Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

Tees

Donateur
Vandaag weer een stukje gereden (2x20 min) en het valt me wel echt op hoeveel stabieler de auto ligt in de snellere bochten. Oprit snelweg of van die klaverbladen blijft de IJsvogel duidelijk vlakker liggen. Tis natuurlijk geen 911, maar wel een prettige verbetering!
 

Kanerr

Forumguru
Motorsteunen kan je uitsluiten door even de motorkap open te hebben en dan moet iemand van stationair abrupt gas geven en tegelijk even naar de motor kijken. Als hij erg veel beweegt/kantelt dan zijn de motorsteunen aan hun beurt en als je bijna geen beweging ziet dan zou ik ze persoonlijk niet vervangen, zonde van je geld.
Is het trillen/onrustig zijn alleen met gas los/afremmen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dank @Kanerr, ga ik binnenkort eens proberen.
Er zijn 2 dingen/situaties: afremmen op de motor geeft al langer rond 1400 toeren een bokkend/bonkend gevoel. Het is niet de motor die moeizaam gaat lopen, want daaronder verdwijnt het weer, pas rond de 1000 toeren begint de motor richting afslaan te gaan. Lijkt erger te zijn als het koud is, warme of koude motor lijkt niet enorm veel verschil te maken.
Daarnaast merk ik recent dat er wat meer trillingen in de auto merkbaar zijn bij wat meer dan gemiddeld accelereren. Het lijkt alsof het accelereren wel vloeiend gebeurt en dat het echt trillingen zijn, maar helemaal zeker ben ik er niet van (lukt me telkens niet op tijd naar de toerenteller te kijken).

Ik weet dus niet zeker of deze 2 aan elkaar gerelateerd zijn en aan de steunen liggen.
 

Eltjo

Forumguru
Bij mijn auto heb ik wel eens trillingen gemerkt bij bergopwaarts rijden.
Monteur dacht ook aan motorsteunen, wat matched met acceleratie waarbij er ook meer krachten spelen dan bij constant rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dank @Eltjo! Een en ander doet me wel steeds meer vermoeden dat er toch iets met de motorsteunen is. Klinkt me vooral alsof de kanteling van de motor het voornaamste probleem is, en dat wordt door de dogbone geregeld. Die is maar €20, terwijl de andere 2 steunen samen €120 zijn. Komend weekend eens in ElsaWin kijken wat de voorgeschreven manier is om die te vervangen, als t nou goed te doen is, kan ik dat wel eens proberen.
 

Tees

Donateur
Vandaag de wagen naar de garage gehad voor APK, plus remvloeistof, airco en uitlijnen. Zonder reparatiepunten door de APK heen, altijd fijn. Enige opmerking was 'overmatige lekkage, overige vloeistoffen (RA2)'. Vermoed dat dat olie was, had er ff naast gegoten bij t olie verversen :pardon:.

Stuur staat nu ook weer recht bij rechtuit rijden, en hij stuurt iets lichter, dus t uitlijnen was ook nuttig. :jaja:
 

Tees

Donateur
Volgend projectje (de lijst wordt vaker langer dan korter ;)): sinds ik de auto heb is de blanke lak van het dak, aan de binnenkant van de dakdragers, over een dunne streep (1-2 mm) eraf. Dat vind ik niet zo erg. Maar ik zag net deze plek aan de voorkant van één van de dakdragers, en dat is toch wel een behoorlijke plek.

20240203_161736_copy_1000x749.jpg

Wat is wijsheid hiervoor? Ik heb een spuitbus setje van Skoda met kleur- en blanke lak liggen, en ook lakstiften. Ik neig ernaar om dit wat verder af te schuren (waarmee?), dan af te tapen en te spuiten met blanke lak. Wat voor voorbewerking is daarvoor nodig, licht (nat) opschuren met korrel ...?
 

Cordoba

Forumguru
Helaas is je foto scherp gesteld op de reflectie ín de lak en niet op de lak zelf. Voor goede foto's van de toestand van de lak bij voorkeur iets wat contrasteert met de lak naast het lakdefect plakken en dan een foto maken: de camera stelt dan scherp op dat contrast, waardoor de focus op de juiste afstand ligt.

Ik kan niet goed beoordelen wat er nu te zien is op de plek waar lak weg is, is dat de kleurlak, de primer of nog erger? Als de kleurlak nog in orde is, dan hooguit licht nat schuren met met automotive schuurpapier. Dat automotive is belangrijk omdat je dan een uniforme schuurkorrrel hebt, en er geen andere grootte schuurkorrel op het zelfde schuurpapier zitten. Een verse blanke laklaag krijg je qua kleur en dikte nooit goed met het origineel, dus je houdt een kleurverschil met de originele lak, en waar je over de bestaande blanke lak gaat, krijg je daardoor ook een kleurverschil.

Het is even de vraag of dit de voorbode is van een heel dak waar de blanke laklaag loslaat. Dat betekent dat je dan over 1-2 maanden waardschijnlijk de volgende plek krijgt. In dat geval is het óf accepteren en laten gebeuren, óf dak opnieuw spuiten (na minimaal wegschuren complete blanke laklaag op het hele dak) of het maskeren met bijvoorbeeld een wrapfolie voor het hele dak in bijvoorbeeld een contrasterende kleur als alu, wit of zwart.
 

JeSko

Forumguru
Wrappen kan maar dan sleur je bij verwijderen de hele laag ook mee.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dank @Cordoba! Ik heb er niet minuten naar staan kijken, maar volgens mij zie je de kleurlak, zeker geen primer (volgens mij is die wit, dus dat zou goed zichtbaar moeten zijn). Ik zie op de foto ook de metallic stukjes. Aan de randen van de plek zie je ook wat stukjes waar de blanke lak los zit. Ik kan nu uiteraard geen nieuwe foto maken. :pardon:
Ik hoop maar dat niet straks het hele dak kaal is, zou wel teleurstellend zijn voor een auto van 10 jaar oud. Dacht dat de lakken dit tegenwoordig zelden meer hadden.

Ik vind een beetje kleurverschil ook niet zo erg, heb liever dat t goed beschermd is en niet 100% onzichtbaar, dan dat t eraf valt.

Wat betreft opschuren: welke korrel kan ik hiervoor gebruiken? Ik heb nog wat velletjes met verschillende korrels nat schuurpapier (van CROP, ze verkopen t wel specifiek voor autos) liggen van toen ik de koplampen van m'n Faab wou schuren vanwege veroudering, maar dat is er nooit meer van gekomen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou zeer minimaal schuren, echt alleen om betere hechting van de blanke lak te krijgen, en dan typisch een korrel rond de 2500. De lichte mattering van de kleurlak die dat oplevert, moet verdwijnen als die krasjes opgevuld worden door de blanke lak, waardoor ze weer onzichtbaar worden.

Wat de foto betreft ik zie iets wat mat anthraciet lijkt van kleur, dat zou volgens mij ook de primer kunnen zijn (is niet bij iedere lakkleur en elk automerk dezelfde kleur). Als je een loep hebt, kun je kijken of je daarmee beter beeld krijgt van de lakschade.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Herperduin

Forumguru
Dit is wel zonde. Ik zou even langs een schadebedrijf rijden om te vragen hoe dit kan en of je dit tegen kan gaan. Het begint met een mm los met de kans dat er meer los komt. Vraag is waarom en daarna hoe je het het kan conserveren. al dan niet ook optisch mooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik zal morgen er nog eens een goede blik op werpen. Begin nu toch ook steeds meer te twijfelen hoe het eruit zag.

@Herperduin is ook nog een idee. Moet dan wel een goede vinden, heb t idee dat een grote keten snel naar 'standaardhandelingen' grijpt, en niet zo flexibel is. Heb gelukkig weinig ervaring met schadeherstel, één keer verzekeringswerk omdat een fietser tegen m'n vorige (geparkeerde) auto was gevallen. Dak schijnt wel lastiger te zijn qua spotrepair. Het hele dak overspuiten gaat volgens mij al snel richting de €1000, dat vind ik wat gortig als t niet strikt nodig is...
 

Herperduin

Forumguru
@Tees je herkent een goede hersteller meestal wel aan of ze ook klassiekers doen. Daarvoor moet je meestal niet bij de grotere jongens zijn maar bij liefhebbers en die zitten vaker dan je denkt ergens in de buurt. Zij weten meestal wel wat een oorzaak is en wat nodig is om te conserveren en om tot een onzichtbare oplossing te komen. Hele dak is meestal overdreven maar oorzaak achterhalen is eerste stap.
 

Eltjo

Forumguru
Lakschurft. Jammer. Slechte hechting tussen de basis- en blanke lak.
Als de basislak er nog op zit en het geen metallic is, kan je ontvetten, licht schuren en dan met blanke lak spuiten.
Erger; dan de basislak ook opnieuw spuiten.
Nog erger of er door heen geschuurd; ook nog primer.
Het barst van de filmpjes om het e.a. aan te pakken.

De kunststof spoiler van mijn vrouw’s verkleurde auto heb ik voorzien van primer, baislak en blanke lak. De lak was nogal dun. De nog niet losgelaten blanke lak kon ik met een oud pasje eraf drukken en de allerlaatste stukjes voorzichtig met een mesje waar je ook je kookplaat mee afschraapt of de verfspatten van de ruiten. Op die manier hoefde ik weinig te schuren.
Alleen de bovenkant van de spoiler zodat ik de randen als overgang naar de onderkant kon gebruiken en heb ik dus niet gespoten. Sowieso gaf dit kleurverschil, maar is een compleet onderdeel dat vers gespoten is.

Is jouw geval hoop ik dat je basislak nog de juiste kleur heeft en je geen metallic hebt. Maar doe je er niets aan, dan gaat het vanaf de randen van de loslatende lak steeds verder.
 

Tees

Donateur
Storm Blue is een metallic lak. Wat maakt dat uit, is de hechting dan anders/moeilijker? Want Skoda verkoopt deze ook gewoon, net als alle andere kleuren, in die spuitbus-setjes (die ik dus heb).
 

Cordoba

Forumguru
Precies vanwege de kosten gaf ik aan dat wrappen van het dak (met of zonder dakstijlen) een alternatief is.

@Eltjo Ik gaf niet voor niets aan dat heel licht opschuren met een fijne grit, puur bedoeld is om wat ruwheid te maken, zodat de nieuwe blanke lak beter hecht, mijn inschatting is dat dit weinig weinig metallic flakes zal verwijderen/verstoren, omdat ik denk dat veel flakes net iets dieper verankerd liggen in de kleurlak.
 

Tees

Donateur
Net nog even gekeken en het is echt alleen de blanke lak die loslaat, de kleurlak is helemaal intact. Ik heb net even gekeken en in Utrecht zitten 2 schadeherstellers waar ik wel een goed gevoel bij krijg, eentje heeft ook een paar klassiekers op de website staan. Misschien heb ik (en zij) morgenmiddag tijd om er even langs te gaan, kijken wat ze ervan zeggen.
 

Kanerr

Forumguru
Heel eerlijk wat ik persoonlijk zou doen is 2500/3000 nat schuren (voornamelijk overgang van ‘basislak’ naar blanke lak en dan oppoetsen. Ja natuurlijk is het dak opnieuw laten spuiten het mooist maar ook onnodig vind ik. Wanneer je het goed polijst zal je heel misschien een hele lichte diepte verschil zien in de lak maar dat gaat er beter uitzien dan ieder ander idee met zelf lakken.

als je er echt blanke lak overheen wilt hebben als volgt;
Gedeelte + ~3cm eromheen met korrel 800 schuren, dan met tape/papier een boog maken om het geschuurde gedeelte heen zodat je geen harde rand creert, 3 lagen blanke lak, dan 24u later gespoten gedeelte met ~3cm eromheen met 1500 nat schuren, dan 2500 nat en 3000/5000 nat en dan als laatst weer polijsten :)

Chrisfix heeft hier een mooie video over, even zoeken onder rust repair, en dan doorscrollen tot het spuit en schuur gedeelte :)
 
Bovenaan Onderaan