Tijd voor zomerbanden

micky

Forumguru
Ik heb ooit een rondleiding in Barneveld gehad bij Conti NL, omdat mijn motor voor een test op Conti's werd gezet...

Er was destijds een bepaald systeem, waarbij de velgen van elke auto die NL binnenkwam en die vanuit de fabriek op elke band werd gezet die daar voordelig was. Hier in NL meteen vervangen werden voor velgen met Conti's. Soort wissellijn, waarbij de velgen bij Conti vol automatisch werden ontdaan van het andere merk en voorzien van Conti's. De banden van de andere merken werden door Conti weer doorverkocht...

Ik ben daar ook geweest door trillingen in mijn auto die niet op te lossen waren, ik meende wel dat de velgensets niet doorverkocht werden, maar gewoon terug gingen naar de fabriek.
 

Remakil

Forumguru
De velgen werden daar voorzien van Conti banden. Die velgen gingen naar de plek waar de auto's van de trein/vrachtwagen afkomen en op die locatie werden de velgen van de binnenkomende auto's vervangen voor velgen met Conti banden...

De andere merk banden werden dus doorverkocht, de velgen natuurlijk niet... ;)
 

ertromp

Forumguru
Misschien voor op je Yeti Ed :deuk:

yeti_1.jpg


http://www.yeticycles.com/
 

EdK

Forumguru
Tsjjjj een yeti zonder spatborden en niet in de juiste kleur....
Profiel van de banden lijkt me nog voldoende
Of benne het winterbanden die nog gewisseld moeten worden ?
 

lugolux78

Forumguru
uploadfromtaptalk1396680206549.jpg

Kom uit de data / feiten wereld. Dus een score zegt meer dan een gevoel :-) hahah Onafhankelijke test in bijlage.
Michelin Primacy 3 ruim voor conti sportcontact 5 maar allebij zeer goed
 

Remakil

Forumguru
Bekijk bijlage 24986

Kom uit de data / feiten wereld. Dus een score zegt meer dan een gevoel :-) hahah Onafhankelijke test in bijlage.
Michelin Primacy 3 ruim voor conti sportcontact 5 maar allebij zeer goed
Het leuke is dat die Michelinband het enkel wint op comfort, geluid en levensduur...

De echt belangrijke zaken, de bochten en handeling zijn zowel bij nat, als droog wegdek voor de Conti's en dat is voor mij reden ze te nemen. Grip is belangrijker dan levensduur... ;)
 

andrehj

Forumguru
@Remakil : Dat laatste moet ik wel wat nuanceren, want als je het eerste tabelletje (p41) goed leest, dan zie je dat de remweg van de Michelin op nat wegdek toch 30 cm korter is dan die van de Conti.
Bovendien scoort de Michelin bij aquaplaning marginaal beter (100 km/h t.o.v. 99.9 km/h).

Op andere gebieden (rotondes bijvoorbeeld) scoort de Conti dan weer iets beter.

De conclusie is dan ook dat beide banden qua rij-eigenschappen zeer aan elkaar gewaagd zijn, maar dat de Michelin beter scoort op geluid en kosten (vanwege de langere levensduur), waardoor de Michelin mijns inziens terecht tot winnaar is uitgeroepen.

In de einduitslag krijgen beide (Michelin Primacy 3, Conti SportContact 5) samen met de Pirelli Cinturato P7 Ecoimpact het eindoordeel "zeer goed".

En toch zou ik, als ik in deze of vergelijkbare maat, waarin geen Michelin Energy Savers te koop zijn, een band moest kopen, gaan voor de Goodyear EfficientGrip Performance. Deze is nummer 4 uit de test (van in totaal 50 types!) en daarmee nog steeds zeer goed, maar scoort verreweg het best op de rolweerstand, wat je bij elke tankbeurt weer terugziet.

Even wat data over die rolweerstand: De testwinnaars van deze maat (225/50R17) zitten op een rolweerstandscoëfficiënt van 9.53 en 9.57 (* 10^-3), en de Goodyear EfficientGrip op 8.28. Wat toch al flink lager is.
Echter, in de AMS nummer 7 van vorige week is de Michelin Energy Saver+ getest (in de maat 205/55R16). Deze haalde een rolweerstand van maar liefst 7.06!
 

Gieliovd

Forumguru
Het is dat het bocht gedrag zo slecht is, maar anders gingen toch echt die Atlas eronder, als ik privé zou moeten kiezen.

Scheelt €280!

Dan kan je ze wel sneller verslijten, en 2 sets oproken, voor hetzelfde geld.
 

Desperado

Forumguru
Mwogh.....ik vind die testen niet echt relevant omdat ze zich altijd beperken tot 1 maat die zogenaamd de meest gangbare is.
Ik kijk op het moment dat ik nieuwe nodig heb zelf wel wat er allemaal is en zoek dan bij voorkeur met een zo laag mogelijk verbruik en geluid voor een redelijke prijs. Als privé rijder die alles zelf betalen moet is de portemonnee ook erg belangrijk :D En nee, ik cijfer de veiligheid niet weg. Geen hatsiflatsie en kinkilinki meuk onder mijn O1.
 
Bovenaan Onderaan