Terugroepactie

ertromp

Forumguru
Zojuist nog gekeken in ERWIN. Dat is het elektronische reparatiehandboek en servicehandboek voor de Skoda dealers.
Hier wordt nog niet gesproken over verplichte olie wissel in de DQ200 bak. Vandaar dat de dealer nog onwetend zal reageren.
Ook Skoda zal zoals aangegeven op de buitenlandse forums aan de beurt zijn aangezien al die mooie DQ200 bakken of het nu een VW, Skoda, Seat of Audi is, allemaal uit de fabriek in Kassel komen.
Tja eerst het "premium" gedeelte van de VAG groep aan de beurt :D
 
Laatst bewerkt:
Geweldig....

Gisteren is onze Octavia uit 2009 midden op een parkeerplaats stil gevallen tijdens het rijden. Kleine tik en de volledige aandrijving viel weg. Dan maar stoppen, in P-stand en opnieuw starten.

Helaas. tijdens het opnieuw starten verscheen een 'ESP fault' op het scherm, en er gebeurde niets. Helaas kon zélfs de P-stand niet meer ontgrendeld worden, waardoor we 2 andere geparkeerde auto's blokkeerden.

Via Mobiliteits-service kwam de ANWB die vanalles geprobeerd heeft, maar alleen de foutcode U0101 kon vaststellen. Daarom maar de P-stand gedeblokkeerd en berger laten komen zodat de auto vandaag bij de dealer afgeleverd kan worden.

Ben benieuwd of dit te maken kan hebben met deze problemen, omdat het sterk lijkt op wat ik in andere (buitenlandse) forums tegenkom. Hopelijk is de dealer/importeur coulant...

Ard
 

ertromp

Forumguru
Ook ik ben benieuwd naar de oorzaak van de storing.
Zo'n U0101 melding zegt alleen maar dat er een fout opgetreden is in de communicatie over de CanBus.
Dus of het te maken heeft met de in dit topic aangehaalde terugroepactie is nog niet zeker.
Zo'n uitval DSG (blokkade) kan zo maar te maken hebben met of een vervuilde sensor of misschien een slechte verbinding ergens.
Ik ben benieuwd en houd ons op de hoogte!
 
Slecht nieuws helaas.

Het eerste bericht van de garage is dat het inderdaad de mechatronic is die vervangen moet worden. Ik ga er dan maar van uit dat ze ook de andere opties van vervuilde sensoren en slechte verbindingen hebben gecontroleerd.

De exacte kosten zijn nog niet bekend, omdat de garage wil controleren of er een coulance regeling voor dit probleem bestaat.

Heeft er iemand nog suggesties om te zorgen dat de kosten van deze reparatie zo laag mogelijk blijven? Het toeval wil namelijk dat we net afgelopen vrijdag een nieuwe Octavia besteld hebben, en dus geen zin hebben om nog veel geld aan deze auto te besteden :(
 

CDK

Forumguru
Dat wordt een dure grap :( je kan eens informeren bij TVS Engineering / DSG Dokter in Varsseveld wat die er van denken en wat het daar eventueel kost? Ik gok er op dat het wel eens een pak lager kan zijn als bij de dealer....
 

Desperado

Forumguru
Eerst maar even afwachten denk ik wat de dealer zegt. Als er coulance op is scheelt dat al in de kosten. Ik zou nu niet overhaast gaan kijken naar een andere oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

ertromp

Forumguru
Afhankelijk van wat de dealer aan kosten opvoert zou ik ook denken aan een second opinion door DSG Dokter net als @Corné de Kluijver aangeeft en wellicht dat daar de uiteindelijke reparatie inclusief de second opinion een stuk lager uitvalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Ik zal sowieso het officiële antwoord van de garage m.b.t. de coulance afwachten.

Het grote nadeel in deze, is dat de auto niet meer op eigen kracht verplaatst kan worden, dus zo'n second opinion wordt nogal een lastig verhaal.

In de tussentijd heb ik ook mijn eigen dealer gevraagd om contact met de reparerende garage contact op te nemen om te kijken of er gezamenlijk nog iets slims bedacht kan worden. Elders op het forum heb ik reacties m.b.t. coulance gezien en meer informatie gevraagd om in ieder geval zo sterk mogelijk te staan. Nog geen 5 jaar oud en net 85.000 km lijkt me toch geen normale levensduur voor zo'n component.

In ieder geval bedankt voor de reacties.
 
Zucht van opluchting....

Zojuist contact gehad met de dealer. De mechatronic valt 100% binnen een coulance regeling. Blijft over de reparatiekosten á €435. Ook niet leuk, maar in ieder geval veel beter te verteren dan €2000!

Hopelijk is morgen alles geregeld.
 

andrehj

Forumguru
Zucht van opluchting....
Zojuist contact gehad met de dealer. De mechatronic valt 100% binnen een coulance regeling. Blijft over de reparatiekosten á €435. Ook niet leuk, maar in ieder geval veel beter te verteren dan €2000!

@avdleeuw :
Dat is inderdaad goed geregeld. Zeker omdat de auto al 5 jaar oud was.

Over welke motor/versnellingsbakcombinatie ging het hier eigenlijk? Want dat kon ik in de discussie niet terugvinden.
 

Captain Hook

Forumguru
@MarcoO2: volgens mij heb jij helemaal geen DQ200 bak in je auto...

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/...-vw-kunden-jetzt-wissen-muessen-a-933604.html

Getriebe DQ200: Das 7-Gang-Doppelkupplungsgetriebe (DSG) DQ200 ist unter anderem in den Modellen VW Golf, Seat Leon, Skoda Fabia und Audi A1 verbaut. Betroffene Besitzer sollten ihren Wagen nach Terminabsprache rund eine Stunde lang einer Vertragswerkstatt überlassen. Dort wird kostenlos das synthetische Getriebeöl durch ein mineralisches Öl ersetzt.
 

ertromp

Forumguru
Die heeft @MarcoO2 ook in z'n 1.8 tsi de DQ200 :D
Op Erwin het serviceportaal van Skoda staat er nog steeds geen terugroepactie opgenomen voor dit item
 

Captain Hook

Forumguru
Ok, blijkbaar vergist. Dacht dat het maximum koppel van de DQ200 250Nm was en dat de 1.8 TSI daar wel over heen zou gaan... Klaarblijkelijk niet...:bloos:
 
Bovenaan Onderaan