Terugroepactie

Rosinfield

† In Memoriam
@Corne: met een auto als de jouwe kan ik me wat bij beleving voorstellen. Echter bij een huis-, tuin- en keukenauto als de mijne, zelfs met tuning, went dat ook snel. En zo'n Auris zal niet echt verkeerd rijden verwacht ik. Zatrdag is trouwens de proefrit. Dan meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

APNL

Lid
@Monteurtje : Hoe verhoudt die software update zich tot de eventuele aanpassingen zoals bv. TVS die heeft uitgevoerd? Ben je die dan kwijt, zodat je weer in het (voor een aantal mensen onaangename) oude patroon terugvalt?

Ik heb de DSG aanpassing laten coderen bij TVS (DSG-dokter), zodat bij een eventuele update van de dealer er niks overschreven kan worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
@andrehj Kan het zijn dat het actie nummer per land/importeur verschillend is?
Ik heb me er net nog even in verdiept, maar het lijkt er op dat 35C3 het nummer is van de reeds afgelopen zomer uitgevoerde actie in Australië. Deze brief is in ieder geval al afgelopen juli ingescand:
 

Bijlagen

  • RecallBriefAustralie.pdf
    323,2 KB · Weergaven: 4

andrehj

Forumguru
Ik heb de DSG aanpassing laten coderen bij TVS (DSG-dokter), zodat bij een eventuele update van de dealer er niks overschreven kan worden.
Voor zover ik weet kan dat niet. Als de dealer nieuwe software in de DSG schrijft, worden de aanpassingen van TVS overschreven. Je zult dan terug naar TVS moeten om de software opnieuw aan te laten passen.
Ik denk overigens wel dat ik deze route ga volgen. Eerst de nieuwe fabriekssoftware er op, kijken wat die dan doet, en daarna opnieuw de juiste schakelpunten door TVS er in laten zetten. Daar zou ik ook nog wel voor willen betalen.
 

APNL

Lid
Als het goed is is die van mij gecodeerd, heb er zelf specifiek omgevraagd, was geen probleem, scheelt me in de toekomst een ritje van 4 uur (heen en terug) :)
 

Joske

Forumguru
misschien wordt er bedoeld met "codering" zoals bij een tuning dat het moeilijker te zien is voor de dealer dat er iets aan aangepast is. Niet zo noodzakelijk dat ie niet kan overschreven worden. Want dat zou willen zeggen dat ze de software van de mechatronic gelocked hebben, wat dus ook zou willen zeggen dat enkel TVS er nog iets aan kan veranderen.. Dat gaan ze niet doen volgens mij.
 

andrehj

Forumguru
De actie is bij Skoda 34F7.
De olie van de versnellingsbak wordt ververst. NIET die van de Mechatronic.
Er wordt nieuwe minerale olie ingedaan. En deze hoeft daarna niet meer ververst te worden.
Ook wordt er een software update uitgevoerd. Omdat de viscositeit verandert. En na de update
een basisafstelling van de versnellingsbak. Al met al zo'n 1,5 uur werk.
OK, duidelijk verhaal. Bedankt. Dit klopt ook met een Russische site, die beschrijft dat er 1.9 liter olie vervangen moet worden, wat ongeveer overeenkomt met de 1.7 liter die een SSP document als oliehoeveelheid van de bak vermeldt. Die Russen krijgen overigens gewoon 5 jaar garantie op hun DSG! Daar kan Pon nog wat van leren...

Er staat overigens overal dat deze actie gratis is. Maar wie betaalt hem dan? De dealer, de importeur, of de fabrikant? Heeft er iemand inzicht in deze geldstromen?

Maar er blijft toch iets wat ik echt niet kan begrijpen. In de diverse bronnen wordt gesproken van "deposits", die ontstaan door elektrolyse, waarna die deposits dan kortsluiting veroorzaken. Dat betekent dat ergens elektrische onderdelen in aanraking komen met een vloeistof (de olie?). En omdat dit wordt tegengegaan door vervanging van de bakolie, lijkt het waarschijnlijk dat dit proces ergens in de versnellingsbak plaats vindt. Maar daar bevinden zich toch helemaal geen elektrische delen? Die zitten toch allemaal in de mechatronic?

Voor wie mee wil zoeken naar de oplossing van dit raadsel, hier de uitgebreide SSP van de DQ200 DSG versnellingsbak:
 

Bijlagen

  • SSP390 - The 7-speed Double-clutch Gearbox 0AM.pdf
    1,5 MB · Weergaven: 14

ertromp

Forumguru
Maar er blijft toch iets wat ik echt niet kan begrijpen. In de diverse bronnen wordt gesproken van "deposits", die ontstaan door elektrolyse, waarna die deposits dan kortsluiting veroorzaken. Dat betekent dat ergens elektrische onderdelen in aanraking komen met een vloeistof (de olie?). En omdat dit wordt tegengegaan door vervanging van de bakolie, lijkt het waarschijnlijk dat dit proces ergens in de versnellingsbak plaats vindt. Maar daar bevinden zich toch helemaal geen elektrische delen? Die zitten toch allemaal in de mechatronic?
Er zitten wel degelijk "elektrische delen" in de versnellingsbak zelf dus in het tandwielgedeelte.
Er zitten opnemers voor toerentallen op de assen.
Mooi dat je zelf dat SSP document er bij hebt gedaan want daar zie ik het staan als G632 opnemer en de G612 opnemer
 

CDK

Forumguru
dat coderen / locken voor overschrijven dmv updates kan wel degelijk, ik heb hier niet voor gekozen, maar het is dus wel degelijk mogelijk, de dealer kan dan niets wijzigen / geen updates uitvoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: APNL

Joske

Forumguru
ok helder Corné,

zou verwachten dat ze dit niet zouden doen omdat ik zeg maar iets, stel dat TVS failliet zou gaan (kans is bijzonder klein imo) dan kan niemand nog iets aan je DSG bak aanpassen?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Mooi dat je zelf dat SSP document er bij hebt gedaan want daar zie ik het staan als G632 opnemer en de G612 opnemer
Ja, dat klopt, en dat had ik ook al gevonden, maar ik ga er toch vanuit dat die opnemers voldoende afgedicht zijn. Anders hang je ze toch niet zo in een vloeistof? Toch? :pieker:
 

Joske

Forumguru
de mechatronic met zijn printplaten en godweetwatnogallemaal zit toch ook gewoon in de olie? of ben ik nu zo verkeerd?
 

CDK

Forumguru
@Joske die files worden op een server opgeslagen, stel door brand of weet ik wat raakt dat kwijt.., dan moet je dus een hacker gaan inhuren om je DSG te hacken :deuk::D maar als ik er nog eens in de buurt ben dan laat ik het ook doen hoor, als ik 1 keer vergeet te vermelden bij de dealer dat ik geen updates wil ontvangen ben ik de spreekwoordelijke Sjaak :banghead: zit ik weer met die standaard shit opgescheept :sterretjes:;)
 

andrehj

Forumguru
de mechatronic met zijn printplaten en godweetwatnogallemaal zit toch ook gewoon in de olie? of ben ik nu zo verkeerd?
Nou, de mechatronic zit wel vol met olie (die printplaten zullen wel droog blijven), maar dat is een apart oliecircuit, waarvan de olie dus niet wordt vervangen. Het gaat in deze actie duidelijk om de olie die rond de tandwielen circuleert. Hoe het precies zit kun je nalezen in de bijlage van mijn post nr. 88, hierboven.
 

ertromp

Forumguru
Ja, dat klopt, en dat had ik ook al gevonden, maar ik ga er toch vanuit dat die opnemers voldoende afgedicht zijn. Anders hang je ze toch niet zo in een vloeistof? Toch? :pieker:
Geen idee of die opnemers wellicht dus vatbaar zijn voor die "deposits" en dat stuk elektrolyse waardoor je wellicht kortsluiting krijgt over zo'n circuit. Ik kan dat "deposits" en "elektrolyse" niet plaatsen. Is ook niet terug te halen uit officiële VAG berichten (tot dusver :D)
 

ertromp

Forumguru
Nog ter verheldering:

Ik heb in ERWIN het onderhouds en servicesysteem voor VAG aan de hand van mijn VIN nummer het volgende kunnen opdiepen.
Bij inloggen kreeg ik gelijk de melding dat er een veldactie is voor mijn auto.
Zie het document Voertuig individuele informatie

Bij het aanklikken van de reparatiehandeling kreeg ik nog de informatie die staat in het document service actie.
 

Bijlagen

  • Voertuigindividuele_informatie8539_terugroepactie_01.pdf
    50,2 KB · Weergaven: 33
  • Serviceactie.pdf
    292,7 KB · Weergaven: 46
Bovenaan Onderaan