Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

eriktv

Forumguru
Geen idee of het helpt voor de levensduur van plastic eigenlijk. Maar ziet er wel weer netjes uit en als ik dan toch bezig ben.. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Nog een ander dingetje dat al langer optreedt: de communicatie met de engine module gaat niet altijd even soepel. Het duurt (met OBDeleven) soms heel lang om te verbinden met de Engine module (terwijl de andere modules prima gaan) en parameters loggen lukt me vaak ook niet. Het is niet altijd, maar lijkt in de loop der tijd wel vaker wel dan niet goed te gaan.

Ik dacht eerst dat dat aan m'n OBDeleven lag, maar de Oostenrijkse Wegenwacht met zo'n universele unit had ook trage communicatie zag ik. Ik vermoed dat de communicatie via de CANbus niet goed verloopt en ie dan terugvalt op de K-line en die is idd heel traag.

Iemand (@Antera wellicht?) hier ervaring mee? Waar zou het door kunnen komen? Ik vermoed zelf als eerste een slechte kabelverbinding. M'n OBD plug ziet er niet al te solide uit, dus het kan daarmee te maken hebben? Maar kan een slechte verbinding op die plek alleen de communicatie met de engine module verstoren? Of zou t toch eerder dichtbij de engine module zitten?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Behalve de kleine issues die zich al heel lang voordoen en niet urgent genoeg zijn om al wat aan te doen, doet de IJsvogel eigenlijk gewoon altijd wat ie moet doen. Daarom al een paar maanden niets te melden.

Maar er kriebelt al een tijdje wat om toch aan de IJsvogel te verbeteren (dankzij inspiratie van @SteGo). De Amundsen+ die ik erin heb zitten voldoet op zich best, maar de kaarten beginnen ondertussen wel wat oud te worden (2020/21). En steeds vaker merk ik dat ik van tevoren even op Google Maps kijk om de files en de snelste route te checken. Op vakantie hebben we Google Maps er op de langere ritten zelfs bijna de hele tijd naast. Ik heb dus al wat langer in m'n hoofd om hier eens een upgrade op uit te voeren.

En dan kan je natuurlijk naar Zenec kijken, of een Chinese Android unit. Maar ik wil eigenlijk het liefste iets dat min of meer OEM is, ingebouwde navi heeft én Android Auto. En nu wist ik ook al even dat er een MIB2 PQ versie bestaat, die, met wat werk, geretrofit kan worden in de O2. Dan heb je weer recente kaarten (want de MIB2 wordt nog steeds geupdate),de optie tot AA, én origineel VAG.

Ik kijk dus al een tijdje met een scheef oog op Marktplaats en Onderdelenlijn of er een Skoda MIB2 PQ langskomt voor een leuk prijsje (ik wel wel Skoda-groen en geen VW-rood natuurlijk). En de aanhouder wint: deze week heb ik akkoord bereikt met een Marktplaats-verkoper voor een érg leuk prijsje. Alles is vrijgeschakeld, Component Protection eraf en een nieuw touchscreen (want die wil bij deze units nog wel eens overlijden).

Met alleen die unit ben je er nog niet, dus ik heb ook een adapterkabel en een Wireless AA unit gekocht bij neef Ali, en een nieuwe CAN gateway (mijn huidige ondersteunt het CAN-adres, 5F, van de nieuwe navi niet) met weinig kilometers van een autosloop gevonden.

Dus in de kerstvakantie heb ik een leuk projectje in t vooruitzicht. Zal nog wel het nodige werk in zitten, navi en gateway ombouwen, coderen, en dan hopen dat alles werkt :dankje:. Gelukkig ben ik niet de eerste in de wereld die dit probeert, er is het nodige online te vinden. Ik zal te zijner tijd ook een mooie how-to met foto's plaatsen, zodat dit ook voor dit forum bewaard blijft. To be continued...
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Echte betekenis van OEM+!

Ik had dezelfde MIB2 PQ in mijn CC, daar ga je echt plezier aan hebben :) Werkt ideaal en nadeloos.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Vanochtend de MIB2 PQ binnengekregen. De verloopkabel voor de Quadlock en de nieuwe gateway liggen ook al klaar, nu alleen nog de AUX-USB kabel binnenkrijgen, dan kan ik echt aan de gang.

Maar natuurlijk wou ik de unit zelf wel alvast even testen, dus even in de auto gehangen, en alles werkt iig zoals het tot dusverre zou moeten werken. Aantal dingen (Bluetooth, navigatie) moet ik nog aan werken, maar dat wist ik al.

Keep posted...;)
 

Tees

Donateur
Een kleine sneak preview, om jullie alvast warm te laten draaien voor het hele verhaal in @SteGo stijl ;)

Zoek de 3 verschillen...voor:
20251216_112604_copy_3096x4128.jpg
En na:
20251223_122751_copy_3096x4128.jpg

En dan lijkt het alsof het niet zoveel werk was en het verschil helemaal niet zo heel groot is. Allebei is niet waar :facepalm:.
Er zaten onderweg wel wat kleinere en grotere stressmomentjes in...maar daarover later meer :angel:
 

EdK

Forumguru
Een vooruitgang en model komt me bekend voor van me Caddy zo met de 2 SD kaart lezers
Maar zonde van dat krasje op de afdekrand, even potje zilver van revell halen in de speelgoedwinkel en bij tippen die handel... :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Helemaal mee eens @EdK! Helaas zat die kras er al bij aankoop in. Heb toen nog een tijdje Onderdelenlijn in de gaten gehouden en ook gezocht op (nog niet gedemonteerde) sloopautos, maar kon dezelfde niet vinden voor een redelijk bedrag. Bijwerken met lak heb ik over gedacht, maar dat ga je nooit netjes in exact dezelfde kleur krijgen. Dus heb ik t maar (min of meer) geaccepteerd. Maar zeker nu ik weer zo'n tijd daar gewerkt heb, steekt t me wel nog steeds een klein beetje.
 

EdK

Forumguru
Ik kan hele boekwerken in dashboard hebben liggen en heb er geen last van
Maar zo'n krasje.......... al had hem 10x opnieuw moeten spuiten...... maar hier word ik kriegelig van als bij mij was...
 

Arjan1985

Forumguru
Mooi zo’n radio upgrade. Daar ga je elke dag van genieten.

T.a.v. de kras. Laten wrappen? Of zelf even wrappen? Meteen voor de carbon look gaan? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Zeker @Arjan1985! Heb er al een paar keer mee gereden (toen t nog niet af was, maar wel al functioneerde), en dat is toch wel weer leuk :jaja:

Wrappen, nah, dat gaat m niet worden. En zeker niet in carbon look! :nono: Als ik ergens nog een andere goedkoop op de kop kan tikken, dan zal ik dat zeker niet laten. Maar ik ben er ondertussen redelijk aan gewend. Ben zelf ook niet zonder littekens ;)
 

EdK

Forumguru
Maar goed jou wrappen ( op knappen) is stuk duurder dan dat Sko :D da frontje !!
En als je voor roze kiest dan heb je het waarschijnlijk ook nog gratis........
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Goed, dan nu het hele verhaal van de vervanging van de radio/navigatie/MMI. De aanleiding was dus tweevoudig: ik wou graag recentere kaarten (de Amundsen+ / RNS315 draait op de kaarten van '20/21) en ik wou graag Android Auto voor Google Maps ondersteuning. OK, ik wou ook graag een leuk hobbyprojectje :jaja:. En liefst OEM(+).

Enter de MIB STD2 PQ (ook wel MIB2 STD PQ, beide termen zie je online, gaat om dezelfde unit). Een MIB2 systeem dus, met nog actuele kaarten, en met AA/CarPlay, voor het PQ platform. O.a. gebruikt in de Yeti FL en de Golf 7.5. Tijdje Marktplaats in de gaten gehouden en toen eentje voor een heel mooie prijs (€375) op de kop getikt, alle functies vrijgeschakeld en Component Protection verwijderd. Kan je ook prima zelf met de MIB STD2 PQ Toolbox icm VCDS/OBDeleven.

Maar met alleen de radio-unit ben je er niet. De auto kan niet standaard via de CANbus communiceren met de radio, daarvoor heb je een nieuwe CAN gateway nodig (gevonden bij de sloop, €30). De QuadLock aansluiting is niet hetzelfde, dus je hebt een verloopstuk nodig. En voor Android Auto / CarPlay heb je een USB aansluiting nodig. Als extra optie heb ik ook nog een Wireless AA unit gehaald. De laatste 3 komen van neef Ali. Alles bij elkaar dit setje:

20251215_120207_copy_3415x2716.jpg

Eerst maar eens zien of de aangeschafte unit werkt. Oude radio eruit, adapterkabel ertussen en de nieuwe aansluiten. Check, alles werkt :yeah:! Navigatie nog niet, want ik had toen nog geen SD kaart met kaarten klaargemaakt, en ik heb nu 2 Bluetooth signalen vanuit de auto :pardon:. Maar dat fixen we later wel.

Nu ik dat weet, gaan we het serieuzere werk doen. Aangezien ik niet de tijd had om alles in 1x te doen, heb ik t stap voor stap gedaan, zodat de auto tussendoor nog bruikbaar was. Dus eerst de CAN gateway vervangen. Eerst even alle coderingen backuppen met OBDeleven en wat screenshots gemaakt. De gateway zit net boven het gaspedaal, je hoeft alleen maar het isolatiemateriaal daar weg te halen om die te zien. Voor het gemak ook het onderste dashboardpaneel los gehaald (slechts 3 T20 schroeven). En dan is t met mijn handen, maatje kolenschop, even priegelen. Eerst de (lichtblauwe) stekker losfriemelen, en dan de 2 clipjes van de gateway met gepast geweld loshalen. Nieuwe erin in omgekeerde volgorde en klaar.
20251215_162754_copy_2322x3096.jpg

Nu komt een lastig puntje: programmeren. Je moet alle modules aanmelden in de gateway, en in long coding aangeven dat 'ie nu niet meer in een 3-deurs VW (Golf) zit, maar in een 5-deurs Skoda. Onder adaptations hoefde ik niets te veranderen. En natuurlijk ging dat niet in 1x goed :sterretjes:. Hoe kan dat nou, ik zie de radio wel, maar in de Maxidot staat Navigatie niet meer...?!? Ehm...owja, vinkje bij Navigation in de modules niet aangezet. Vandaar dat de Gateway een foutcode 'Incorrect coding' gaf :pardon:. Die aangezet, foutcodes gewist, en jawel, Maxidot is weer compleet! :yeah:

OK, dat was stap 1. Nu de unit zelf echt vervangen. Adapterkabel ertussen (blauwe en groene blokje even eruit laten), de GPS en FM/AM antennekabel omzetten, en de USB/Aux-aansluiting erbij steken. De Aux kabel zit op de groene connector. Op de oude groene zitten de 2 microfoonpinnen, die moeten overgezet worden naar de blauwe. Opnieuw de check of alles werkt, en jawel! AA uitgeprobeerd...die werkt niet...wel zichtbaar op t scherm, maar detecteert geen verbinding, zoals draadloos als bedraad. De iPhone van t werk dan proberen op CarPlay, die werkt wel :pieker:. Googlen maar...ah, oudere Samsungs hebben vaak problemen met AA. De Fairphone van vrouwlief even geprobeerd: yes, werkt wel, zowel bedraad als draadloos. Is t iig geen radioprobleem :)

Dan stap 3: netjes inbouwen. Eerst een net plekje zoeken voor de USB-aansluiting. Ook al wil ik 'm draadloos gebruiken, heb ik liever de USB-poort bereikbaar. En kijk, in het dashboardkastje zit de Midi-aansluiting die ik toch weg ging doen. Met een heel klein beetje vijlen past de USB-unit er keurig in. Alsof t OEM is :jaja:. Wel even oppassen met terugplaatsen van t kastje, want de USB-unit steekt vrij ver uit. Dus eerst t kastje terug, dan de unit erin steken.
20251220_143444_copy_4128x3096.jpg

En dan denk je dus dat je er eigenlijk wel bent, want alleen de MMI zelf moet nu nog terug in t gat. Nou, zo simpel was dat niet...:shutup:. Toen ik de unit terug in t gat wou doen, bleek dat er te weinig ruimte voor de QuadLock-adapter was. Van alles geprobeerd, maar het ging gewoon niet passen. Ik heb nog geprobeerd pinnen om te zetten van de oude op de nieuwe QuadLock, maar die waren niet hetzelfde. Dus dan zit er maar 1 ding op...de kniptang erin en doorsolderen. Wel even de accu los, en netjes één voor één werken, zodat ik ze niet per ongeluk zou verwisselen. Vooral de dikke voedingskabels zijn lastig te solderen (en ik ben ook zeker geen soldeerpro), maar dat lukte. 20251223_111432_copy_3096x4128.jpg
Toen de accu weer vast en testen. Shiiiiitttt...de MMI gaat niet aan :nailbiting::nailbiting::nailbiting:. Dat was t moment dat ik dacht misschien wel wat vernaggeld te hebben. Even de QuadLock doorgemeten en er zat geen spanning op de voedingspin. Leek me dat dit niet aan mijn soldeerwerk kon liggen, dan zou ik iig íets meten. En toen bedacht ik me dat ik eerder, vóórdat ik de accu had losgehaald en met de pinnen aan het klooien was geweest, een tikje gehoord had. Zekering doorgemeten, en *pfieuw* die was dus doorgebrand. Vervangen en jawel, het werkt :dankje:. Maarrrr...nu past t nog steeds niet! De USB/Aux-aansluiting middenachter blijkt óók niet genoeg ruimte te hebben. De beugel die het frame van de radio en climatronic vastzet zit in de weg. Gelukkig is dat plastic ruimschoots sterk genoeg uitgevoerd. Dus de zaag erin gezet om daar een stuk weg te halen. En gelukkig was dat de oplossing: hij zit erin! :yeehaa:
20251223_122751_copy_3096x4128.jpg

Ik heb nog allerlei kleine dingetjes gedaan tussendoor, zoals de SD-kaarten vrijschakelen met de MIB Toolbox (stond al geïnstalleerd, zo was de unit blijkbaar verder al vrijgeschakeld), kaarten downloaden van de Skoda website op een nieuwe SD-kaart en de oude Bluetooth-module (onder de bijrijdersstoel) verwijderen, en de mic-in en mic-out van de oude bluetoothstekker doorverbinden, want voorheen regelde de Bluetooth-module de telefoon, nu doet de MMI dat zelf. En alles hier beschreven ging natuurlijk allemaal niet in één keer goed, dus meerdere stappen kostten me een aantal pogingen voor het goed was :angel:. Ik denk dat de totale tijdsinvestering tussen de 8 en 12 uur in zat en de totale kosten zo'n €450 (dankzij een heel goede deal voor de MMI zelf).

Ik zal nog een volledige stap-voor-stap how-to schrijven (en wat minder verhalend) voor in de Kennisbank, dat komt nog tzt.

Eindconclusie: heel tevreden met de retrofit. Het was toch iets uitdagender dan ik dacht met bijbehorende stressmomentjes, maar eigenlijk viel t wel binnen m'n kennis- en kundebereik. En nu de komende tijd lekker genieten van de nieuwe unit! :D

Tenslotte, ere wie ere toekomt. Ik heb veel gehad aan verschillende bronnen op internet. Hierbij de belangrijkste waar ik gebruik van heb gemaakt:
- VWvortex
- Briskoda
 

Bijlagen

  • 20251223_111432_copy_3096x4128 (1).jpg
    20251223_111432_copy_3096x4128 (1).jpg
    1,5 MB · Weergaven: 18
  • 20251220_143444_copy_4128x3096.jpg
    20251220_143444_copy_4128x3096.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 12
  • 20251223_122751_copy_3096x4128.jpg
    20251223_122751_copy_3096x4128.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 11
  • 20251215_120207_copy_3415x2716.jpg
    20251215_120207_copy_3415x2716.jpg
    952,1 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Dat heb je toch mooi geflikt.
En het lijkt me zo, dat een prof bedrijf daar vanwege de kosten simpelweg niet aan begint en de kennis ook niet heeft.
Top!
 
Bovenaan Onderaan