Goed, dan nu het hele verhaal van de vervanging van de radio/navigatie/MMI. De aanleiding was dus tweevoudig: ik wou graag recentere kaarten (de Amundsen+ / RNS315 draait op de kaarten van '20/21) en ik wou graag Android Auto voor Google Maps ondersteuning. OK, ik wou ook graag een leuk hobbyprojectje

. En liefst OEM(+).
Enter de MIB STD2 PQ (ook wel MIB2 STD PQ, beide termen zie je online, gaat om dezelfde unit). Een MIB2 systeem dus, met nog actuele kaarten, en met AA/CarPlay, voor het PQ platform. O.a. gebruikt in de Yeti FL en de Golf 7.5. Tijdje Marktplaats in de gaten gehouden en toen eentje voor een heel mooie prijs (€375) op de kop getikt, alle functies vrijgeschakeld en Component Protection verwijderd. Kan je ook prima zelf met de
MIB STD2 PQ Toolbox icm VCDS/OBDeleven.
Maar met alleen de radio-unit ben je er niet. De auto kan niet standaard via de CANbus communiceren met de radio, daarvoor heb je een nieuwe CAN gateway nodig (gevonden bij de sloop, €30). De QuadLock aansluiting is niet hetzelfde, dus je hebt een verloopstuk nodig. En voor Android Auto / CarPlay heb je een USB aansluiting nodig. Als extra optie heb ik ook nog een Wireless AA unit gehaald. De laatste 3 komen van neef Ali. Alles bij elkaar dit setje:
Eerst maar eens zien of de aangeschafte unit werkt. Oude radio eruit, adapterkabel ertussen en de nieuwe aansluiten. Check, alles werkt

! Navigatie nog niet, want ik had toen nog geen SD kaart met kaarten klaargemaakt, en ik heb nu 2 Bluetooth signalen vanuit de auto

. Maar dat fixen we later wel.
Nu ik dat weet, gaan we het serieuzere werk doen. Aangezien ik niet de tijd had om alles in 1x te doen, heb ik t stap voor stap gedaan, zodat de auto tussendoor nog bruikbaar was. Dus eerst de CAN gateway vervangen. Eerst even alle coderingen backuppen met OBDeleven en wat screenshots gemaakt. De gateway zit net boven het gaspedaal, je hoeft alleen maar het isolatiemateriaal daar weg te halen om die te zien. Voor het gemak ook het onderste dashboardpaneel los gehaald (slechts 3 T20 schroeven). En dan is t met mijn handen, maatje kolenschop, even priegelen. Eerst de (lichtblauwe) stekker losfriemelen, en dan de 2 clipjes van de gateway met gepast geweld loshalen. Nieuwe erin in omgekeerde volgorde en klaar.
Nu komt een lastig puntje: programmeren. Je moet alle modules aanmelden in de gateway, en in long coding aangeven dat 'ie nu niet meer in een 3-deurs VW (Golf) zit, maar in een 5-deurs Skoda. Onder adaptations hoefde ik niets te veranderen. En natuurlijk ging dat niet in 1x goed

. Hoe kan dat nou, ik zie de radio wel, maar in de Maxidot staat Navigatie niet meer...?!? Ehm...owja, vinkje bij Navigation in de modules niet aangezet. Vandaar dat de Gateway een foutcode 'Incorrect coding' gaf

. Die aangezet, foutcodes gewist, en jawel, Maxidot is weer compleet!
OK, dat was stap 1. Nu de unit zelf echt vervangen. Adapterkabel ertussen (blauwe en groene blokje even eruit laten), de GPS en FM/AM antennekabel omzetten, en de USB/Aux-aansluiting erbij steken. De Aux kabel zit op de groene connector. Op de oude groene zitten de 2 microfoonpinnen, die moeten overgezet worden naar de blauwe. Opnieuw de check of alles werkt, en jawel! AA uitgeprobeerd...die werkt niet...wel zichtbaar op t scherm, maar detecteert geen verbinding, zoals draadloos als bedraad. De iPhone van t werk dan proberen op CarPlay, die werkt wel

. Googlen maar...ah, oudere Samsungs hebben vaak problemen met AA. De Fairphone van vrouwlief even geprobeerd: yes, werkt wel, zowel bedraad als draadloos. Is t iig geen radioprobleem
Dan stap 3: netjes inbouwen. Eerst een net plekje zoeken voor de USB-aansluiting. Ook al wil ik 'm draadloos gebruiken, heb ik liever de USB-poort bereikbaar. En kijk, in het dashboardkastje zit de Midi-aansluiting die ik toch weg ging doen. Met een heel klein beetje vijlen past de USB-unit er keurig in. Alsof t OEM is

. Wel even oppassen met terugplaatsen van t kastje, want de USB-unit steekt vrij ver uit. Dus eerst t kastje terug, dan de unit erin steken.
En dan denk je dus dat je er eigenlijk wel bent, want alleen de MMI zelf moet nu nog terug in t gat. Nou, zo simpel was dat niet...

. Toen ik de unit terug in t gat wou doen, bleek dat er te weinig ruimte voor de QuadLock-adapter was. Van alles geprobeerd, maar het ging gewoon niet passen. Ik heb nog geprobeerd pinnen om te zetten van de oude op de nieuwe QuadLock, maar die waren niet hetzelfde. Dus dan zit er maar 1 ding op...de kniptang erin en doorsolderen. Wel even de accu los, en netjes één voor één werken, zodat ik ze niet per ongeluk zou verwisselen. Vooral de dikke voedingskabels zijn lastig te solderen (en ik ben ook zeker geen soldeerpro), maar dat lukte.
Toen de accu weer vast en testen. Shiiiiitttt...de MMI gaat niet aan

. Dat was t moment dat ik dacht misschien wel wat vernaggeld te hebben. Even de QuadLock doorgemeten en er zat geen spanning op de voedingspin. Leek me dat dit niet aan mijn soldeerwerk kon liggen, dan zou ik iig íets meten. En toen bedacht ik me dat ik eerder, vóórdat ik de accu had losgehaald en met de pinnen aan het klooien was geweest, een tikje gehoord had. Zekering doorgemeten, en *pfieuw* die was dus doorgebrand. Vervangen en jawel, het werkt

. Maarrrr...nu past t nog steeds niet! De USB/Aux-aansluiting middenachter blijkt óók niet genoeg ruimte te hebben. De beugel die het frame van de radio en climatronic vastzet zit in de weg. Gelukkig is dat plastic ruimschoots sterk genoeg uitgevoerd. Dus de zaag erin gezet om daar een stuk weg te halen. En gelukkig was dat de oplossing: hij zit erin!
Ik heb nog allerlei kleine dingetjes gedaan tussendoor, zoals de SD-kaarten vrijschakelen met de MIB Toolbox (stond al geïnstalleerd, zo was de unit blijkbaar verder al vrijgeschakeld), kaarten downloaden van de Skoda website op een nieuwe SD-kaart en de oude Bluetooth-module (onder de bijrijdersstoel) verwijderen, en de mic-in en mic-out van de oude bluetoothstekker doorverbinden, want voorheen regelde de Bluetooth-module de telefoon, nu doet de MMI dat zelf. En alles hier beschreven ging natuurlijk allemaal niet in één keer goed, dus meerdere stappen kostten me een aantal pogingen voor het goed was

. Ik denk dat de totale tijdsinvestering tussen de 8 en 12 uur in zat en de totale kosten zo'n €450 (dankzij een heel goede deal voor de MMI zelf).
Ik zal nog een volledige stap-voor-stap how-to schrijven (en wat minder verhalend) voor in de Kennisbank, dat komt nog tzt.
Eindconclusie: heel tevreden met de retrofit. Het was toch iets uitdagender dan ik dacht met bijbehorende stressmomentjes, maar eigenlijk viel t wel binnen m'n kennis- en kundebereik. En nu de komende tijd lekker genieten van de nieuwe unit!
Tenslotte, ere wie ere toekomt. Ik heb veel gehad aan verschillende bronnen op internet. Hierbij de belangrijkste waar ik gebruik van heb gemaakt:
- VWvortex
- Briskoda