Superb MY18 nieuws sijpelt binnen

Haderach

Senior Member
Als je een beetje gevoelig bent en altijd op dezelfde manier in de wagen zit, kan je wel voelen hoever de pook van je vandaan is lijkt me.
 

kriva

Lid
Nee aan die "pook" voel jij niet aan in welke versnelling de DSG staat
Maar dat heb ik dan ook niet gezegd, of wel? Ik zei dat je kan voelen in welke versnelling/welke stand je pook staat, respectievelijk voor een manuele bak en een DSG of automaat. En dát verschil kan je wel voelen.
 

ertromp

Forumguru
Maar dat heb ik dan ook niet gezegd, of wel? Ik zei dat je kan voelen in welke versnelling/welke stand je pook staat, respectievelijk voor een manuele bak en een DSG of automaat. En dát verschil kan je wel voelen.
OT: De discussie ging over de draaiknop of over een pook voor de bediening van een automatenbak tja nu je de handgeschakelde erbij trekt wordt het verhaal weer anders
 

kriva

Lid
Helemaal niet. Met die draaiknop (nogmaals, zonder referentiepunt) kan je het verschil niet voelen tussen D,P of R.
Met een pook kan je dat zeker wel, los van het feit of het dan gaat over een automaat, DSG of manuele bak.
Vandaar dat ik duidelijk vermeld heb, ook al in de eerdere post dat je de "versnelling/stand" van de bak kan voelen met een pook. Mij lijkt het dan nogal duidelijk dat het bij het woord versnelling gaat om een manuele bak, en bij het woord stand om een automaat of DSG. Het hoeft niet moeilijker te zijn dan het is, hoor...
Maar als jij met de pook niet kan voelen of je DSG/automaat in P, R of D staat, begin ik me toch vragen te stellen.
 

ertromp

Forumguru
Nog maar weer off topic
Er gebeurt met die draaischijf niets anders als met een pookknop richting die automaat hoor. Er zit niets mechanisch tussen
En rustig je vraagtekens er bij stellen hoor
 

kriva

Lid
Nog maar weer off topic
Er gebeurt met die draaischijf niets anders als met een pookknop richting die automaat hoor. Er zit niets mechanisch tussen
En rustig je vraagtekens er bij stellen hoor
Zucht... Als je het niet wíl begrijpen, mag je dat ook gewoon zeggen, hoor.
 

CDK

Forumguru
Ik volg je ook totaal niet @kriva, ik rij al 9 jaar met de DSG 6, maar moet echt nog steeds kijken waar de 'pook' in staat hoor als ik van D naar R wil, kijk ik een keer niet dan kan hij zomaar in N staan ipv in de R. Dus of je kijkt naar de stand van de keuzehendel of je kijkt naar het display voor je, maar voelen doe je niets!! Alleen bij een handbak kan dat.
 

kriva

Lid
Ik rij zelf 'nog maar' 5 jaar met automatische versnellingsbakken (zowel gerobotiseerd als DSG) en het kan aan mij liggen, maar ik kijk zelden of nooit naar de schakelpook. Ik merk zeer duidelijk het verschil tussen P/R/N/D, puur op gevoel. Natuurlijk wel alleen in een auto die ik een beetje ken, in een wagen die nieuw voor me is, zal dat niet meteen lukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Level42

Forumguru
Nee, maar ik weet wel in welke stand de hendel staat.....Van P naar D doe ik blindelings....dat doe je op door ervaring.

Exact wat @kriva zegt...
 

Frank

Forumguru
P weet je als je vertrekt. Dan trek je tot je weerstand voelt (R), dan nog eens (N), dan nog eens (D).

Dat is bij die draaipook niet anders denk ik: je start in P, draait 3 keer tot je weerstand voelt. Zit je in D
 

ertromp

Forumguru
Je ervaring in deze is dat je weet dat je 3 klikken verder moet zijn maar je voelt geen verschil of die selector op N of op R of noem maar op staat. Dat is een elektronisch gebeuren. Bij een mechanisch verstelde automaatbak bijvoorbeeld mijn Benz van 40 jaar oud daar voel je dat de selector een andere slag maakt in P of in D of in 1 enz
 

andrehj

Forumguru
Ik volg je ook totaal niet @kriva, ik rij al 9 jaar met de DSG 6, maar moet echt nog steeds kijken waar de 'pook' in staat hoor als ik van D naar R wil, kijk ik een keer niet dan kan hij zomaar in N staan ipv in de R. Dus of je kijkt naar de stand van de keuzehendel of je kijkt naar het display voor je, maar voelen doe je niets!!
Dat verschilt dan toch per persoon. Ik trek altijd vanuit P blind de pook drie tikjes naar achteren om weg te rijden. En wisselen naar R en vv is gewoon twee tikjes vooruit of weer achteruit. Ik kijk eigenlijk nooit naar de pook.
Positieve bij mijn pook is dan ook nog dat er iets verschil zit tussen de klikjes, in kracht of afstand, zodat je direct voelt of je verkeerd zit.
 

kriva

Lid
Nog wat info gekregen van de dealer: De L&K krijgt, zoals volgens de geruchten, een zwarte dakhemel als optie.
Škoda zou de specificaties en prijzen van modeljaar 2018 publiceren (tenminste, voor België) op vrijdag. Of dit 'publiceren' gaat over de online configurator of informatie naar de dealers kon hij niet zeggen.
Meer informatie had hij op dit moment nog niet.
 

Superbst

Senior Member
De Belgische configurator is geüpdatet.
Combi: http://cc-cloud.skoda-auto.com/bel/bel/nl-be/3v5/69518
Limo: http://cc-cloud.skoda-auto.com/bel/bel/nl-be/3v3/69118

Eén optie die me opvalt: Dynamische stuurbekrachtiging. Zou dat progressief sturen zijn, of toch nog iets anders?
Thanks, was er ook op aan het wachten. Niet voor de nieuwe opties etc., maar om te kijken wat er gebeurt met de CO² en dan meer specifiek van de 1.6TDI DSG7.

En jawel, zoals reeds door @leon-cupra in scoop gebracht in dit andere topic, deze gaat van een (voor lease-rijders) erg aantrekkelijke 105g (zelfs maar 104g met lage rolweerstand banden) naar maar liefst 112g!!! :banghead:

Crazy en ongetwijfeld een negatieve impact op hun verkoop...

Rest nog de vraag, waarom? Nieuwe testmethode (WLTP ipv NEDC), geen sjoemelsoftware meer, andere DSG7 (natte koppeling), ...?

Geen idee wat de dynamische stuurbekrachtiging juist is, maar ik weet wel dat je nu reeds dmv VCDS je stuurbekrachtiging op "dynamisch" kon zetten. Dit past de sterkte/zwaarte van je stuur dan aan aan de snelheid: vlotter bij lage snelheid, stugger bij hoge.

EDIT: Prijs lijkt me hetzelfde gebleven? Ruimtebesparend reservewiel is gratis optie (0€) nu, groter reservewiel is nog steeds 110€)?
 
Bovenaan Onderaan