Tijd voor zomerbanden

Remakil

Forumguru
@Remakil : Dat laatste moet ik wel wat nuanceren, want als je het eerste tabelletje (p41) goed leest, dan zie je dat de remweg van de Michelin op nat wegdek toch 30 cm korter is dan die van de Conti.
Bovendien scoort de Michelin bij aquaplaning marginaal beter (100 km/h t.o.v. 99.9 km/h).

Op andere gebieden (rotondes bijvoorbeeld) scoort de Conti dan weer iets beter.

De conclusie is dan ook dat beide banden qua rij-eigenschappen zeer aan elkaar gewaagd zijn, maar dat de Michelin beter scoort op geluid en kosten (vanwege de langere levensduur), waardoor de Michelin mijns inziens terecht tot winnaar is uitgeroepen.

In de einduitslag krijgen beide (Michelin Primacy 3, Conti SportContact 5) samen met de Pirelli Cinturato P7 Ecoimpact het eindoordeel "zeer goed".

En toch zou ik, als ik in deze of vergelijkbare maat, waarin geen Michelin Energy Savers te koop zijn, een band moest kopen, gaan voor de Goodyear EfficientGrip Performance. Deze is nummer 4 uit de test (van in totaal 50 types!) en daarmee nog steeds zeer goed, maar scoort verreweg het best op de rolweerstand, wat je bij elke tankbeurt weer terugziet.

Even wat data over die rolweerstand: De testwinnaars van deze maat (225/50R17) zitten op een rolweerstandscoëfficiënt van 9.53 en 9.57 (* 10^-3), en de Goodyear EfficientGrip op 8.28. Wat toch al flink lager is.
Echter, in de AMS nummer 7 van vorige week is de Michelin Energy Saver+ getest (in de maat 205/55R16). Deze haalde een rolweerstand van maar liefst 7.06!
Rolweerstand en geluidscomfort houden je niet op de weg, grip wel... ;)

Wat banden betreft is geld geen drijfveer voor me, grip wel. Overigens, online koop je de Sportcontacts gewoon voor minder dan 500 euro per set van 4...
 

EdK

Forumguru
@Remakil online kopen tov van wie ?

de dealer / de kwikpit afzetters of die lokale bandenboer om de hoek ?

Want die laatste is voor mij nog steeds het goedkoopst all-in tov die webwinkels
En heb ik wat met de band dan rij ik naar hem toe en kan ik het afhandelen met hem onder genot van bakkie koffie.
En met een webwinkel moet ik dat maar zien af te handelen per mail en in ergste geval moet ik me band (en) ook nog opsturen....
 

Remakil

Forumguru
T.o.v. de prijs in die test... ;)

Verder heb ik ze er bij mijn overbuurman op laten zetten en problemen qua banden waren er niet. Mijn winterbanden liggen gratis in de opslag van de overbuurman op de zaak en voor 238,00 euro worden de wintervelgen gereinigd, van de banden ontdaan, geschuurd en mat zwart gespoten, waarna de banden er weer op gaan en ze tot oktober op me wachten...
 

lugolux78

Forumguru
Zwart spuiten? PlastiDip. Heeft mijn buurman vandaag gedaan met zijn velgen. Ziet er strak uit. Hij was het moe om velgen schoon te maken. Dus dan maar zwart hahaha
 

Remakil

Forumguru
Gewoon professioneel mat zwart laten spuiten. Die originele 16 inch velgen zijn zilver foei lelijk en zwart hopelijk minder... ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Grip is belangrijker dan levensduur...
Rolweerstand en geluidscomfort houden je niet op de weg, grip wel...
't Is ook maar net hoeveel grip je écht nodig hebt, hè... ;)

Voor wie regelmatig de grenzen van het haalbare opzoekt ligt dat toch een tikkie anders dan voor degenen die er een aanmerkelijk minder assertieve en daarmee meer gematigde rijstijl op na houden.
 

Remakil

Forumguru
Bij een noodsituatie houdt grip je ook op de weg hoor... ;)

Maar inderdaad, ik mag nog wel eens lekker sturen en gas geven...
 

EdK

Forumguru
Veiligheid is bij mij een pré in deze en dus zal ik voor een goede band kijken met een goede grip op droog en nat wegdek.
Aan hand van dat zal ik een bepaalde prijs moeten neerleggen, maar een ongelukje zit in een klein hoekje en vandaar deze instelling.

In de motorfietstijd genoeg situatie's meegemaakt in verleden dat ik erggggg blij was dat is de juiste banden keuzen had gemaakt en er dus om de velgen lag !
Want ja toendertijd ook als zomer/ winter rijder ( alleen met ijzel bleef ik thuis ) was een goede band gewoon een pré , en winterbanden waren er gewoon niet op de markt of werd er niet over gesproken.
 

Gieliovd

Forumguru
Als we het over prijzen en banden hebben...

Toen ik nog actief motorreed (afgelopen jaren geen tijd) kocht ik mijn banden ook altijd online. Leg ze er zelf wel om, maar daar gaat het ff niet om.

Als je naar een motorzaak gaat, dan wordt je enorm afgezet. Want ja, motorrijden is toch "luxe" voor velen. En dan heb je wel wat te besteden. En Heidenau banden, die hebben ze niet. Dan worden het dure Michelin of Pirelli. Ik heb het wel eens bekeken.

Ik zou voor een achterband bij die tent 2 complete sets kunnen oproken.

Autobanden ook. Ik ging naar de Euromaster in Zoetermeer, hij vroeg hoeveel ik reed. Tja, 30k per jaar zo'n beetje? Nou, dan moest ik die en die banden. Ja, maar ik wilde merk X want die kwamen heel goed uit de test, slijtagegedrag wat goed (levensduur dus) en goede grip op nat.

Zegt die verkoper, ja nee die banden is he-le-maal niks. Slijten heel hard en met 30k per jaar moet je het absoluut niet doen.

Zeg mij wat ik niet moet doen en dan doe ik het al helemaal. Dus banden eronder, scheelde honderden euro's, uitstekende banden. Gelul allemaal.

Allemaal kapitalisme, meer winst op Michelin dan op merk X.
 

Remakil

Forumguru
Tja, dat is logisch denken ze...
Ze vergeten dat ze bij minder marge een tevreden klant hebben die terug komt...

Ik bestel mijn motorbanden bij een kennis en die legt er ook onder voor weinig... scheelt aanzienlijk...
 

lugolux78

Forumguru
@Joske zoals beloofd hierbij de scan van het volledige rapport over de banden
Viel Spass!
 

Bijlagen

  • Bandentest1.pdf
    334,1 KB · Weergaven: 22
  • Bandentest2.pdf
    354,3 KB · Weergaven: 17
  • Bandentest3.pdf
    325,6 KB · Weergaven: 16

henriz

Forumguru
Na de bandenwissel even de bandenspanning controleren. Bij mij ging er een lampje branden om te waarschuwen voor een te lage bandenspanning. Dat was niet voor niks: achter zat er 2,4 Bar in.
Heb ik opgekrikt naar 2,8 Bar en dat voelde ik meteen. wegligging in de bochten werd beter.
 

EdK

Forumguru
Ja als je banden bol gaan staan zal dat zo aanvoelen.
2,4 a 2,5 Bar moet in principe genoeg wezen , of je kofferbak en achterbak moet vol met passagiers en lading liggen.
 

Remakil

Forumguru
Na de bandenwissel even de bandenspanning controleren. Bij mij ging er een lampje branden om te waarschuwen voor een te lage bandenspanning. Dat was niet voor niks: achter zat er 2,4 Bar in.
Heb ik opgekrikt naar 2,8 Bar en dat voelde ik meteen. wegligging in de bochten werd beter.
Hahaha...

Dat het lampje ging branden, was omdat je setting voor de controle op winterbanden staat/stond en op de betreffende spanning die er toen in zat. Ik had hetzelfde, maar ik heb de auto stil gezet en het controle systeem gereset. Probleem opgelost...

Je rijdt nu met teveel lucht in je banden, maar als jij dat lekker vindt prima... ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan glijd je vanzelf vd weg af bij een beetje regen..
Bij 2,8 bar achter? Echt niet... :nono:
Komt vrijwel overeen met de spanning voor volle belading - ik rij nooit met minder, indachtig de oude (fiets)spreuk "harde banden lopen lichter".
En dan heb ik het over de zomerbanden. Het instructieboekje van de Fabia zegt zelfs dat winterbanden nog eens 0,2 bar harder zouden moeten. Dát doeik dan weer niet, want ik vind het zo wel goed.

Ik ben overigens ook al heel wat lichte en zware regenbuien doorgekomen zonder ooit van de weg te glijden.
Zelfs al leek het soms meer op een speedboat dan een auto... :pardon:
 

dirkkroneman

Forumguru
Dat zeg je heel goed ;)
Komt vrijwel overeen met de spanning voor volle belading
Ik merk het echt wel goed als ik er teveel bar in heb zitten, als ik wat meer ga "smijten en gooien". En dat is nou precies wat er gebeurt als je het niet wil/verwacht, op het moment dat je (om wat voor reden dan ook) in de slip raakt. Maar goed ieder moet het voor zich zelf weten uiteraard ;)
 

CDK

Forumguru
@dirkkroneman, ik rij ook rondom op 2.8 rijdt echt perfect! (Nu zijn die Michelin's met die Twaron gordel wel extreem vormvast natuurlijk) ;) :)
 

jfk104

Actief lid
Vond het overbodig om een nieuw topic te openen omdat ik dit wel een geschikt draadje vond.

Ik mag van de LM niet meer wisselen van winter naar "zomer" omdat de banden te slecht zijn en omdat mijn contract ten einde is.

Vandaag de auto opgehaald van de 150.000 km beurt. De winterbanden hebben voor een profiel van 2.4 mm, ik moet nog wel tot eind mei voordat ik mijn Octavia in ontvangst kan nemen. Dat is nog wel een km of 7 a 8.000 rijden inclusief een rit naar Zuid-Frankrijk.

Wettelijk minimum is 1.6 maar normaliter waren ze al vervangen. Mijn vraag is dit nog wel een beetje vertrouwd om met vrouw en kinderen rond te cruisen, zeker met de combinatie winterbanden in 20-25 graden....
 

Canon-Eye

Forumguru
Winterprofiel is wellicht wat grover dan zomer, die mazzel heb je dan nog als het gaat regenen.
Maar de enige goeie raad die ik je nu kan geven is: rustig aan doen, dus zeker geen gooi- en smijtwerk - dan moet het wel lukken...
 
Bovenaan Onderaan