Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
@ertromp :nailbiting:, gewoon niet open schroeven dan zie ik t ook niet :facepalm:

Al zijn druppels olie gelukkig wel wat anders dan de klonten vet die ontstaan in riolering. Maar ik weet nog wel van m'n F1 dat er toen ook een lekkere vettige aanslag zat tussen de EGR klep en de inlaat (direct achter het gasklephuis).
 

Eltjo

Forumguru
Helaas krijgen alle auto’s op hogere leeftijd daar last van; corrosie is dikker dan niet gecorrodeerd plaatmateriaal.
Als je het op tijd invet, dan weer minder snel.

Hier nog een plaatje bij het praatje van de eerste lichting. Vet man! Een jaar later kwam er nog een hoop los. Onder de vloer verzameld in een zakje waren de uitgehaalde bonken 0,8 kilogram. Daarvan geen foto.
 

Bijlagen

  • 20230611_215608.jpg
    20230611_215608.jpg
    247,8 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Er is alweer wat tijd overheen gegaan sinds m'n vorige bericht hier, maar de IJsvogel doet het gewoon braaf.

Het enige wat telkens op vakantie weer extra opvalt is dat de motor soms even overslaat rond de 1800 toeren. Alleen bij zware belasting, dus berg op en/of met volle bepakking. 3 jaar geleden heb ik heel veel overslagen gehad op vakantie in Sauerland, toen was een van de bougies gecorrodeerd en daardoor de kabel en t bobineblok ook. Toen alles vervangen en was t bijna weg. Dit is hetgene wat nog overgebleven is.
In NL merk ik t alleen als ik in z'n 6 rij en de snelheid wat zakt (~ 80) en de weg omhoog loopt. Dan zakt t toerental naar rond de 1800 en slaat ie soms 1 keer over. Hier in de bergen gebeurt het ook in lagere versnellingen (4 of 5) maar ook dan alleen rond 1800 toeren. Als ik daarboven blijf kan ik vol gas geven en gaat t prima.

Ik heb, sinds de ervaring van 3 jaar terug, een dopsleutelset mee op vakantie, dus toch voor de check net even de bougie die indertijd verrot was losgeschroefd. Niet al te veel bijzonders aan te zien, alleen wat koolafzetting, wat op een wat te rijk mengsel kan duiden. Ze zitten er nu 3 jaar en zo'n 25k km in, maar aangezien het ook met nieuwe bougies gebeurde lijkt het me niet daaraan liggen.

20250806_102019.jpg 20250806_102028.jpg

Ik denk zelf in de richting van de turbodrukregelaar, omdat het telkens gebeurt als de turbo erin moet komen (1800 toeren) en onder hoge belasting, en dan het schakelen van de wastegate het snelste moet gebeuren. Tis bovendien een bekend zwak onderdeel van de 1.2 TSI motoren (en sommige latere motoren ook nog), er zitten nylon radertjes in die nog wel eens verslijten. Heb een jaar terug deze ook vervangen bij m'n neef (die ondertussen een andere Octavia heeft), toen was t vanwege een foutmelding.

Niet iets wat ik nu zelf kan oplossen, en tis ik niet zo hinderlijk dat t ook acuut moet. Boven de 2000 toeren blijven in de bergen is sowieso een goed plan :jaja:. Maar ik was wel benieuwd wat anderen hierover denken. Kan ik t na m'n vakantie eens proberen aan te pakken.
 

Arjan1985

Forumguru
Heeft de 1.2TSI motor ook een lucht inlaat traject wat vervuild kan zijn zoals de 1.0/1.5TSI of is die routing anders? Hoeveel km heeft je auto eigenlijk gelopen?
je kan proberen 98 te tanken op vakantie. Vaak toch goedkoper dan in NL ben benieuwd of je het hikje dan ook waarneemt.
 

Tees

Donateur
Ja, de 1.2 TSI heeft ook de bekende koolafzetting op de kleppen (aangenomen dat je dat bedoelt), net als de andere TSIs. Heb ik ook al aan gedacht dat dat een optie kan zijn. De IJsvogel heeft nu bijna 160k op de teller.

Er zit nu al Super E5 (volgens mij is dat wel 95?) in, in Duitsland is dat idd maar iets duurder dan E10. Maakt geen verschil. 98 lijkt me verder niets toevoegen.
 

PizzaPieter

Donateur
95 (E10) en 98 (E5) verschillen in basis in maximaal % bio ethanol.
E10 maximaal 10%
E5 maximaal 5%

Bij enkele 'duurdere' merken (o.a. Shell en BP) is dat bij E5 0% (althans, tijd geleden, niet opnieuw opgezocht).

Wat een verschil kan maken is dat bij de premiums (Shell V-power - BP Ultimate) een stofje toegevoegd is die de aanslag ZOU KÙNNEN voorkomen.

In de AW occassiontip van de Kodiaq I vertelde de garagehouder dat je 1 op de 5 tankbeurten premium kon tanken om die afzetting te verminderen, maar of dàt waar isz weet ik niet. Volgens mij 'brandt' die kool afzetting er niet zomaar af.
 

Tees

Donateur
Hebben jullie zo’n walnoten straalketel in de hobby garage?
Ha, nee, dat is echt te specialistisch. Ik zou dat denk ik ook niet zelf durven te doen. Tis al wel eens door m'n hoofd gegaan om t een keer te laten doen, het zal vast helpen, maar ik betwijfel of het de oplossing hiervoor is.

@PizzaPieter altijd preventief premium brandstof tanken kan ik me nog wat bij voorstellen, maar eens in de 5 tankbeurten geloof ik al minder in. En voor het verwijderen van koolafzetting gaat t allemaal niet helpen, hooguit marginaal. Ik heb al eens een flesje injectorreiniger in de tank gegooid, gewoon omdat ik t nog had staan en t ook geen kwaad kan. Niets van gemerkt, en ik geloof ook niet dat dat spul werkt om kool weg te halen. De beste manier is om t fysiek te verwijderen (walnutblasting dus) óf langdurig serieus hoog verhitten (~800-1000 graden). Dat laatste lijkt me niet verstandig als de motor helemaal in elkaar zit ;)
 

EdK

Forumguru
Hebben jullie zo’n walnoten straalketel in de hobby garage?
Uit betrouwbare bron weet ik wel dat er één van de leden er één heeft met pindadoppen blasting.
Dit omdat hij deze in overvloed hier telkens overhoud...
Doppen zijn wel wat zachter dus schoonmaken ( blasten) duurt hierdoor iets langer.... :koffie:
 

PizzaPieter

Donateur
Eens @Tees en 'injectorreiniger' is wat anders...die reinigt de injector die al voorbij de klep zit, maar ja, dat gebeurt met alle brandstof additieven natuurlijk
 

PizzaPieter

Donateur
Ik heb ook ooit laten walnutblasten, bij een garage op advies van (ik dacht) @ertromp in Apeldoorn.

Weet niet hoe effectief het was...geen foto's voor en na en het verschil in rijden was minimaal.
 

Tees

Donateur
Nou, vanmiddag het eerste écht spannende moment gehad met de IJsvogel. Ik reed met t gezin terug naar de camping in Oostenrijk en hoor op een gegeven moment een raar zoemend geluid. Alleen bij gasgeven en vooral boven de 2000 toeren. Geen lampje of wat dan ook, maar de motor leek wel wat minder vermogen te hebben.

Paar honderd meter later moet ik remmen voor een bus en werkzaamheden. Rempedaal KEIhard...ik had gelukkig de helderheid van geest om de handrem (door mijn rij-instructeur indertijd de noodrem genoemd) erbij te gebruiken om tijdig stil te kunnen staan. :nailbiting: Kwam toen ook een melding van het ASR systeem. Gelukkig waren we toen 300m van de camping vandaan, dus heel voorzichtig t laatste stukje naar de camping gereden, en toen bleek de motor ook heel onrustig te zijn bij lage toeren.

Wegenwacht dus ingeschakeld en daarna even de motorkap open getrokken. Na wat rondkijken zag ik een slangetje loszitten. En ja hoor, dat was de onderdruk slang die van de motor naar de rembekrachtiger loopt. Ingescheurd en losgeschoten dus.
20250814_161940_copy_3096x4128.jpg

Half uurtje later was de Oostenrijkse Wegenwacht er al en die was het met me eens. Ook in het foutgeheugen stond een fout in zowel motor- als remsysteem. Remsysteem verwees naar de motormodule en die gaf een fout van 'Aanzuig valse lucht'. Dat was helder dus.
20250814_165447_copy_3071x2303.jpg

Slangetje was lang genoeg, dus afgesneden en opnieuw gemonteerd. Dat laatste had nog wat voeten in de aarde, want zo'n vacuümslang is van hard plastic gemaakt, eerst met siliconenspray geprobeerd en daarna nog wat verwarmd en toen lukte t. En daarmee was t probleem gelukkig ook weg.

Maakte me eerst wel ff flink zorgen, hiermee kan je natuurlijk écht niet veilig rijden. En we gaan zaterdag huiswaarts. Maar gelukkig dus een quick fix en de IJsvogel vliegt weer als altijd. :dankje:
 

EdK

Forumguru
Tsja het is een koele kikker die ijsvogel....... :koffie:
En dan volgende week alle slangen nalopen en waar nodig deze vervangen ??
 

Tees

Donateur
Tsja...kan je voorspellen wanneer een slang de geest geeft? Volgens mij is dit typisch iets wat gebeurt met ouderdom. Ik kijk sowieso wel geregeld even naar verschillende slangen, maar je kan lang niet alles goed bekijken. Een scheurtje zie je dus zo over het hoofd. En om nou álle slangen preventief te vervangen...dat is ook weer wat overdreven lijkt me.
 

SteGo

Donateur
Lijkt mij ook een typisch ouderdomskwaaltje. Zeker harde plastics worden nou eenmaal niet zo goed oud.
Maar fijn dat het probleem in ieder geval terplekke gefixt kon worden waardoor je gewoon lekker met de eigen ijsvogel weer naar huis kunt. Toch fijn dat je in zo'n geval kunt rekenen op ANWB, of dit geval ÖAMTC. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Volgens mij 'brandt' die kool afzetting er niet zomaar af.
In het inlaattraject, dus vóór de ontsteking/ verbranding, wordt er helemaal niks ge- of verbrand…
Hoogstens wordt er met zware belasting bij hogere toerentallen dusdanig veel lucht langs gezogen dat er iets loslaat en mee schiet de verbrandingskamer in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

eriktv

Forumguru
Fijne klant zo voor de ÖAMTC, met zelfdiagnose ;) Wel schrikken zeg, gelukkig ging het goed! Goede move ook met de handrem, die probeer ik nog in mijn instinctieve brein te prenten, just in case.

Ik smeer regelmatig plastic en rubber onderdelen in met een rubber verzorgend product. Houdt het spul langer flexibel en mooi moment om alles te checken. En áls een slangetje dan scheurt, gebeurt het hopelijk op dat moment. En niet ergens op een berghelling oid. Uiteindelijk heb je veel malheur met de auto toch door ouderdom en niet door slijtage.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Voor rubbers zie ik nog wel nut in een onderhoudsmiddel, dat is namelijk vrij poreus en dampt veel uit. Voor plastics zie ik er minder het nut van in, dat is gemaakt om juist niet ergens mee te reageren. Maar baat het niet, dan schaadt het waarschijnlijk ook niet in dit geval.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan