plaatsen in mijn Hyundai geweest. maar nu ik benzine rij is dat waarschijnlijk zelfs niet mogelijk ( allez ja ik weet het niet of een benzine motor gechipt kan worden ). ik heb nog geen enkele keer het gevoel gehad dat ik te weinig pk's aan boord heb met mijn super lichte 1.2 6V met amper 54 Pk . Ik geraak ook aan mijn 120 km/u op de snelweg . Een wagen met meer pk's heeft natuurlijk meer overschot en dat is prettig , dat wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan