Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

EdK

Forumguru
Je praat of de Mac een 5 sterren restaurant is ?????
Man dat voedsel heeft maar één voordeel " het vult " en daar houd het mee op !!
 

Eltjo

Forumguru
Wanneer stap je over op een verlaagde Big Dreck?
Dat vullen valt ook tegen hè, na een 1-2 uurtjes heb je weer trek.
 

Tees

Donateur
Zitten we nou in mijn topic over McDonalds te praten?!? Ga jullie mond spoelen! En niet met cola of een milkshake ;)

@Eltjo de schokbrekers voor zijn vorig jaar vervangen omdat de garage aangaf dat ze begonnen te lekken (nog geen APK-afkeur, maar wel de verwachting dat t niet lang meer zou duren). De veren heb ik geen idee van, merk niet iets dat erop zou wijzen dat ze niet goed zijn, en ik vind de auto iig nog hoog genoeg staan voor (wat erop zou duiden dat de veren nog genoeg sterkte hebben)
Achterschokbrekees zal waarschijnlijk nog origineel zijn. Toen ik de hulpveren erop zette 1.5 maand terug twijfelde ik al of ik die meteen zou vervangen, maar wou eerst kijken wat t zou doen met die veren. Volgens mij zijn de schokbrekers achter vrij makkelijk te vervangen, dus misschien doe ik dat alsnog wel een keer ergens in t komend half jaar of zo.
 

Tees

Donateur
Kan me de laatste keer niet herinneren. Zelfs als student vond ik t niks, vette zoute hap waar je na een half uur buikpijn van hebt en na een uur weer honger. :nono::nono::nono:

En nu weer over auto's!!!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Je praat of de Mac een 5 sterren restaurant is ?????
Man dat voedsel heeft maar één voordeel " het vult " en daar houd het mee op !!
Het vult juist niet! Veel calorieen, weinig voedingswaarde. Vezelarm, erg lekker en makkelijk en snel verteerbaar
 

EdK

Forumguru
Het vult juist niet!
Oké zag ik het anders, het geeft een vol gevoel en dat je voldoende hebt gegeten op dat moment !!
Laat ik wel even zeggen dat ik zo'n keten (FF) denk een 8 jaar terug voor laatst heb bezocht voor een milkshake met een warme dag.
En ik ben blij met dochtertje van vriendin die al van kleins af aan het niets vond !
De kip en patatjes van haar oma vond en vind ze veel lekkerder.........

:ot:
 

Tees

Donateur
De conclusie na de vakantie is dat de hulpveren hun werk zeer goed doen, maar dat een hobbel afrijden m toch aardig laat (na)deinen. Dus ik overweeg nu ook maar de schokdempers achter te gaan vervangen.

Vraag 1: ik heb begrepen dat aanslagrubbers en de stofhoezen (die er al nauwelijks meer zijn) sowieso vervangen, moeten de demperlagers ook vervangen worden?
Vraag 2: voor heeft de garage er Monroe op gezet, maar volgens mij is dat niet echt topkwaliteit. Ik lees goede dingen over Sachs en natuurlijk Bilstein. Ik zoek geen sportief rijgedrag, maar wil wel dat ie t goed doet met de soms zware belading voor de vakantie. Bilstein heeft een OEM-versie die qua prijs vergelijkbaar is met Sachs, en dan zie ik nog TRW, Kayaba en Koni (oranje) bij Winparts rond die prijs. Iemand suggesties/ideeën/ervaringen?
 

gehaktbal

Forumguru
Vraag 1: Ik zou ze niet mee vervangen. De hoezen en bumpstops daarentegen wel, zoals je zelf ook aangeeft.
2. Ik heb achter bilstein gemonteerd vorige maand. Vind ze maar slapjes, maar origineel is dat ook volgens mij.
Aan de voorkant zit monroe. Die zijn een jaar of 3 geleden gemonteerd door een garage onder de vorige eigenaar. Vind dat echt zompige drama dempers. Zit te overwegen om daar ook bilstein onder te zetten.
 

Kanerr

Forumguru
Voor OE kwaliteit zou ik sachs en bilstein aabhouden. Vuistregel is dat sachs zachter is en bilstein tikkeltje harder, dus in jouw geval zou ik het vervangen door Sachs.

Ik persoonlijk zou voor de paar tientjes extra trouwens meteen alles vervangen :) dus ook de rubbers ja. Goed zelf te doen trouwens!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dank! Denk dat t dan idd Sachs wordt, al twijfel ik nog een beetje over Bilstein, want de boel is nu wel echt heel zacht als de auto vol zit. Zou ik wel fijn vinden als dat beter kan, zonder al te veel in te leveren in t alledaagse gebruik :pieker:.

Ik ga eens even kijken hoeveel de lagers extra kosten, als de boel toch los ligt is t natuurlijk nauwelijks extra werk. Dit is sowieso een klus die idd prima zelf te doen is, i.t.t. voor, dat vind ik altijd een beetje spannend met wat daar allemaal los moet. Daarom laat ik voor maar gewoon zoals het is, ben er niet supertevreden mee, maar de kosten zijn te hoog om me daar al te druk over te maken.
 

Eltjo

Forumguru
Kijk eens voor standaard Bilstein dempers bij Autodoc b.v. en niet meteen bestellen, dan worden ze op hetzelfde apparaat steeds goedkoper, totdat je rond de 30% zit.
Wat de lagers betreft, als ze doorgaans weinig vervangen worden kan je het ook laten. Bij twijfel altijd vervangen natuurlijk, zoals je al waarschijnlijk al redeneert, zit je er niet op te wachten dat je het e.a. nogmaals moet doen voor aanvakelijk een paar tientjes besparing.
 

Kanerr

Forumguru
Het is niet zo dat er dag en nacht verschil is tussen Sachs en Bilstein hoor, ik persoonlijk zou altijd voor Bilstein gaan omdat ik wel erger gewend ben :maakmegek:
 

Tees

Donateur
Je let even niet op en dan is stilletjes de IJsvogel alweer 2 jaar in ons bezit. Net iets meer dan 15k km gereden in die tijd, redelijk in lijn met ons vorige kilometrage. En hij heeft ons niet teleurgesteld qua alle mogelijke aspecten (comfort, ruimte, verbruik) én ons nooit ergens niet heen kunnen brengen. Precies wat familie Tees nodig heeft dus :jaja:
 

Tees

Donateur
Nou, 't was alweer een paar maanden stil hier... geen nieuws is goed nieuws zullen we dan maar zeggen! De IJsvogel vloog als gebruikelijk, en bracht ons overal heen waar we heen wilden.
Onderhand was het wel tijd voor wat broodnodig onderhoud: sowieso mocht de inwendige vogel wel weer eens verzorgd worden met een nieuw slokje olie + filter (heb 't opgerekt naar 1.5 jaar, wat in mijn geval 11k km betekende), en de schokdempers achter waren al wel een tijdje aan vervanging toe. Vooral bij zware belasting (volle 4-fietsendrager achterop) was 't wel echt te merken dat ze op waren. Bovendien zagen ze er zo uit:
20240111_105438_copy_889x1185.jpg
Bumpstops helemaal vergaan, en de stofkappen daardoor ook naar beneden gezakt.

Dus: een setje nieuwe Sachs besteld bij Winparts, incl nieuwe toplagers, bouten, bumpstops en stofkappen. Even de hele boel goed aanpakken dus. Vanochtend naar de autohobbyclub gegaan en de boel geinstalleerd:
20240111_112702_copy_996x1329.jpg
Wat vinden jullie, valt 't op welke nieuw is? Even gevoeld, en de oude hadden nog maar heel weinig weerstand en veerde nauwelijks terug. Behoorlijk verschil met de nieuwe.

En geinstalleerd (sorry, slechte kwaliteit foto...):
20240111_115222_copy_1117x1489.jpg

De ene kant ging vrij soepel (ondanks dat dit de eerste keer voor me was), maar de andere kant leverde wel even dikke stress op: bij het monteren van het toplager op de auto, ging een van de bouten scheef erin. Ondanks dat ik niet veel kracht had gezet, was de interne schroefdraad toch beschadigd...:banghead::banghead::banghead:. Gelukkig was er een ervaren hobbyist aanwezig die me wel wou helpen. Schroefdraadtap erbij gepakt, rustig de schroefdraad opnieuw getapt in het eerste stuk van het gat, en daarna met een luchtsleutel de oude bout erin gedraaid. Dat was voldoende om weer genoeg grip te creeren voor de nieuwe bout. Ik was de beste man zeer dankbaar:dankje:

Op weg naar huis was vooral op verkeersheuvels (en daar hebben we er een paar stevige van vlakbij ons huis) het verschil zeer duidelijk merkbaar. Een stukje strakker op en af, en vooral na het afrijden niets van nadeinen, direct ligt de IJsvogel weer strak horizontaal. Was een goede actie dus!

Over 2 weken mag 'ie op voor de APK, laten we meteen de airco hervullen (want dat kan ik niet eens terugvinden in de administratie, dus zal aardig wat jaren zijn) en laat ik de uitlijning controleren. Afgelopen jaar tenslotte hulpveren geinstalleerd en nu de schokdempers vervangen, hoeft niet perse voor deze handelingen, maar vindt 't wel fijn. En sinds die ene band vervangen is, heb ik 't idee dat het stuur een graadje of 5-10 scheef staat bij rechtuit rijden. Hij trekt niet of nauwelijks, dus ik denk dat 't OK is, maar vind 't wel fijn om een stuur in de goede stand te hebben en de boel weer eens gecheckt te hebben.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Goeie actie en lekker voldoening van je werkzaakheden. Elke bocht en drempel weer!
En als alles altijd heel soepel gaat, dan is het ook niet spannend en leerzaam meer.

Vullen of hervullen blijft vullen en bijvullen betekend niets meer dan dat er iets bij gedaan wordt.
En dan klopt ook, al moet het er eerst uit om het juiste totaal te bepalen.
 

Tees

Donateur
Dank Erik @Captain Hook! Volgens mij ben ik niet de enige die dit soort dingen hier zelf doet, maar misschien rapporteer ik er wat trouwer over (incl fotos). Vind ik ook wel leuk om te doen en delen :)

@Eltjo helemaal waar dat niet alles vanzelf hoeft te gaan, al was dit wel een beetje veel van t goede. Kwas wel ff bang dat t niet meer goed ging komen en een dure reparatie zou worden. Maar gelukkig kwam t wel goed :dankje:

Kheb trouwens best wat spierpijn vandaag :deuk:. Ik ben aardig sportief, maar dit soort werkzaamheden is natuurlijk wel wat anders qua lichamelijke belasting. Scheelt me dit óók nog eens een rondje training :jaja:
 

Tees

Donateur
Naast het werk wat ik van de week gedaan heb, blijft er nog een ander dingetje hangen dat ik me afvraag: ik heb t idee dat t trillen/schokken bij afremmen op de motor wat meer geworden is in de loop der tijd. Weet niet of t gerelateerd is, maar de motor lijkt ook een tikkeltje onrustig te lopen. Eerder werden de motorsteunen als mogelijke oorzaak genoemd voor het eerste, kan volgens mij ook voor t tweede.

Nu vraag ik me af: is het vervangen van de motorsteunen zelf een beetje te doen? Ik zie dat er 2 steunen aan de zijkanten zitten (bak & motor) en een pendelsteun / dogbone onderop. Die aan de zijkanten lijken wel het nodige werk, maar te doen, zijn wel wat duurder dan de dogbone (€50-70 vs €20). De dogbone heb ik wat twijfels bij: zie geregeld dat daarvoor het hele subframe los moet, dat zie ik eigenlijk niet zitten om te doen. Maar ook filmpjes en mensen die zeggen dat t megasimpel is (mits de bouten niet afbreken :nailbiting:), en 10 min werk.
En tenslotte zijn er nog de rubbermetaalsteunen in t subframe, daar ga ik iig niet aan beginnen, want die zitten geperst. :nono:

Dus: wat is wijsheid? Als de dogbone simpel is en vaak de meeste problemen oplevert, zou ik daarmee kunnen beginnen en dan testen of t beter is? Iemand ervaring hiermee? @Cordoba, jij suggereerde de motorsteunen ooit eens?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan