Er is alweer wat tijd overheen gegaan sinds m'n vorige bericht hier, maar de IJsvogel doet het gewoon braaf.
Het enige wat telkens op vakantie weer extra opvalt is dat de motor soms even overslaat rond de 1800 toeren. Alleen bij zware belasting, dus berg op en/of met volle bepakking. 3 jaar geleden heb ik heel veel overslagen gehad op vakantie in Sauerland, toen was een van de bougies gecorrodeerd en daardoor de kabel en t bobineblok ook. Toen alles vervangen en was t bijna weg. Dit is hetgene wat nog overgebleven is.
In NL merk ik t alleen als ik in z'n 6 rij en de snelheid wat zakt (~ 80) en de weg omhoog loopt. Dan zakt t toerental naar rond de 1800 en slaat ie soms 1 keer over. Hier in de bergen gebeurt het ook in lagere versnellingen (4 of 5) maar ook dan alleen rond 1800 toeren. Als ik daarboven blijf kan ik vol gas geven en gaat t prima.
Ik heb, sinds de ervaring van 3 jaar terug, een dopsleutelset mee op vakantie, dus toch voor de check net even de bougie die indertijd verrot was losgeschroefd. Niet al te veel bijzonders aan te zien, alleen wat koolafzetting, wat op een wat te rijk mengsel kan duiden. Ze zitten er nu 3 jaar en zo'n 25k km in, maar aangezien het ook met nieuwe bougies gebeurde lijkt het me niet daaraan liggen.
Ik denk zelf in de richting van de turbodrukregelaar, omdat het telkens gebeurt als de turbo erin moet komen (1800 toeren) en onder hoge belasting, en dan het schakelen van de wastegate het snelste moet gebeuren. Tis bovendien een bekend zwak onderdeel van de 1.2 TSI motoren (en sommige latere motoren ook nog), er zitten nylon radertjes in die nog wel eens verslijten. Heb een jaar terug deze ook vervangen bij m'n neef (die ondertussen een andere Octavia heeft), toen was t vanwege een foutmelding.
Niet iets wat ik nu zelf kan oplossen, en tis ik niet zo hinderlijk dat t ook acuut moet. Boven de 2000 toeren blijven in de bergen is sowieso een goed plan

. Maar ik was wel benieuwd wat anderen hierover denken. Kan ik t na m'n vakantie eens proberen aan te pakken.