Behalve de kleine issues die zich al heel lang voordoen en niet urgent genoeg zijn om al wat aan te doen, doet de IJsvogel eigenlijk gewoon altijd wat ie moet doen. Daarom al een paar maanden niets te melden.
Maar er kriebelt al een tijdje wat om toch aan de IJsvogel te verbeteren (dankzij inspiratie van
@SteGo). De Amundsen+ die ik erin heb zitten voldoet op zich best, maar de kaarten beginnen ondertussen wel wat oud te worden (2020/21). En steeds vaker merk ik dat ik van tevoren even op Google Maps kijk om de files en de snelste route te checken. Op vakantie hebben we Google Maps er op de langere ritten zelfs bijna de hele tijd naast. Ik heb dus al wat langer in m'n hoofd om hier eens een upgrade op uit te voeren.
En dan kan je natuurlijk naar Zenec kijken, of een Chinese Android unit. Maar ik wil eigenlijk het liefste iets dat min of meer OEM is, ingebouwde navi heeft én Android Auto. En nu wist ik ook al even dat er een MIB2 PQ versie bestaat, die, met wat werk, geretrofit kan worden in de O2. Dan heb je weer recente kaarten (want de MIB2 wordt nog steeds geupdate),de optie tot AA, én origineel VAG.
Ik kijk dus al een tijdje met een scheef oog op Marktplaats en Onderdelenlijn of er een Skoda MIB2 PQ langskomt voor een leuk prijsje (ik wel wel Skoda-groen en geen VW-rood natuurlijk). En de aanhouder wint: deze week heb ik akkoord bereikt met een Marktplaats-verkoper voor een érg leuk prijsje. Alles is vrijgeschakeld, Component Protection eraf en een nieuw touchscreen (want die wil bij deze units nog wel eens overlijden).
Met alleen die unit ben je er nog niet, dus ik heb ook een adapterkabel en een Wireless AA unit gekocht bij neef Ali, en een nieuwe CAN gateway (mijn huidige ondersteunt het CAN-adres, 5F, van de nieuwe navi niet) met weinig kilometers van een autosloop gevonden.
Dus in de kerstvakantie heb ik een leuk projectje in t vooruitzicht. Zal nog wel het nodige werk in zitten, navi en gateway ombouwen, coderen, en dan hopen dat alles werkt

. Gelukkig ben ik niet de eerste in de wereld die dit probeert, er is het nodige online te vinden. Ik zal te zijner tijd ook een mooie how-to met foto's plaatsen, zodat dit ook voor dit forum bewaard blijft. To be continued...