Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Zoals hier te lezen valt is een paar weken terug de F1c ingeruild voor een O2c. Tijd voor een Mijn Auto topic dus! De F1c heeft deze eer nooit gekregen, het was m'n eerste wagen, indertijd wel aangemeld hier, maar niet zo actief geworden. Pas sinds anderhalf jaar ben ik echt actief geworden hier én zelf gaan sleutelen aan de wagen. Dus de O2c mag een eigen topic!

De IJsvogel (zoals ik 'm voor deze gelegenheid maar even gedoopt heb :-)) is van de band gerold in november 2012 en is dus het laatste model O2c. Gemotoriseerd met de 1.2 TSI met 105 paarden in het vooronder, maar vooral met maximaal koppel vanaf 1700 toeren, is 'ie een verademing ten opzichte van de Faab met de 1.4 16V die pas rond de 3000 toeren eens wakker werd. Hij is in de prachtige kleur Storm Blue, ik word er elke dag dat ik 'm zie staan voor de deur blij van, zo mooi! De O2c heeft natuurlijk een beetje een ontwerp van you love it or you hate it, ik heb ook wel getwijfeld. Maar in deze kleur komt 'ie gewoon tot leven, zó anders dan in zwart of zilver!

Het is een Arctic versie, dus best wel fijn uitgerust, te weten met:
  • Sportstoelen met stoelverwarming
  • Climatronic
  • Mistlampen voor & achter
  • PDC achter
  • Amundsen+ RNS315 radio/navi
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Trekhaak
  • 16" lichtmetaal
Een paar plaatjes (ik moet nog eens echt leuke foto's ervan schieten, maar daar heb ik alsmaar de tijd niet voor...):
3a669638d8dd5c087b8c9c8cc3dca74a.jpg

20210910_112450-jpg.91585


Wat ga ik er allemaal aan veranderen? Nou, heel weinig eigenlijk! Ik ben van plan het beestje te vertroetelen, maar ik ben wel van de functionele aanpassingen. Een paar dingen die wel op 't lijstje staan:

  • Navigatiekaarten updaten, er staan nog kaarten op van rond de productiedatum
  • LED-verlichting in de achterbak, deuren en handschoenenkastje
  • Michelin CrossClimates eronder zetten (de huidige banden zitten nog zo'n 4mm op, maar zijn wel echt oud. Laat ze nog even zitten, als het toch echt winter wordt gaan de CCs wel besteld worden)
  • Accu vervangen (volgens mij ook nog de originele)
  • Velgkapjes vervangen (zien er niet al te florisant meer uit)
  • Versnellingpookkapje vervangen (ook wat sleets)
  • Verwarmingsroosters middenop het dashboard vervangen, de ene zijn de lamellen helemaal scheef/eruit
  • Achterruit (laten) polijsten, er zit een prachtige ronde kras in, blijkbaar is de vorige eigenaar met heel versleten ruitenwissers (of een steentje oid eronder) een hele tijd doorgegaan met wissen
  • Kentekenplaat houder achter vervangen door eentje zonder reclame :nono:
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Veel plezier van je ijsvogel! Mooie auto in die kleur, namen geven aan je auto is ook zo'n guilty pleasure van autofielen :D
 

Tees

Donateur
En de eerste klusjes zijn al uitgevoerd! Accu is vervangen door een gloednieuwe Varta:

signal-2021-09-17-092340.jpg

En de LEDs zijn binnengekomen vanuit Duitsland (HyperColor, bevalde goed in de Faab):

20210922_143726.jpg

En een SD-kaartje met de nieuwe navigatiekaarten van 2021 (v12) is ook binnengekomen, die is nu halverwege met installeren (want dat duurt eeeeeindeloos, heb er nu een uur mee gereden, en dus ongeveer halverwege)
 

Tees

Donateur
Als ik harder rij, ben ik sneller op m'n bestemming, duurt t juist langer voordat ie klaar is :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rosinfield

† In Memoriam
Ik wil de pret niet bederven, maar toch even het volgende, omdat ik er op het Polo forum ook weer een topic over zag en je er misschien preventief iets aan kunt doen. Wat ik vaak lees en ook zelf heb meegemaakt destijds met de Yeti, is het volgende. Op gegeven moment gaat de auto out of the blue in noodloop. 1 cilinder doet niet meer mee. Oorzaak: bougiekabel wordt te heet en geeft de geest. Vaak ook meteen bobine kapot. Later zijn er andere, beter geisoleerde kabels in gekomen. Wellicht iets om eens naar te kijken en evt preventief iets aan doen
 

Okki

Donateur
Achterruit (laten) polijsten,

Geen idee dat zoiets kan/kon. Heb zelf helaas ook 2 krassen (oorzaak waarschijnlijk ooit met ijsvrij maken, steentje onder ruitenkrabber)

Hou me op de hoogte. Vooral ook was ongeveer de prijs is...
Ben benieuwd.
 

EdK

Forumguru
duurt t juist langer voordat ie klaar is
Zet je hem einde rit gewoon uit die Skoda en dan gaat je na t werk weer richting huis en update je verder...
Dat schijnt het voordeel te zijn van het wegschrijven (updaten) van de unit zelf....
 

Tees

Donateur
Zeker, dat is ook precies zoals het nu is Ed! Maar aangezien geen woon-werkverkeer met de auto doe, staat ie nu alweer een week op halverwege.
 

Cordoba

Forumguru
Geen idee dat zoiets kan/kon. Heb zelf helaas ook 2 krassen (oorzaak waarschijnlijk ooit met ijsvrij maken, steentje onder ruitenkrabber)

Hou me op de hoogte. Vooral ook was ongeveer de prijs is...
Ben benieuwd.

Het polijsten van glas kan zeker, maar het is geen wondermiddel. Je moet er niet vanuit gaan dat een diepe kras echt verdwijnt (zoals dat in de lak wel kan), het is eerder dat het oppervlak van de kras gladder gepolijst wordt, zodat ie minder hinder (lichtverstrooiing) veroorzaakt. Ook bij een voorruit met fijne krasjes kan de kijk op de buitenwereld flink verbeteren door polijsten (denk aan tegen een laagstaande zon in rijden, waarbij alle krassen in de ruit hinderlijk zichtbaar zijn).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik wil de pret niet bederven, maar toch even het volgende, omdat ik er op het Polo forum ook weer een topic over zag en je er misschien preventief iets aan kunt doen. Wat ik vaak lees en ook zelf heb meegemaakt destijds met de Yeti, is het volgende. Op gegeven moment gaat de auto out of the blue in noodloop. 1 cilinder doet niet meer mee. Oorzaak: bougiekabel wordt te heet en geeft de geest. Vaak ook meteen bobine kapot. Later zijn er andere, beter geisoleerde kabels in gekomen. Wellicht iets om eens naar te kijken en evt preventief iets aan doen
Geen pretbederf hoor Menno, juist fijn dit soort aandachtspuntjes! Was jouw Yeti ook een 1.2 TSI (CBZB)?

Ik zie in ETKA staan dat er 3 versies van de bougiekabels zijn geweest, eentje tot 05/10, eentje tot 21/10/12 en eentje daarna. Nu is de IJsvogel in november 2012 op kenteken gezet, kan dus net wel of net niet die laatste versie zijn. Je zou denken dat bij de laatste versie die problemen wel verholpen zijn (één van de redenen dat ik een 2012 model wou) maar weet jij daar meer van?

@Cordoba: ik heb eerst even met de hand en Commandant 4 (sorry, weet dat t vloeken in de kerk is, maar had t nou eenmaal staan) geprobeerd en daar werd t zo op t oog wel wat beter van. Wil nog wel met een DAP aan de slag, volgens mij hebben ze er een bij m'n sleutelclub. Misschien helpt t, misschien moet ik t ermee doen. Tis voorlopig niet zo dramatisch dat ik de achterruit ervoor laat vervangen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, ik weet er niet meer van wat betreft types en jaartallen. Het is ook te lang geleden inmiddels. Maar je zou best gelijk kunnen hebben. Misschien dat je plaatjes kunt vinden van de drie soorten kabels en dat dan vergelijken met jouw kabels. Ik weet wel dat die van mij gewoon rubber kabels waren en dat als ik me goed herinner er om de vervangers een soort metalige bescherming omheen zat
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Nee, ik weet er niet meer van wat betreft types en jaartallen.
Toch tekenen van ouderdom....
Maar goed zover ik weet had je de eerste lichting van de Yeti en ook nog een speciale editie
Welliswaar de basisuitvoering zonder CC want dat vond je toen nog maar niks en ging je zeker nooit nemen...Maar ja toen werd je ouder ne gekker en toen kwam er de CC waar je nu niet zonder kunt.
Dus TEES , menno had de eerste tot 5/10 in de vorm van de 1,2 TSI wel met DSG, dat dan weer wel....:D
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Voor het effectief polijsten van glas moet je echt een glaspolijstmiddel hebben én een speciale pad voor het polijsten van glas. Handmatig polijsten van beschadigd glas kun je proberen met de hand, maar het belangrijkste effect is dan dat je de sportschool over kan slaan. Zelfs met de juiste spullen, is het polijsten van glas een klus waar je geduld voor nodig hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
@Rosinfield Ik heb nog eens zitten kijken naar welke versie bougiekabels ik heb, maar word er niet echt wijs uit. Er zijn idd meerdere versies geweest, blijkbaar was cylinder 1 het grootste probleem, want die is als eerste vervangen en heeft 3 versies gehad. De andere 3 cylinders hebben 2 versies gehad, voor of na 10/2012. Nu heb ik geprobeerd op basis van m'n VIN de productiedatum te achterhalen. En nou komt de verrassing: volgens m'n VIN (op basis van wat ik op internet vind) zou m'n auto in 2013 geproduceerd zijn (10e teken is een D, da's 2013). Maar hij is toch echt in 2012 op kenteken gezet...snapt iemand het nog?? Ze kunnen toch niet modeljaar aanhouden voor de productiedatum?

@Cordoba heb jij ervaring met zoiets: https://glasspolishshop.com/glass-r...kits/xnet-pro-glass-scratch-removal-kit-25022 . Ik zag 'm wel iets goedkoper dan dit, ben benieuwd of glas polijsten iets is wat ik zelf kan doen of toch beter kan uitbesteden aan een expert...:pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Da's wel erg wonderlijk; auto's worden tegenwoordig voorzien van de meest geavanceerde systemen, maar tijdreizen...
 
Bovenaan Onderaan