Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

JeSko

Forumguru
Wrappen kan maar dan sleur je bij verwijderen de hele laag ook mee.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dank @Cordoba! Ik heb er niet minuten naar staan kijken, maar volgens mij zie je de kleurlak, zeker geen primer (volgens mij is die wit, dus dat zou goed zichtbaar moeten zijn). Ik zie op de foto ook de metallic stukjes. Aan de randen van de plek zie je ook wat stukjes waar de blanke lak los zit. Ik kan nu uiteraard geen nieuwe foto maken. :pardon:
Ik hoop maar dat niet straks het hele dak kaal is, zou wel teleurstellend zijn voor een auto van 10 jaar oud. Dacht dat de lakken dit tegenwoordig zelden meer hadden.

Ik vind een beetje kleurverschil ook niet zo erg, heb liever dat t goed beschermd is en niet 100% onzichtbaar, dan dat t eraf valt.

Wat betreft opschuren: welke korrel kan ik hiervoor gebruiken? Ik heb nog wat velletjes met verschillende korrels nat schuurpapier (van CROP, ze verkopen t wel specifiek voor autos) liggen van toen ik de koplampen van m'n Faab wou schuren vanwege veroudering, maar dat is er nooit meer van gekomen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou zeer minimaal schuren, echt alleen om betere hechting van de blanke lak te krijgen, en dan typisch een korrel rond de 2500. De lichte mattering van de kleurlak die dat oplevert, moet verdwijnen als die krasjes opgevuld worden door de blanke lak, waardoor ze weer onzichtbaar worden.

Wat de foto betreft ik zie iets wat mat anthraciet lijkt van kleur, dat zou volgens mij ook de primer kunnen zijn (is niet bij iedere lakkleur en elk automerk dezelfde kleur). Als je een loep hebt, kun je kijken of je daarmee beter beeld krijgt van de lakschade.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Herperduin

Forumguru
Dit is wel zonde. Ik zou even langs een schadebedrijf rijden om te vragen hoe dit kan en of je dit tegen kan gaan. Het begint met een mm los met de kans dat er meer los komt. Vraag is waarom en daarna hoe je het het kan conserveren. al dan niet ook optisch mooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik zal morgen er nog eens een goede blik op werpen. Begin nu toch ook steeds meer te twijfelen hoe het eruit zag.

@Herperduin is ook nog een idee. Moet dan wel een goede vinden, heb t idee dat een grote keten snel naar 'standaardhandelingen' grijpt, en niet zo flexibel is. Heb gelukkig weinig ervaring met schadeherstel, één keer verzekeringswerk omdat een fietser tegen m'n vorige (geparkeerde) auto was gevallen. Dak schijnt wel lastiger te zijn qua spotrepair. Het hele dak overspuiten gaat volgens mij al snel richting de €1000, dat vind ik wat gortig als t niet strikt nodig is...
 

Herperduin

Forumguru
@Tees je herkent een goede hersteller meestal wel aan of ze ook klassiekers doen. Daarvoor moet je meestal niet bij de grotere jongens zijn maar bij liefhebbers en die zitten vaker dan je denkt ergens in de buurt. Zij weten meestal wel wat een oorzaak is en wat nodig is om te conserveren en om tot een onzichtbare oplossing te komen. Hele dak is meestal overdreven maar oorzaak achterhalen is eerste stap.
 

Eltjo

Forumguru
Lakschurft. Jammer. Slechte hechting tussen de basis- en blanke lak.
Als de basislak er nog op zit en het geen metallic is, kan je ontvetten, licht schuren en dan met blanke lak spuiten.
Erger; dan de basislak ook opnieuw spuiten.
Nog erger of er door heen geschuurd; ook nog primer.
Het barst van de filmpjes om het e.a. aan te pakken.

De kunststof spoiler van mijn vrouw’s verkleurde auto heb ik voorzien van primer, baislak en blanke lak. De lak was nogal dun. De nog niet losgelaten blanke lak kon ik met een oud pasje eraf drukken en de allerlaatste stukjes voorzichtig met een mesje waar je ook je kookplaat mee afschraapt of de verfspatten van de ruiten. Op die manier hoefde ik weinig te schuren.
Alleen de bovenkant van de spoiler zodat ik de randen als overgang naar de onderkant kon gebruiken en heb ik dus niet gespoten. Sowieso gaf dit kleurverschil, maar is een compleet onderdeel dat vers gespoten is.

Is jouw geval hoop ik dat je basislak nog de juiste kleur heeft en je geen metallic hebt. Maar doe je er niets aan, dan gaat het vanaf de randen van de loslatende lak steeds verder.
 

Tees

Donateur
Storm Blue is een metallic lak. Wat maakt dat uit, is de hechting dan anders/moeilijker? Want Skoda verkoopt deze ook gewoon, net als alle andere kleuren, in die spuitbus-setjes (die ik dus heb).
 

Cordoba

Forumguru
Precies vanwege de kosten gaf ik aan dat wrappen van het dak (met of zonder dakstijlen) een alternatief is.

@Eltjo Ik gaf niet voor niets aan dat heel licht opschuren met een fijne grit, puur bedoeld is om wat ruwheid te maken, zodat de nieuwe blanke lak beter hecht, mijn inschatting is dat dit weinig weinig metallic flakes zal verwijderen/verstoren, omdat ik denk dat veel flakes net iets dieper verankerd liggen in de kleurlak.
 

Tees

Donateur
Net nog even gekeken en het is echt alleen de blanke lak die loslaat, de kleurlak is helemaal intact. Ik heb net even gekeken en in Utrecht zitten 2 schadeherstellers waar ik wel een goed gevoel bij krijg, eentje heeft ook een paar klassiekers op de website staan. Misschien heb ik (en zij) morgenmiddag tijd om er even langs te gaan, kijken wat ze ervan zeggen.
 

Kanerr

Forumguru
Heel eerlijk wat ik persoonlijk zou doen is 2500/3000 nat schuren (voornamelijk overgang van ‘basislak’ naar blanke lak en dan oppoetsen. Ja natuurlijk is het dak opnieuw laten spuiten het mooist maar ook onnodig vind ik. Wanneer je het goed polijst zal je heel misschien een hele lichte diepte verschil zien in de lak maar dat gaat er beter uitzien dan ieder ander idee met zelf lakken.

als je er echt blanke lak overheen wilt hebben als volgt;
Gedeelte + ~3cm eromheen met korrel 800 schuren, dan met tape/papier een boog maken om het geschuurde gedeelte heen zodat je geen harde rand creert, 3 lagen blanke lak, dan 24u later gespoten gedeelte met ~3cm eromheen met 1500 nat schuren, dan 2500 nat en 3000/5000 nat en dan als laatst weer polijsten :)

Chrisfix heeft hier een mooie video over, even zoeken onder rust repair, en dan doorscrollen tot het spuit en schuur gedeelte :)
 

Tees

Donateur
Dank @Kanerr voor de uitgebreide instructie.
Wat er het mooiste uitziet is voor mij niet de belangrijkste factor. Ik wil graag dat de lak weer beschermd is en m'n dak er straks niet uit ziet als een schurftpatiënt. Als dat betekent dat er wat kleurverschil te zien is op deze plek, dan vind ik dat overkomelijk.
 

Kanerr

Forumguru
Dan zou ik mijn eerste tip doen en erna een coating aanbrengen op je lak :) Of een goede sealant en iedere 6 maanden opnieuw aanbrengen.

Dan word je nog een echte poetsfreak ook joh ;) :D
 

Tees

Donateur
Dat is juist het punt @Kanerr, elke x maanden iets erop moeten smeren ga ik niet doen, ik ken mezelf daarin. Daarom liever een lange termijn oplossing die wellicht niet onzichtbaar is maar wel beschermt. Ik vermoed dat de losse stukjes weghalen, opruwen en overspuiten met blanke lak daar wel aan voldoet.
 

Tees

Donateur
Nog niet de tijd gemaakt om langs een schadehersteller te gaan voor de lakschurft, maar ondertussen wel spullen gekocht voor een volgend projectje.
Nu de kinderen wat ouder worden, hebben ze ook vaker elektronische apparaten mee in de auto. Tot nu toe deden we dat altijd met een USB-lader in de sigarettenaansteker, maar die (te korte) snoertjes naar achteren langs de armsteun irriteerden me steeds vaker. Dus tijd voor 2 USB-laders achterin!

20240323_112231_copy_3096x4128.jpg
Heb via neef Ali deze aangeschaft, voorwaarde voor mij was compact en met schakelaar. Zou QC3.0 moeten zijn, maar dat weet je nooit helemaal zeker met dit soort spul. Deze is trouwens bedoeld voor motoren, zat een rubber afdekking op, maar die heb ik eraf getrokken. Ik ga deze ín de 'asbak' plaatsen, (2x) gaatje onderin de bakjes boren en dan naar de sigarettenaansteker leiden. Daar dan aansluiten op de 12V. Zo hoef ik geen zichtdelen aan te passen (dat wordt zelden echt mooi, als in OEM-look, naar mijn mening) en dat bakje gebruiken we toch nergens anders voor. Ik twijfel nog even of ik direct op de kabeltjes ga solderen of het modulair maak door er een stekkertje tussen te zetten. In dat laatste geval kan ik t ook weer makkelijk verwijderen als dat een keer nodig zou zijn.
Dan kunnen de kinderen straks zelf gewoon dat bakje opentrekken en de laadkabeltjes inprikken. :jaja:
 

Tees

Donateur
2 weken geleden al aangekondigd, vandaag geïnstalleerd: de USB laadpoorten achterin!

Uiteindelijk besloten om de draden rechtstreeks op de kabels van de sigarettenaansteker te solderen, heb nog gekeken of het mogelijk was de kabels van de stekkertjes te halen, maar dat ging niet werken.

Hierbij een fotoverslag met toelichting, voor wie t ook nog eens wil uitvoeren. De stappen zijn: uiteraard materialen kopen. Ik heb deze bij neef Ali gekocht, en verder de gebruikelijke dingen als soldeerbout, standaard gereedschap, isolatietape en fleecetape.

Ik heb de USB poorten in de 'asbak' achter in de middentunnel gezet. 2x klein (4 mm) gaatje geboord in beide bakjes, draadje erdoor en de unit zelf met dubbelzijdig tape vastgezet.

20240405_125848_copy_3096x4128_1.jpg 20240405_125902_copy_4128x3096_1.jpg

In de auto vooraf de zekering van de sigaret verwijderd. De kans is tenslotte vrij groot dat je de 2 draadjes per ongeluk verbindt en het is een constante plus en dan *zap*.
Je kan de sigarettenaansteker vrij makkelijk verwijderen door de manchet rond de versnellingspook eruit te halen en dan van boven en onder een beetje voorzichtig te wrikken. Mijn geluk natuurlijk: het ronde plastic dingetje (de zgn spanhuls) rond dat gat is daarbij gebroken, ook niet zo gek met 10 jaar oud hard plastic. Heb een nieuwe in bestelling, €16 bij de dealer, artikelnummer 6Y0919341 9B9.

20240406_100033_copy_4128x3096.jpg

Onderaan de stekker loshalen, en dan kan je het beste de stekkertjes uit de huls wippen (naar voren, dus de huls blijft om de draden heen) om een beetje werkruimte te maken. Dan met een electricteitsdraad (ik heb geen trekveer) vanuit het gat van de asbak achter naar voren toe halen, aan rechterkant, want daar zit de ventilatieschacht en geen bewegende onderdelen van de handremkabel. Even paar keer proberen, maar best makkelijk te doen.

20240405_131030_copy_3096x4128_1.jpg
20240405_132323_copy_2567x3422_1.jpg

Volgende stap is de bekabeling net onder de stekker blootleggen, en de USB-kabels erop solderen (ik geef toe dat ik geen professionele soldeerkwaliteit lever, but it'll do). Bruin is zoals altijd bij VAG massa (dus zwart van USB), rood-zwart is hier plus (dus rood van USB). Daarna netjes isoleren met isolatietape en ook nog wat fleecetape om de snoertjes bij elkaar te houden t eerste stukje.

20240406_095745_copy_3096x4128.jpg

Tenslotte heb ik nog 1 kabelbindertje met schoentje achter de asbak geplaatst om te zorgen dat t snoertje echt niet naar links kan gaan en in de buurt van de handremkabel kan komen.
20240406_101730_copy_4128x3096.jpg
Zekering terug, checken of alles werkt en tadaaaa! 2 QuickCharge 3.0 (klopt idd, er kwam 9V uit bij aansluiten van m'n telefoon) USB poorten achterin de IJsvogel, verlicht in IJsvogel-blauw ;)

20240405_132254_copy_2774x3699_1.jpg 20240405_132414_copy_3096x4128_1.jpg
20240406_100637_copy_3096x4128.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Forumguru
Netjes :jaja:! Mooi opgelost en veilig weggewerkt :thumbsup:

Enne....durf 't bijna niet te zeggen @Tees maar ook nog ff met de stofzuiger aan de slag? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan